ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Analiză PeliPartners: Manifestarea concurenței în cadrul procedurilor de achiziții publice și la ce trebuie să fie atenți operatorii economici când vor să formeze o asociere?

24 Aprilie 2024   |   BizLawyer

Formarea unei asocieri între (potențiali) concurenți ar putea fi permisă de regulile de concurență atunci când se consideră că avantajele pentru consumatori, rezultate în urma acordului de asociere, prevalează asupra efectelor negative pentru concurență.

 
 
Regulile din domeniul achizițiilor publice permit operatorilor economici să participe în comun la procedurile de achiziție publică, prin formarea de asocieri. Cu toate acestea, Consiliul Concurenței, autoritatea care supraveghează funcționarea pieței în deplină concurență în vederea promovării intereselor consumatorilor, poate analiza în mod autonom condițiile și necesitatea formării unei astfel de asocieri din perspectiva legislației din domeniul concurenței.

„Formarea de asocieri în vederea participării în comun la proceduri de achiziție publică poate deveni o soluție des întâlnită printre operatorii economici în prezent, într-un context în care România beneficiză de oportunități de finanțare a proiectelor de investiții ale autorităților publice. În acest sens, este important ca operatorii economici să se asigure că acordă o atenție deosebită inclusiv regulilor din domeniul concurenței”, a declarat Cătălina Burcă-Andonie, Associate PeliPartners.


Când este permisă o asociere?

În general, asocierea în vederea participării cu o ofertă comună la o procedură de achiziție publică nu ridică îngrijorări de concurență atunci când:
•    asocierea are loc între operatori economici care nu sunt (potențiali) concurenți; sau
•    asocierea are loc între operatori economici care sunt întreprinderi afiliate (operatorii economici afiliați trebuie să respecte regulile de concurență în cazul în care aceștia participă separat la aceeași procedură de achiziție publică prin oferte individuale).
    
În ce condiții pot să formeze o asociere (potențiali) concurenți?
    
Asocierea care are loc între operatori economici (potențiali) concurenți nu ridică în mod automat îngrijorări de concurență. Pentru ca o astfel de asociere să nu intre sub umbrela autorității de concurență, operatorii economici trebuie să verifice dacă aceasta trece testul următoarelor condiții, care trebuie îndeplinite cumulativ:
a)    niciun operator economic nu ar fi putut îndeplini, în mod individual, condițiile stabilite în caietul de sarcini sau în contractul-cadru;
b)    un subgrup al membrilor asocierii nu ar fi fost în măsură să îndeplinească, în mod individual, condițiile stabilite în caietul de sarcini sau în contractul-cadru;
c)    membrii asocierii schimbă doar un nivel minim de informații în momentul întocmirii ofertei de participare și pe toată perioada executării contractului;
d)    membrii asocierii concurează în condiții normale în alte situații.

Analiza condițiilor de mai sus trebuie efectuată de participanții asocierii de fiecare dată când intenționează să participe cu o ofertă în comun la o procedură de achiziție publică.

„Dacă schimbul de informații dintre participații la asociere poate fi adresat inclusiv pe cale contractuală, analiza capacității de a îndeplini în mod individual condițiile caietului de sarcini și de a concura în condiții normale în alte situații ar putea necesita o evaluare fundamentată inclusiv din perspectiva regulilor de concurență aplicabile”, a precizat Cătălina Burcă-Andonie, Associate PeliPartners.

În general, asocierea unor operatori economici (potențiali) concurenți ar putea fi permisă atunci când, din cauza complexității contractului de achiziție publică, acesta nu ar putea fi executat individual (spre exemplu, operatorii nu beneficiază de toate tehnologiile, know-how-ul, resursele economice și tehnice necesare pentru executarea contractului.)

Pe de o parte, participanții asocierii pot dovedi că prin asociere au posibilitatea de a prezenta în comun o ofertă mai competitivă, să execute contractul de achiziție publică mai eficient și să ofere prețuri mai mici prin reducerea anumitor costuri în comparație cu situația în care ar depune câte o ofertă individuală.

Pe de cealaltă parte, asocierile formate din mai mulți operatori economici decât numărul care ar fi necesar pentru depunerea unei oferte comune pentru executarea contractului de achiziție publică ar putea fi pasibile de sancțiuni aplicate de autoritățile de concurență. Astfel de asocieri nu sunt considerate benefice nici pentru consumatori, dar nici pentru acei operatori economici care respectă regulile de concurență.

În acest sens, autoritatea de concurență din Franța a sancționat o asociere de operatori economici din sectorul transporturilor, înființată în scopul de a depune o ofertă comună în cadrul unei proceduri de achiziție publică, pe motiv că operatorii economici aveau de fapt capacitatea de a participa individual la acea procedură.

Autoritatea de concurență a concluzionat că:
►    acordul de asociere a constituit un acord de împărțire a pieței care a restrâns concurența prin obiect (prin urmare, participanții asocierii au fost sancționați de către autoritatea de concurență fără ca aceasta să dovedească un efect negativ concret pe piață);
►    fiecare dintre operatorii economici avea posibilitatea de a depune o ofertă individuală;
►    nu există nicio justificare obiectivă pentru ca întreprinderile să depună o ofertă comună.

Situațiile în care avantajele pentru consumatori prevalează asupra efectelor negative pentru concurență

Formarea unei asocieri între (potențiali) concurenți ar putea fi permisă de regulile de concurență atunci când se consideră că avantajele pentru consumatori, rezultate în urma acordului de asociere, prevalează asupra efectelor negative pentru concurență.

Conceptul de „consumatori” include atât clienții produselor sau serviciilor vizate de asocierile operatorilor economici, cât și autoritatea contractantă care organizează procedura de achiziție publică.

„Astfel de avantaje se pot materializa sub forma unor prețuri mai mici, a unei calități mai bune a produselor sau a unei game mai largi de produse sau servicii care fac obiectul cererii de ofertă. Operatorii economici trebuie să documenteze și să fundamenteze în mod obiectiv că avantajele pentru consumatori compensează cel puțin efectele restrictive pe care asocierea le poate avea asupra concurenței”, a precizat Ionelia Anton, Associate PeliPartners.

În acest sens, Comisia Europeană a considerat, inițial, că asocierea formată din mai mulți operatori economici din Marea Britanie, în cadrul unei licitații privind dezvoltarea unor servicii de televiziune digitală interactivă, a restrâns concurența din cauză că aceștia erau potențiali concurenți.

Cu toate acestea, ținând cont de beneficiile aduse consumatorilor direcți (a fost dezvoltat un serviciu de televiziune mai bun într-un timp mult mai scurt decât dacă ar fi contractat doar una dintre întreprinderi), precum și comercianților (în urma dezvoltării unui nou produs, a apărut și un nou furnizor pe piața de televiziune), Comisia Europeană a decis că, în urma asocierii, efectele pozitive au compensat efectele restrictive asupra concurenței.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3830 / 20618
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
RTPR, desemnată „Consultantul Juridic al Anului” la Gala ROPEA Awards 2025
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
NNDKP, Popescu & Asociații și ZRVP au cei mai mulți profesioniști listați în Benchmark Litigation - 2025. Ce avocați au intrat în liga „Litigation Stars” și prin ce s-au remarcat firmele aflate în plutonul de forță al practicii
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...