
ANCOM: Condiţiile de întocmire şi auditare a situaţiilor financiare separate de către Poşta Română, în consultare publică
04 Aprilie 2025
AgerpresCNPR are obligaţia să implementeze şi să dezvolte un sistem de evidenţă internă a costurilor, suficient de detaliat pentru a identifica costul furnizării individuale a serviciilor poştale incluse în sfera serviciului universal, şi să realizeze evidenţierea distinctă a activităţilor din sfera serviciului universal de cele neincluse în sfera serviciului universal.
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) lansează, în consultare publică, proiectul de decizie privind condiţiile de întocmire şi auditare a situaţiilor financiare separate de către Compania Naţională Poşta Română (CNPR), a anunţat vineri instituţia.
"ANCOM a lansat în consultare publică un proiect de decizie care stabileşte în sarcina CNPR, ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale, cerinţele privind conţinutul metodologiei de dezvoltare a sistemului de evidenţă contabilă separată. Proiectul detaliază, totodată, obligaţiile privind dezvoltarea sistemului de evidenţă internă a costurilor şi elaborarea situaţiilor financiare separate, precum şi condiţiile de auditare de către un auditor independent impuse CNPR", se menţionează în comunicat.
"ANCOM a lansat în consultare publică un proiect de decizie care stabileşte în sarcina CNPR, ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale, cerinţele privind conţinutul metodologiei de dezvoltare a sistemului de evidenţă contabilă separată. Proiectul detaliază, totodată, obligaţiile privind dezvoltarea sistemului de evidenţă internă a costurilor şi elaborarea situaţiilor financiare separate, precum şi condiţiile de auditare de către un auditor independent impuse CNPR", se menţionează în comunicat.
Conform sursei citate, această reglementare vine ca urmare a desemnării CNPR ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale pentru o perioadă de 5 ani, respectiv 1 ianuarie 2025 - 31 decembrie 2029.
Potrivit deciziei de desemnare, CNPR are obligaţia să implementeze şi să dezvolte un sistem de evidenţă internă a costurilor, suficient de detaliat pentru a identifica costul furnizării individuale a serviciilor poştale incluse în sfera serviciului universal, şi să realizeze evidenţierea distinctă a activităţilor din sfera serviciului universal de cele neincluse în sfera serviciului universal.
În ceea ce priveşte metodologia de dezvoltare a sistemului de evidenţă contabilă separată, aceasta descrie metodele, principiile, ipotezele şi sursele de date folosite pentru elaborarea situaţiilor financiare separate.
"În cuprinsul metodologiei vor fi prezentate serviciile incluse în fiecare dintre cele trei segmente de afaceri, respectiv servicii din sfera serviciului universal, alte servicii poştale, alte servicii non-poştale. Vor fi, de asemenea, descrise principiile şi politicile contabile generale, precum şi principiile de evidenţiere în contul de profit şi pierdere a veniturilor şi cheltuielilor, dar şi a activelor, respectiv datoriilor în bilanţ", se menţionează în comunicat.
Totodată, având în vedere prevederile privind costul net aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal cuprinse în Decizia ANCOM nr. 810/2024, metodologia va trebui să cuprindă inclusiv descrierea detaliată a metodelor de alocare a costurilor şi veniturilor pe centre de cost, precizează sursa citată.
Pe baza metodologiei, CNPR va întocmi anual situaţiile financiare separate care vor cuprinde: situaţia capitalului mediu angajat pe segmente de afaceri, veniturile şi cheltuielile individuale şi profitul înregistrat de serviciile poştale incluse în sfera serviciului universal, contul de profit şi pierdere pe segmente de afaceri, respectiv pe centre de cost, precum şi reconcilierea acestor situaţii financiare cu situaţiile anuale statutare.
"Valoarea costului mediu ponderat al capitalului aferentă serviciilor din sfera serviciului universal va fi stabilită de ANCOM pe baza unui model CAPM (Capital Asset Pricing Model). Situaţiile financiare separate vor fi auditate de un auditor independent, iar raportul de audit va fi transmis ANCOM împreună cu situaţiile financiare separate", se mai precizează în document.
Conform sursei citate, persoanele interesate sunt invitate să formuleze şi să transmită observaţii şi propuneri până la data de 5 mai 2025, pe adresa sediului central al ANCOM, prin intermediul Registraturii online sau prin intermediul direcţiilor regionale ale Autorităţii.
Serviciile poştale incluse în sfera serviciului universal sunt, printre altele, colectarea, sortarea, transportul şi livrarea trimiterilor poştale interne şi internaţionale în greutate de până la 2 kg (inclusiv) având ca obiect trimiteri de corespondenţă, cu excepţia trimiterilor de corespondenţă în număr mare, imprimate, cu excepţia imprimatelor în număr mare, şi pachete mici, astfel cum acestea sunt prevăzute în Convenţia Poştală Universală şi Regulamentul poştei de scrisori, cu excepţia pachetelor mici în număr mare.
Printre alte servicii menţionate sunt: colectarea, sortarea, transportul şi livrarea coletelor poştale interne şi internaţionale, în greutate de până la 10 kg (inclusiv), cu excepţia coletelor în număr mare, distribuirea coletelor poştale cu limite de greutate între 10 kg şi 20 kg (inclusiv) expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia.
Pe listă se mai află: serviciul de trimitere recomandată având ca obiect trimiteri poştale interne şi internaţionale în greutate de până la 2 kg (inclusiv), serviciul de trimitere cu valoare declarată având ca obiect trimiteri poştale interne şi internaţionale în greutate de până la 2 kg (inclusiv), colete poştale interne şi internaţionale în greutate de până la 10 kg (inclusiv) cu excepţia coletelor în număr mare, colete poştale cu limite de greutate între 10 şi 20 kg (inclusiv) expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia;
Totodată, ANCOM menţionează colectarea, sortarea, transportul şi livrarea cecogramelor interne şi internaţionale; serviciul de distribuire a taloanelor de plată a drepturilor de protecţie socială şi a documentelor de informare întocmite de Casa Naţională de Pensii Publice la domiciliul beneficiarilor, în situaţia în care aceştia au optat pentru plata în cont curent sau în cont de card, indiferent de numărul de trimiteri poştale care fac obiectul acestui serviciu.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 31 / 18852 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari (București)
Schoenherr a asistat IGT Services and Technologies SRL în achiziția diviziei de Service Delivery a Connections Consult. Mădălina Neagu (Partener) a coordonat echipa
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
The Legal 500 EMEA, ediția 2025 | Cele mai bune firme de avocatură din România, în 15 arii de practică. ȚZA se menține în fruntea ierarhiei, NNDKP și Filip & Company sunt pe podium, iar PNSA, Schoenherr, RTPR, CMS și ZRVP sunt în prima bandă în mai multe arii de practică. Foarte multe nume noi și anul acesta printre avocații considerați ‘Leading individuals’, ‘Next Generation Partners’ și ‘Rising Stars’
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv dreptul muncii | Consultanță
VIDEO | Pastila de insolvență – Înscrierea creanțelor în tabel (Powered by ZRVP)
Women Lawyers | De vorbă cu Ioana Șampek, avocat ce a împlinit 20 de ani de când face parte din colectivitatea PNSA, în care a evoluat până la rolul de Partener și a construit împreună cu colegii o echipă omogenă, bazată pe respect și sinceritate: “Suntem de ani buni una dintre cele mai puternice echipe de specialiști de pe piața locală de avocatură. Prețuim inteligența, forța loialității, onestitatea, tenacitatea și dorim ca întotdeauna să fim ‘more than just expertise’ ”
Trei avocați români de la Bondoc & Asociații, Filip & Company și DLA Piper sunt considerați ‘Eminent Practitioners’ în practica de fuziuni și achiziții. Clasamentul Chambers Europe 2025, cu cei mai buni avocați de Corporate ̸ M&A din România
Women Lawyers | Doamnele sunt bine reprezentate în structura Popescu & Asociații, unde coordonează cu succes mandate provocatoare și complexe, contribuind la poziționarea firmei în rândul liderilor din piața avocaturii. Loredana Popescu, Partener și unul dintre fondatorii firmei: ”Femeile au, de obicei, capacitatea de a asculta cu adevărat, de a înțelege nu doar litera legii, dar și implicațiile umane ale unei spețe. În negocieri, avem răbdare, tact și o abilitate de a crea strategii pe termen lung. Totodată, în litigii, suntem perseverente și strategice”
Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
Avocatura în lume | Herbert Smith Freehills și Kramer Levin fuzionează și vor crea o firmă în Top 20 global, cu 2.700 de avocați
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...