ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

ANCOM: Condiţiile de întocmire şi auditare a situaţiilor financiare separate de către Poşta Română, în consultare publică

04 Aprilie 2025   |   Agerpres

CNPR are obligaţia să implementeze şi să dezvolte un sistem de evidenţă internă a costurilor, suficient de detaliat pentru a identifica costul furnizării individuale a serviciilor poştale incluse în sfera serviciului universal, şi să realizeze evidenţierea distinctă a activităţilor din sfera serviciului universal de cele neincluse în sfera serviciului universal.

 
 
Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) lansează, în consultare publică, proiectul de decizie privind condiţiile de întocmire şi auditare a situaţiilor financiare separate de către Compania Naţională Poşta Română (CNPR), a anunţat vineri instituţia.

"ANCOM a lansat în consultare publică un proiect de decizie care stabileşte în sarcina CNPR, ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale, cerinţele privind conţinutul metodologiei de dezvoltare a sistemului de evidenţă contabilă separată. Proiectul detaliază, totodată, obligaţiile privind dezvoltarea sistemului de evidenţă internă a costurilor şi elaborarea situaţiilor financiare separate, precum şi condiţiile de auditare de către un auditor independent impuse CNPR", se menţionează în comunicat.


Conform sursei citate, această reglementare vine ca urmare a desemnării CNPR ca furnizor de serviciu universal în domeniul serviciilor poştale pentru o perioadă de 5 ani, respectiv 1 ianuarie 2025 - 31 decembrie 2029.

Potrivit deciziei de desemnare, CNPR are obligaţia să implementeze şi să dezvolte un sistem de evidenţă internă a costurilor, suficient de detaliat pentru a identifica costul furnizării individuale a serviciilor poştale incluse în sfera serviciului universal, şi să realizeze evidenţierea distinctă a activităţilor din sfera serviciului universal de cele neincluse în sfera serviciului universal.

În ceea ce priveşte metodologia de dezvoltare a sistemului de evidenţă contabilă separată, aceasta descrie metodele, principiile, ipotezele şi sursele de date folosite pentru elaborarea situaţiilor financiare separate.

"În cuprinsul metodologiei vor fi prezentate serviciile incluse în fiecare dintre cele trei segmente de afaceri, respectiv servicii din sfera serviciului universal, alte servicii poştale, alte servicii non-poştale. Vor fi, de asemenea, descrise principiile şi politicile contabile generale, precum şi principiile de evidenţiere în contul de profit şi pierdere a veniturilor şi cheltuielilor, dar şi a activelor, respectiv datoriilor în bilanţ", se menţionează în comunicat.

Totodată, având în vedere prevederile privind costul net aferent furnizării serviciilor din sfera serviciului universal cuprinse în Decizia ANCOM nr. 810/2024, metodologia va trebui să cuprindă inclusiv descrierea detaliată a metodelor de alocare a costurilor şi veniturilor pe centre de cost, precizează sursa citată.

Pe baza metodologiei, CNPR va întocmi anual situaţiile financiare separate care vor cuprinde: situaţia capitalului mediu angajat pe segmente de afaceri, veniturile şi cheltuielile individuale şi profitul înregistrat de serviciile poştale incluse în sfera serviciului universal, contul de profit şi pierdere pe segmente de afaceri, respectiv pe centre de cost, precum şi reconcilierea acestor situaţii financiare cu situaţiile anuale statutare.

"Valoarea costului mediu ponderat al capitalului aferentă serviciilor din sfera serviciului universal va fi stabilită de ANCOM pe baza unui model CAPM (Capital Asset Pricing Model). Situaţiile financiare separate vor fi auditate de un auditor independent, iar raportul de audit va fi transmis ANCOM împreună cu situaţiile financiare separate", se mai precizează în document.

Conform sursei citate, persoanele interesate sunt invitate să formuleze şi să transmită observaţii şi propuneri până la data de 5 mai 2025, pe adresa sediului central al ANCOM, prin intermediul Registraturii online sau prin intermediul direcţiilor regionale ale Autorităţii.

Serviciile poştale incluse în sfera serviciului universal sunt, printre altele, colectarea, sortarea, transportul şi livrarea trimiterilor poştale interne şi internaţionale în greutate de până la 2 kg (inclusiv) având ca obiect trimiteri de corespondenţă, cu excepţia trimiterilor de corespondenţă în număr mare, imprimate, cu excepţia imprimatelor în număr mare, şi pachete mici, astfel cum acestea sunt prevăzute în Convenţia Poştală Universală şi Regulamentul poştei de scrisori, cu excepţia pachetelor mici în număr mare.

Printre alte servicii menţionate sunt: colectarea, sortarea, transportul şi livrarea coletelor poştale interne şi internaţionale, în greutate de până la 10 kg (inclusiv), cu excepţia coletelor în număr mare, distribuirea coletelor poştale cu limite de greutate între 10 kg şi 20 kg (inclusiv) expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia.

Pe listă se mai află: serviciul de trimitere recomandată având ca obiect trimiteri poştale interne şi internaţionale în greutate de până la 2 kg (inclusiv), serviciul de trimitere cu valoare declarată având ca obiect trimiteri poştale interne şi internaţionale în greutate de până la 2 kg (inclusiv), colete poştale interne şi internaţionale în greutate de până la 10 kg (inclusiv) cu excepţia coletelor în număr mare, colete poştale cu limite de greutate între 10 şi 20 kg (inclusiv) expediate din afara teritoriului României către o adresă aflată pe teritoriul acesteia;

Totodată, ANCOM menţionează colectarea, sortarea, transportul şi livrarea cecogramelor interne şi internaţionale; serviciul de distribuire a taloanelor de plată a drepturilor de protecţie socială şi a documentelor de informare întocmite de Casa Naţională de Pensii Publice la domiciliul beneficiarilor, în situaţia în care aceştia au optat pentru plata în cont curent sau în cont de card, indiferent de numărul de trimiteri poştale care fac obiectul acestui serviciu.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 937 / 19758
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance a asistat UniCredit Bank și Garanti BBVA la semnarea acordului de până la 60 mil. € cu DRI, pentru finanțarea parcului fotovoltaic de 126 MW de la Văcărești | Echipa multijurisdicțională de avocați a fost coordonată de la București, cu Nadia Badea (Partener) și Andreea Șișman (Partener) în prim plan
Filip & Company a asistat ING Bank și Raiffeisen Bank în acordarea unei finanțări de 70 milioane euro către grupul La Fântâna. Echipa a fost coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) | Tranzacția a fost complexă, multijurisdicțională și finalizată într-un termen scurt
Clifford Chance Badea a asistat UniCredit la finalizarea fuziunii cu Alpha Bank, care creează al treilea grup bancar după active pe piața locală | Daniel Badea (Managing Partner): „Expertiza vastă pe care o are Clifford Chance la nivel global, dublată de experiența echipei locale, stau la baza unui palmares reprezentativ de tranzacții cu impact în industria financiar-bancară din România”
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
CMS asistă Rezolv Energy în obținerea finanțării suplimentare de 331 milioane euro pentru parcul eolian VIFOR din România. Echipa, coordonată de Ana Radnev (Head of Banking and Finance) și Varinia Radu (Head of Energy and Projects) | Prin adoptarea în premieră a schemei de sprijin Contracte pentru Diferență, proiectul stabilește un precedent pentru viitoarele dezvoltări în domeniul energiei verzi din România
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...