ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Costurile de administrare și întreținere ale clădirilor de birouri din portofoliul Colliers au crescut cu 9% în 2023. Pentru 2024, așteptarea este să urce cu o medie de 13%

21 Martie 2024   |   BizLawyer

Cea mai mare creștere a bugetelor de administrare și întreținere a clădirilor de birouri a fost în zona costurilor cu deșeurile – 40% față de 2022.

 
 
Costurile de administrare și întreținere ale clădirilor de birouri din portofoliul departamentului de Asset Services al Colliers România au crescut cu 9% anul trecut comparativ cu 2022. Costurile mai ridicate pentru servicii în general, inclusiv pe fondul salariilor mai mari, și o prezență îmbunătățită a angajaților la birou în 2023 au fost factorii care au generat această tendință.

Colliers România administrează aproximativ 680.000 de metri pătrați de spații imobiliare (dintre care aproape 600.000 metri pătrați reprezintă birouri și restul depozite industriale), ceea ce face ca datele companiei în privința costurilor administrative să fie destul de reprezentative pentru întreaga piață. Întrucât costurile cu utilitățile nu sunt incluse în toate bugetele de costuri de administrare, ci mai degrabă plătite direct de către chiriași, Colliers a exclus utilitățile din această analiză pentru a păstra comparabilitatea datelor.


Cea mai mare creștere a bugetelor de administrare și întreținere a clădirilor de birouri a fost în zona costurilor cu deșeurile – 40% față de 2022. Această creștere este în mare parte rezultatul unei prezențe mai mari a salariaților în clădirile de birouri, care a crescut de la o medie pe portofoliu de 40% la începutul anului la 55% la finalul anului. De asemenea, creșteri semnificative de 12% au fost înregistrate și la costurile cu serviciile de securitate și pompieri, în timp ce costurile cu serviciile de curățenie au crescut cu 11%, fiind influențate de cele două majorări ale salariului minim din lunile ianuarie și octombrie 2023.
 În prezent, compania are un total de aproximativ 400 de chiriași în clădirile pe care le administrează în București, Cluj-Napoca, Timișoara, Brașov și Arad, iar valoarea proprietăților din portofoliu depășește un miliard de euro.

În ceea ce privește costurile cu utilitățile, pe piețele internaționale s-au înregistrat scăderi după scăderi la electricitate și gaze, până la niveluri dinainte de criză, ceea ce a dus la o scădere a facturilor în 2023, comparativ cu 2022. Mai exact, în decembrie 2023, prețul unitar al energiei (în kWh) a înregistrat o scădere medie de aproximativ 15% față de ianuarie 2023 pe întregul portofoliu Colliers, iar tendința continuă să fie de o ușoară scădere. De asemenea, nu au existat diferențe semnificative nici în prețul gazului în 2023. Mai departe, ținând cont de toți factorii din piață, bugetele pentru cheltuielile de administrare și de întreținere au fost construite în baza unei creșteri medii de 13% în 2024, potrivit consultanților Colliers.

„Începând cu anul viitor, noul sistem de impozitare a proprietăților va conduce la o creștere semnificativă a impozitului pe proprietate, dacă ne ghidăm după informațiile vehiculate în spațiul public. Aceasta categorie de costuri este foarte importantă, deoarece taxele pe proprietate reprezintă între 30% și 40% dintr-un buget normal de administrare și întreținere a unui spațiu de birouri”, subliniază Ștefania Baldovinescu, Senior Partner | Asset Services | Land Agency la Colliers România.

Colliers România oferă servicii de administrare aferente unor bugete anuale de peste 26 de milioane de euro, ajutând la optimizarea acestor cheltuieli pentru proprietarii care au ales să externalizeze aceste servicii.  Contractarea de servicii de Asset Services subliniază abordarea profesională pe care dezvoltatorii și proprietarii de spații de birouri și industriale o au în raport cu chiriașii lor, generând economii de scară și beneficii precum contribuția semnificativă la implementarea angajamentelor de mediu, sociale și de guvernanță (ESG), dar și integrarea de soft-uri și aplicații optimizate și raportarea unitară pe situația financiară coroborată cu situația operațională din site.

Divizia de Asset Services a Colliers are o abordare multidisciplinară pentru fiecare proiect, acoperind o gama vastă de activități prin serviciile pe care le oferă. Mai exact, asigură un management operațional și tehnic al clădirilor, acoperind totodată nevoile chiriașilor și asigurându-se că aceștia își îndeplinesc obligațiile contractuale. În același timp, compania oferă și servicii financiare pentru administrare (facturare, plăți, cheltuieli și venituri, reconcilieri), precum și raportare către proprietari, asigurând legătura operațională dintre nevoile chiriașilor și cele ale proprietarilor.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 718 / 17296
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Titlurile știintifice sunt irevocabile, indiferent de forma în care au intrat în circuitul civil | Decizie de referință a ICCJ, obținută de avocații ZRVP. Alexandru Iorgulescu (partener) și Alina Munteanu (senior associate), în prim plan
Cariere în Drept | Cum a perceput Vasile Țurcan, român din Basarabia, învățământul juridic românesc pe care l-a absolvit cu 9,85 și care au fost primele impresii după: ”Raportat la obligativitatea celor doi ani de stagiu, găsirea unui coordonator este o activitate extrem de anevoioasă, dacă ai niște așteptări minime de la această colaborare: să fii plătit măcar cu minimul pe economie conform Statutului profesiei, să ai o minimă libertate și acces la clienți proprii sau să beneficiezi de o îndrumare efectivă, nu doar expusă în contract”
Kinstellar asistă Globalworth în vânzarea unui portofoliu cu o valoare de cca. 110 mil. € către WDP, într-una dintre cele mai mari tranzacții de logistică ale anului. Victor Constantinescu, Managing Partner: ”Tranzacția a avut propriile provocări, dar prin muncă temeinică și cu ajutorul echipelor noastre extraordinare s-a încheiat cu succes” | Ce firme de avocați au mai lucrat în proiect
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2024” | ZRVP, NNDKP și Răzvan Dincă & Asociaţii au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
Departamentul de Dispute Resolution contribuie cu peste 80% la cifra de afaceri a firmei Șerban & Asociații și este de așteptat ca veniturile să crească anul acesta. Casa de avocați este în discuții pentru preluarea unor mandate de arbitraj internațional | Radu Șerban (Partener): ”Volumul de muncă a fost unul intens, atât pe latura de penal a departamentului, cât și pe cea de civil, iar gradul de sofisticare este unul foarte ridicat”
Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...