ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Curtea de Conturi: Prejudicii de 277 de milioane lei şi abateri financiar-contabile de 103 miliarde de lei, constatate în 2023; 90 de sesizări penale, formulat

04 Septembrie 2024   |   Agerpres

Potrivit sursei citate, în 2023 au fost verificate în total 1.295 de entităţi. Datele sunt cuprinse în Raportul public pe anul 2022 şi în Raportul de activitate pe anul 2023, documente transmise forului Legislativ şi părţilor interesate.

 
 
Valoarea totală a prejudiciilor constatate în urma misiunilor de audit efectuate de Curtea de Conturi în 2023 a fost de 277 milioane lei, iar cea a abaterilor financiar-contabile de 103,095 miliarde de lei, fiind formulate 90 de sesizări penale, informează un comunicat al instituţiei remis miercuri AGERPRES.

"Misiunile de audit efectuate de Curtea de Conturi în anul 2023 au identificat o serie de cazuri de nerespectare a reglementărilor legale, constatându-se abateri care au condus fie la nestabilirea, neurmărirea şi neîncasarea unor venituri bugetare, fie la producerea unor prejudicii sau la denaturarea unor date şi informaţii din situaţiile financiare. În unele cazuri au fost constatate pierderi provocate bugetelor publice şi/sau patrimoniului public şi privat al entităţilor. Valoarea totală a prejudiciilor a fost de 277 milioane lei, iar cea a abaterilor financiar-contabile de 103.095 milioane lei. Pentru prejudiciile identificate şi consemnate în actele de audit aferente anului financiar 2022 şi anilor anteriori, Curtea a formulat 90 de sesizări penale, la propunerea departamentelor şi a camerelor de conturi. Din totalul sesizărilor, 49 au vizat neîndeplinirea măsurilor dispuse, iar 41 au fost formulate din cauza existenţei unor indicii de săvârşire a unor fapte de natură penală", se precizează în comunicat.


Potrivit sursei citate, în 2023 au fost verificate în total 1.295 de entităţi. Datele sunt cuprinse în Raportul public pe anul 2022 şi în Raportul de activitate pe anul 2023, documente transmise forului Legislativ şi părţilor interesate.

"Misiunile de audit au fost realizate conform noilor metodologii de audit şi a Regulamentului privind activitatea de audit public extern, intrat în vigoare la începutul anului 2023. Întrucât prin noul Regulament s-a instituit regula publicării rapoartelor de audit după aprobarea acestora de către Plen, Raportul public pe anul 2022 conţine o sinteză a principalelor concluzii cuprinse în rapoartele aprobate, precum şi alte informaţii relevante despre utilizarea fondurilor publice în exerciţiul bugetar al anului auditat", se menţionează în comunicat.

Astfel, auditorii Curţii de Conturi au efectuat, 960 de misiuni de audit financiar şi 352 de misiuni de conformitate, au desfăşurat 144 acţiuni de documentare şi au abordat 10 teme de audit al performanţei. La acestea se adaugă 3.585 de misiuni de follow-up, în care s-a urmărit modul de ducere la îndeplinire a recomandărilor formulate cu prilejul misiunilor anterioare.

Pentru al treilea an consecutiv, principalele constatări de audit de la nivelul administraţiei publice centrale şi locale sunt structurate pe domenii de activitate, arătând, în acest fel, cât au cheltuit autorităţile în exerciţiul bugetar 2022 pentru finanţarea respectivelor domenii. Astfel, din totalul cheltuielilor în valoare de 615,313 miliarde lei, efectuate din bugetul public naţional în anul 2022, mai mult de jumătate (56%) reprezintă cheltuieli efectuate pentru finanţarea a trei domenii: Muncă şi protecţie socială (29%), Sănătate (17%), Educaţie, cercetare, inovare, digitalizare, cultură şi sport (10%). Domeniul Muncă şi protecţie socială deţine prima poziţie şi pe tabloul cheltuielilor administraţiei publice centrale, cu 19,2% din totalul celor 336.993 milioane lei cheltuieli totale.

La nivelul administraţiei publice centrale au fost efectuate misiuni de audit financiar la 52 de ordonatori principali de credite. Dintre aceştia, 18 au primit opinie nemodificată ca urmare a faptului că situaţiile financiare au fost întocmite, sub toate aspectele semnificative, în conformitate cu cadrul de raportare financiară aplicabil.

În anul 2023, Curtea a realizat 3.585 de misiuni de follow-up dintre care 3.249 de misiuni au fost realizate de către camerele de conturi şi 336 de misiuni de către structurile de la nivel central. Prin misiunile de follow-up au fost verificate 16.946 de măsuri, din care aproximativ 80% au vizat entităţi din administraţia publică locală. În urma misiunilor de follow-up realizate a rezultat faptul că 66% dintre măsurile/recomandările formulate au fost implementate de către entităţile auditate.

Curtea de Conturi subliniază rolul decisiv, în acest proces, al funcţiei manageriale şi necesitatea de creştere a gradului de implicare a managerilor pentru găsirea soluţiilor de implementare a recomandărilor, precum şi asumarea responsabilităţii în privinţa bunei gestionări a fondurilor publice, astfel încât acestea să fie utilizate în mod economic, eficient şi eficace şi în conformitate cu legile în vigoare.

"Urmărim cu atenţie utilizarea legală şi eficientă a fondurilor publice, identificând neregulile acolo unde este cazul. În acelaşi timp, susţinem activ dezvoltarea şi întărirea performanţei instituţiilor din administraţia publică, pentru ca acestea să ofere cetăţeanului servicii publice de o cât mai bună calitate", a declarat Mihai Busuioc, preşedintele Curţii de Conturi, citat în comunicat.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2754 / 20237
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Practica de Banking & Finance de la Bondoc & Asociații rămâne calibrată pe proiecte de mare anvergură, execuție la standarde internaționale și expunere transfrontalieră constantă | De vorbă cu partenerele Simona Petrișor și Diana Ispas despre tendințe, tipuri de finanțări, structuri inovatoare și provocările anului din acest sector. Portofoliul de proiecte îmbină ”verdele”, infrastructura și consolidarea bancară, repere clare ale unui an încărcat
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...