
EY Future Consumer Index: crește optimismul consumatorilor, însă conectarea cu consumatorul independent ridică o nouă provocare pentru retaileri și branduri
11 Iunie 2024
BizLawyer47% dintre consumatori sunt optimiști cu privire la viitor, iar 61% consideră că dețin controlul asupra vieții lor * Ascensiunea influencerilor: 61% dintre consumatori au cumpărat un produs pe baza recomandării sau promovării de către un influencer * Temeri legate de securitatea datelor: 61% dintre consumatori se tem de furtul de identitate, în creștere de la 55% în urmă cu 12 luni
![]() |
Aproape jumătate dintre respondenți (47%) spun că sunt optimiști în privința viitorului, în ciuda temerilor legate de creșterea costului vieții (73%), de schimbările climatice (63%) și de tensiunile geopolitice (51%) - se arată în cel mai recent studiu EY Future Consumer Index (FCI), care a sondat peste 23.000 de consumatori din 30 de țări. Consumatorii devin, de fapt, tot mai capabili în gestionarea perturbărilor, 61% declarând că simt că dețin controlul asupra vieții lor, ceea ce arată și în ce măsură incertitudinea globală a devenit o normalitate pentru mulți dintre ei.
Deși optimismul crește, ascensiunea consumatorului independent (persoane care preferă să caute în mod activ informații, să ia decizii și să întreprindă acțiuni în mod autonom, în loc să se bazeze exclusiv pe sursele tradiționale de influență) anunță o nouă provocare pentru producătorii și retailerii de produse de larg consum.
Deși optimismul crește, ascensiunea consumatorului independent (persoane care preferă să caute în mod activ informații, să ia decizii și să întreprindă acțiuni în mod autonom, în loc să se bazeze exclusiv pe sursele tradiționale de influență) anunță o nouă provocare pentru producătorii și retailerii de produse de larg consum.
Stabilirea unei conexiuni cu consumatorul independent
În contextul în care consumatorii își afirmă tot mai mult independența, studiul arată că metodele tradiționale de comunicare cu aceștia, precum și cele de selectare și convingerea lor să cumpere devin caduce. Consumatorii zilelor noastre caută în mod activ noi canale digitale, unde se pot implica, pot da sfaturi altor consumatori, pot face achiziții și găsi recenzii obiective despre produse.
Peste jumătate dintre respondenți (57%) caută să se implice și/sau să contribuie la comunitățile online cu sfaturi, atunci când iau o decizie de cumpărare și un procent semnificativ de 61% spun că au cumpărat un produs pe baza recomandării sau promovării făcute de un influencer. În schimb, doar 21% spun că au dat clic și au deschis o reclamă pe rețelele sociale. Consumatorii din Asia (44%) sunt cei mai predispuși să se implice și să participe la aceste comunități online, comparativ cu 32% pe continentul american și doar 29% în Europa, la fel ca și generațiile mai tinere. Membrii generației Z (40%) și milenialii (39%) sunt mai predispuși să se implice decât cei din generația X (30%) și „baby boomers” (17%).
Pentru a crea o conexiune eficientă cu acești clienți autonomi, studiul afirmă că producătorii și retailerii de produse de larg consum trebuie să adopte tactici mai persuasive, să investească și să utilizeze canale și experiențe care să rezoneze cu valorile și preferințele fiecărui consumator în parte, mai degrabă decât să apeleze la abordări generalizate și universal valabile.
Georgiana Iancu, Partener, coordonator al practicii de Impozite indirecte și liderul sectorului de Retail şi Produse de Consum, EY România: „Într-un context în care consumatorii prețuiesc autonomia și sunt inundați de opțiuni, succesul brandurilor depinde de capacitatea lor de a se adapta și de a se alinia la valorile și așteptările individuale. O conexiune profundă și personală între branduri și consumatori nu mai este doar un avantaj, ci devine o necesitate pentru a rămâne relevant în peisajul dinamic al retailului modern. Consumatorii români urmează mare parte din tendințele europene și globale. Cu toate acestea, o trăsătură distinctivă locală este abordarea lor prudentă în ceea ce privește finanțele personale. În ciuda creșterii optimismului, există o tendință clară de economisire în România, chiar și în contextul economic provocator, două treimi dintre consumatorii români au afirmat într-un sondaj EY recent că încearcă să economisească. Astfel, brandurile care doresc să rămână relevante în această piață trebuie să recunoască și să răspundă nevoii de securitate financiară a consumatorilor români.
Cât privește succesul retailerilor și al producătorilor deopotrivă, desprindem din studiul global, dar și din preferințele exprimate de consumatorii români în sondajele EY, faptul că așteptările lor evoluează, devin mai tranzacționali în deciziile de cumpărare și nu vor ezita să acceseze orice beneficii imediate de tipul unor oferte exclusive de reduceri de preț sau servicii gratuite".
Consumatorii au mai multă încredere în alți consumatori decât în reclame
Consumatorii îi urmăresc pe creatorii de conținut pe platformele de socializare în primul rând pentru calitatea și autenticitatea conținutului, preferând micro-influencerii și experții de nișă față de promovarea făcută de vedete, potrivit studiului FCI.
49% dintre respondenții care urmăresc un influencer fac acest lucru pentru că acesta creează conținut pe care ei îl consideră valoros și 44% pentru că acesta creează conținut pe care ei îl consideră agreabil. Promovarea prin vedete scade în popularitate, numai un sfert dintre respondenți (25%) urmărind un influencer pe motiv că acesta este celebru. Acest procent crește în mod excepțional la 32% în Asia.
Viitorul cumpărăturilor online: importanța moderației în utilizarea datelor de consum
Studiul a constatat că mulți consumatori vor fi fericiți fără module de cookie ale terților, respondenții declarând că experiența de cumpărături online este înrăutățită de precompletarea coșului de cumpărături în etapa de procesare a comenzii (36%), de urmărirea navigării utilizatorilor de către paginile de internet (30%) și de reclamele personalizate în funcție de istoricul de navigare/cumpărături. Raportul evidențiază că, în acest context, pentru brandurile care nu dispun sau dispun de canale directe către consumatori în faze incipiente, va fi mai dificil să își eficientizeze eforturile de marketing, deoarece nu dețin suficiente date colectate direct. Retailerii mari vor avea, probabil, mai mult succes, deoarece paginile lor de internet atrag mai mult trafic, permițându-le să colecteze suficiente date complexe pentru a oferi calitate, experiențe personalizate, precum și să ofere aceste date către producători.
De fapt, mulți retaileri consideră că vor beneficia de oportunități în această privință, potrivit studiului. Aceștia investesc în propriile rețele media de retail și în parteneriate, pentru a colecta mai multe date despre consumatori și pentru a construi colaborări profitabile, pe termen lung cu producătorii.
Fidelizarea trebuie adaptată la preferințele consumatorilor
Programele de fidelizare sunt încă foarte răspândite, ajutându-i pe retaileri să intre în contact cu clienții și să colecteze date despre aceștia, însă fidelitatea consumatorilor a evoluat și se bazează mai mult pe conexiuni tranzacționale și imediate și mai puțin pe conexiuni emoționale. Raportul a constatat că clienții sunt motivați de beneficii tangibile, cum ar fi reducerile și ofertele exclusive, iar loialitatea lor durează adesea la fel de mult ca și beneficiile pe care le primesc. De exemplu, 46% dintre respondenți au folosit un cupon pe care l-au primit de la un retailer, în timp ce doar 31% au descărcat o aplicație a retailerului/producătorului, mai puțin de un sfert (23%) s-au alăturat unui program de recompensare al unui retailer și doar 22% s-au înscris în lista de corespondență a retailerilor în ultimele șase luni. Beneficiile de fidelizare preferate ale respondenților sunt transportul gratuit (67%), urmat de accesarea unor prețuri mai mici în magazin pentru anumite produse (49%).
În pofida disponibilității de a își divulga datele, temerile consumatorilor în ceea ce privește securitatea datelor au crescut în ultimele 12 luni, din cauza unei mai mari conștientizări privind încălcarea securității datelor, cu scurgerile de informații și cu atacurile cibernetice. Un procent de 61% dintre respondenți se tem de furtul de identitate/fraudarea identității (în creștere de la 55%), 59% sunt îngrijorați de securitatea datelor/încălcarea securității datelor (în creștere de la 53%) și 54% au temeri legate de piratarea companiei.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2831 / 19852 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Summer Internship-ul Mușat & Asociații, mai mult decât un stagiu de vară: program strategic de formare și recrutare, care le oferă studenților experiență practică autentică, mentorat direct de la parteneri și acces la Fellowship, cu șanse reale de a deveni parte din echipa firmei | De vorbă cu Ștefan Diaconescu (Partner) despre experiență completă a cursanților, cu expunere directă la multiple arii de practică și la cultura organizațională a uneia dintre cele mai mari firme de avocatură din România
Reff & Asociații | Deloitte Legal a asistat dezvoltatorul şi investitorul imobiliar Prime Kapital în emisiunea de obligațiuni de 100 mil. €. Partenerii Andrei Burz-Pînzaru și Irina Dimitriu, în prim plan
League Tables of Legal Advisors (H1 2025) | Piața globală a fuziunilor și achizițiilor a atins 2 trilioane USD – cel mai bun semestru pentru mega-deal-uri din 2020, dar cu cel mai mic număr de tranzacții din ultimele două decenii. CMS și Clifford Chance, printre primele în clasamentul global. Schoenherr are un avans impresionant în Europa și a asistat cele mai multe tranzacții în CEE
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
Lexology Energy Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care s-au remarcat într-o practică devenită, în ultimii ani, un adevărat laborator de inovație juridică: ZRVP, CMS, TZA și NNDKP au o amprentă bine conturată în Oil & Gas. NNDKP strălucește și în Power & Electricity, unde se remarcă și Kinstellar, dar și în Renewables
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...