ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

EY România: Codul fiscal nu prevede dacă garanţia ambalajelor SGR este sau nu în sfera de aplicare a TVA

04 Octombrie 2023   |   Agerpres

Potrivit sursei citate, garanţia trebuie să fie evidenţiată distinct în documentele fiscale, respectiv factură sau bonul fiscal. Legislaţia românească nu prevede un tratament fiscal specific aplicabil garanţiei SGR, în schimb există prevederi care dispun că nu fac subiect de TVA ambalajele care circulă între furnizor şi client prin schimb, fără facturare.

 
 
Autorităţile fiscale trebuie să definească dacă valoarea garanţiei aferentă ambalajelor din Sistemul Garanţie-Returnare (SGR) este sau nu cuprinsă în sfera de aplicare a TVA, la fel şi în cazul garanţiilor nerestituite, susţin consultanţii EY România.

"Având în vedere faptul că, la acest moment, nu avem o prevedere specifică în Codul fiscal care să definească dacă garanţia aferentă ambalajelor SGR este sau nu cuprinsă în sfera de aplicare a TVA, considerăm că ar fi oportună clarificarea de către autorităţile fiscale a acestui aspect, precum şi a tratamentului aplicat pentru garanţiile nerestituite, şi anume, dacă se impune sau nu colectarea TVA în cazul garanţiilor nerestituite. Separat, atragem atenţia şi asupra altor implicaţii generate de Sistemul Garanţie-Returnare, în special în ceea ce priveşte înregistrarea în contabilitate, evidenţierea în declaraţia SAF-T, precum şi interacţiunea cu standardul de facturare electronică", a explicat Sînziana Radu, manager Taxe Indirecte, EY România, într-un comunicat de presă al companiei de consultanţă.


Potrivit sursei citate, garanţia trebuie să fie evidenţiată distinct în documentele fiscale, respectiv factură sau bonul fiscal. Legislaţia românească nu prevede un tratament fiscal specific aplicabil garanţiei SGR, în schimb există prevederi care dispun că nu fac subiect de TVA ambalajele care circulă între furnizor şi client prin schimb, fără facturare. "Pe de altă parte, ambalajele care circulă prin facturare fac obiectul taxei pe valoare adăugată", notează compania.

"În contextul în care în România, dintre deşeurile abandonate, aproximativ 38% sunt reprezentate de deşeuri de plastic, sticlă şi metal şi ţinând cont că Directiva UE 62/94/ privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje prevede posibilitatea organizării unor sisteme de returnare de către statele membre, a apărut cadrul legal pentru organizarea acestui sistem garanţie-returnare. Scopul acestui sistem este de a colecta din piaţă şi de a introduce ambalajele într-o economie circulară, pe lângă îmbunătăţirea calităţii mediului ajutând România să atingă ţintele naţionale de colectare şi reciclare stabilite la nivel european", a declarat Daniela Neagoe, senior manager Global Trade, EY România.

Odată cu implementarea SGR, la data de 30 noiembrie 2023, producătorii vor trebui să respecte o serie de obligaţii de raportare, evidenţe şi marcare, conform prevederilor legislative, precum: încheierea unui contract cu administratorul sistemului, RetuRO; raportarea ambalajelor în programul informatic pus la dispoziţie de către RetuRO; ţinerea de evidenţe ale produselor pe tip de material, greutate şi volum, precum şi evidenţa garanţiilor şi transmiterea acestora, până la data de 10 a lunii imediat următoare, către RetuRO; plata valorii garanţiei până în data de 25 a lunii următoare introducerii pe piaţă a produselor către RetuRO; marcarea produselor cu simbolul reprezentativ SGR şi cu codul EAN care să conţină informaţii specifice.

La rândul lor, comercianţilor le revin obligaţii, iar dintre care cele mai importante ar fi: încheierea unui contract cu administratorul SGR; raportarea ambalajelor în programul informatic pus la dispoziţie de către administratorul SGR; ţinerea de evidenţe a numărului total de produse în ambalaje SGR comercializate, defalcat pe tip de produse; indicarea valorii garanţiei la raft şi pe documentele fiscale; plata valorii garanţiei operatorilor economici de la care achiziţionează produse ambalate şi restituirea valorii garanţiei la momentul returnării ambalajelor SGR.

"Începând cu data de 01.01.2024, potrivit unui proiect de modificare a OUG nr. 196/2005 privind Fondul pentru Mediu, o contribuţie la Fondul pentru mediu va fi datorată de către operatorii economici care introduc pe piaţa naţională ambalaje primare nereutilizabile care fac obiectul SGR. Pentru diferenţa dintre cantităţile de ambalaje primare nereutilizabile corespunzătoare obiectivelor minime anuale de returnare (65% pentru anul 2024) şi cantităţile de ambalaje nereutilizabile efectiv returnate se va plăti o contribuţie de 0,5 lei pentru ambalaje din metal şi 1 leu (dublul garanţiei) pentru ambalaje din sticlă şi plastic. Ţinând cont de termenul foarte scurt până la intrarea în funcţiune a acestui sistem, se recomandă companiilor să demareze cât mai urgent stabilirea procedurilor interne necesare implementării SGR la nivelul companiei", se menţionează în comunicat.

EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 395.442 de angajaţi în peste 700 de birouri în 150 de ţări şi venituri de aproximativ 49,4 miliarde de dolari, în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2023.

Prezentă în România din anul 1992, EY furnizează, cu ajutorul celor peste o mie de angajaţi din România şi Republica Moldova, servicii integrate de audit, asistenţă fiscală, juridică, strategie şi tranzacţii, consultanţă către companii multinaţionale şi locale.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 5359 / 20271
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Țuca Zbârcea & Asociații obține o soluție favorabilă într-un important litigiu de drept fiscal și vamal | Ionuț Șerban (Partener): „Este o victorie importantă pentru clientul nostru și un precedent valoros în disputele de drept vamal”
Avocații PNSA au stat alături de M Plus Croatia d.o.o, lider european în outsourcing-ul proceselor de afaceri și tehnologie, în tranzacția prin care a achiziționat Valoris Group - jucător local care deservește proiecte multilingve pentru clienți internaționali | Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Piața de Real Estate, radiografiată de NNDKP, firmă despre care ghidurile juridice internaționale spun că este “probabil cea mai bună din România” în această practică: industrial-logistic în viteză, office cu accent pe retenție și eficiență, rezidențial cu presiune pe preț | De vorbă cu Vlad Tănase (partener) despre dinamica pieței, apetitul investitorilor, tranzacționarea proiectelor și blocajele de pe acest segment
Biroul Kinstellar din București a fost alături de Repono AB în achiziția unui sistem de stocare pe bază de baterii în județul Argeș | Karim Nils Grueber (CEO Repono): ”Echipa Kinstellar a fost un partener excepțional pe parcursul acestei tranzacții. Expertiza lor în sectorul energetic, abordarea pragmatică și capacitatea de a răspunde rapid și eficient au fost esențiale pentru a ne ghida prin reglementările complexe ale României”
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...