JLL Romania: Timișoara domină tranzacțiile regionale de închiriere de birouri, cu peste jumătate din total în 2022
23 Martie 2023
BizLawyerTimișoara a avut de departe cea mai mare pondere din totalul de tranzacții de închiriere de birouri în orașele regionale în 2022, cu 51.400 m², mai mult de jumătate din totalul tranzacțiilor de birouri din marile orașe regionale.
În 2022, piața de închirieri de birouri din România a înregistrat o scădere de aproape 13% comparativ cu anul 2021. Cererea a stagnat în București, în timp ce cele 4 mari orașe regionale au înregistrat o scădere combinată de 35% față de 2021, ajungând la aproximativ 100.000 m². Această scădere vine în contextul în care au fost foarte puține livrări de birouri în orașele regionale în 2022, în valoare totală de 44 000 m².
Timișoara a avut de departe cea mai mare pondere din totalul de tranzacții de închiriere de birouri în orașele regionale în 2022, cu 51.400 m², mai mult de jumătate din totalul tranzacțiilor de birouri din marile orașe regionale. Pe locul secund se află Iași, cu 26.700 m² (27%). În Cluj-Napoca au fost închiriați 15.200 m², iar în Brașov aproximativ 5.900 m².
Timișoara a avut de departe cea mai mare pondere din totalul de tranzacții de închiriere de birouri în orașele regionale în 2022, cu 51.400 m², mai mult de jumătate din totalul tranzacțiilor de birouri din marile orașe regionale. Pe locul secund se află Iași, cu 26.700 m² (27%). În Cluj-Napoca au fost închiriați 15.200 m², iar în Brașov aproximativ 5.900 m².
Cluj-Napoca este un puternic hub IT&C în România și concentrează, de asemenea, mulți furnizori de servicii. Timișoara este renumită pentru industria auto și pentru sectoarele SSC și IT. Iașiul a atras un număr mare de operatori BPO și SSC în ultimii ani, dar și companii IT.
Brașovul găzduiește o gamă largă de furnizori hi-tech și de asemenea, industria farmaceutică și companii IT&C.
Urmând aceeași tendință ca în București, chiriile din orașele regionale au crescut în al doilea semestru pentru a absorbi impactul creșterii inflației. Chiriile pentru birourile prime s-au majorat astfel față de semestrul anterior cu 0,5 euro pe m² în Brașov (până la 12,5 - 14 euro / m² / lună), cu 1,0 euro în Cluj-Napoca (14,5 – 16 euro) și cu 1,5 euro în Timișoara (14,5 – 15,5 euro) și Iași (14,5 – 16 euro).
Ca avantaj al orașelor regionale, salariile medii nete din orașele regionale sunt considerabil mai mici decât cele din București. Brașovul este cel mai competitiv cu o medie de 776 de euro pe lună în octombrie, ușor sub cea națională de 814 euro, în timp ce Cluj Napoca este cel mai apropiat de salariul mediu net din București, cu 985 de euro.
Piața forței de muncă este stabilă în orașele din vestul țării, cu rate scăzute ale locurilor de muncă vacante, mult sub cele medii naționale și comparabile sau chiar mai mici decât în București, dacă luăm ca exemplu Timișoara.
Stocul a depășit 1 milion de m² de spații de birouri moderne în primele 4 orașe regionale din România, iar perspectiva pentru viitor indică o evoluție pozitivă.
În 2022, Cluj Napoca a atras singurele tranzacții de investiții în clădiri de birouri din afara Bucureștiului, ajungând la un total de 7 tranzacții cu un volum cumulat de 360 milioane de euro în ultimii 5 ani.
“Trendul de muncă hibrid, majorarea costurilor operaționale pe fondul inflației și criza energetică influențează atât Bucureștiul, cât și piețele regionale. Observăm o schimbare accelerată de paradigmă: dacă în perioada pre-pandemică discutam de spații generoase de lucru pentru angajați, acum discutăm de spații flexibile. Pe lângă flexibilitate, chiriașii și proprietarii au un focus sporit pe înglobarea componentelor ESG în alegerea/dezvoltarea de noi locații.
În special în piețele regionale ne așteptăm să vedem în viitorul apropiat mai multe opțiuni de birouri co-working localizate nu doar central, ci și semi-central. Ar continua astfel trendul regionalizării sau dispersării locațiilor pentru a acoperi o plajă mai mare de potențiali chiriași.
Flexibilitatea, sustenabilitatea, eficiența și impactul asupra comunității sunt patru indicatori cheie ce vor reforma întregul mod de lucru în următoarea perioadă”, a declarat Laura Ene, Business Development Junior Consultant în cadrul JLL Romania.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 5015 / 18226 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...