Modificările aduse la legea insolvenței, gură de oxigen pentru mediul de afaceri: Ce ar trebui să facă societățile aflate în impas?
22 Februarie 2022 BizLawyer
• Modificările aduse Legii Insolvenței vor permite antreprenorilor să își salveze afacerile și să prevină concedierile. • Firmele își vor putea amâna plata datoriilor până la 4 luni, timp în care se va lucra pe baza unui plan de restructurare. • În anumite condiții, acordul de restructurare nu mai trebuie aprobat de instanță.
| |
|
Bogdan Frigioiu, Senior Associate ONV LAW |
În contextul în care majoritatea companiilor romanesti se confruntă cu probleme financiare din cauza creșterii facturilor la energie și gaze, ultimele noutăți anunțate de autoritati care privesc modificarea Legii Insolvenței 85/2014 vor duce la redresarea mediului de afaceri din România, arată o analiză ONV LAW.
Concret, noile modificări asigură acces, într-un stadiu timpuriu, la mecanisme naționale eficace de restructurare, pentru a preveni insolvența și a aduce o companie înapoi în circuitul economic.
De asemenea, se va genera un grad mai mare de recuperare a creanțelor, afacerile vor putea rămâne în funcțiune, iar firma aflata in dificultate va putea păstra dreptul său de administrare pe tot parcursul procesului de prevenire a insolvenței.
Concret, noile modificări asigură acces, într-un stadiu timpuriu, la mecanisme naționale eficace de restructurare, pentru a preveni insolvența și a aduce o companie înapoi în circuitul economic.
De asemenea, se va genera un grad mai mare de recuperare a creanțelor, afacerile vor putea rămâne în funcțiune, iar firma aflata in dificultate va putea păstra dreptul său de administrare pe tot parcursul procesului de prevenire a insolvenței.
Sunt măsuri esențiale, mai ales că previziunile antreprenorilor nu sunt optimiste: 7 din 10 au în plan să reducă sau să amâne investiții viitoare. Mai mult decât atât, aproape 35% vor reduce numărul de angajați în viitorul apropiat, iar 8% vor pune lacătul pe ușă în perioada următoare, arată ultimele statistici ale Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii.
Antreprenorii aflați în pericol de insolvență au 7 pași de urmat:
► Conform noilor modificări ale legii, firma aflată în dificultate va avea posibilitatea de a propune un acord de restructurare, care va fi întocmit de către administratorul restructurării sau direct de către firmă, cu asistența acestuia;
► Forma finală a acordului de restructurare va fi comunicată creditorilor care au de recuperat sume de bani de la firma aflată în dificultate;
► Ulterior, administratorul planului de restructurare va putea purta negocieri cu creditorii privind plata sumelor restante;
► Acordul de restructurare se votează doar de către creditorii ale căror datorii sunt eșalonate sau reduse prin acest plan;
► După ce planul este aprobat de creditori, firma va putea depune la instanță cerere pentru confirmarea acordului de restructurare;
► Cererea de soluționare a acordului de restructurare va trebui să fie soluționată de către instanță, în termen de maxim 10 zile de la data înregistrării acesteia.
„Acordul de restructurare este obligatoriu pentru toți creditorii unei firme, chiar dacă au votat împotrivă sau nu și-au exprimat deloc votul. De reținut, pentru firmele care au realizat în anul precedent o cifră de afaceri netă de până la 0.5 mil. EUR, în echivalent în lei, iar acordul de restructurare a fost aprobat de toți creditorii, nu mai este necesară aprobarea acordului în instanță. În plus, se vor putea negocia condițiile de plată a creanțelor cu creditorii, atât individual cât și prin convocarea acestora în cadrul unei ședințe colective. De asemenea, nu va fi nevoie de disponibilizări, se va elimina stigmatul insolvenței și se va dezvolta spiritul antreprenorial,” declara Av. Bogdan Frigioiu, Senior Associate ONV LAW.
Nu în ultimul rând, în procedurile de restructurare preventivă și de insolvență vor putea fi folosite mijloace electronice de comunicare iar aceste măsuri vor salva multe afaceri în România, în lupta lor de supraviețuire în perioada post-pandemica, apreciază specialiștii ONV LAW.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 12190 / 20567 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații confirmă, în Real Estate, forța unei echipe obișnuite să lucreze sub presiunea timpului și a reglementărilor, menținând proiectele pe un traseu sigur de la due diligence la implementare | De vorbă cu Monia Dobrescu (Partener) despre combinația de rigoare juridică, luciditate în evaluarea riscurilor și creativitate în soluții, într-o periodă plină de provocări
Mușat & Asociații asistă cu succes asocierea DOGUS în adjudecarea și semnarea contractului pentru cel mai mare proiect de infrastructură derulat în ultimii ani de o autoritate publică în București
Patru firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS, TZA și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2026 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Allianz-Ţiriac Asigurări preia compania de brokeraj din asigurări Campion Broker. Schoenherr, alături de cumpărător
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Albota Law Firm își menține standardele ridicate în Real Estate cu o echipă alcătuită doar din avocați seniori, recunoscută constant în ghidurile internaționale. Practica are anvergură, ritm și disciplină, iar vizibilitatea internațională validează un mod de lucru orientat spre rezultat | De vorbă cu Oana Albota (Managing Partner) despre tendințele pieței, provocările perioadei modul în care lucrează echipa
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în cea mai mare emisiune de obligațiuni AT1 din Europa Centrală și de Est | Echipa de proiect, coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





