
NAI Romania: Producția auto din România accelerează în 2024 și își poate menține creșterea
10 Aprilie 2025
BizLawyerProducție auto record în 2024: 560.102 unități (+9,17%), în timp ce producția de profil la nivelul UE a cunoscut o scădere semnificativă (+6,2%) * Înmatriculările de autoturisme noi au crescut cu 1,39%, iar cele ale vehiculelor second hand – cu 14,23%, în primul trimestru din 2025, după o creștere a înmatriculărilor de vehicule noi cu 4%, anul trecut * România devine tot mai atractivă în contextul repoziționării industriale europene și al tranziției către mobilitate electrică.
![]() |
În pofida unui context internațional tensionat și a provocărilor la adresa industriei auto europene, înregistrând o performanță solidă atât în zona producției, cât și în cea a înmatriculărilor, arată o analiză realizată de Appraisal & Valuation SA, compania deținătoare a brandului NAI Romania & Moldova și emitent listat pe BVB (simbol: APP).
România a încheiat anul 2024 cu un record istoric de producție auto – 560.102 unități fabricate, în creștere cu 9,17% față de anul anterior. Dintre acestea, Dacia a contribuit cu 309.432 automobile, în timp ce Ford Otosan a produs 250.670 unități.
Piața auto locală a continuat să crească și în ceea ce privește înmatriculările. În primul trimestru din 2025, au fost înmatriculate 33.228 de autoturisme noi, marcând o creștere de 1,39% față de perioada similară a anului trecut. Înmatriculările de autoturisme second-hand, în schimb, au înregistrat o dinamică mult mai accelerată: +14,23%, cu un total de 96.102 unități.
România a încheiat anul 2024 cu un record istoric de producție auto – 560.102 unități fabricate, în creștere cu 9,17% față de anul anterior. Dintre acestea, Dacia a contribuit cu 309.432 automobile, în timp ce Ford Otosan a produs 250.670 unități.
Piața auto locală a continuat să crească și în ceea ce privește înmatriculările. În primul trimestru din 2025, au fost înmatriculate 33.228 de autoturisme noi, marcând o creștere de 1,39% față de perioada similară a anului trecut. Înmatriculările de autoturisme second-hand, în schimb, au înregistrat o dinamică mult mai accelerată: +14,23%, cu un total de 96.102 unități.
Cu 148.900 (+4% față de 2023) de autoturisme noi înmatriculate, anul trecut a marcat o ușoară revenire a apetitului pentru achiziții auto pe piața auto românească. Primele cinci mărcile preferate de români rămân (1) Dacia; (2) Toyota; (3) Skoda; (3) Hyundai; și (5) Volkswagen.
Deși cuantumul subvențiilor pentru Rabla Plus a fost redus față de 2023, piața vehiculelor electrice și hibride a fost susținută de programele guvernamentale, dar și de extinderea rețelei de stații de încărcare, urmând ca segmentul să cunoască o creștere accelerată în 2025.
„În contextul actual al economiei globale, este esențial ca România să adopte o strategie inteligentă când vine vorba de tarifele la importurile din SUA. Decizia de a menține aceste taxe la un nivel redus reprezintă o oportunitate semnificativă pentru a stimula competitivitatea industriei noastre auto, oferindu-ne un avantaj față de alte state europene.
Păstrând tarifele scăzute, România facilitează accesul la produse americane la prețuri accesibile, infuzând astfel economia locală cu resurse și inovații. Într-o perioadă în care multe economii se confruntă cu creșteri tarifare și tendințe de protecționism, flexibilitatea noastră de a menține costurile scăzute poate atrage investiții externe și poate încuraja dezvoltarea segmentului auto.
Mai mult, având în vedere că piețele globale se reconfigurează și lanțurile de aprovizionare sunt repoziționate, România are șansa de a se afirma ca un hub regional în industria auto. Această abordare nu doar că va sprijini creșterea producției și a locurilor de muncă, dar va contribui și la întărirea poziției noastre pe piața europeană.
Este crucial să ne jucăm eficient această carte și să promovăm un climat favorabil pentru afaceri. Cu o strategie bine definită și cu menținerea tarifelor de import din SUA, România poate deveni un punct de atracție în sectorul industrial, stimulând o dezvoltare economică sustenabilă pe termen lung”, declară Andrei Botiș, CEO NAI România & Moldova.
Pe fondul eforturilor UE de a reduce dependența de Asia și de a relansa industria internă, România apare ca una dintre țările-cheie în redeschiderea sectorului minier și în atragerea investițiilor în producție. Acest avantaj competitiv poate aduce beneficii suplimentare industriei auto locale, în special în segmentul electric, unde lanțul de aprovizionare cu materiale critice este esențial.
Totuși, la nivel european, industria auto rămâne sub presiune. În primele două luni din 2025, România s-a clasat pe locul 13 în UE ca număr de autoturisme înmatriculate, cu 23.770 unități, în scădere ușoară (-1,3%) față de perioada similară din 2024. La nivelul întregii Uniuni, înmatriculările au crescut cu doar 0,8% în 2024, ajungând la 10,6 milioane de unități, în timp ce producția auto a scăzut cu 6,2% față de anul precedent.
Piața auto globală a înregistrat o creștere de 2,5% în 2024, ajungând la 74,6 milioane de unități vândute. În acest context, politicile ESG și potențialele modificări de politică externă în SUA (inclusiv recenta mărire a tarifelor vamale de către o administrație republicană) ar putea avea un efect indirect asupra prețurilor materiilor prime industriale, precum oțelul și aluminiul, influențând astfel costurile de producție și poziționarea competitivă a industriei europene.
„Este un moment important pentru Europa și pentru România: dacă, în următorii ani se vor face investiții inteligente în infrastructură, energie, minerit și producție, România poate deveni un actor de prim rang în industria auto și în lanțurile industriale europene. Industria auto, mai ales în zona de vehicule electrice, are nevoie de predictibilitate și sprijin pentru a traversa cu succes tranziția verde și presiunile de reglementare ESG”, subliniază Andrei Botiș.
Despre Appraisal & Valuation
Fondată în 2010, Appraisal & Valuation SA (listată la BVB, sub simbolul APP) deține brandul NAI Romania, fiind unul dintre liderii de piaţǎ pentru servicii de evaluǎri și în același timp, reprezentantul exclusiv al NAI Global în România şi Republica Moldova. NAI Global reprezintǎ o rețea de companii imobiliare comerciale independente și unul dintre cei mai mari furnizori de servicii imobiliare comerciale din întreaga lume, formată din 5.000 de profesioniști și 375 de birouri, aflate în 55 de țări din întreaga lume.
Appraisal & Valuation SA este membru corporativ al Asociației Naționale a Evaluatorilor Autorizați (ANEVAR), organizație profesională de utilitate publică, fără scop patrimonial, din care fac parte evaluatorii autorizați care dobândesc această calitate, în condițiile legii.
Fondată în 2010, Appraisal & Valuation SA (listată la BVB, sub simbolul APP) deține brandul NAI Romania, fiind unul dintre liderii de piaţǎ pentru servicii de evaluǎri și în același timp, reprezentantul exclusiv al NAI Global în România şi Republica Moldova. NAI Global reprezintǎ o rețea de companii imobiliare comerciale independente și unul dintre cei mai mari furnizori de servicii imobiliare comerciale din întreaga lume, formată din 5.000 de profesioniști și 375 de birouri, aflate în 55 de țări din întreaga lume.
Appraisal & Valuation SA este membru corporativ al Asociației Naționale a Evaluatorilor Autorizați (ANEVAR), organizație profesională de utilitate publică, fără scop patrimonial, din care fac parte evaluatorii autorizați care dobândesc această calitate, în condițiile legii.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 329 / 19195 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Corina Roman (Partener BACIU PARTNERS), pentru care cea mai bună decizie din carieră a fost aceea de a se îndrepta către avocatura de business: ”Expunerea la proiecte interesante și provocatoare este mereu un plus, deoarece te dezvoltă și, personal, îmi satisface curiozitatea înnăscută. Beneficiul principal oferit de BACIU PARTNERS constă în faptul că mă bucur de un mediu preocupat pentru knowledge, calitate și binele clienților”
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A a continuat să crească în Q1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care și RTPR întră în Top 3
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Familia Umbrărescu, cu sprijinul Bulboacă & Asociații, preia acționariatul Totalgaz Industrie – lider strategic în echipamente pentru gaze naturale
VIDEO | Pastila de insolvență – Deschiderea procedurii la cererea debitorului (powered by ZRVP)
Women Lawyers | De vorbă cu Anca Simeria (Partener Popescu & Asociații), avocat care s-a format și a profesat în cadrul unora dintre cele mai mari societăți de avocatură din România: ”Din perspectiva mea, Popescu & Asociații este probabil singura societate de avocatură din România în care există un echilibru perfect între serviciile de consultanță, litigii și dreptul penal al afacerilor, ceea ce înseamnă posibilitatea concretă de a acorda clienților servicii avocațiale integrate și de a avea o viziune cuprinzătoare asupra implicațiilor unui mandat”
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
Filip & Company asistă Fondurile Apax în achiziția preconizată a diviziei de Trezorerie și Piețe de Capital a Finastra | Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa, cu Ioan Dumitrașcu (partener) în prim plan
Women Lawyers | Ramona Pentilescu (Counsel PNSA) și-a început cariera profesională în administrația publică, intrând în profesia de avocat abia în a treia decadă de viață. Reputația excelentă, portofoliul de proiecte și clienți de top, dar și mediul intern care susține colaborarea și dezvoltarea profesională au determinat-o să aleagă PNSA și să rămână aici. „Prețuiesc echipa nu numai pentru profesionalismul desăvârșit și excelența avocaturii practicate aici, dar și pentru caracterul uman și veritabil colegial al colaborării”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...