ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Raport PwC: Industria de media și divertisment din România va crește cu 2,5% în 2024, la 4,43 miliarde euro. Dar rămâne cu cea mai mică rată de creștere estimată a industriei de media și divertisment din ECE

28 August 2024   |   BizLawyer

România va avea anul acesta cea mai mică rată de creștere estimată a industriei de media și divertisment dintre țările din regiunea Europei Centrale și de Est incluse în raport. Spre exemplu, în Polonia și Cehia sectorul ar urma să avanseze cu 4,9% în acest an, iar în Ungaria cu aproximativ 3,9%. Previziunile arată că rata de creștere se va menține la un nivel redus până în 2028, între 2,5% și 1,3%.

Florin Deaconescu, Partener si Liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media si Telecom, PwC România

 
 
Industria de media și divertisment din România ar urma să crească cu 2,5% în acest an, comparativ cu 2023, la o valoare de 4,43 miliarde euro, majoritatea segmentelor urmând să înregistreze majorări, potrivit celei de-a 25-a ediții a raportului PwC Global Entertainment & Media Outlook 2024-2028 (GEMO).

România va avea anul acesta cea mai mică rată de creștere estimată a industriei de media și divertisment dintre țările din regiunea Europei Centrale și de Est incluse în raport. Spre exemplu, în Polonia și Cehia sectorul ar urma să avanseze cu 4,9% în acest an, iar în Ungaria cu aproximativ 3,9%. Previziunile arată că rata de creștere se va menține la un nivel redus până în 2028, între 2,5% și 1,3%.


”Dacă în anii anteriori pandemiei am asistat la creșteri semnificative pe anumite segmente, precum serviciile de streaming și publicitatea pe internet, precum și o revenire puternică pentru cinema, în perioada 2024-2028 vom asista la o temperare a ratelor de creștere. Publicitatea, în special cea pe internet, va rămâne în topul celor mai dinamice sectoare în anii următori și va deveni o parte importantă a modelelor de afaceri ale companiilor din industria de media și divertisment, chiar și ale celor care nu au accesat anterior această sursă de venituri. Strategic, toți actorii din această industrie vor trebui să devină mai buni în vânzarea de reclame pe internet și mai eficienți în a le face să genereze valoare. De asemenea, inteligența artificială generativă (Gen AI) își va crește exponențial prezența și rolul în această industrie, generând noi oportunități de creștere”, a declarat Florin Deaconescu, Partener și Liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media și Telecom, PwC România.

Evoluția pe segmente ale pieței

Anul acesta au fost analizate 10 segmente în cadrul raportului pentru România, iar cele mai mari creșteri procentuale sunt estimate pentru publicitatea pe internet de 13% și serviciile de streaming Over-the-top - OTT (Netflix, Disney+ etc), de 12%. La polul opus se situează ziarele și revistele tipărite, care vor rămâne la același nivel.

Industria cinematografică este estimată să crească cu 6% în acest an, până la o valoare de 60 milioane euro, rată ușor mai scăzută decât cea înregistrată în 2023, de 7%. 2023 a fost un an foarte bun pentru filmele locale. Spre exemplu, Miami Bici 2 de Jesús del Cerro a depășit blockbusterele Barbie și Oppenheimer în box office-ul din România și alte patru filme românești, toate comedii, au fost în top zece.

Piața de servicii de streaming - OTT din România continuă să aibă o evoluție bună, cu o creștere estimată de 12% în acest an, urmând să ajungă la o valoare de 206 milioane euro. România rămâne în continuare cea mai mică piață OTT din regiunea Europei Centrale și de Est, în ciuda ratelor de creștere impresionante din ultimii ani. Creșterea va rămâne la nivel similar până în 2028, segmentul urmând să ajungă la venituri totale de 272 milioane euro. În acest moment, 98,1% din piață este atribuită platformelor de streaming video, precum Netflix, Disney+, Prime Video, Max). Segmentul OTT a fost limitat de puterea televiziunii pe bază de abonament din România, operatorii de pe această piață investind în propriile platforme de streaming.

Previziunile arată că serviciile de conexiune la internet (fix și mobil) din România vor înregistra cea mai scăzută rată de creștere a veniturilor totale din servicii în Europa Centrală și de Est, de doar 0,6% în perioada 2024-2028. În 2024, creșterea prognozată este de 1% față de 2023, la 2,4 miliarde euro. Până în 2028, 5G va reprezenta 73,7% din conexiunile de telefonie mobilă de pe piața românească.

Publicitatea pe internet va crește cu peste 13% în acest an, la 322 milioane euro, comparativ cu anul anterior. Segmentul va continua să crească cu o rată medie de 9% până în 2028. Categoria cu cea mai rapidă creștere din acest sector este publicitatea video pe internet, unde se așteaptă o creștere medie de 13% în perioada de prognoză. Căutările plătite și anunțurile clasificate vor înregistra creșteri de 11,8% și, respectiv, 11,6%, în timp ce alte tipuri de afișaj vor crește în medie cu 9,3%. Google și Meta conduc piața din România, la fel ca în multe alte piețe din lume. Google preia majoritatea veniturilor din publicitatea de căutare, în timp ce Meta este principalul jucător în spațiul publicitar social.

Televiziunea (publicitate plus abonamente TV) va crește cu 2% în acest an față de 2023, la venituri de 876 milioane euro. Operatorii tradiționali vor continua să înregistreze o creștere semnificativă a veniturilor din abonamente și din publicitate până în 2028, piața urmând să depășească 900 milioane euro .

Vânzările de ziare, reviste tipărite și cărți vor stagna în acest an și în următorii cinci ani la 158 milioane euro Vânzările de carte din România vor rămâne constante la 107 milioane euro în perioada 2024-2028, printul reprezentând mai mult de 97% din total. Însă creșterea puternică a pieței digitale, cu o medie de 9,2%, ar putea impulsiona piața. Veniturile din vânzarea ziarelor vor stagna de asemenea la 35 milioane euro în perioada analizată, iar cele din reviste tipărite vor scădea de la 16 milioane euro în 2024 la 15 milioane euro în 2028. Creșterea anuală medie estimată la 6,9% pentru veniturile din tirajul digital și cea de 6,8% pentru veniturile din publicitatea digitală vor fi în mare parte anulate de pierderile din presa scrisă până în 2028.

Segmentul de radio, muzică și podcast va continua să crească și în 2024, având un avans de 2,8% față anul trecut, la 36 milioane euro și este estimat să urce la 39 milioane euro în 2028.

Sectorul media Business to Business (informații economice, reviste de specialitate, târguri) este estimat la 169 milioane euro în acest an, în creștere cu 7% comparativ cu 2023.  Perspectivele rămân optimiste și pentru următorii ani, cu o creștere medie anuală estimată la 3% până în 2028.

Publicitatea outdoor va continua să urce și în 2024, cu 6,6%, la 43 milioane de euro. Pentru perioada până în 2028 este estimată o rată medie de creștere de 3,6%, până la 49 milioane euro.

Veniturile totale din jocuri video și e-sports (sporturi electronice) din România vor atinge 238 milioane euro în 2024, plus 6% față de anul anterior, și se estimează că vor ajunge la 311 milioane euro până în 2028, după o creștere constantă de 6,8%. Piața jocurilor video din România este orientată în mod covârșitor către jocurile de societate  și cele ocazionale. Veniturile din publicitatea în aplicații - jocuri se vor dubla până în 2028.

Despre raportul Global Entertainment & Media Outlook

Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizează 11 segmente ale industriei de media și divertisment din 53 de teritorii și facilitează compararea datelor referitoare la consumatori și cheltuielile de publicitate. Segmentele acoperite de acest raport sunt: cinema; servicii de conexiune la internet; publicitate pe internet; muzică, radio și podcasturi; ziare, reviste și cărți; publicitate outdoor (OOH); servicii de streaming - OTT; televiziune tradițională; jocuri video și esports; realitate virtuală (VR) și realitate augmentată (AR).

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 109 / 17550
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Încă un spin-off în piața avocaturii | Luminița Popa și Miruna Suciu, fondatoarele Suciu Popa, o iau pe drumuri diferite. Popa Legal se va focusa pe practica de arbitraj, iar Suciu Partners anunță consolidarea echipei
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3 - 5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Reprezentarea părților în arbitraj (Powered by ZRVP)
Țuca Zbârcea & Asociații apără interesele statului român în litigiul inițiat de Damen Holding la Curtea de Arbitraj de la Viena | Legea 187 ̸ 2023 referitoare la guvernanța corporativă a întreprinderilor publice a pus pe butuci modelul de cooperare cu investitorul olandez la Damen Shipyards Mangalia SA, o companie în care statul deține 51%, prin Șantierul Naval 2 Mai SA. Pierderea litigiului antrenează plata unor ”despăgubiri semnificative”
MidEuropa a angajat banca de investiţii Rothschild pentru vânzarea Regina Maria (România) și MediGroup (Serbia). Firma de avocați A&O Shearman, care colaborează pe piața locală cu RTPR, asigură suport juridic în pregătirea tranzacției | Este de așteptat ca unele dintre cele mai importante firme de private equity active în CEE și jucători strategici să își manifeste interesul, dar numai câțiva pretendenți pot susține prețul de 12-13x EBITDA solicitat de MidEuropa
Mușat & Asociații intră în arbitrajul ICSID inițiat de bulgarii de la Eurohold și va lupta, de partea statului român, cu Pinsent Masons și DGKV. Reclamanții și-au ales un arbitru din Anglia
Cum s-a desfășurat în această vară programul de internship organizat de Popescu & Asociații pentru studenții de la Drept și cum își alege firma viitorii colaboratori. Ce trebuie să știe tinerii aflați la început de drum care vor să se alăture uneia dintre cele mai puternice echipe de avocați | Capacitatea de a vedea lucrurile atât per ansamblu, cât și din diverse unghiuri de vedere, de a analiza situații complexe și de a veni cu soluții, combinată cu dorința de a învăța și de a se perfecționa, sunt calități apreciate și căutate la viitorii colegi
Kinstellar finalizează cu succes achiziția operațiunilor Noerr din București, după preluarea birourilor din Bratislava și Praga. Puternica practică de Tax and Finance de la Noerr consolidează oferta de servicii a firmei pe piața locală. Focus pe clienții vorbitori de limbă germană | Victor Constantinescu, coordonatorul echipei Kinstellar din București, care are acum cca. 50 de avocați și specialiști în consultanță de business: ”Odată cu integrarea echipei și expertizei Noerr, ne extindem capacitățile și consolidăm portofoliul de servicii”
LegiTeam: Bulboacă & Asociații is looking for an Associate | Corporate ̸ M&A
În spatele scenei, alături de performanta echipă de Dispute Resolution de la Țuca Zbârcea și Asociații, care gestionează peste 4.000 de dosare ̸ an, cu o valoare ce depășește acum 7 miliarde de euro. ”Abilitatea lor de a gestiona spețe complexe și sofisticate din diverse domenii este de neegalat”, spun ghidurile juridice internaționale | Cum lucrează profesioniștii din cel mai numeros departament al firmei, care sunt proiectele fanion și cine sunt avocații care coordonează grupurile de practică
Baciu Partners, Mușat & Asociaţii și Răzvan Dincă & Asociaţii, pe lista scurtă pentru distincția de ‘Firma anului în domeniul mărcilor în România’ la gala Global IP Awards 2024, desfășurată la Londra. Ce spun ghidurile juridice despre activitatea firmelor
RTPR a asistat cu succes Bookster în conflictul juridic cu editurile | Partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu, în echipa care a solicitat intervenția Consiliului Concurenței și a susținut firma în fața autorității. Prof. Lucian Mihai a condus echipa implicată în demersurile în instanță
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...