
Raport PwC: Industria de media și divertisment din România va crește cu 2,5% în 2024, la 4,43 miliarde euro. Dar rămâne cu cea mai mică rată de creștere estimată a industriei de media și divertisment din ECE
28 August 2024
BizLawyerRomânia va avea anul acesta cea mai mică rată de creștere estimată a industriei de media și divertisment dintre țările din regiunea Europei Centrale și de Est incluse în raport. Spre exemplu, în Polonia și Cehia sectorul ar urma să avanseze cu 4,9% în acest an, iar în Ungaria cu aproximativ 3,9%. Previziunile arată că rata de creștere se va menține la un nivel redus până în 2028, între 2,5% și 1,3%.
![]() |
Florin Deaconescu, Partener si Liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media si Telecom, PwC România |
România va avea anul acesta cea mai mică rată de creștere estimată a industriei de media și divertisment dintre țările din regiunea Europei Centrale și de Est incluse în raport. Spre exemplu, în Polonia și Cehia sectorul ar urma să avanseze cu 4,9% în acest an, iar în Ungaria cu aproximativ 3,9%. Previziunile arată că rata de creștere se va menține la un nivel redus până în 2028, între 2,5% și 1,3%.
”Dacă în anii anteriori pandemiei am asistat la creșteri semnificative pe anumite segmente, precum serviciile de streaming și publicitatea pe internet, precum și o revenire puternică pentru cinema, în perioada 2024-2028 vom asista la o temperare a ratelor de creștere. Publicitatea, în special cea pe internet, va rămâne în topul celor mai dinamice sectoare în anii următori și va deveni o parte importantă a modelelor de afaceri ale companiilor din industria de media și divertisment, chiar și ale celor care nu au accesat anterior această sursă de venituri. Strategic, toți actorii din această industrie vor trebui să devină mai buni în vânzarea de reclame pe internet și mai eficienți în a le face să genereze valoare. De asemenea, inteligența artificială generativă (Gen AI) își va crește exponențial prezența și rolul în această industrie, generând noi oportunități de creștere”, a declarat Florin Deaconescu, Partener și Liderul echipei de servicii dedicate sectorului de Tehnologie, Media și Telecom, PwC România.
Evoluția pe segmente ale pieței
Anul acesta au fost analizate 10 segmente în cadrul raportului pentru România, iar cele mai mari creșteri procentuale sunt estimate pentru publicitatea pe internet de 13% și serviciile de streaming Over-the-top - OTT (Netflix, Disney+ etc), de 12%. La polul opus se situează ziarele și revistele tipărite, care vor rămâne la același nivel.
Industria cinematografică este estimată să crească cu 6% în acest an, până la o valoare de 60 milioane euro, rată ușor mai scăzută decât cea înregistrată în 2023, de 7%. 2023 a fost un an foarte bun pentru filmele locale. Spre exemplu, Miami Bici 2 de Jesús del Cerro a depășit blockbusterele Barbie și Oppenheimer în box office-ul din România și alte patru filme românești, toate comedii, au fost în top zece.
Piața de servicii de streaming - OTT din România continuă să aibă o evoluție bună, cu o creștere estimată de 12% în acest an, urmând să ajungă la o valoare de 206 milioane euro. România rămâne în continuare cea mai mică piață OTT din regiunea Europei Centrale și de Est, în ciuda ratelor de creștere impresionante din ultimii ani. Creșterea va rămâne la nivel similar până în 2028, segmentul urmând să ajungă la venituri totale de 272 milioane euro. În acest moment, 98,1% din piață este atribuită platformelor de streaming video, precum Netflix, Disney+, Prime Video, Max). Segmentul OTT a fost limitat de puterea televiziunii pe bază de abonament din România, operatorii de pe această piață investind în propriile platforme de streaming.
Previziunile arată că serviciile de conexiune la internet (fix și mobil) din România vor înregistra cea mai scăzută rată de creștere a veniturilor totale din servicii în Europa Centrală și de Est, de doar 0,6% în perioada 2024-2028. În 2024, creșterea prognozată este de 1% față de 2023, la 2,4 miliarde euro. Până în 2028, 5G va reprezenta 73,7% din conexiunile de telefonie mobilă de pe piața românească.
Publicitatea pe internet va crește cu peste 13% în acest an, la 322 milioane euro, comparativ cu anul anterior. Segmentul va continua să crească cu o rată medie de 9% până în 2028. Categoria cu cea mai rapidă creștere din acest sector este publicitatea video pe internet, unde se așteaptă o creștere medie de 13% în perioada de prognoză. Căutările plătite și anunțurile clasificate vor înregistra creșteri de 11,8% și, respectiv, 11,6%, în timp ce alte tipuri de afișaj vor crește în medie cu 9,3%. Google și Meta conduc piața din România, la fel ca în multe alte piețe din lume. Google preia majoritatea veniturilor din publicitatea de căutare, în timp ce Meta este principalul jucător în spațiul publicitar social.
Televiziunea (publicitate plus abonamente TV) va crește cu 2% în acest an față de 2023, la venituri de 876 milioane euro. Operatorii tradiționali vor continua să înregistreze o creștere semnificativă a veniturilor din abonamente și din publicitate până în 2028, piața urmând să depășească 900 milioane euro .
Vânzările de ziare, reviste tipărite și cărți vor stagna în acest an și în următorii cinci ani la 158 milioane euro Vânzările de carte din România vor rămâne constante la 107 milioane euro în perioada 2024-2028, printul reprezentând mai mult de 97% din total. Însă creșterea puternică a pieței digitale, cu o medie de 9,2%, ar putea impulsiona piața. Veniturile din vânzarea ziarelor vor stagna de asemenea la 35 milioane euro în perioada analizată, iar cele din reviste tipărite vor scădea de la 16 milioane euro în 2024 la 15 milioane euro în 2028. Creșterea anuală medie estimată la 6,9% pentru veniturile din tirajul digital și cea de 6,8% pentru veniturile din publicitatea digitală vor fi în mare parte anulate de pierderile din presa scrisă până în 2028.
Segmentul de radio, muzică și podcast va continua să crească și în 2024, având un avans de 2,8% față anul trecut, la 36 milioane euro și este estimat să urce la 39 milioane euro în 2028.
Sectorul media Business to Business (informații economice, reviste de specialitate, târguri) este estimat la 169 milioane euro în acest an, în creștere cu 7% comparativ cu 2023. Perspectivele rămân optimiste și pentru următorii ani, cu o creștere medie anuală estimată la 3% până în 2028.
Publicitatea outdoor va continua să urce și în 2024, cu 6,6%, la 43 milioane de euro. Pentru perioada până în 2028 este estimată o rată medie de creștere de 3,6%, până la 49 milioane euro.
Veniturile totale din jocuri video și e-sports (sporturi electronice) din România vor atinge 238 milioane euro în 2024, plus 6% față de anul anterior, și se estimează că vor ajunge la 311 milioane euro până în 2028, după o creștere constantă de 6,8%. Piața jocurilor video din România este orientată în mod covârșitor către jocurile de societate și cele ocazionale. Veniturile din publicitatea în aplicații - jocuri se vor dubla până în 2028.
Despre raportul Global Entertainment & Media Outlook
Raportul Global Entertainment & Media Outlook analizează 11 segmente ale industriei de media și divertisment din 53 de teritorii și facilitează compararea datelor referitoare la consumatori și cheltuielile de publicitate. Segmentele acoperite de acest raport sunt: cinema; servicii de conexiune la internet; publicitate pe internet; muzică, radio și podcasturi; ziare, reviste și cărți; publicitate outdoor (OOH); servicii de streaming - OTT; televiziune tradițională; jocuri video și esports; realitate virtuală (VR) și realitate augmentată (AR).
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2523 / 19963 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

Într-un an dominat de pragmatism, Mitel & Asociații menține ritmul în M&A: echipă compactă, coordonare directă a partenerilor, continuitate și seriozitate în dosarele complexe, proiecte din industrii cu cerere solidă și un mod de lucru centrat pe integrare, calendar și echilibru între părți | Avocații spun că procedurile pentru investiții străine impun răbdare, dar nu schimbă cursul, într-o piață care rămâne activă, dar mai atentă la detalii
Lawyer – Associate ̸ Senior Associate (1-6 years) | Banking & Finance | Reff & Associates
NNDKP a luat toate premiile pentru jurisdicția noastră la gala ‘Benchmark Litigation Europe Awards 2025’ | Casa de avocați a primit titlul de ‘Firma de avocatură a anului’, iar Emil Bivolaru a urcat pe podium la catogoria ‘Avocatul anului în România’ în materia soluționării disputelor
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Lexology Capital Markets Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care se remarcă în practica de piețe de capital: Anca Simeria (partener, Popescu & Asociații) este considerată „Thought Leaders”. Zsuzsa Csiki (partener, Kinstellar), evidențiată pe segmentul de ”Structured Finance”, iar Loredana Chițu (partener Dentons, în secțiunea ”Debt & Equity”. Un semnal că piața locală poate seta standarde și concura cu jurisdicții consacrate
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
ZRVP a asistat UniCredit Bank în materia relațiilor de muncă în contextul fuziunii cu Alpha Bank Romania. Cătălin Micu (partener) a coordonat proiectul, alți trei avocați, în prim plan | Buna colaborare cu factorii cheie din proiect și focusul pe comunicarea eficientă în cadrul organizațiilor implicate a făcut ca toate etapele planificate să fie implementate și inerentele provocări să fie depășite cu succes
GNP Guia Naghi and Partners is looking for a talented lawyer | Technology & Data protection
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Grupul Ion Moș în achiziția brandului românesc Lucas Bites, o etapă importantă în strategia de expansiune a grupului. Echipa de proiect, coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Head of Corporate ̸ M&A)
Țuca Zbârcea & Asociații Tax câștigă premiul „Firma Anului în Domeniul Prețurilor de Transfer”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...