ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Sondaj eJobs: 86% dintre angajați spun că le-au fost încălcate drepturile cel puțin o dată, de-a lungul vieții profesionale

07 Iunie 2023   |   BizLawyer

1 din 2 se confruntă cu această situație chiar la jobul actual. Respectarea concediului de odihnă și a programului de lucru, declararea întregului salariu în contractul de muncă sau plata orelor suplimentare sunt drepturile la care țin cel mai mult angajații

 
 
Doar 1 din 2 participanți la cel mai recent sondaj derulat de eJobs România susține că își cunoaște drepturile de angajat, în timp ce 86% dintre ei declară că au simțit, cel puțin o dată, pe parcursul carierei, că aceste drepturi le-au fost încălcate de angajatori. Cel mai mult îi afectează atunci când nu își pot lua concediu de odihnă când vor sau cât vor, după cum spun 25,4% dintre respondenți. 22% sunt deranjați de faptul că au fost obligați să facă ore suplimentare sau că acele ore nu au fost plătite extra (18,5%). 9,1% au fost chemați să lucreze și în weekenduri, deși jobul lor presupunea un program exclusiv de luni până vineri, 8,1% au fost plătiți la negru, iar lista drepturilor încălcate cel mai frecvent continuă cu concedieri fără preaviz, concedieri în perioada sarcinii sau imediat după revenirea din concediul de maternitate.


„Faptul că doar jumătate dintre angajați știu și se informează în legătură cu drepturile pe care le au reprezintă o realitate care, din păcate, a lăsat loc, de-a lungul timpului, multor abuzuri, dar a și creat un clivaj între angajați și angajatori și a format două tabere care, de multe ori, sunt adverse, deși nu ar trebui să fie. Este firesc să te revolți atunci când ți se încalcă un drept legal, însă la fel de firesc este să încerci să afli ce intră la categoria de „așa da” și ce intră la „așa nu” când vine vorba despre drepturile pe care le ai. Tocmai din acest motiv, îi încurajăm pe candidați să se pună la curent cu tot ce trebuie să știe din acest punct de vedere. Au acum la îndemână o platformă care conține toate informațiile despre drepturile pe care le au la job astfel încât să facă alegeri de carieră în cunoștință de cauză”, spune Raluca Dumitra, Head of Marketing în cadrul eJobs România.

Deși 86% dintre respondenți au simțit că le-au fost încălcate drepturile cel puțin o dată, doar 65% au discutat cu managerul direct despre acest lucru și au solicitat remedierea situației. În 9 din 10 cazuri, însă, rezultatul așteptat a întârziat să apară, iar problemele au persistat. „Astfel de situații îi descurajează, adesea, pe angajați, nu doar pentru că se simt nedreptățiți, ci și pentru că nu reușesc să găsească un aliat în managerul direct și se simt ignorați. Întrebați dacă și-au dat vreodată demisia din cauza faptului că angajatorul le-a încălcat drepturile, 44,2% au răspuns afirmativ, 32,9% au răspuns negativ, iar 22,9% au spus că nu, dar că, dacă ar fi acum puși într-o situație similară, nu ar ezita să renunțe la respectivul loc de muncă”, mai spune Raluca Dumitra.

Sunt, însă, și factori care i-ar putea face să treacă mai ușor cu vederea anumite abateri. Primul este nivelul salarial. O treime dintre participanții la sondaj au recunoscut că ar putea trece peste nerespectarea unor drepturi dacă ar avea un salariu foarte mare. 20% ar face acest lucru dacă respectivele drepturi nu ar fi cu adevărat importante pentru ei, în timp ce 36% cred că nimic nu i-ar putea face să accepte o astfel de situație. „Din păcate, există și o categorie, destul de mică, ce-i drept, a resemnaților. Respectiv a celor care gândesc că toți angajatorii procedează la fel și, prin urmare, nu pot face nimic pentru a schimba starea lucrurilor”, adaugă Raluca Dumitra.

Concediul de odihnă și posibilitatea de a-și lua zile libere oricând își doresc (în limita numărul de zile libere care le revin în fiecare an) reprezintă dreptul la care angajații țin cel mai mult. Este urmat de respectarea programului de muncă, declararea întregului salariu în contractul de muncă, plata orelor suplimentare și dreptul de a nu fi supravegheat video fără acord.

Sondajul a fost realizat în luna mai a acestui an, pe un eșantion de 1.642 de angajați.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3357 / 17296
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Titlurile știintifice sunt irevocabile, indiferent de forma în care au intrat în circuitul civil | Decizie de referință a ICCJ, obținută de avocații ZRVP. Alexandru Iorgulescu (partener) și Alina Munteanu (senior associate), în prim plan
Cariere în Drept | Cum a perceput Vasile Țurcan, român din Basarabia, învățământul juridic românesc pe care l-a absolvit cu 9,85 și care au fost primele impresii după: ”Raportat la obligativitatea celor doi ani de stagiu, găsirea unui coordonator este o activitate extrem de anevoioasă, dacă ai niște așteptări minime de la această colaborare: să fii plătit măcar cu minimul pe economie conform Statutului profesiei, să ai o minimă libertate și acces la clienți proprii sau să beneficiezi de o îndrumare efectivă, nu doar expusă în contract”
Kinstellar asistă Globalworth în vânzarea unui portofoliu cu o valoare de cca. 110 mil. € către WDP, într-una dintre cele mai mari tranzacții de logistică ale anului. Victor Constantinescu, Managing Partner: ”Tranzacția a avut propriile provocări, dar prin muncă temeinică și cu ajutorul echipelor noastre extraordinare s-a încheiat cu succes” | Ce firme de avocați au mai lucrat în proiect
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2024” | ZRVP, NNDKP și Răzvan Dincă & Asociaţii au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
Departamentul de Dispute Resolution contribuie cu peste 80% la cifra de afaceri a firmei Șerban & Asociații și este de așteptat ca veniturile să crească anul acesta. Casa de avocați este în discuții pentru preluarea unor mandate de arbitraj internațional | Radu Șerban (Partener): ”Volumul de muncă a fost unul intens, atât pe latura de penal a departamentului, cât și pe cea de civil, iar gradul de sofisticare este unul foarte ridicat”
Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...