Sondaj eJobs: 86% dintre angajați spun că le-au fost încălcate drepturile cel puțin o dată, de-a lungul vieții profesionale
07 Iunie 2023
BizLawyer1 din 2 se confruntă cu această situație chiar la jobul actual. Respectarea concediului de odihnă și a programului de lucru, declararea întregului salariu în contractul de muncă sau plata orelor suplimentare sunt drepturile la care țin cel mai mult angajații
Doar 1 din 2 participanți la cel mai recent sondaj derulat de eJobs România susține că își cunoaște drepturile de angajat, în timp ce 86% dintre ei declară că au simțit, cel puțin o dată, pe parcursul carierei, că aceste drepturi le-au fost încălcate de angajatori. Cel mai mult îi afectează atunci când nu își pot lua concediu de odihnă când vor sau cât vor, după cum spun 25,4% dintre respondenți. 22% sunt deranjați de faptul că au fost obligați să facă ore suplimentare sau că acele ore nu au fost plătite extra (18,5%). 9,1% au fost chemați să lucreze și în weekenduri, deși jobul lor presupunea un program exclusiv de luni până vineri, 8,1% au fost plătiți la negru, iar lista drepturilor încălcate cel mai frecvent continuă cu concedieri fără preaviz, concedieri în perioada sarcinii sau imediat după revenirea din concediul de maternitate.
„Faptul că doar jumătate dintre angajați știu și se informează în legătură cu drepturile pe care le au reprezintă o realitate care, din păcate, a lăsat loc, de-a lungul timpului, multor abuzuri, dar a și creat un clivaj între angajați și angajatori și a format două tabere care, de multe ori, sunt adverse, deși nu ar trebui să fie. Este firesc să te revolți atunci când ți se încalcă un drept legal, însă la fel de firesc este să încerci să afli ce intră la categoria de „așa da” și ce intră la „așa nu” când vine vorba despre drepturile pe care le ai. Tocmai din acest motiv, îi încurajăm pe candidați să se pună la curent cu tot ce trebuie să știe din acest punct de vedere. Au acum la îndemână o platformă care conține toate informațiile despre drepturile pe care le au la job astfel încât să facă alegeri de carieră în cunoștință de cauză”, spune Raluca Dumitra, Head of Marketing în cadrul eJobs România.
Deși 86% dintre respondenți au simțit că le-au fost încălcate drepturile cel puțin o dată, doar 65% au discutat cu managerul direct despre acest lucru și au solicitat remedierea situației. În 9 din 10 cazuri, însă, rezultatul așteptat a întârziat să apară, iar problemele au persistat. „Astfel de situații îi descurajează, adesea, pe angajați, nu doar pentru că se simt nedreptățiți, ci și pentru că nu reușesc să găsească un aliat în managerul direct și se simt ignorați. Întrebați dacă și-au dat vreodată demisia din cauza faptului că angajatorul le-a încălcat drepturile, 44,2% au răspuns afirmativ, 32,9% au răspuns negativ, iar 22,9% au spus că nu, dar că, dacă ar fi acum puși într-o situație similară, nu ar ezita să renunțe la respectivul loc de muncă”, mai spune Raluca Dumitra.
Sunt, însă, și factori care i-ar putea face să treacă mai ușor cu vederea anumite abateri. Primul este nivelul salarial. O treime dintre participanții la sondaj au recunoscut că ar putea trece peste nerespectarea unor drepturi dacă ar avea un salariu foarte mare. 20% ar face acest lucru dacă respectivele drepturi nu ar fi cu adevărat importante pentru ei, în timp ce 36% cred că nimic nu i-ar putea face să accepte o astfel de situație. „Din păcate, există și o categorie, destul de mică, ce-i drept, a resemnaților. Respectiv a celor care gândesc că toți angajatorii procedează la fel și, prin urmare, nu pot face nimic pentru a schimba starea lucrurilor”, adaugă Raluca Dumitra.
Concediul de odihnă și posibilitatea de a-și lua zile libere oricând își doresc (în limita numărul de zile libere care le revin în fiecare an) reprezintă dreptul la care angajații țin cel mai mult. Este urmat de respectarea programului de muncă, declararea întregului salariu în contractul de muncă, plata orelor suplimentare și dreptul de a nu fi supravegheat video fără acord.
Sondajul a fost realizat în luna mai a acestui an, pe un eșantion de 1.642 de angajați.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 4277 / 18216 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...