ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Sondaj eJobs: 86% dintre angajați spun că le-au fost încălcate drepturile cel puțin o dată, de-a lungul vieții profesionale

07 Iunie 2023   |   BizLawyer

1 din 2 se confruntă cu această situație chiar la jobul actual. Respectarea concediului de odihnă și a programului de lucru, declararea întregului salariu în contractul de muncă sau plata orelor suplimentare sunt drepturile la care țin cel mai mult angajații

 
 
Doar 1 din 2 participanți la cel mai recent sondaj derulat de eJobs România susține că își cunoaște drepturile de angajat, în timp ce 86% dintre ei declară că au simțit, cel puțin o dată, pe parcursul carierei, că aceste drepturi le-au fost încălcate de angajatori. Cel mai mult îi afectează atunci când nu își pot lua concediu de odihnă când vor sau cât vor, după cum spun 25,4% dintre respondenți. 22% sunt deranjați de faptul că au fost obligați să facă ore suplimentare sau că acele ore nu au fost plătite extra (18,5%). 9,1% au fost chemați să lucreze și în weekenduri, deși jobul lor presupunea un program exclusiv de luni până vineri, 8,1% au fost plătiți la negru, iar lista drepturilor încălcate cel mai frecvent continuă cu concedieri fără preaviz, concedieri în perioada sarcinii sau imediat după revenirea din concediul de maternitate.


„Faptul că doar jumătate dintre angajați știu și se informează în legătură cu drepturile pe care le au reprezintă o realitate care, din păcate, a lăsat loc, de-a lungul timpului, multor abuzuri, dar a și creat un clivaj între angajați și angajatori și a format două tabere care, de multe ori, sunt adverse, deși nu ar trebui să fie. Este firesc să te revolți atunci când ți se încalcă un drept legal, însă la fel de firesc este să încerci să afli ce intră la categoria de „așa da” și ce intră la „așa nu” când vine vorba despre drepturile pe care le ai. Tocmai din acest motiv, îi încurajăm pe candidați să se pună la curent cu tot ce trebuie să știe din acest punct de vedere. Au acum la îndemână o platformă care conține toate informațiile despre drepturile pe care le au la job astfel încât să facă alegeri de carieră în cunoștință de cauză”, spune Raluca Dumitra, Head of Marketing în cadrul eJobs România.

Deși 86% dintre respondenți au simțit că le-au fost încălcate drepturile cel puțin o dată, doar 65% au discutat cu managerul direct despre acest lucru și au solicitat remedierea situației. În 9 din 10 cazuri, însă, rezultatul așteptat a întârziat să apară, iar problemele au persistat. „Astfel de situații îi descurajează, adesea, pe angajați, nu doar pentru că se simt nedreptățiți, ci și pentru că nu reușesc să găsească un aliat în managerul direct și se simt ignorați. Întrebați dacă și-au dat vreodată demisia din cauza faptului că angajatorul le-a încălcat drepturile, 44,2% au răspuns afirmativ, 32,9% au răspuns negativ, iar 22,9% au spus că nu, dar că, dacă ar fi acum puși într-o situație similară, nu ar ezita să renunțe la respectivul loc de muncă”, mai spune Raluca Dumitra.

Sunt, însă, și factori care i-ar putea face să treacă mai ușor cu vederea anumite abateri. Primul este nivelul salarial. O treime dintre participanții la sondaj au recunoscut că ar putea trece peste nerespectarea unor drepturi dacă ar avea un salariu foarte mare. 20% ar face acest lucru dacă respectivele drepturi nu ar fi cu adevărat importante pentru ei, în timp ce 36% cred că nimic nu i-ar putea face să accepte o astfel de situație. „Din păcate, există și o categorie, destul de mică, ce-i drept, a resemnaților. Respectiv a celor care gândesc că toți angajatorii procedează la fel și, prin urmare, nu pot face nimic pentru a schimba starea lucrurilor”, adaugă Raluca Dumitra.

Concediul de odihnă și posibilitatea de a-și lua zile libere oricând își doresc (în limita numărul de zile libere care le revin în fiecare an) reprezintă dreptul la care angajații țin cel mai mult. Este urmat de respectarea programului de muncă, declararea întregului salariu în contractul de muncă, plata orelor suplimentare și dreptul de a nu fi supravegheat video fără acord.

Sondajul a fost realizat în luna mai a acestui an, pe un eșantion de 1.642 de angajați.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2687 / 16626
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...