
Vânzarea activelor non-core business grăbeşte salvarea companiilor în insolvenţă (analiză)
16 Decembrie 2019
AGERPRESComparativ cu anul precedent, în 2019 valoarea activelor de real-estate tranzacţionate de CITR a înregistrat o creştere de aproape 43%, de la 39,830 milioane de euro la 56,806 milioane de euro.
Vânzarea activelor non-core business grăbeşte salvarea companiilor în insolvenţă, întrucât, în acest fel, este încurajată activitatea de bază, eficientizarea şi orientarea spre operaţiuni profitabile, potrivit unei analize realizate de Casa de Insolvenţă Transilvania (CITR).
Peste 2.500 de tranzacţii de valorificare active excedentare ale companiilor în insolvenţă au fost efectuate de către CITR în ultimii trei ani. Cele mai multe valorificări au implicat următoarele categorii de bunuri: mobile (75%), imobile (24%) şi afaceri la cheie (1%).
Valoarea totală a tranzacţiilor realizate în perioada menţionată este de 242,436 milioane de euro, din care 63%, respectiv 153,141 milioane de euro, reprezintă active de real estate (bunuri imobile şi afaceri la cheie), pe care se concentrează analiza.
Peste 2.500 de tranzacţii de valorificare active excedentare ale companiilor în insolvenţă au fost efectuate de către CITR în ultimii trei ani. Cele mai multe valorificări au implicat următoarele categorii de bunuri: mobile (75%), imobile (24%) şi afaceri la cheie (1%).
Valoarea totală a tranzacţiilor realizate în perioada menţionată este de 242,436 milioane de euro, din care 63%, respectiv 153,141 milioane de euro, reprezintă active de real estate (bunuri imobile şi afaceri la cheie), pe care se concentrează analiza.
"Pe lângă atribuţiile privind aplicarea eficientă şi echidistantă a legii insolvenţei şi a procedurii de reorganizare, rolul practicianului în insolvenţă este să protejeze activele valoroase ale companiei şi să se asigure de alocarea eficientă a resurselor sale, pentru acordarea celei de-a doua şanse. Planurile de reorganizare adoptate vizează valorificarea activelor non-core business, care nu concură la activitatea principală a companiei. Astfel, se încurajează activitatea de bază, eficientizarea şi orientarea spre operaţiuni profitabile, contribuind la reducerea masei credale şi rambursarea creditelor", afirmă Vasile Godîncă-Herlea, CEO CITR, citat într-un comunicat remis, luni, AGERPRES.
În ceea ce priveşte numărul de tranzacţii efectuate, 48 au depăşit valoarea de un milion de euro, astfel: 40 dintre acestea au reprezentat bunuri cuprinse între 1 şi 5 milioane de euro, 5 tranzacţii au avut o valoare cuprinsă între 5 şi 10 milioane de euro şi 3 tranzacţii în valoare de 10 - 20 milioane de euro.
Cel mai mare număr de vânzări active real-estate a fost înregistrat în subcategoriile: terenuri (43%), spaţii rezidenţiale (30%) şi spaţii de producţie (16%), în timp ce spaţiile comerciale (9%) şi cele de birouri (2%) au înregistrat o cerere scăzută.
Comparativ cu anul precedent, în 2019 valoarea activelor de real-estate tranzacţionate de CITR a înregistrat o creştere de aproape 43%, de la 39,830 milioane de euro la 56,806 milioane de euro.
Potrivit comunicatului citat, strategiile de valorificare ale CITR sunt orientate spre maximizarea valorii de tranzacţionare a activelor şi reintegrarea acestora în economie. Câteva dintre acţiunile întreprinse de către CITR în acest sens sunt: reconvertirea activului pentru utilizarea cu un scop diferit (Mall Armonia Brăila - din activ abandonat a devenit centru de producţie generator de valoare la nivel local), mix de vânzări şi închirieri (proiectele rezidenţiale Alia Inmobiliaria şi Mao Imobiliare), colaborarea cu firme de construcţii pentru finalizarea activelor în stadiu de construcţie (clădirea de birouri Y.A.M Consultanţă Imobiliară şi proiectul rezidenţial Sun City - Cartesian Invest), crearea de suprafeţe compacte din parcele disparate (terenurile Green City), asigurarea serviciilor de asset management şi gestionarea vânzării prin echipe plasate la locaţie (Alia Inmobiliaria, clădirile de birouri Swan Office Park - creştere de peste 130% a suprafeţei închiriabile faţă de momentul intrării în insolvenţă).
"Provocarea noastră ca specialişti în insolvenţă este să identificăm acele active excedentare, neprofitabile business-ului şi să convingem antreprenorul de necesitatea şi beneficiile valorificării. Sumele provenite din tranzacţionarea activelor se întorc în companie, asigură rambursarea creanţelor către creditori şi deblochează relaţia cu partenerii şi creditorii care, în unele cazuri, pot chiar finanţa alte proiecte ale companiei. Stingerea creanţelor sporeşte şansele de reorganizare şi grăbeşte ieşirea din insolvenţă, ajutând compania să fie reintegrată în circuitul economic", susţine Vasile Pop, CITR Country Sales Manager, de asemenea citat în comunicat.
Numărul ridicat de active tranzacţionate exprimă prosperitatea companiilor din piaţă, în timp ce o dinamică scăzută de tranzacţionare arată primele semnale ale unor dezechilibre.
În funcţie de categoria activului şi valoarea de piaţă, procesul de valorificare se poate întinde în medie pe o durată între 6 şi 19 luni. Cea mai lungă perioadă medie de promovare până la tranzacţionare o înregistrează spaţiile rezidenţiale (19 de luni), birourile (17 luni) şi spaţiile comerciale (16 luni), în timp ce terenurile şi spaţiile de producţie sunt tranzacţionate, în medie, în 12-13 luni.
Cea mai mare tranzacţie realizată în cei aproape 20 de ani de activitate a CITR a fost finalizată la 77 de milioane de euro, în proiectul Tractorul, şi este cea mai mare şi mai rapidă lichidare voluntară din România.
În prezent, CITR gestionează un patrimoniu de active în valoare de 650 de milioane de euro, în diferite stadii de valorificare.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 17422 / 18929 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
Promovări în echipa Filip & Company: Andreea Bănică și Alin Grapă ajung pe poziția de Counsel, alți patru avocați urcă în ierarhie | Cristina Filip, co-managing partner: ”Prin aceste promovari consolidăm fundamentele organizației printr-o noua generație de avocați excepționali”
Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
“ICC Arbitration Breakfast in Romania” – eveniment privind arbitrajul ICC, 14 mai 2025, București
LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
NNDKP a asistat MedLife cu privire la majorarea limitei unui credit sindicalizat cu 50 milioane EUR. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Schoenherr a asistat Verbund cu privire la achiziția unui proiect eolian de 272 MW de la Monsson. Echipa a fost coordonată de Monica Cojocaru (partner)
BACIU PARTNERS câștigă premiul ‘Firma de Copyright & Design a Anului în România’ la gala Managing IP EMEA Awards 2025, desfășurată la Londra. Andreea Bende (Partener), premiată ca ‘Practicianul Anului în România’ | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: ”Este o reconfirmare a faptului că principiile pe care le integrăm în fiecare proiect creează în mod constant valoare tangibilă, vizibilă și demnă de recunoaștere”
CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari (București)
Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv dreptul muncii | Consultanță
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...