Poziția UNBR față de proiectele de modificare a codurilor de procedură penală și civilă, propuse de Asociația Forumul Judecătorilor
06 August 2020
BizLawyerUNBR își arată disponibilitatea de a dialoga, la nivel instituțional, în legătură cu orice demers ce privește procedurile judiciare, activitatea avocaților și drepturile justițiabililor.
Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR) a luat act de Propunerea de modificare și completare a Codului de procedură penală, promovată de Asociația Forumul Judecătorilor, prin care se urmărește, în principal, stabilirea unor reguli privind judecata prin videoconferință, precum și restrângerea fazei orale în anumite pricini judiciare.
Invocând ”lipsa unui plan serios de reluare graduală a activității instanțelor judecătorești, la încetarea stării de urgență, de natură a permite și a asigura distanțarea fizică între participanții la actul de justiție și protejarea sănătății publice”, Asociația Forumul Judecătorilor propune măsuri de digitalizare a procedurilor.
Potrivit expunerii de motive, Codul de procedură penală nu ar oferi soluţii adecvate pentru rezolvarea cauzelor într-un termen rezonabil, în contextul blocajelor provocate de pandemia Covid 19. De asemenea, în Mai 2020, aceeași asociație a propus și un proiect de modificare a Codului de procedură civilă, care prevede măsuri similare de digitalizare a procedurilor civile.
Invocând ”lipsa unui plan serios de reluare graduală a activității instanțelor judecătorești, la încetarea stării de urgență, de natură a permite și a asigura distanțarea fizică între participanții la actul de justiție și protejarea sănătății publice”, Asociația Forumul Judecătorilor propune măsuri de digitalizare a procedurilor.
Potrivit expunerii de motive, Codul de procedură penală nu ar oferi soluţii adecvate pentru rezolvarea cauzelor într-un termen rezonabil, în contextul blocajelor provocate de pandemia Covid 19. De asemenea, în Mai 2020, aceeași asociație a propus și un proiect de modificare a Codului de procedură civilă, care prevede măsuri similare de digitalizare a procedurilor civile.
”Încă de la început, trebuie precizat că UNBR nu se opune digitalizării sistemului judiciar. Dimpotrivă, UNBR a susținut și a promovat consultarea dosarului electronic, comunicarea electronică a actelor de procedură și alte soluții de natură să eficientizeze comunicarea digitală, astfel încât să se reducă aglomerarea fizică în clădirile instanțelor de judecată”, se arată într-un material remis redactiei de UNBR.
”În același scop, la solicitarea Consiliului Superior al Magistraturii, UNBR a propus un set de măsuri de îmbunătățire a comunicării electronice, evidențiind problemele semnalate de avocați în procesul de implementare a digitalizării sistemului judiciar.
Printre acestea, menționăm:
• Pentru corespondența electronică transmisă instanței, ar trebui setat un răspuns automat de confirmare a primirii corespondenței electronice;
• Obținerea certificatelor de grefa (alte înscrisuri) prin poșta electronică cu semnătura electronică (la fel ca la ONRC);
• Toate documentele din dosare să fie scanate pentru a putea fi vizualizate pe aplicația infodosar;
• Scanarea tuturor dosarelor, inclusiv cele în materia minori și familie, și transmiterea parolei de acces; scanarea documentelor din dosarele de urmărire penală.
În aceeași adresă către Consiliul Superior al Magistraturii, UNBR a evocat si posibilitatea adoptării unor măsuri pentru desfășurarea în sistem on-line a ședințelor de judecată, eventual comunicarea prin citație a solicitării de a opta pentru videoconferință.
Cu toate acestea, UNBR consideră că participarea la proces prin videoconferință ar putea fi o opțiune a părților în anumite categorii de litigii, însă nu o obligație impusă de lege.
Generalizarea, permanentizarea și obligativitatea sistemului de videoconferință şi cu atât mai mult restrângerea fazei orale în anumite pricini judiciare ar fi de natură să afecteze arhitectura procesului sub aspectul profund al drepturilor fundamentale, în special dreptul la apărare.
UNBR amintește că în pofida faptului că avocații reprezintă o categorie profesională direct expusă riscurilor sanitare specifice acestei perioade, este esențial ca principiile pe care se sprijină încrederea în actul judiciar să nu fie ajustate sau modelate sub imperiul unei temeri imediate și nici în absența unei dezbateri cu toate profesiile implicate în actul de justiție.
Schimbările radicale, fie ele și novatoare, intervenite în absența verificãrii în prealabil a sustenabilitãţii reale în interiorul mediului judiciar în care intervin, sunt în general sortite eșecului și pot compromite evoluția durabilă a dreptului.
În acest context, UNBR își arată disponibilitatea de a dialoga, la nivel instituțional, în legătură cu orice demers ce privește procedurile judiciare, activitatea avocaților și drepturile justițiabililor”, se arată în opinia UNBR, redată integral de BizLawyer.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 4 / 13 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...