Burduja: România are oportunitatea de a dezvolta producţia de biocombustibili avansaţi şi să devină un lider regional în decarbonizarea domeniului transporturilor
11 Noiembrie 2024
AgerpresPotrivit unui comunicat al ministerului de resort, instituţia dezvoltă, pentru prima dată în România, un nou instrument de finanţare, dedicat investiţiilor în producţia de biocombustibili avansaţi.
România are oportunitatea de a dezvolta producţia de biocombustibili avansaţi şi astfel să devină un lider regional în decarbonizarea domeniului transporturilor, consideră ministrul Energiei, Sebastian Burduja.
Potrivit unui comunicat al ministerului de resort, transmis luni AGERPRES, instituţia dezvoltă, pentru prima dată în România, un nou instrument de finanţare, dedicat investiţiilor în producţia de biocombustibili avansaţi.
"România are oportunitatea de a dezvolta producţia de biocombustibili avansaţi şi astfel să devină un lider regional în decarbonizarea domeniului transporturilor. Aproape un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră din lume este reprezentat de sectorul transport, fie că vorbim de transport rutier, aerian sau maritim", a precizat Burduja, în comunicatul citat.
Potrivit unui comunicat al ministerului de resort, transmis luni AGERPRES, instituţia dezvoltă, pentru prima dată în România, un nou instrument de finanţare, dedicat investiţiilor în producţia de biocombustibili avansaţi.
"România are oportunitatea de a dezvolta producţia de biocombustibili avansaţi şi astfel să devină un lider regional în decarbonizarea domeniului transporturilor. Aproape un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră din lume este reprezentat de sectorul transport, fie că vorbim de transport rutier, aerian sau maritim", a precizat Burduja, în comunicatul citat.
În data de 4 octombrie 2024, Comisia Europeană a aprobat schema de ajutor de stat în valoare de 500 de milioane de euro, pentru sprijinirea investiţiilor în producţia de biocombustibili avansaţi în România.
Pentru susţinerea acestei măsuri de investiţii, Ministerul Energiei va solicita finanţarea din resursele Fondului pentru modernizare, în cadrul reuniunii Comitetului de Investiţii din primăvara anului viitor. În acest sens, la nivelul ministerului este deja pregătită documentaţia de solicitare a sprijinului financiar, care, într-o primă etapă, va fi de 100 de milioane de euro, ulterior urmând să fie solicitat, etapizat, restul sumei.
"Trebuie să dezvoltăm instrumentele prin care punem în practică atingerea ţintelor comune, asumate la nivel european. Trăim într-o lume dinamică, în permanentă mişcare, dar această libertate şi eficienţă vin cu un cost. Aproape un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră din lume este reprezentat de sectorul transport, fie că vorbim de transport rutier, aerian sau maritim. Şi pentru că este un domeniu puternic dependent de combustibilii fosili, introducerea biocombustibililor avansaţi va creşte ponderea surselor regenerabile de energie din componenţa carburanţilor şi, inevitabil, va avea un impact pozitiv asupra reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră. România are potenţialul şi capacitatea de dezvoltare a domeniului, iar noi, la Ministerul Energiei, vom sprijini acest tip de investiţii. Foarte importantă a fost, în acest sens, consultarea pe care am avut-o în prealabil, feedback-ul primit de la operatorii economici interesaţi fiind armonizat şi integrat în această nouă schemă de ajutor de stat pe care o vom lansa", a subliniat ministrul Energiei.
Schema de ajutor de stat are ca obiectiv sprijinirea investiţiilor în noi capacităţi pentru producţia de biocombustibili avansaţi, precum bioetanolul şi uleiul vegetal hidrotratat (HVO), respectiv a combustibilului de aviaţie sustenabil (SAF), astfel încât aceste tipuri de bicombustibili să asigure cel puţin 5% din consumul final de energie în sectorul transporturilor până în 2030.
Bugetul total estimat al schemei de ajutor de stat este de aproximativ 500 de milioane de euro, primul apel ce va fi lansat urmând să aibă un buget de 100 de milioane de euro. Valoarea ajutorului de stat va fi de maximum 45% din costurile totale ale investiţiilor, dar nu mai mult de 45 milioane de euro /instalaţie de bioetanol şi 91,25 milioane de euro /instalaţie de SAF/HVO.
Capacitatea estimată de producţie a instalaţiei de biocombustibili avansaţi (tone/an) este de minimum 50.000 de tone de bioetanol şi 20.000, respectiv 90.000 de tone pe instalaţie combinată SAF şi HVO.
Solicitanţii eligibili în cadrul schemei de ajutor de stat sunt entităţile de drept public sau privat (microîntreprinderi, întreprinderi mici, mijlocii şi mari, inclusiv întreprinderile nou-înfiinţate), legal înregistrate în scopuri fiscale în România, la momentul depunerii Cererii de finanţare.
Potrivit sursei citate, pentru acordarea ajutoarelor de stat în producţia de biocombustibili avansaţi, aceştia trebuie să respecte criteriile de durabilitate şi de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră prevăzute în Directiva (UE) 2018/2001 şi în actele delegate sau de punere în aplicare a acesteia.
Ministerul Energiei îşi propune să atingă, prin această schemă de ajutor de stat, următoarele obiective: instalarea unor capacităţi de producţie biocombustibili avansaţi care să contribuie la asigurarea necesarului la nivel naţional din producţie proprie şi la reducerea importurilor; înlocuirea combustibililor produşi din culturi alimentare, de primă generaţie, cu biocombustibilii produşi din reziduuri/deşeuri, de generaţia a doua, care aduc nu impactează sectorul agricol şi aduc reduceri importante ale emisiilor de gaze cu efect de seră.
De asemenea, se doreşte atingerea unei decarbonări eficiente, în linie cu obiectivele Pactului ecologic european ca strategie de creştere sustenabilă a UE, combaterea schimbărilor climatice, în concordanţă cu angajamentele Uniunii de a pune în aplicare Acordul de la Paris şi cu obiectivele de dezvoltare durabilă ale ONU, prin sprijinirea unei tranziţii juste din punct de vedere social către o economie verde şi susţinerea investiţiilor cu emisii scăzute de carbon în sectorul transporturilor; reducerea amprentei de carbon prin amestecarea cu combustibilii fosili a biocombustibililor avansaţi în sectorul transportului rutier, iar pentru sectorul aviaţiei a biocombustibililor produşi din materii prime enumerate atât în partea A, cât şi în partea B la lit. a) din Anexa IX a Directivei (UE) 2018/2001.
Nu în ultimul rând, schema de ajutor de stat contribuie la atingerea ţintelor asumate prin PNIESC 2021-2030 privind energia şi clima pentru 2030 şi o economie a Uniunii neutră din punct de vedere climatic până în 2050. În paralel cu atingerea acestor ţinte se urmăreşte şi crearea de noi capacităţi de producţie a combustibililor prietenoşi cu mediul înconjurător, cu amprentă redusă sau nulă de carbon.
Pentru decarbonizarea sectorului transporturilor se vor implementa cele mai bune tehnologii disponibile de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, precum şi transformarea substanţială a proceselor tehnologice, inclusiv prin luarea în considerare a unor soluţii pentru captarea şi stocarea carbonului şi creşterea eficienţei energetice în transporturi.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 13 / 9020 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cele mai semnificative schimbări legislative din 2024, cu impact în industria curieratului | Cerasela Soviani, Legal Manager în cadrul DPD Romania: ”Departamentul juridic va avea un focus continuu pe respectarea noilor reglementări în curierat și susținerea departamentelor pilon pentru extinderea rețelei naționale”
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
GDPR | Respectarea legislației în domeniu pare că este mai degrabă formală, lipsind măsurile concrete capabile să asigure o protecție adecvată volumului foarte mare de date prelucrate, spun avocații D&B David și Baias. Daniel Vinerean, coordonatorul practicii de Protecția Datelor: De cele mai multe ori este mai ieftin sa plătești o amendă de până la 3.000 € decât să stabilești un plan concret, să achiziționezi tehnologie sau să angajezi un consultant capabil să conceapă și să implementeze măsuri adecvate
ZRVP câștigă premiul „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards (Who’s Who Legal) 2024, distincție acordată în premieră unei societăți de avocați românești | Cosmin Vasile (managing partner): Premiul, o sumă a excelenței individuale pe diverse arii de practică - îmi place în mod special perspectiva, pentru că este exact filosofia noastră
Schoenherr lansează a patra ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 18.000 lei
Decizie de referință în domeniul energiei regenerabile: Curtea Constituțională admite sesizarea de neconstituționalitate referitoare la supraimpozitarea producătorilor de energie din surse regenerabile
Studenții invitați să se alăture programului de internship oferit de Schoenherr au derulat stagii de practică cu perioadă flexibilă, personalizată atât în funcție de programul lor, cât și de nevoile firmei de avocați | Ana Lupșor, HR manager: „Am avut o vară intensă, cu multe activități desfășurate în comun. Studenții au luat contact nu doar cu activitatea profesională ca avocat într-o firmă internațională de avocatură de afaceri, ci și cu spiritul și cultura echipei Schoenherr”
NNDKP CELF, o nouă soluție de recunoaștere în instanță a dreptului de deducere a TVA aferente cheltuielilor de investiție în cazul abandonului proiectului | Alexandru Aparaschivei (Partener NNDKP CF), Marius Ezer (Partener) și Florentin Nanu (Avocat Senior), în prim plan
Victorie importantă, ce consolidează principiul libertății activității politice | Popescu & Asociații obține achitarea definitivă pentru membrii PNL Timiș, Cosmin Șandru și Nicolae Bitea. Echipa, coordonată de Adrian CHIRVASE (Partner) și Mirel RĂDESCU (Senior Counsel)
Cariere în Drept | De vorbă cu Ramona Andreea Stoica, printre primii absolvenți ai generației care și-a finalizat studiile în 2023, urmărind mai apoi o carieră în magistratură: ”Dreptul este un domeniu frumos, pe care trebuie uneori să ‘îl simți’, însă nu este pentru toți. Cred că media a fost doar o reflectare a efortului depus, iar efortul a fost cel care m-a ajutat și mi-a creat premisele evoluției profesionale ulterioare”
Arbitrajul ICSID cerut de Petrochemical Holding GmbH, legat de rafinări RAFO din Onești, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 836 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...