Contractele pentru diferență în domeniul energiei – ajutorul de stat care accelerează tranziția verde
10 Mai 2024 Alexandru Stănoiu (Counsel) și Daria Spătariu (Junior Associate) - RTPR
Cadrul general pentru implementarea și funcționarea CfD a fost aprobat prin Hotărârea de Guvern publicată în Monitorul Oficial al României, Nr. 333 din 10 aprilie 2024, Partea I (HG 318/2024).
| |
Tehnologiile eligibile sunt tehnologiile de producere a energiei electrice care utilizează resurse eoliene onshore, resurse eoliene offshore, resurse solare fotovoltaice, resurse hidro, resurse nucleare, hidrogen și stocarea energiei. Cadrul general pentru implementarea și funcționarea CfD a fost aprobat prin Hotărârea de Guvern publicată în Monitorul Oficial al României, Nr. 333 din 10 aprilie 2024, Partea I (HG 318/2024).
Natura de ajutor de stat a mecanismului de sprijin. Articolul 107 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene statuează că ajutorul de stat este, ca regulă, incompatibil cu piața internă, instituind deopotrivă o serie de excepții. Poate fi considerat compatibil ajutorul de stat destinat să faciliteze dezvoltarea anumitor activități dacă nu modifică în mod nefavorabil condițiile schimburilor comerciale într-o măsură care contravine interesului comun. Prin urmare, statele membre pot acorda facilități în vederea creșterii eficienței energetice sau în vederea promovării producerii de energie din surse regenerabile, domenii direct legate de protecția mediului și de reducerea poluării industriale, cu titlu de ajutor de stat. Comisia Europeană, gardianul care asigură respectarea normelor unionale în materie de concurență, a aprobat acordarea de către România a unei scheme de ajutor în valoare de 3 miliarde de euro (15,22 miliarde lei) în sprijinul aplicării mecanismului CfD, fonduri asigurate din Fondul de Monitorizare1.
Ajutorul de stat va fi acordat fie prin licitație, fie ad-hoc, atunci când datorită specificului tehnologiei nu se poate aplica un proces de selecție competitiv. Termenii și condițiile CfD ad-hoc sunt stabiliți prin negociere directă și sunt supuși obținerii deciziei de autorizare din partea Comisiei Europene. Prima licitație vizează capacitățile de producție a energiei solare (1000MW) și a energiei eoliene (1000MW). Toate procedurile se vor desfășura în perioada mai-august, cu semnarea contractelor prognozată pentru septembrie 2024.
HG 318/2024 prevede că, în cazul în care Ministerul Energiei identifică o neconformitate în ceea ce privește ajutorul de stat, acesta va întreprinde toate demersurile necesare pentru remedierea neconformității sau, în cazul în care acest lucru nu este posibil, pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente.
Cum funcționează un CfD? Cele două părți într-un CfD sunt beneficiarul (care trebuie să îndeplinească condiția de a fi persoană juridică înregistrată în scop fiscal în România) și contrapartea CfD, respectiv Operatorul Pieței de Energie Electrică și de Gaze Naturale „OPCOM” S.A. HG 318/2024 utilizează două noțiuni, prețul de referință și prețul de exercitare, care determină însăși miza încheierii unui CfD – plata pentru diferență: (i) prețul de referință - prețul per megawatt-oră calculat de către ANRE în conformitate cu o formulă prestabilită și (ii) prețul de exercitare - prețul per megawatt-oră determinat fie prin licitație, fie prin negociere (în cazul CfD ad-hoc).
“Câștigătorul” în contract poate fi beneficiarul CfD atunci când prețul de referință este mai mic decât prețul de exercitare. În acest caz, contrapartea CfD îi va plăti beneficiarului o sumă de bani care constă în această diferență dintre cele două prețuri, înmulțită cu cantitatea de energie electrică măsurată și livrată de capacitatea de producere a energiei electrice CfD în Sistemul electroenergetic național și vândută pe piețele organizate. Simetric, dacă prețul de exercitare este mai mic decât prețul de referință, în baza aceleiași formule anterior menționate, beneficiarul CfD va datora plata pentru diferență contrapărții CfD.
Depășirea granițelor piețelor organizate. CfD încetează ca urmare a nerespectării interdicției de a vinde în afara piețelor organizate cantitățile produse de capacitățile care fac obiectul CfD. Într-o asemenea situație, beneficiarul CfD plătește orice sume care rezultă din această încetare conform prevederilor CfD și rambursează către contrapartea CfD orice plăți pentru diferență primite în anul respectiv care corespund unor astfel de cantități. Piața organizată este definită de legislația aplicabilă în domeniul energiei ca fiind un sistem multilateral care facilitează reunirea intereselor unor terţe părţi în materie de cumpărare şi de vânzare de produse energetice angro într-un mod care să aibă ca rezultat un contract.
► dacă prețul contractului bilateral este mai mare decât prețul de referință, iar prețul de exercitare este mai mare decât prețul contractului bilateral, beneficiarul CfD returnează 50% din veniturile obținute în cadrul contractului bilateral, calculat ca produs între cantitățile de energie electrică vândute și diferența dintre prețul contractului bilateral și prețul de referință;
i. 100% din veniturile obținute, calculate ca produs între cantitățile de energie electrică vândute și diferența dintre prețul de exercitare și prețul de referință;
ii. 50% din veniturile obținute, calculate ca produs între cantitățile de energie vândute și diferența dintre prețul contractului bilateral și prețul de exercitare;
Profitul astfel returnat va constitui parte din fondul de lichiditate CfD constituit pentru asigurarea resurselor financiare necesare implementării mecanismului de sprijin. Celelalte surse de finanțare ale acestui fond sunt (i) fondurile europene nerambursabile, (ii) plățile de diferență datorate de beneficiarul CfD contrapărții CfD și (iii) contribuțiile contrapărții CfD.
Concluzii. Acest act normativ reprezintă nu numai o aliniere la cadrul general existent în jurisdicțiile dezvoltate, permițând investitorilor strategici accesarea pieței interne pe coordonate familiare acestora, dar și un sprijin tuturor investitorilor din domeniul energetic, prin reglementarea componentei financiare a contractelor de vânzare a energiei, setând un cadru echilibrat de bonificare pentru aceștia. În ultimă instanță, însă, reglementarea are o sferă mult mai largă de beneficiari – întreaga populație, accelerând tranziția verde. O producție sporită de energie din surse regenerabile facilitează concretizarea obiectivului decarbonizării, obiectiv fundamental în atingerea dezideratului sustenabilității. Modul în care va funcționa sistemul este descris detaliat în actul normativ, însă eficiența sa este o chestiune a cărei măsură o va da doar timpul.
1. Un mecanism de finanțare instituit prin Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European și a Consiliului.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1643 / 10304 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
Bondoc & Asociații a asistat ENGIE în achiziția unuia dintre cele mai mari proiecte eoliene din România. De cealaltă parte, Schoenherr a stat alături de Greenvolt Power pe tot parcursul tranzacției, care a implicat o structură contractuală complexă și multiple considerente de reglementare. Echipele, coordonate de Monica Iancu și Monica Cojocaru
Cea mai mare fuziune din istoria avocaturii de business: Hogan Lovells și Cadwalader, Wickersham & Taft au anunțat intenția de a se combina într-o singură firmă
Apreciată constant de ghidurile juridice internaționale pentru mandatele sofisticate, practica de Capital Markets a CMS România a devenit, prin consistență și profunzime, unul dintre pilonii reputației firmei pe piața locală și un reper important în rețeaua sa regională | De vorbă cu Cristina Reichmann (Partener) despre disciplina pregătirii pentru bursă, finețea aplicării regulilor de piață și forța unei echipe care lucrează articulat, cu roluri clare și obiective aliniate
PNSA a asistat Grupul Société Générale în finalizarea vânzării BRD Pensii. Echipa, coordonată de Silviu Stoica (Avocat Asociat) și Florian Nițu (Avocat Asociat Coordonator)
NNDKP, parte din echipa juridică internațională care a asistat Metinvest în achiziția ArcelorMittal Iași
Mușat & Asociații obține o nouă victorie definitivă pentru NUROL într-un proiect strategic de infrastructură rutieră
Record de promovări la Țuca Zbârcea & Asociații: trei noi parteneri și alte 16 numiri interne | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Această serie de promovări, una dintre cele mai extinse din istoria noastră, coincide cu aniversarea a 20 de ani de la fondarea firmei, un moment ce reconfirmă valoarea, profesionalismul și dăruirea întregii noastre echipe”
Filip & Company a organizat în parteneriat cu Asociația Studenților în Drept cea de-a zecea ediție a Concursului de negocieri simulate „Teodora Tudose”
MAXIM ̸ Asociații asistă EMSIL TECHTRANS în tranzacția imobiliară încheiată cu METSO pentru o proprietate industrială din Oradea
Kinstellar a consiliat GEA Group, firmă cu operațiuni în peste 150 de țări, cu privire la crearea unui joint venture cu RebelDot, companie de tehnologie din Cluj-Napoca. Echipa care a gestionat proiectul a fost condusă de Rusandra Sandu (Partner) și Mihai Stan (Managing Associate)
Mitel & Asociații dezvoltă o practică de litigii construită în jurul unui nucleu de avocați cu mare experiență, capabilă să ducă la capăt mandate complexe cu impact financiar și reputațional major, într-o piață în care disputele devin tot mai tehnice și mai dure | De vorbă cu Magda Dima (Partener) despre cum se construiește strategia, se evaluează riscurile și se formează generația nouă de litigatori
Echipa de Concurență a RTPR îmbină experiența cu precizia operațională, într-o formulă remarcată în Legal 500 și Chambers | De vorbă cu partenerii Valentin Berea și Roxana Ionescu despre modul de lucru care privilegiază consistența și rigoarea, cu rezultate ce confirmă profesionalismul și anvergura practicii
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





