ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Hotărârile CJUE în Cauzele C-652 ̸ 22 | Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret și C-266 ̸ 22 | CRRC Qingdao Sifang și alții – Instrument de stimulare a excluderii din procedurile de achiziție publică a ofertelor din țări terțe?

05 Iunie 2025   |   Teodora KOLETSIS (Avocat Asociat) și Florin DOGARU (Avocat Senior) – GRUIA DUFAUT & Asociații

Autorii consideră că, de lege ferenda, este necesar ca autoritățile competente din România să adopte măsuri adecvate de informare și conștientizare a autorităților contractante cu privire la posibilitatea legală de a introduce în documentația de atribuire, fie clauze de excludere a ofertelor din state terțe, fie un mecanism de ajustare a punctajului acordat acestora în comparație cu ofertele din UE.

 
 

Dezechilibrul existent pe piața achizițiilor publice din UE între operatorii economici din UE și cei din state terțe

O problemă spinoasă ce afectează de mult timp piața achizițiilor publice din UE constă în faptul că operatorii economici care oferă bunuri, servicii sau lucrări provenind din UE (“ofertele din UE”) sunt, de cele mai multe ori, dezavantajați în fața operatorilor din țări terțe sau care oferă bunuri, servicii și lucrări originare din astfel de state cu care Uniunea Europeană nu a încheiat acorduri în domeniul achizițiilor publice (”ofertele din state terțe”), întrucât autoritățile contractante le permit acestora din urmă să participe la procedurile de atribuire, fără nicio restricție.

În practică, nu puține sunt cazurile în care ofertele din state terțe sunt semnificativ mai scăzute ca preț decât ofertele din UE, ceea ce le permite să câștige majoritatea procedurilor de atribuire. Această diferență de preț se explică în principal prin faptul că operatorii, precum și bunurile, serviciile și lucrările din țările terțe nu sunt de regulă supuși obligației de a respecta standarde de protecția mediului, sociale sau de muncă, similare sau echivalente celor aplicabile în UE. De asemenea, acești operatori nu sunt obligați să respecte reguli stricte cu privire la ajutoarele de stat, comparabile cu cele impuse în interiorul UE.

Toate aceste aspecte au dat naștere la dezechilibre majore pe piața achizițiilor publice din UE și la necesitatea luării unor măsuri combative care să asigure o concurență echitabilă între ofertele din UE și ofertele din state terțe.

Măsurile luate la nivelul UE pentru asigurarea unei concurențe echitabile între ofertele din UE și ofertele din state terțe. Impactul acestora pe plan local

În contextul celor expuse mai sus, la nivelul Uniunii Europene, asigurarea unor condiții de concurență echitabilă între societățile din UE și cele din afara UE în cadrul procedurile de atribuire a devenit un obiectiv major. În acest sens, la nivel comunitar au fost adoptate mai multe acte normative prin intermediul cărora s-a urmărit, în principal, conștientizarea în special la nivelul autorităților contractante a faptului că operatorii economici din țările terțe care nu au încheiat un acord cu UE în materia achizițiilor publice, sau ale căror bunuri, servicii și lucrări nu sunt vizate de un astfel de acord, nu au accesul asigurat la procedurile de achiziții publice din UE și pot fi, astfel, excluși din cadrul acestor proceduri.

Un prim pas în acest sens a fost făcut de Comisia Europeană, care a emis o Comunicare cu privire la Orientările privind accesul ofertanților și al bunurilor din țările terțe pe piața achizițiilor publice din UE (2019/C 271/02), prin intermediul căreia s-a consacrat, pentru prima dată, interpretarea per a contrario a dispozițiilor art. 25 din Directiva nr. 2014/24/UE și art. 43 din Directiva nr. 2014/25/UE, potrivit căreia „operatorii economici din țări terțe, care nu au un acord care să prevadă deschiderea pieței de achiziții publice a UE sau ale căror produse, servicii și lucrări nu intră sub incidența unui astfel de acord, nu au acces securizat la procedurile de achiziții din UE și pot fi excluși.”

Cu toate acestea, în considerarea faptului că Orientările Comisiei Europene nu aveau caracter obligatoriu, o anumită reticență din partea autorităților contractante din UE de a exclude ofertele din state terțe a persistat, chiar și după emiterea acestora. S-a considerat că, teoretic, exista, în continuare, riscul ca autoritățile contractante să fie considerate responsabile pentru încălcarea principiului egalității de tratament și al nediscriminării, în cazul în care ar fi recurs la măsura excluderii unor astfel de oferte din procedurile de atribuire.

Această așa-zisă insecuritate juridică a fost, însă, în totalitate eliminată, odată cu intrarea în vigoare a Regulamentului (UE) nr. 2022/1031 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iunie 2022 privind accesul operatorilor economici, al bunurilor și al serviciilor din țări terțe pe piețele de achiziții publice și de concesiuni din Uniune și procedurile de sprijinire a negocierilor referitoare la accesul operatorilor economici, al bunurilor și al serviciilor din Uniune pe piețele de achiziții publice și de concesiuni din țări terțe (Instrumentul pentru achiziții publice internaționale – IPI) (“Regulamentul (UE) nr. 1031/2022”). Astfel, în cuprinsul regulamentului s-a consacrat, pentru prima oară, cu titlu obligatoriu, interpretarea per a contrario a dispozițiilor art. 25 din Directiva nr. 2014/24/UE și art. 43 din Directiva nr. 2014/25/UE, oferită de Comisia Europeană prin intermediul Comunicării cu privire la Orientările privind accesul ofertanților și al bunurilor din țările terțe pe piața achizițiilor publice din UE.

Însă, la nivel național, în România, aceste eforturi întreprinse la nivel european au fost greșit înțelese. Autoritățile competente, în loc să procedeze la luarea unor măsuri care să contribuie la creșterea gradului de conștientizare a autorităților contractante cu privire la posibilitatea pe care o au de a exclude, din procedurile de atribuire, „oferte din state terțe”, au modificat, prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 25/2021 privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul achizițiilor publice (“OUG nr. 25/2021”), legislația,stabilind în sarcina autorităților contractante obligația (iar nu posibilitatea) de a exclude din procedurile de atribuire acei operatori economici din state terțe cu care UE nu are încheiate acorduri în materia achizițiilor publice.

Așa cum vom arăta, această ingerință a autorităților române în domeniul politicii comerciale comune a fost sancționată de CJUE prin Hotărârea pronunțată în Cauza C-266/22 | CRRC Qingdao Sifang și alții.

Clarificări esențiale aduse prin Hotărârile CJUE în Cauzele C-652/22 | Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret și C-266/22 | CRRC Qingdao Sifang și alții

Considerăm că, prin Hotărârile pronunțate în Cauzele C-652/22 | Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret și C-266/22 | CRRC Qingdao Sifang și alții (“Hotărârile CJUE”), CJUE oferă autorităților contractante din UE toate instrumentele necesare pentru a restabili echilibrul pe piața achizițiilor publice din UE și a asigura, astfel, condiții de concurență echitabilă între ”ofertele din UE” și „ofertele din state terțe”.

Astfel, prin intermediul Hotărârilor CJUE s-a stabilit în mod explicit, printre altele, faptul că:

§  Directiva nr. 2014/24/UE (același raționament fiind aplicabil și pentru Directiva nr. 2014/25/UE) trebuie înțeleasă în sensul că accesul operatorilor economici din țări terțe care nu au încheiat cu UE un acord care să garanteze accesul egal și reciproc la piețele de achiziții publice nu este garantat. Rezultă că operatorii respectivi pot, fie să fie excluși din aceste proceduri, fie să fie admiși, dar fără să poată solicita un tratament egal al ofertei lor în raport cu cele prezentate de ofertanții din statele membre ale UE sau de ofertanții din țările terțe cu care UE a încheiat acorduri în materie de achiziții publice;

§  Numai Uniunea este competentă să adopte un act cu aplicabilitate generală privind accesul, în spațiul său, la procedurile de atribuire a contractelor de achiziții publice al operatorilor economici dintr-o țară terță, care nu a încheiat cu Uniunea un acord internațional care să garanteze accesul egal și reciproc pe piețele de achiziții publice; aceasta poate institui, fie un regim de acces garantat la aceste proceduri pentru respectivii operatori economici, fie un regim care îi exclude sau care prevede o ajustare a punctajului rezultat din compararea ofertelor acestora cu ofertele prezentate de alți operatori economici din UE. În acest sens, în Hotărârea pronunțată în Cauza C-266/22 | CRRC Qingdao Sifang și alții, CJUE a reținut că dispozițiile din OUG nr. 25/2021, prin care autoritățile din România au impus în sarcina autorităților contractante obligația (iar nu posibilitatea) de a exclude din procedurile de atribuire astfel de operatori economici, nu pot fi aplicate, întrucât o astfel de obligație de excludere poate fi impusă doar printr-o dispoziție de drept a Uniunii;

§  Doar autoritățile contractante pot decide dacă admit sau nu participarea la procedurile de atribuire a operatorilor economici dintr-o țară terță, care nu a încheiat cu Uniunea un acord care să garanteze accesul egal și reciproc pe piețele de achiziții publice ; în cazul în care decide o astfel de admitere, dacă este necesar, ar trebui să prevadă o ajustare a punctajului rezultat din compararea ofertelor făcute de acești operatori cu ofertele prezentate de alți operatori din UE. De asemenea, prin Hotărârea pronunțată în Cauza C-652/22 | Kolin Inşaat Turizm Sanayi ve Ticaret, CJUE a reținut în mod expres că autoritățile contractante pot prevedea în documentele achiziției modalități de tratament care urmăresc să reflecte diferența obiectivă dintre situația juridică a operatorilor din state terțe cu care UE nu a încheiat acorduri în materia achizițiilor publice și cea a operatorilor economici din UE.

Avînd în vedere cele de mai sus, considerăm că, de lege ferenda, este necesar ca autoritățile competente din România să adopte măsuri adecvate de informare și conștientizare a autorităților contractante cu privire la posibilitatea legală de a introduce în documentația de atribuire, fie clauze de excludere a ofertelor din state terțe, fie un mecanism de ajustare a punctajului acordat acestora în comparație cu ofertele din UE. Numai astfel poate fi asigurată o concurență echitabilă între societățile care ofertează bunuri, lucrări și servicii din UE (care, la stabilirea prețurilor ofertate, sunt obligate să țină cont de toate standardele și cerințele europene privind calitatea produselor, lucrărilor și serviciilor) și operatorii din statele terțe cu care UE nu a încheiat acorduri în domeniul achizițiilor publice și care nu sunt supuși acelorlași exigențe normative.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 102 / 9689
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
    LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
    Avocații Schoenherr, consultanți în cadrul unei asocieri în participațiune istorice între Enery și OMV Petrom, în Bulgaria. Georgiana Bădescu (partener) a coordonat echipa de concurență
    Kinstellar asistă Special Flanges pe toate aspectele, tranzacționale și de taxe, în achiziția producătorului industrial român Vilmar SA, cu o echipă pluridisciplinară coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener, Co-Head of Corporate M&A) | Skadden, Simmons&Simmons și alte două firme de avocați din România au fost de o parte și de alta în această tranzacție
    EXCLUSIV | Avocații Clifford Chance Badea coordonează de la București tranzacții globale de securitizări de peste 2,8 miliarde de lire sterline | De vorbă cu Adam Craig (Partener, Clifford Chance Londra), Radu Ropotă (Partener, București) și Dorin Giurgi (Senior Associate, București) despre modul în care acționează echipa în proiectele de mare anvergură și tranzacțiile reprezentative din acest segment
    CMS, alături de Bitdefender la achiziția Mesh Security | Horea Popescu (Managing Partner CMS România) și Mircea Moraru (Senior Counsel), în echipa multidisciplinară coordonată de la Londra, care a oferit consultanță cumpărătorului în toate aspectele tranzacției supusă acum aprobărilor din partea autorităților de reglementare
    “Schimbare” este cuvântul de ordine pe piața muncii, spun avocații de Employment de la Mușat & Asociații, fenomenul fiind potențat de avansul tehnologic rapid, evoluția așteptărilor angajaților și necesitatea adaptării la noile realități economice și sociale | Echipa gestionează un număr mare de proiecte care implică restructurări ample ale companiilor multinaționale, creşterea numărului de litigii fiind evidențiată în analiza tendințelor observate. De vorbă cu membrii echipei despre mandatele strategice încredințate de companii lideri în industrii variate și provocările anului 2025
    CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
    O gamă variată de mandate pentru avocații de Employment de la Mitel & Asociații | Schimbările din zona legislației muncii și noile tendințe în politica de personal, analizate de Mădălina Mitel (Partener) și Cristina Dan (Counsel)
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
    LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
    Women in Business Law EMEA Awards 2025 | Patru case locale independente de avocați și două birouri ale unor firme internaționale, pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România”. NNDKP, CMS și Schoenherr, printre premianți, Popescu & Asociații, listată în trei categorii. Ce avocați români sunt în prim plan, anul acesta
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...