ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

La intersecția dintre proprietate intelectuală și protecția consumatorilor

22 Mai 2024   |   Ana-Maria Baciu, Managing Partner, BACIU PARTNERS

După adoptarea, acum 30 de ani, a primului act normativ relevant pentru această arie, protecția consumatorilor prin protejarea față de încălcări ale proprietății intelectuale continuă să se regăsească între preocupările statului român, iar legislația în domeniu să se dezvolte și să evolueze.

 
 
Statul, prin mijloacele prevăzute de lege, protejează cetățenii în calitatea lor de consumatori, asigurând cadrul necesar accesului neîngrădit la produse și servicii, informării lor complete despre caracteristicile esențiale ale acestora, apărării și asigurării drepturilor și intereselor legitime ale persoanelor fizice împotriva unor practici incorecte, participării acestora la fundamentarea și luarea deciziilor ce îi interesează în calitate de consumatori.

Acesta este paragraful de debut al celui mai vechi act normativ național în domeniul protecției consumatorilor din România, Ordonanța Guvernului nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor (OG 21/1992.

Încă în vigoare, Ordonanța creează o legătură directă între protecția consumatorilor și protecția proprietății intelectuale, prin interzicerea producerii, importului şi comercializării produselor falsificate sau contrafăcute.


De notat că acesta nu este singurul act normativ care protejează consumatorii prin interzicerea produselor care încalcă proprietatea intelectuală. De-a lungul timpului, autoritățile române au manifestat o preocupare constantă față de protecția consumatorilor prin protejarea față de încălcări ale drepturilor de proprietate intelectuală.

Astfel, Codul Consumului (Legea 296/2004) interzice, la rândul său, importul, fabricaţia, distribuţia, precum şi comercializarea produselor falsificate ori contrafăcute […] care pot afecta viaţa, sănătatea sau securitatea consumatorilor, în timp ce Legea 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor (Legea 363/2007) interzice, calificând aceste acțiuni drept practici înșelătoare pentru consumatori, orice activitate de comercializare privind produsul, inclusiv publicitatea comparativă, creând o confuzie cu alt produs, marca, numele sau cu alte semne distinctive ale unui concurent.

Pe de altă parte, Strategia națională în domeniul proprietății intelectuale pentru perioada 2024 – 2028 (Strategia), adoptată de Guvernul României prin Hotărârea 1272/2023 (HG 1272/2023), creează o punte cu protejarea consumatorilor din cealaltă direcție, propunându-și, în mod expres, crearea condițiilor unui mediu de afaceri creativ şi inovativ, ce crește încrederea investitorilor, dar și, pe termen lung, consolidarea bunelor practici ale agenților economici şi de creație care ar urma să stimuleze dezvoltarea unui public larg de consumatori responsabili.

Prin acest HG, Guvernul a organizat Comitetul interdepartamental pentru coordonarea strategiei şi politicilor în domeniul proprietăţii intelectuale, care are printre atribuții monitorizarea informării opiniei publice prin campanii media de conştientizare a consumatorilor asupra consecinţelor negative ale încălcării drepturilor de proprietate intelectuală.

Strategia acordă o atenție sporită combaterii încălcărilor drepturilor de proprietate intelectuală săvârșite în mediul on-line, ca parte a activității unor rețele infracționale internaționale, şi/sau ce pun în pericol siguranța națională sau sănătatea consumatorilor.
Mai mult decât atât, strategia enumeră Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor printre principalele instituţii cu atribuţii şi responsabilităţi în domeniul proprietăţii intelectuale, împreună cu autorități precum Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM), Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA), Ministerul Public (Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie), Ministerul Afacerilor Interne (Inspectoratul General al Poliţiei Române și Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră), Ministerul Justiţiei sau Autoritatea Vamală Română.

Evaluând toate aceste elemente, putem concluziona că acum 30 de ani, după adoptarea primului act normativ relevant pentru această arie, protecția consumatorilor prin protejarea față de încălcări ale proprietății intelectuale continuă să se regăsească între preocupările statului român, iar legislația în domeniu să se dezvolte și să evolueze.

Considerăm deci că avem motive să fim încrezători când privim la prezentul și viitorul acestor două domenii atât de importante pentru protecția drepturilor cetățenilor – dreptul protecției consumatorilor și dreptul proprietății intelectuale.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1096 / 9763
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
    Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
    Clifford Chance a asistat Electrica în emisiunea istorică de obligațiuni verzi lansată pe piețele externe, în valoare de 500 milioane Euro. Avocați din București și Londra, în echipa de proiect, coordonată de partenerii Mădălina Rachieru-Postolache și Kate Vyvyan
    LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
    Filip & Company a asistat Ministerul Finanțelor Publice în emisiunea de obligațiuni în valoare de 4,7 miliarde de euro | Monica Stătescu (partener): ”Cererea puternică și condițiile de finanțare semnificativ îmbunătățite arată că România este percepută tot mai mult ca un emitent stabil și credibil”
    LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
    Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
    Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
    Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
    De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Liana Ștefana Bonca, 85 de puncte, printre primii intrați în anul 2022: “Facultatea vine cu provocări însemnate, iar examenele te testează în moduri neașteptate, cerând mai mult decât ai crezut vreodată că poți oferi. Totuși, în mijlocul acestui tumult și a nesiguranței cu care încă mă confrunt, am credința profundă că munca și pasiunea pot transforma chiar și cele mai grele obstacole în realizări”
    Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
    Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...