ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Libertatea comerțului vs. proiecte legislative? Legislația privind practicile comerciale din nou sub lupa autorităților

30 Septembrie 2024   |   Ana-Maria Baciu, Managing Partner și Cristina Stoica, Associate - BACIU Partners

Potrivit expunerii de motive, prin proiectul legislativ B459/2024, inițiatorii și-au propus să rezolve patru situații care au fost semnalate în piață de către diverși producători locali de bunuri de larg consum:

 
 
Un nou proiect de lege, înregistrat la Senat pe 17 septembrie 2024 de un grup de 50 de senatori reprezentând întreg spectrul politic, propune modificări esențiale ale legislației privind concurența și practicile comerciale. Obiectivul principal declarat al proiectului legislativ B459/2024 este echilibrarea relațiilor dintre marii retaileri și producătorii locali, asigurându-se totodată protejarea consumatorului prin facilitarea accesului la produse de calitate.


Potrivit expunerii de motive, prin proiectul legislativ B459/2024, inițiatorii și-au propus să rezolve patru situații care au fost semnalate în piață de către diverși producători locali de bunuri de larg consum:

×          Restricționarea accesului consumatorului la produse locale: inițiativa legislativă urmărește eliminarea limitărilor comercializării produselor fabricate din ingrediente naturale ale producătorilor autohtoni.

×          Manipularea vânzărilor: propunerea încearcă să combată aplicarea diferențiată a adaosurilor comerciale la produse din aceeași categorie, ce ar duce la manipularea vânzărilor în favoarea produselor cu adaos comercial mai mic.

×          Listarea temporară și delistarea produselor autohtone: prezența redusă și greu vizibilă la raft a produselor este un alt punct de atenție pentru inițiatori.

×          Accesul limitat al consumatorului la produse „clean label”: propunerile legislative susțin accesul neîngrădit al consumatorilor la produse fără aditivi alimentari, într-o piață în care cererea pentru astfel de produse este în continuă creștere.

Modificările legislative propuse afectează trei legi importante pentru buna derulare a relațiilor comerciale: Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenței neloiale, Legea concurenței nr. 21/1996, și Legea nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, prin:

×          completarea, respectiv introducerea unor noi definiții, cu riscul lărgirii sferei de aplicare avute în vedere de legiuitor pentru anumite acte normative fără o corelare clară a aplicării prevederilor legale în vigoare. De exemplu: sfera de aplicare a Legii nr. 11/1991 se extinde și pentru protejarea intereselor legitime ale consumatorilor în calitate de participanți la piață, însă proiectul nu lămurește cum se vor corela aceste informații cu legislația generală privind protecția consumatorilor (Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor și OG 21/1991 privind protecția consumatorilor);

×          reglementarea de noi interdicții în sfera concurenței neloiale, cu titlu de exemplu: limitarea în mod nejustificat a vânzării produselor/serviciilor întreprinderii partenere, aplicarea de adaosuri comerciale mai mari la produsele/serviciile întreprinderii partenere în raport cu adaosurile comerciale aplicate altor produse/servicii din aceeași categorie, refuzul de a furniza întreprinderii partenere informații relevante cu privire la stocurile sau rulajele produselor/serviciilor acesteia ori nerespectarea clauzelor contractuale privind plata, achiziția sau furnizarea, măsură care poate aduce atingere libertății desfășurării comerțului și autonomiei agenților economici de a-și stabili propria politică comercială;

×          abrogarea anumitor dispoziții, cum ar fi: abrogarea dispozițiilor privind cazurile excluse în mod expres de la efectele Legii nr. 11/1991 atunci când faptele cad sub incidența Legii nr. 21/1996, a Legii nr. 81/2022 ori a Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, ori chiar intenția de abrogare a prevederilor (abia) introduse prin OUG nr. 84/2022 care adresează combaterea acțiunilor speculative „în perioadele de stare de mobilizare parţială sau totală a forţelor armate şi stare de război, stare de asediu şi stare de urgenţă, stare de alertă sau alte situaţii de criză stabilite explicit prin acte normative”, măsură care, în lipsa unor explicații suplimentare de interpretare sistemică a legilor în vigoare, este de natură să genereze inconsecvență legislativă;

×          completarea Legii nr. 81/2022 cu noțiunea de „aditivi alimentari” și noua interdicție a cumpărătorului „să refuze sau să limiteze listarea și comercializarea produselor alimentare fabricate fără aditivi alimentari” s-ar putea înțelege chiar o obligație necondiționată de a lista și de a comercializa un anumit tip de produse indiferent de îndeplinirea condițiilor de listare ori a condițiilor comerciale negociate de părți, situație care, în lipsa unei nuanțări, ar putea genera probleme în practică.

Deși este foarte devreme să ne pronunțăm, în speranța că măsurile propuse nu reprezintă doar un avânt politic specific campaniilor electorale, având în vedere dinamismul legislației privind protecția consumatorilor aflată în continuă expansiune, este foarte important de menționat că în lipsa corelării atente a tuturor prevederilor legale vizate și a evitării folosirii terminologiei vagi ori neclare, amendamentele expuse în proiectul B459/2024 pot să dea naștere unor conflicte reale de aplicare a legii.

Transparența și coerența legislativă sunt pilonii prevenirii și rezolvării concrete a potențialelor probleme întâlnite în practică. Fără o aplicare riguroasă a acestora există riscul generării mai multor probleme decât soluții.

Rămâne de văzut dacă și cum noile propuneri legislative vor echilibra relațiile dintre retaileri și producătorii autohtoni astfel încât cadrul legislativ final să protejeze toți actorii implicați în lanțul de producție-distribuție-consum.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 143 / 9049
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Mergermarket - League Tables of Legal Advisors (Q3 2024) | Piața de M&A a continuat să se redreseze în primele nouă luni și a înregistrat creșteri de 18,8% la nivel global și de 23% în Europa. CMS, printre primele în clasamentul global și în Europa. Schoenherr și Wolf Theiss, număr mare de tranzacții asistate în Europa Centrală și de Est
    LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
    UniCredit Bank a încheiat cu succes cea mai mare emisiune a sa pe piaţa locală de obligațiuni corporative negarantate, în valoare de 750 mil. lei. Clifford Chance Badea a asigurat consultanța juridică
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
    Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
    (VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
    BeeFast primește o nouă finanțare în valoare de 450.000 USD pentru extinderea internațională și dezvoltare. Avocații Baciu Partners, în tranzacție, cu o echipă coordonată de Corina Roman (Partener)
    LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
    LegiTeam: Voicu & Asociații is looking for business lawyers
    2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
    GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...