
Ministerul Energiei: Modificările aduse Directivei RED II au fost incluse în legislaţia naţională; proiectul va parcurge, în perioada următoare, etapa de avizare
13 Februarie 2025
AgerpresComisia Europeană a decis miercuri să trimită avize motivate suplimentare către România, Belgia, Estonia şi Letonia pentru că nu au transpus în mod complet reglementările UE privind promovarea folosirii energiei din surse regenerabile, stabilită în Directiva UE 2018/2001, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.
Obligaţiile ce au derivat din transpunerea Directivei privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (RED II) au fost incluse în legislaţia naţională şi, în prezent, Ministerul Energiei a transpus modificările aduse acestei directive, urmând ca în perioada imediat următoare proiectul de act normativ să parcurgă etapa de avizare, informează instituţia printr-un comunicat.
"Referitor la Avizul Motivat Suplimentar adresat României cu privire la neîndeplinirea obligaţiei de comunicare a măsurilor de transpunere în legislaţia naţională a Directivei privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (RED II), dorim să precizăm că obligaţiile ce au derivat din transpunerea acestei directive au fost incluse în legislaţia naţională prin OUG nr. 163/2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile. În prezent, Ministerul Energiei a transpus modificările aduse Directivei RED II (RED III) prin completarea şi modificarea OUG nr. 163/2022. La acest moment, respectiv în data de 7 februarie, s-a încheiat procesul de consultare interministerială, urmând ca în perioada imediat următoare proiectul de act normativ să parcurgă etapa de avizare. Anterior acestui proces, proiectul de act normativ a fost supus dezbaterii publice atât pe site-ul ministerului, cât şi prin organizarea unui eveniment în acest sens", se menţionează în comunicat.
"Referitor la Avizul Motivat Suplimentar adresat României cu privire la neîndeplinirea obligaţiei de comunicare a măsurilor de transpunere în legislaţia naţională a Directivei privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile (RED II), dorim să precizăm că obligaţiile ce au derivat din transpunerea acestei directive au fost incluse în legislaţia naţională prin OUG nr. 163/2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile. În prezent, Ministerul Energiei a transpus modificările aduse Directivei RED II (RED III) prin completarea şi modificarea OUG nr. 163/2022. La acest moment, respectiv în data de 7 februarie, s-a încheiat procesul de consultare interministerială, urmând ca în perioada imediat următoare proiectul de act normativ să parcurgă etapa de avizare. Anterior acestui proces, proiectul de act normativ a fost supus dezbaterii publice atât pe site-ul ministerului, cât şi prin organizarea unui eveniment în acest sens", se menţionează în comunicat.
Potrivit sursei citate, până la finalul anului 2024, în ceea ce priveşte transpunerea RED II, autorităţile române au corespondat şi au comunicat constant stadiul dezvoltării cadrului legal privind comunităţile de energie din surse regenerabile, obligaţie care derivă din prevederile RED II şi totodată şi în legislaţia naţională, fiind singurul subiect de discuţie referitor la transpunerea acestei directive.
"La acest moment, după organizarea unui grup de lucru cu părţile interesate în vederea dezvoltării acestui cadru, au fost introduse prin aceeaşi OUG prevederi care urmăresc dezvoltarea comunităţilor şi accesul nediscriminatoriu al tuturor consumatorilor. Totodată, ministerul a obţinut finanţare prin Instrumentul pentru Sprijin Tehnic al Comisiei Europene pentru derularea unui proiect care vizează: reducerea facturilor la energie şi reducerea sărăciei energetice; reducerea barierelor în domeniul reglementării, intrării pe piaţă şi extinderii comunităţilor de energie regenerabilă şi a răspunsului la cerere, inclusiv a serviciilor de agregare", se mai precizează în comunicat.
Reprezentanţii ministerului subliniază că, suplimentar, asistenţa acordată prin acest Instrument va avea în vedere şi derularea de proiecte-pilot pentru a testa aplicarea practică a noului cadru de reglementare.
"Precizăm că informaţiile privind dezvoltarea cadrului legal aferent garanţiilor de origine pentru încălzire şi răcire şi gaze au fost solicitate pentru prima dată de către Comisie în luna decembrie 2024 şi vizează modificările aduse prin RED III. Aceste modificări au fost deja incluse în proiectul de act normativ menţionat anterior. De asemenea, menţionăm faptul că autorităţile române au furnizat detalii cu privire la cadrul de reglementare care favorizează dezvoltarea autoconsumului (prosumatori) în marja discuţiilor purtate cu reprezentanţii Comisiei în întâlnirea din luna ianuarie organizată la Bucureşti, indicând inclusiv programele de finanţare derulate în sprijinul prosumatorilor", transmit reprezentanţii ministerului.
Comisia Europeană a decis miercuri să trimită avize motivate suplimentare către România, Belgia, Estonia şi Letonia pentru că nu au transpus în mod complet reglementările UE privind promovarea folosirii energiei din surse regenerabile, stabilită în Directiva UE 2018/2001, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.
Directiva oferă cadrul legal pentru dezvoltarea în UE a energiei regenerabile în electricitate, încălzire şi răcire, şi transport. Ea stabileşte obiectivele obligatorii ale UE pentru 2030 privind energia regenerabilă şi include reglementări specifice pentru garanţii de origine (GO). Acestea sunt certificate electronice prin care clienţii finali sunt informaţi de ponderea energiei din surse regenerabile în mixul lor de aprovizionare.
Directiva include criteriile de economisire pentru obiectivele de sustenabilitate şi emisii de gaze cu efect de seră pentru biocombustibili, combustibili biolichizi şi biomasă, şi reglementările pentru verificarea îndeplinirii acestor criterii. Termenul limită pentru transpunerea Directivei în legislaţia naţională era 30 iunie 2021. În iulie 2021, Comisia Europeană a trimis înştiinţări oficiale acestor patru state membre UE, pentru că nu au transpus în mod complet Directiva. Apoi Executivul comunitar le-a trimis avize motivate din cauza transpunerii incomplete.
Statele au acum la dispoziţie două luni pentru a răspunde solicitărilor CE. În absenţa unui răspuns satisfăcător, Executivul comunitar poate decide trimiterea cazului la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE).
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 129 / 9342 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LadyLawyer | Profesia de avocat ar avea mult de suferit fără empatia și emoția tipic feminine. Ana Popa, Managing Associate al Țucă Zbârcea & Asociații: ”Sfătuiesc pe oricine, care nu a lucrat cu o femeie avocat până acum, să o facă și va observa că avem abordări inovatoare, suntem foarte flexibile, avem o capacitate unică de multitasking și adaptabilitate. În plus, venim întotdeauna cu o perspectivă diferită asupra lucrurilor și aducem un plus de creativitate”
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Associate | Corporate and M&A Practice Group (2-4 years definitive ̸ qualified lawyer)
Promovări la Popovici Nițu Stoica & Asociații. Noi Avocați Colaboratori Coordonatori și Seniori în cadrul echipei
LadyLawyer | De vorbă cu Anca Buta Mușat (Partener Mușat & Asociații), avocat care a studiat Dreptul în patru sisteme diferite și s-a dezvoltat ”într-o echipă fantastică”: ”În firmele mari, de referință, cum este Mușat & Asociații, nu mai există diferențe între femei și bărbați din punct de vedere profesional. Diferențele se văd de la un profesionist la altul în modul de abordare a problemelor, soluțiile găsite, abilitățile de leadership și de coordonare a echipelor și în multe alte detalii care nu țin de gen”
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Invocarea excepției de necompetență a instanței în contextul existenței unei clauze compromisorii (Powered by ZRVP)
Cum lucrează echipa NNDKP, descrisă de ghidurile juridice internaționale drept ”prima opțiune pentru aspecte de concurență și ajutor de stat cu un grad ridicat de complexitate”, în astfel de proiecte și care sunt dificultățile cu care se confruntă clienții | Anca Diaconu, Partener NNDKP: ”Deși există multiple programe destinate susținerii investițiilor, criteriile de eligibilitate și condițiile specifice sunt, adesea, ambigue, iar interpretarea acestora nu este întotdeauna unitară”
Bulboacă & Asociații asistă Eazy Asigurări în tranzacția strategică cu Autonom Group
Lady Lawyer | De vorbă cu Anda Călin - Managing Associate, Bohâlțeanu & Asociații: ”Prezența feminină este din ce în ce mai proeminentă în domeniul avocaturii de business, inclusiv în poziții de management. Atenția unei femei este cu precădere orientată spre detalii și o mai bună organizare”
Lady Lawyer | De vorbă cu Mihaela Ion, Partener PNSA: ”În fiecare moment important al vieții mele profesionale am simțit cum fiecare om din jurul meu a contribuit la pașii ce au urmat. Povestea continuă de aproape 20 de ani alături de echipa PNSA, pe care o simt deja ca parte din familie; spun asta pentru că au fost prezenți în orice etapă a vieții și devenirii mele ca om”
NNDKP promovează 12 avocați și consultanți în cadrul celei mai recente runde de promovare
Cum lucrează avocații firmei Popescu & Asociații în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de succes | Loredana Popescu (Partener): ”Rezultatele noastre includ un număr semnificativ de aplicații acceptate, creșterea rentabilității și succesul pe termen lung al afacerilor clienților”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...