Noua amnistie fiscală pentru persoane fizice și juridice, deja modificată. Ce se schimbă?
11 Octombrie 2024
Alex Slujitoru, Partener, și Emanuel Bondalici, Senior Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte LegalGuvernul a modificat reglementarea inițială prin Ordonanța de Urgență nr. 112/2024, care a intrat în vigoare pe 25 septembrie 2024, și aduce clarificări pentru anumiți debitori, dar creează și confuzie pentru alte categorii de contribuabili.
În ceea ce privește amnistia acordată debitorilor aflați în insolvență, administratorii speciali și judiciari trebuie să obțină acordul creditorilor pentru accesarea facilităților fiscale, conform Legii nr. 85/2014 privind insolvența. Având în vedere că în procedura insolvenței nu pot fi făcute plăți decât în condiții limitative (plăți curente, plăți conform planului de reorganizare etc.), precizarea ajută la evitarea situațiilor în care autoritățile fiscale ar fi fost plătite înaintea altor categorii de creditori cu rang prioritar. Practic, modificarea arată că, deși OUG nr. 107/2024 este o lege specială prin raportare la Legea nr. 85/2014, aplicarea amnistiei nu se poate face cu nesocotirea voinței creditorilor.
Modificare cu potențial de discriminare pentru persoane fizice
O altă modificare de substanță este reprezentată de introducerea unui caz specific de anulare a accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale care sunt stabilite prin decizii de impunere emise din oficiu pentru veniturile persoanelor fizice din anii 2019 şi 2020. Astfel, persoanele în cauză vor beneficia de amnistie doar dacă aceste decizii sunt emise din oficiu, vizează anii 2019 și 2020 și cererea de anulare se depune în termen de 90 de zile de la primirea deciziei de impunere, iar debitul principal se plătește în termenul legal (calculat de la momentul primirii deciziei de impunere).
Modificarea este surprinzătoare și confuză, nefiind clar motivul pentru care au fost aleși doar anii 2019 și 2020 pentru amnistie. Pare că această modificare vizează anumite decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice care urmează să fie comunicate sau care au fost comunicate în ultima perioadă (așadar pentru care încă nu s-a împlinit termenul de 90 de zile pentru depunerea cererii de anulare, respectiv termenul de plată).
În aceste condiții, rămâne neclar dacă de amnistie ar putea beneficia și debitorii pentru care s-au emis decizii de impunere din oficiu pentru alți ani în afară de 2019 și 2020 sau deciziile de impunere din oficiu pentru 2019 și 2020 le-au fost comunicate anterior și nu se mai încadrează în termenul de 90 de zile, respectiv în termenul de plată. Având în vedere scopul OUG nr. 107/2024, precum și condiția principală ca obligațiile să fie restante la 31 august 2024, de această facilitate fiscală ar trebui să beneficieze și acești debitori, în măsura în care îndeplinesc celelalte condiții generale pentru amnistie. O interpretare contrară ar crea o situație de discriminare față de aceștia.
Neclarități suplimentare la eșalonare
Încă o modificare importantă vizează eșalonarea la plată. În legătură cu acesta, noua ordonanță prevede expres că accesoriile aferente creanțelor fiscale eșalonate la plată (incluse în ratele de eșalonare), cu termene de plată după data intrării în vigoare a primei ordonanțe de urgență și până la 25 noiembrie 2024, se amână la plată ca urmare a depunerii notificării privind intenția de a beneficia de amnistie. Practic, contribuabilul nu mai este obligat să stingă atât principalul, cât și toate accesoriile, pentru ca mai apoi să obțină restituirea accesoriilor plătite după data de 6 septembrie 2024.
Totuși, și în această situație se ridică două întrebări. Prima este dacă un debitor mai poate beneficia de anularea accesoriilor fără să depună notificare (conform procedurii de aplicare a amnistiei), dacă plătește atât principalul, cât și accesoriile și depune direct cererea de amnistie. Răspunsul nu este clar, având în vedere că această opțiune a fost eliminată cu totul din textul de lege inițial. Din rațiuni de echitate și ținând cont de scopul general al OUG nr. 107/2024, amnistia ar trebui acordată și în această variantă, însă prudent pentru contribuabil este să depună notificarea.
A doua întrebare este dacă accesoriile cu scadență ulterioară datei de 6 septembrie 2024, achitate la termen și care nu mai pot face obiectul amânării la plată, mai pot fi restituite dacă notificarea privind intenția de a beneficia de amnistie a fost depusă după ce au fost plătite. OUG nr. 112/2024 a eliminat complet sintagma care prevedea că accesoriile incluse în ratele de eșalonare cu termene de plată după data intrării în vigoare a primei ordonanțe se restituie. Răspunsul ar trebui să fie că și aceste accesorii se restituie în baza prevederilor generale ale OUG nr. 107/2024 și urmând procedura de restituire din Codul de procedură fiscală, dar textul reglementării este neclar.
Totodată, noul act normativ prevede că debitorii care nu respectă condițiile eșalonării pot solicita modificarea acesteia în 30 de zile de la comunicarea deciziei privind pierderea valabilității amânării la plată. Cu alte cuvinte, un debitor care a beneficiat de amânarea la plată a accesoriilor, după ce a depus notificare pentru amnistie, va putea să reia eșalonarea dacă nu îndeplinește condițiile amnistiei. Deși modificarea este benefică, este posibil ca aplicarea ei să ridice probleme practice pentru un debitor, pentru că modificarea/reluarea eșalonării se poate face doar cu menținerea perioadei de eșalonare deja aprobate. Astfel, un debitor ar fi forțat să achite principalul și accesoriile în mai puține rate de eșalonare, ceea ce ar putea crea probleme semnificative de flux de numerar.
În concluzie, Ordonanța de Urgență nr. 112/2024 aduce o serie de modificări binevenite, care clarifică anumite aspecte din ordonanța inițială, dar generează și o serie de nelămuriri și probleme practice care au mai degrabă potențialul de a induce confuzie în rândul contribuabililor.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 182 / 9092 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...