Noua amnistie fiscală pentru persoane fizice și juridice, deja modificată. Ce se schimbă?
11 Octombrie 2024
Alex Slujitoru, Partener, și Emanuel Bondalici, Senior Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte LegalGuvernul a modificat reglementarea inițială prin Ordonanța de Urgență nr. 112/2024, care a intrat în vigoare pe 25 septembrie 2024, și aduce clarificări pentru anumiți debitori, dar creează și confuzie pentru alte categorii de contribuabili.
În ceea ce privește amnistia acordată debitorilor aflați în insolvență, administratorii speciali și judiciari trebuie să obțină acordul creditorilor pentru accesarea facilităților fiscale, conform Legii nr. 85/2014 privind insolvența. Având în vedere că în procedura insolvenței nu pot fi făcute plăți decât în condiții limitative (plăți curente, plăți conform planului de reorganizare etc.), precizarea ajută la evitarea situațiilor în care autoritățile fiscale ar fi fost plătite înaintea altor categorii de creditori cu rang prioritar. Practic, modificarea arată că, deși OUG nr. 107/2024 este o lege specială prin raportare la Legea nr. 85/2014, aplicarea amnistiei nu se poate face cu nesocotirea voinței creditorilor.
Modificare cu potențial de discriminare pentru persoane fizice
O altă modificare de substanță este reprezentată de introducerea unui caz specific de anulare a accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale care sunt stabilite prin decizii de impunere emise din oficiu pentru veniturile persoanelor fizice din anii 2019 şi 2020. Astfel, persoanele în cauză vor beneficia de amnistie doar dacă aceste decizii sunt emise din oficiu, vizează anii 2019 și 2020 și cererea de anulare se depune în termen de 90 de zile de la primirea deciziei de impunere, iar debitul principal se plătește în termenul legal (calculat de la momentul primirii deciziei de impunere).
Modificarea este surprinzătoare și confuză, nefiind clar motivul pentru care au fost aleși doar anii 2019 și 2020 pentru amnistie. Pare că această modificare vizează anumite decizii de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice care urmează să fie comunicate sau care au fost comunicate în ultima perioadă (așadar pentru care încă nu s-a împlinit termenul de 90 de zile pentru depunerea cererii de anulare, respectiv termenul de plată).
În aceste condiții, rămâne neclar dacă de amnistie ar putea beneficia și debitorii pentru care s-au emis decizii de impunere din oficiu pentru alți ani în afară de 2019 și 2020 sau deciziile de impunere din oficiu pentru 2019 și 2020 le-au fost comunicate anterior și nu se mai încadrează în termenul de 90 de zile, respectiv în termenul de plată. Având în vedere scopul OUG nr. 107/2024, precum și condiția principală ca obligațiile să fie restante la 31 august 2024, de această facilitate fiscală ar trebui să beneficieze și acești debitori, în măsura în care îndeplinesc celelalte condiții generale pentru amnistie. O interpretare contrară ar crea o situație de discriminare față de aceștia.
Neclarități suplimentare la eșalonare
Încă o modificare importantă vizează eșalonarea la plată. În legătură cu acesta, noua ordonanță prevede expres că accesoriile aferente creanțelor fiscale eșalonate la plată (incluse în ratele de eșalonare), cu termene de plată după data intrării în vigoare a primei ordonanțe de urgență și până la 25 noiembrie 2024, se amână la plată ca urmare a depunerii notificării privind intenția de a beneficia de amnistie. Practic, contribuabilul nu mai este obligat să stingă atât principalul, cât și toate accesoriile, pentru ca mai apoi să obțină restituirea accesoriilor plătite după data de 6 septembrie 2024.
Totuși, și în această situație se ridică două întrebări. Prima este dacă un debitor mai poate beneficia de anularea accesoriilor fără să depună notificare (conform procedurii de aplicare a amnistiei), dacă plătește atât principalul, cât și accesoriile și depune direct cererea de amnistie. Răspunsul nu este clar, având în vedere că această opțiune a fost eliminată cu totul din textul de lege inițial. Din rațiuni de echitate și ținând cont de scopul general al OUG nr. 107/2024, amnistia ar trebui acordată și în această variantă, însă prudent pentru contribuabil este să depună notificarea.
A doua întrebare este dacă accesoriile cu scadență ulterioară datei de 6 septembrie 2024, achitate la termen și care nu mai pot face obiectul amânării la plată, mai pot fi restituite dacă notificarea privind intenția de a beneficia de amnistie a fost depusă după ce au fost plătite. OUG nr. 112/2024 a eliminat complet sintagma care prevedea că accesoriile incluse în ratele de eșalonare cu termene de plată după data intrării în vigoare a primei ordonanțe se restituie. Răspunsul ar trebui să fie că și aceste accesorii se restituie în baza prevederilor generale ale OUG nr. 107/2024 și urmând procedura de restituire din Codul de procedură fiscală, dar textul reglementării este neclar.
Totodată, noul act normativ prevede că debitorii care nu respectă condițiile eșalonării pot solicita modificarea acesteia în 30 de zile de la comunicarea deciziei privind pierderea valabilității amânării la plată. Cu alte cuvinte, un debitor care a beneficiat de amânarea la plată a accesoriilor, după ce a depus notificare pentru amnistie, va putea să reia eșalonarea dacă nu îndeplinește condițiile amnistiei. Deși modificarea este benefică, este posibil ca aplicarea ei să ridice probleme practice pentru un debitor, pentru că modificarea/reluarea eșalonării se poate face doar cu menținerea perioadei de eșalonare deja aprobate. Astfel, un debitor ar fi forțat să achite principalul și accesoriile în mai puține rate de eșalonare, ceea ce ar putea crea probleme semnificative de flux de numerar.
În concluzie, Ordonanța de Urgență nr. 112/2024 aduce o serie de modificări binevenite, care clarifică anumite aspecte din ordonanța inițială, dar generează și o serie de nelămuriri și probleme practice care au mai degrabă potențialul de a induce confuzie în rândul contribuabililor.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 225 / 9135 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Avocații Teis și Asociații întorc rezultatul anulării unei proceduri de achiziție publică în etapa reevaluării ofertelor
Filip & Company devine prima firmă de avocatură independentă din CEE care adoptă Harvey, platformă de IA generativă de ultimă generație care s-a remarcat prin precizie, securitate și versatilitate | Cristina Filip (managing partner): ”Este un pas transformator care îmbunătățește, mai degrabă decât înlocuiește, experiența și contribuția umană”
Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Garanția la plata cheltuielilor arbitrale (Powered by ZRVP)
Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
România căștigă arbitrajul ICSID cerut de 15 grupuri de investitori și 28 de persoane fizice din 7 țări, care cereau compensații de 256 mil. € pentru tratamentul aplicat de autorități | Tribunalul arbitral a decis că țara noastră nu a încălcat niciuna din garanțiile acordate investitorilor, iar reclamanții îi vor plăti jumătate din costurile de arbitraj suportate în acest dosar
Noi promovări în structura de conducere a firmei POPESCU & ASOCIAȚII. Adina VLAICU, Andreea MIHALACHE și Mirel RĂDESCU devin parte a echipei de management | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Sunt profesioniști de elită, cu notorietate și impact remarcabil în domeniile lor de expertiză, iar prezența lor în structura noastră de coordonare consolidează poziția firmei ca partener juridic de încredere în mediul de business”
Mitel & Asociatii recrutează avocat cu experienta (Real Estate)
Filip & Company a asistat PayPoint Services în contractarea unui credit sindicalizat de la UniCredit Bank și BERD | Alexandru Bîrsan (partener) şi Camelia Ianțuc (senior associate) au coordonat echipa de proiect
Băiculescu și Asociații asistă una dintre cele mai mari companii de brokeraj din România într-o tranzacție de 2.000.000 RON | Antonia Prisacaru, Head of Litigation: ”Un exemplu de cooperare eficientă între echipă și client, dar și o provocare în gestionarea unor etape juridice complexe, de la litigii până la finalizarea negocierilor”
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...