O nouă amnistie fiscală pentru persoane fizice și juridice. Ce datorii se șterg și în ce condiții?
16 Septembrie 2024
Alex Slujitoru, Partener, și Emanuel Bondalici, Senior Managing Associate, Reff & Asociații | Deloitte LegalÎn cazul inspecțiilor fiscale ce urmează să înceapă după intrarea în vigoare a ordonanței, contribuabilii dispun de 20 de zile să depună declarații rectificative pentru a beneficia de anularea accesoriilor, iar autoritățile fiscale sunt obligate să le ia în considerare.
Conform acestei noi amnistii, debitorii pot obține anularea tuturor obligațiilor accesorii (dobânzile și penalitățile) aferente obligațiilor bugetare principale restante la 31 august 2024, dacă îndeplinesc unele condiții ce vizează stingerea debitului principal, stingerea obligațiilor principale și accesorii cu termene de plată cuprinse între 1 septembrie 2024 și data depunerii cererii de anulare, depunerea cererii de anulare și transmiterea la timp a declarațiilor fiscale.
Situațiile în care se pot anula accesoriile
În principiu, toate obligațiile bugetare principale restante la 31 august 2024 pot beneficia de anularea accesoriilor dacă sunt achitate integral până la 25 noiembrie 2024.
De asemenea, pentru sume stabilite prin decizii de impunere emise și comunicate până la 31 august 2024, accesoriile sunt anulate dacă principalul este achitat în termenul prevăzut de Codul de procedură fiscală (se stabilește în funcție de data comunicării deciziei de impunere).
În cazul obligațiilor restante achitate integral înainte de 31 august 2024, accesoriile pot fi anulate retroactiv doar dacă nu au fost deja stinse sau dacă sunt stinse după data intrării în vigoare a ordonanței privind amnistia (6 septembrie 2024).
Totodată, dobânzile și penalitățile aferente obligațiilor declarate suplimentar de contribuabili prin declarații rectificative depuse între 1 septembrie și 25 noiembrie 2024 vor fi anulate, cu condiția ca datoriile principale să fie achitate până la depunerea cererii de amnistie, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024.
De asemenea, accesoriile aferente obligațiilor stabilite prin controale fiscale aflate în derulare la data intrării în vigoare a ordonanței pot fi anulate dacă principalul este achitat integral în termenul de plată corespunzător și cererea de anulare este depusă în 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere. Subliniem că, inițial, proiectul de act normativ prevedea că pot beneficia de amnistie doar acei contribuabili pentru care se încheiase deja controlul fiscal, dar încă nu li se comunicase decizia de impunere până la intrarea în vigoare a ordonanței, dar această mențiune a fost eliminată din varianta finală a OUG 107.
În cazul inspecțiilor fiscale ce urmează să înceapă după intrarea în vigoare a ordonanței, contribuabilii dispun de 20 de zile să depună declarații rectificative pentru a beneficia de anularea accesoriilor, iar autoritățile fiscale sunt obligate să le ia în considerare.
Pentru obligațiile bugetare suspendate, se poate beneficia de amnistie dacă suspendarea încetează anterior datei de 25 noiembrie 2024 sau dacă debitorul renunță la suspendare anterior acestei date.
Accesoriile aferente creanțelor fiscale eșalonate la plată (incluse în ratele de eșalonare), cu termene de plată după data intrării în vigoare a ordonanței de urgență și până la 25 noiembrie 2024, pot face obiectul anulării sub condiția plății principalului, în două situații: dacă eșalonarea își pierde valabilitatea – practic, dacă debitorul renunță la eșalonare sau nu mai achită ratele de eșalonare; dacă eșalonarea se finalizează cel târziu la data de 25 noiembrie 2024 sau debitorul achită anticipat ratele de eșalonare (având această posibilitate, iar fiscul este obligat să refacă graficul) pentru a se încadra în termenul limită de 25 noiembrie 2024.
De asemenea, un debitor poate beneficia de amnistie în cazul cererilor de rambursare de TVA respinse, cu condiția ca acea cerere de rambursare să fie depusă înainte de 25 noiembrie 2024 și plata obligațiilor bugetare de care depinde anularea și care sunt nestinse prin compensare cu sumele individualizate în cererea de rambursare să fie realizată în 30 de zile de la data comunicării deciziei prin care se respinge rambursarea.
În plus, această amnistie se aplică oricăror tipuri de obligații bugetare administrate de alte instituții sau autorități publice. Doar autoritățile publice locale (UAT-urile) au posibilitatea să aleagă dacă aplică sau nu amnistia.
Obligații care nu pot face obiectul amnistiei
Ordonanța prevede și o serie de situații în care nu se poate aplica amnistia. Este vorba de accesoriile aferente ajutoarelor de stat de recuperat sau fondurilor ce se cuvin bugetului Uniunii Europene, cele legate de obligații bugetare care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfășurare la data intrării în vigoare a ordonanței sau care încep ulterior acestei date, accesoriilor aferente unor obligații bugetare stabilite prin hotărâri penale definitive și cele rezultate din prejudicii care fac obiectul cauzelor de nepedepsire prevăzute de art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale.
Facilități suplimentare pentru persoane fizice și juridice
Pe lângă anularea dobânzilor și penalităților, pentru persoanele fizice, OUG 107/2024 prevede și un beneficiu suplimentar, constând în anularea unei părți a debitului principal.
Astfel, pentru debite principale mai mici de 5.000 de lei inclusiv, se anulează 50% din obligațiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, cu condiția ca diferența de 50% să fie achitată până la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai târziu de 25 noiembrie 2024. În cazul datoriilor mai mari de 5.000 de lei, se anulează 25% din restanțe, dacă acestea sunt stinse în proporție de 75% până la data depunerii cererii de anulare, dar înainte de 25 noiembrie 2024.
De o facilitate suplimentară beneficiază și persoanele juridice supuse impozitului pe profit, respectiv impozitului pe veniturile microîntreprinderilor. Astfel, dacă acestea au depus toate declarațiile fiscale, au stins la termen obligațiile aferente impozitului și nu au alte restanțe fiscale, vor beneficia de o bonificație de 3% din impozitul pe profit/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferent anului 2024, ce va fi utilizată pentru compensarea cu obligațiile fiscale ale contribuabilului.
În concluzie, noua amnistie oferă debitorilor o serie de oportunități pentru a-și reduce datoriile către bugetul de stat sau către alte instituții publice, pe care le pot valorifica în perioada următoare. Așadar, este indicat ca debitorii care au restanțe ce intră sub incidența OUG 107/2024 să analizeze opțiunile pe care le au la îndemână și să aplice pentru facilitățile oferite de amnistie, cu atât mai mult cu cât este puțin probabil ca o astfel de măsură să mai fie adoptată în următorii câțiva ani.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 229 / 9090 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...