ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Noul tratament fiscal al tichetelor de masă. Cum poate fi acoperită contribuția la sănătate?

13 Martie 2024   |   Ana-Maria Hoborici, Manager, Soluții de Servicii Externalizate, Deloitte România

Pe lângă schimbarea tratamentului fiscal favorabil al tichetelor de masă, de la 1 ianuarie 2024 a crescut și valoarea maximă a tichetelor de masă ce poate fi acordată salariaților, respectiv de la 35 de lei/zi la 40 de lei/zi.

 
 
Finalul anului 2023 a adus o serie de modificări fiscale nefavorabile pentru angajații și angajatorii din toate domeniile economice. După schimbările care au vizat restrângerea facilităților acordate salariaților din IT, construcții, agricultură și industria alimentară, ce au intrat în vigoare la 1 noiembrie 2023, au urmat, la scurt timp, alte modificări, prin intermediul Ordonanței 115/2023, cu impact tot asupra salariaților, dar și a departamentelor de resurse umane. Printre acestea din urmă se numără modificarea tratamentului fiscal preferențial pentru tichetele de masă și pentru  voucherele de vacanță.

Așadar, începând cu anul 2024, aceste bilete de valoare sunt incluse și în baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS).


Care este impactul asupra salariaților?

Anterior anului 2024, toate biletele de valoare reglementate prin Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu excepția celor cadou, erau supuse doar impozitării pe venit (10%), însă, de la începutul acestui an, tichetele de masă, precum și voucherele de vacanță sunt taxate cu 10% impozit și 10% CASS. Având în vedere că impozitul pe venit datorat într-o lună se calculează după ce se scad din venitul total brut realizat în luna respectivă contribuțiile sociale datorate (CAS și CASS, 35% în total), tichetele de masă și voucherele de vacanță ajung să fie taxate într-un final cu 19%.

Unele companii compensau în trecut impozitul pe venit datorat pentru tichetele de masă, astfel încât salariul net al  salariaților să nu scadă, dar, în urma acestei modificări legislative, cele mai multe au decis să nu compenseze și această nouă contribuție (CASS) datorată de angajați. Prin urmare, majoritatea salariaților încasează, de la 1 ianuarie 2024, un salariu lunar net mai mic decât anul anterior.

Spre exemplu, un angajat cu un salariu brut de 6.000 de lei, care primea tichete de masă de 20 de lei/zi, anul trecut lua în medie un salariu net de 3.470 de lei, la care se adăugau tichete de masă în valoare totală de 400 de lei. Salariatul datora așadar, în medie, un impozit pe venit de 430 de lei, din care 40 de lei reprezenta impozitul pe venit aferent tichetelor de masă, și contribuții sociale obligatorii (25% CAS și 10% CASS) în valoare de 2.100 de lei.

Începând cu ianuarie 2024, același salariat datorează în plus 9% din valoarea tichetelor de masă, ajungând la contribuții totale (CAS și CASS) de 2.140 de lei. Însă impozitul pe venit datorat scade de la 430 de lei la 426 de lei, întrucât  baza de calcul a impozitului pe venit se stabilește ca diferență dintre venitul total brut și contribuțiile sociale obligatorii. Așadar, angajatul ar primi, în medie, un salariu net de 3.434 de lei, mai mic cu 1%-2% față de anul anterior.

Pe lângă schimbarea tratamentului fiscal favorabil al tichetelor de masă, de la 1 ianuarie 2024 a crescut și valoarea maximă a tichetelor de masă ce poate fi acordată salariaților, respectiv de la 35 de lei/zi la 40 de lei/zi. Datorită acestei măsuri, angajatorii care decid creșterea valorii unui tichet de masă vor ajunge să compenseze pierderea salariaților din aplicarea CASS.

Revenind la exemplul de mai sus, dacă valoarea unui tichet de masă ar crește de la 20 de lei la 25 de lei, angajatul ar obține un salariu net de 3.415 lei, la care se adaugă tichete de masă de 500 de lei, ajungând la un venit de 3.915 lei, cu aproximativ 2% mai mult față de varianta cu 20 de lei/tichet. În acest scenariu, costul total al angajatorului ar crește cu aproximativ 2%.

Care este impactul asupra departamentelor de salarizare?

Având în vedere frecvența modificărilor legislative, departamentele de salarizare sunt într-un proces continuu de adaptare, pentru a se conforma la noile reglementări. Pe lângă acest aspect, una dintre marile provocări ale departamentelor de HR rămâne cea legată de adaptarea într-un timp foarte scurt a sistemului informatic de salarizare la noile cerințe de raportare/calcul salarial, precum și asigurarea acurateței calcului salarial și plata la timp a drepturilor salariale.

În concluzie, impactul noilor modificări legislative este resimțit atât de salariați, ca urmare a creșterii contribuțiilor datorate pentru tichetele de masă, cât și de specialiștii de salarizare. Aceștia din urmă resimt atât povara adaptării calcului salarial în conformitate cu noile reglementări, într-un timp foarte scurt, cât și presiunea din partea salariaților, care solicită detalii și argumente legate de calculul salarial.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1433 / 9962
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Lawyer – Associate ̸ Senior Associate (1-6 years) | Banking & Finance | Reff & Associates
    Filip & Company asistă Continental și divizia sa ContiTech în procesul de vânzare a unității de business Original Equipment Solutions către Regent | Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
    Bohâlțeanu și Asociații a asistat Grupul Ion Moș în achiziția brandului românesc Lucas Bites, o etapă importantă în strategia de expansiune a grupului. Echipa de proiect, coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Head of Corporate ̸ M&A)
    Din amfiteatru, la boardroom: „Think Ahead! Practice at Filip & Company!” – programul de vară care oferă studenților o experiență multidisciplinară, remunerată, cu proiecte reale, mentorat și evaluare riguroasă. Mai mult de jumătate dintre absolvenții recentelor ediții au devenit avocați stagiari ai firmei | De vorbă cu Cristina Tudoran (partener) și Alexandra Țugui (HR specialist) despre accesul studenților interesați de avocatura de business la o experiență practică autentică în cadrul unei firme de top
    Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
    BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
    Kinstellar, local counsel în regiunea CEE pentru GTCR, cumpărătorul Zentiva, într-o tranzacție de 4,1 miliarde euro. Rusandra Sandu (Partner) a coordonat echipa în jurisdicția locală | Kirkland & Ellis și Freshfields au fost lead counsels
    Clifford Chance Badea își consolidează practica de Corporate M&A și Real Estate prin recrutarea Flaviei Petcu-Ciurel ca Senior Associate
    LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
    „The Lawyer European Awards 2025” | Trei firme cu activitate în România concurează pentru titlu la secțiunea ”Law Firm of the Year: South Eastern Europe”: NNDKP, Popescu & Asociații și TZA, pe lista scurtă a premianților. Firma fondată de Octavian Popescu, printre finaliști și în secțiunea ”European litigation team of the year”
    Oportunități, provocări și diferențe de abordare - CMS European M&A Outlook 2026 | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: “Europa Centrală și de Est se conturează ca o surpriză pozitivă pe harta investițiilor”. Rodica Manea, Corporate Partner: “Vedem o activitate susținută pe piața locală, iar companiile românești continuă să se adapteze rapid și să valorifice oportunitățile emergente”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...