ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Noul tratament fiscal al tichetelor de masă. Cum poate fi acoperită contribuția la sănătate?

13 Martie 2024   |   Ana-Maria Hoborici, Manager, Soluții de Servicii Externalizate, Deloitte România

Pe lângă schimbarea tratamentului fiscal favorabil al tichetelor de masă, de la 1 ianuarie 2024 a crescut și valoarea maximă a tichetelor de masă ce poate fi acordată salariaților, respectiv de la 35 de lei/zi la 40 de lei/zi.

 
 
Finalul anului 2023 a adus o serie de modificări fiscale nefavorabile pentru angajații și angajatorii din toate domeniile economice. După schimbările care au vizat restrângerea facilităților acordate salariaților din IT, construcții, agricultură și industria alimentară, ce au intrat în vigoare la 1 noiembrie 2023, au urmat, la scurt timp, alte modificări, prin intermediul Ordonanței 115/2023, cu impact tot asupra salariaților, dar și a departamentelor de resurse umane. Printre acestea din urmă se numără modificarea tratamentului fiscal preferențial pentru tichetele de masă și pentru  voucherele de vacanță.

Așadar, începând cu anul 2024, aceste bilete de valoare sunt incluse și în baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS).


Care este impactul asupra salariaților?

Anterior anului 2024, toate biletele de valoare reglementate prin Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu excepția celor cadou, erau supuse doar impozitării pe venit (10%), însă, de la începutul acestui an, tichetele de masă, precum și voucherele de vacanță sunt taxate cu 10% impozit și 10% CASS. Având în vedere că impozitul pe venit datorat într-o lună se calculează după ce se scad din venitul total brut realizat în luna respectivă contribuțiile sociale datorate (CAS și CASS, 35% în total), tichetele de masă și voucherele de vacanță ajung să fie taxate într-un final cu 19%.

Unele companii compensau în trecut impozitul pe venit datorat pentru tichetele de masă, astfel încât salariul net al  salariaților să nu scadă, dar, în urma acestei modificări legislative, cele mai multe au decis să nu compenseze și această nouă contribuție (CASS) datorată de angajați. Prin urmare, majoritatea salariaților încasează, de la 1 ianuarie 2024, un salariu lunar net mai mic decât anul anterior.

Spre exemplu, un angajat cu un salariu brut de 6.000 de lei, care primea tichete de masă de 20 de lei/zi, anul trecut lua în medie un salariu net de 3.470 de lei, la care se adăugau tichete de masă în valoare totală de 400 de lei. Salariatul datora așadar, în medie, un impozit pe venit de 430 de lei, din care 40 de lei reprezenta impozitul pe venit aferent tichetelor de masă, și contribuții sociale obligatorii (25% CAS și 10% CASS) în valoare de 2.100 de lei.

Începând cu ianuarie 2024, același salariat datorează în plus 9% din valoarea tichetelor de masă, ajungând la contribuții totale (CAS și CASS) de 2.140 de lei. Însă impozitul pe venit datorat scade de la 430 de lei la 426 de lei, întrucât  baza de calcul a impozitului pe venit se stabilește ca diferență dintre venitul total brut și contribuțiile sociale obligatorii. Așadar, angajatul ar primi, în medie, un salariu net de 3.434 de lei, mai mic cu 1%-2% față de anul anterior.

Pe lângă schimbarea tratamentului fiscal favorabil al tichetelor de masă, de la 1 ianuarie 2024 a crescut și valoarea maximă a tichetelor de masă ce poate fi acordată salariaților, respectiv de la 35 de lei/zi la 40 de lei/zi. Datorită acestei măsuri, angajatorii care decid creșterea valorii unui tichet de masă vor ajunge să compenseze pierderea salariaților din aplicarea CASS.

Revenind la exemplul de mai sus, dacă valoarea unui tichet de masă ar crește de la 20 de lei la 25 de lei, angajatul ar obține un salariu net de 3.415 lei, la care se adaugă tichete de masă de 500 de lei, ajungând la un venit de 3.915 lei, cu aproximativ 2% mai mult față de varianta cu 20 de lei/tichet. În acest scenariu, costul total al angajatorului ar crește cu aproximativ 2%.

Care este impactul asupra departamentelor de salarizare?

Având în vedere frecvența modificărilor legislative, departamentele de salarizare sunt într-un proces continuu de adaptare, pentru a se conforma la noile reglementări. Pe lângă acest aspect, una dintre marile provocări ale departamentelor de HR rămâne cea legată de adaptarea într-un timp foarte scurt a sistemului informatic de salarizare la noile cerințe de raportare/calcul salarial, precum și asigurarea acurateței calcului salarial și plata la timp a drepturilor salariale.

În concluzie, impactul noilor modificări legislative este resimțit atât de salariați, ca urmare a creșterii contribuțiilor datorate pentru tichetele de masă, cât și de specialiștii de salarizare. Aceștia din urmă resimt atât povara adaptării calcului salarial în conformitate cu noile reglementări, într-un timp foarte scurt, cât și presiunea din partea salariaților, care solicită detalii și argumente legate de calculul salarial.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 909 / 9438
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Țuca Zbârcea & Asociații, alături de veteranii din Al Doilea Război Mondial
    Proprietatea intelectuală sărbătorită de echipa BACIU PARTNERS prin Concursul de Procese Simulate de Dreptul Proprietății Intelectuale, ajuns la cea de-a III-a ediție
    Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
    Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
    Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Soare (Senior Associate - BSMP), avocat care spune că pentru a avea o carieră durabilă, este fundamental să fii cu adevărat pasionat de munca pe care o depui și dedicat îndeplinirii cu succes a mandatelor încredințate. ”Principalele avantaje ale apartenenței la această firmă sunt diversitatea proiectelor la care avem acces și oportunitățile de dezvoltare professională. Cultura deschisă și orientată spre colaborare permite un schimb constant de idei și soluții creative”
    LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
    Promovări în echipa Filip & Company: Andreea Bănică și Alin Grapă ajung pe poziția de Counsel, alți patru avocați urcă în ierarhie | Cristina Filip, co-managing partner: ”Prin aceste promovari consolidăm fundamentele organizației printr-o noua generație de avocați excepționali”
    BACIU PARTNERS câștigă premiul ‘Firma de Copyright & Design a Anului în România’ la gala Managing IP EMEA Awards 2025, desfășurată la Londra. Andreea Bende (Partener), premiată ca ‘Practicianul Anului în România’ | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: ”Este o reconfirmare a faptului că principiile pe care le integrăm în fiecare proiect creează în mod constant valoare tangibilă, vizibilă și demnă de recunoaștere”
    CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
    Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
    Trei avocați români de la Bondoc & Asociații, Filip & Company și DLA Piper sunt considerați ‘Eminent Practitioners’ în practica de fuziuni și achiziții. Clasamentul Chambers Europe 2025, cu cei mai buni avocați de Corporate ̸ M&A din România
    “ICC Arbitration Breakfast in Romania” – eveniment privind arbitrajul ICC, 14 mai 2025, București
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...