ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Noul tratament fiscal al tichetelor de masă. Cum poate fi acoperită contribuția la sănătate?

13 Martie 2024   |   Ana-Maria Hoborici, Manager, Soluții de Servicii Externalizate, Deloitte România

Pe lângă schimbarea tratamentului fiscal favorabil al tichetelor de masă, de la 1 ianuarie 2024 a crescut și valoarea maximă a tichetelor de masă ce poate fi acordată salariaților, respectiv de la 35 de lei/zi la 40 de lei/zi.

 
 
Finalul anului 2023 a adus o serie de modificări fiscale nefavorabile pentru angajații și angajatorii din toate domeniile economice. După schimbările care au vizat restrângerea facilităților acordate salariaților din IT, construcții, agricultură și industria alimentară, ce au intrat în vigoare la 1 noiembrie 2023, au urmat, la scurt timp, alte modificări, prin intermediul Ordonanței 115/2023, cu impact tot asupra salariaților, dar și a departamentelor de resurse umane. Printre acestea din urmă se numără modificarea tratamentului fiscal preferențial pentru tichetele de masă și pentru  voucherele de vacanță.

Așadar, începând cu anul 2024, aceste bilete de valoare sunt incluse și în baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS).


Care este impactul asupra salariaților?

Anterior anului 2024, toate biletele de valoare reglementate prin Legea 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, cu excepția celor cadou, erau supuse doar impozitării pe venit (10%), însă, de la începutul acestui an, tichetele de masă, precum și voucherele de vacanță sunt taxate cu 10% impozit și 10% CASS. Având în vedere că impozitul pe venit datorat într-o lună se calculează după ce se scad din venitul total brut realizat în luna respectivă contribuțiile sociale datorate (CAS și CASS, 35% în total), tichetele de masă și voucherele de vacanță ajung să fie taxate într-un final cu 19%.

Unele companii compensau în trecut impozitul pe venit datorat pentru tichetele de masă, astfel încât salariul net al  salariaților să nu scadă, dar, în urma acestei modificări legislative, cele mai multe au decis să nu compenseze și această nouă contribuție (CASS) datorată de angajați. Prin urmare, majoritatea salariaților încasează, de la 1 ianuarie 2024, un salariu lunar net mai mic decât anul anterior.

Spre exemplu, un angajat cu un salariu brut de 6.000 de lei, care primea tichete de masă de 20 de lei/zi, anul trecut lua în medie un salariu net de 3.470 de lei, la care se adăugau tichete de masă în valoare totală de 400 de lei. Salariatul datora așadar, în medie, un impozit pe venit de 430 de lei, din care 40 de lei reprezenta impozitul pe venit aferent tichetelor de masă, și contribuții sociale obligatorii (25% CAS și 10% CASS) în valoare de 2.100 de lei.

Începând cu ianuarie 2024, același salariat datorează în plus 9% din valoarea tichetelor de masă, ajungând la contribuții totale (CAS și CASS) de 2.140 de lei. Însă impozitul pe venit datorat scade de la 430 de lei la 426 de lei, întrucât  baza de calcul a impozitului pe venit se stabilește ca diferență dintre venitul total brut și contribuțiile sociale obligatorii. Așadar, angajatul ar primi, în medie, un salariu net de 3.434 de lei, mai mic cu 1%-2% față de anul anterior.

Pe lângă schimbarea tratamentului fiscal favorabil al tichetelor de masă, de la 1 ianuarie 2024 a crescut și valoarea maximă a tichetelor de masă ce poate fi acordată salariaților, respectiv de la 35 de lei/zi la 40 de lei/zi. Datorită acestei măsuri, angajatorii care decid creșterea valorii unui tichet de masă vor ajunge să compenseze pierderea salariaților din aplicarea CASS.

Revenind la exemplul de mai sus, dacă valoarea unui tichet de masă ar crește de la 20 de lei la 25 de lei, angajatul ar obține un salariu net de 3.415 lei, la care se adaugă tichete de masă de 500 de lei, ajungând la un venit de 3.915 lei, cu aproximativ 2% mai mult față de varianta cu 20 de lei/tichet. În acest scenariu, costul total al angajatorului ar crește cu aproximativ 2%.

Care este impactul asupra departamentelor de salarizare?

Având în vedere frecvența modificărilor legislative, departamentele de salarizare sunt într-un proces continuu de adaptare, pentru a se conforma la noile reglementări. Pe lângă acest aspect, una dintre marile provocări ale departamentelor de HR rămâne cea legată de adaptarea într-un timp foarte scurt a sistemului informatic de salarizare la noile cerințe de raportare/calcul salarial, precum și asigurarea acurateței calcului salarial și plata la timp a drepturilor salariale.

În concluzie, impactul noilor modificări legislative este resimțit atât de salariați, ca urmare a creșterii contribuțiilor datorate pentru tichetele de masă, cât și de specialiștii de salarizare. Aceștia din urmă resimt atât povara adaptării calcului salarial în conformitate cu noile reglementări, într-un timp foarte scurt, cât și presiunea din partea salariaților, care solicită detalii și argumente legate de calculul salarial.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 114 / 8643
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
    Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
    BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
    LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
    De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
    Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
    Reff & Asociații și Deloitte România au asistat proprietarii Expo Market Doraly în vânzarea integrală a parcului comercial către dezvoltatorul imobiliar WDP
    MPR|Partners asistă cu succes Verde Magnesium într-un important proiect minier. Trei parteneri în echipa de proiect coordonată de Dana Rădulescu
    LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...