ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

O nouă încercare de fiscalizare a bacșișurilor – cum va funcționa de data aceasta?

09 Ianuarie 2023   |   Camelia Malahov, Director, și Andreea Vlad, Manager, Taxe Directe, Deloitte România

Reglementările cu privire la evidențierea bacșișului au fost introduse prin modificarea legislației privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale și se aplică operatorilor economici care desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN 5610 – Restaurante și 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor.

 
 
Agenții economici din domeniul ospitalității (HoReCa) aplică, din 2023, noi reguli fiscale. Este vorba, pe de o parte, de impozitarea activității, fiind eliminat impozitul specific, iar pe de altă parte, de impozitarea bacșișului prin reflectarea în bonul fiscal a sumelor oferite de clienți. Conform celor mai recente reglementări, aceste sume vor fi trecute pe nota de plată, distribuite angajaților și impozitate conform reglementărilor în vigoare.

Legiferarea bacșișului este o măsură cerută intens de reprezentanții domeniului HoReCa, iar dezbaterile au durat câțiva ani, trecând prin mai multe forme. După abrogarea prevederilor care reglementau modul de definire, înregistrare și fiscalizare a bacșișului, cuprinse în OUG nr. 15/2018, acest subiect a rămas suspendat. Totuși, interes există și din partea autorităților, având în vedere estimările privind sumele plătite și, respectiv, încasate sub formă de bacșiș, care ar fi cuprinse între 750 de milioane și 1,5 miliarde de lei, și, deci, nefiscalizate.


Cui se aplică noile reglementări?

Reglementările cu privire la evidențierea bacșișului au fost introduse prin modificarea legislației privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale și se aplică operatorilor economici care desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN 5610 – Restaurante și 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor. Nu este specificat ce se întâmplă în cazul altor activități unde se practică bacșișul (spre exemplu în domeniul serviciilor de înfrumusețare, masaj etc.).

Pe de altă parte, în cazul livrărilor de bunuri la domiciliu, înscrierea bacșișului pe bon este opțională, probabil pentru că bacșișul remunerează o servire. De aici apare întrebarea dacă și pentru celelalte activități, care nu sunt direct menționate în legislație, înscrierea bacșișului pe bon este opțională.

Aspecte practice referitoare la plata și impozitarea bacșișului


Bacșișul va fi evidențiat ca linie distinctă, indiferent de modalitatea de încasare (cash sau card). În prealabil, clientul va primi o notă de plată prin care i se va oferi ocazia să opteze pentru nivelul bacșișului oferit. Acesta poate fi cuprins între 0 și 15% din valoarea consumației, dar există și posibilitatea înscrierii unei valori absolute în lei, dacă clientul optează pentru această variantă.

În cazul în care se solicită emiterea unei facturi, de exemplu pentru deducerea drept cheltuială de protocol, bacșișul va fi, de asemenea, înscris distinct pe acest document. În mod normal, bacșișul va putea fi dedus și doar în baza bonului fiscal, dacă nu s-a optat pentru emiterea unei facturi, deși nu este clar specificat acest lucru.

Bacșișul nu va constitui venit la nivelul operatorilor economici din domeniul HoReCa, ci va fi distribuit integral către angajați, în baza unei evidențe nominale și a unui regulament intern stabilit de angajator. Totodată, sumele aferente bacșișului rămân în afara sferei de TVA.

Prin adoptarea acestor reglementări, România se aliniază la regulile practicate de mai multe țări din Uniunea Europeană. Unele dintre acestea, însă, au oferit o serie de facilități fiscale jucătorilor din industria ospitalității, pentru susținerea salariaților pe perioada pandemiei. Spre exemplu, Franța a renunțat la taxarea bacșișului până la 31 decembrie 2023, iar Italia a micșorat impozitul pe venit aplicabil bacșișului la 5%. În plus, în ambele cazuri există anumite plafoane de la care se aplică impozitarea bacșișului.

În concluzie, fiscalizarea bacșișului în HoReCa este o măsură binevenită, care aduce mai multă transparență în domeniu, însă mai rămân o serie de aspecte practice care trebuie lămurite de autorități, astfel încât agenții economici care derulează activități în care se practică acordarea unor recompense de acest gen să se poată conforma la reglementările care îi vizează.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 99 / 18662
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Glodeanu Partners, boutique de avocatură cu focus specific pe proiecte de energie regenerabilă, a fost implicată în peste 20 de astfel de tranzacții în 2022. De vorbă cu partenerii firmei despre echipă, proiecte, ”clienți cheie”
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
    BRD a acordat o finanţare de 24,32 mil. € pentru dezvoltarea a două clădiri rezidenţiale verzi. Wolf Theiss și Kinstellar, în proiect
    LegiTeam | GNP Guia Naghi & Partners is recruiting Lawyers, 3-5 years’ experience (Competition, Litigation and Employment)
    Reff & Asociații | Deloitte Legal a obținut la ÎCCJ o soluție de referință care confirmă că dobânzile aferente unui ajutor de stat returnat către bugetul național intră în sfera de aplicare a amnistiei fiscale
    LegiTeam | GNP Guia Naghi & Partners is recruiting Junior Lawyers (Consultancy and Litigation)
    CMS, alături de Alpha Bank în proiectul finanţării de cca. 70 mil. €, acordată eMAG. Ana Radnev (Partener CMS), evidențiată pentru soluțiile multi-jurisdicționale oferite
    Avocații ZRVP obțin o nouă victorie pentru Agenția Națională pentru Resurse Minerale într-un arbitraj internațional ICC Paris | Tribunalul arbitral a admis pretenții de 10,1 mil. USD, plus dobânzi. Cosmin Vasile (Managing Partner) și Cosmin Cojocaru (Partner), în prima linie
    Mușat & Asociații va găzdui în data de 17 februarie 2023 evenimentul Asociației Internaționale a Barourilor – „Workshop on the IBA Arb40 Toolkit for Arbitral Award Writing”
    Stratulat Albulescu continuă consolidarea practicii de Litigii și, în special, a ariei de Litigii fiscale. Luiza Ionescu-Donoiu se alătură echipei în rolul de Counsel
    Anul 2022 a fost o etapă importantă în dezvoltarea firmei Stratulat Albulescu: rezultate foarte bune în toate practicile, expansiune peste granițe, multe contacte internaționale și consolidare a echipei. Deși anul acesta nu va fi unul ușor din punct de vedere economic, liderii firmei spun că o creștere de doi digiți poate fi realizabilă. Starea de spirit a clienților este bună, mulți dintre ei păstrându-și apetitul pentru proiectele de investiții
    Practicile de M & A și Corporate, precum și consultanța day-to-day acordată clienților, au adus cele mai mari încasări pentru Mitel & Asociații în 2022 | Sorin Mitel, Senior Partner: În ciuda climatului destul de incert, clienții par că nu așteaptă o stabilizare care nu se vede la orizont și tratează acest mediu ca pe noua normalitate. Inflația post-pandemică nu se manifestă în onorarii, ci mai curând în costurile pe care le suportă firmele de avocatură, iar o creștere reală de doi digiți este mai greu de atins
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...