ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Piața produselor agroalimentare ecologice se confruntă cu noi cerințe legale aplicabile în industria specifică

07 Septembrie 2021   |   Ana – Maria Corugă – Senior Associate si Andrei Dumbravă – Associate | Simion&Baciu

La nivel național, în contextul modificărilor legislative operate la nivelul Uniunii Europene, a fost adoptată Ordonanța 10/2021 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice

 
 
Industria agroalimentară ecologică este subiect al unui cadru legal armonizat la nivelul Uniunii Europene încă din anul 1991, când legiuitorul european a ales soluția legiferării prin intermediul Regulamentului, dispozițiile normative adoptate devenind astfel direct aplicabile în legislația internă a Statelor Membre ale Uniunii Europene. Regulamentul (CEE) nr. 2092/91 privind metoda de producție agricolă, ecologică și indicarea acesteia pe produsele agricole și alimentare a fost înlocuit de Regulamentul (CE) nr. 834/2007 privind producția ecologică și etichetarea produselor ecologice (”Regulamentul nr. 834/2007”), act normativ aplicabil și în prezent.

La nivel național, cadrul legal de natură să asigure aplicarea Regulamentului nr. 834/2007 rezidă în Ordonanța de urgență 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice (”OUG nr. 34/2000”).

Operatorii economici din industria agroalimentară se pregătesc însă de implementarea unui nou cadru legal. Regulamentul (UE) 2018/848 privind producția ecologică și etichetarea produselor ecologice (”Regulamentul nr. 848/2018”)  vine să abroge în întregime Regulamentul nr. 834/2007 și stabilește astfel un nou cadru legislativ aplicabil operațiunilor desfășurate cu produse agroalimentare.

Regulamentul nr. 848/2018 se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2022.

Cu toate că Regulamentul nr. 848/2018 este direct aplicabil în legislația națională a României, ca stat membru al Uniunii Europene, o serie de măsuri legislative naționale se impun a fi adoptate pentru a asigura o aplicare eficace a cadrului legislativ adoptat la nivelul Uniunii Europene.

Ordonanța 10/2021 pentru modificarea și completarea OUG nr. 34/2000 (”OG nr. 10/2021”) aduce o serie de modificări legislative la nivelul cadrului legal național, modificări de natură să impacteze activitatea unor operatori economici din industria agroalimentară ecologică.

Astfel, conform textului OG nr. 10/2021, se extinde sfera activitatilor supuse obligatiei de inregistrare si control. Începând cu 1 ianuarie 2022, operatorii și grupurile de operatori care realizează activități de producție agricolă, pregătire, distribuție, depozitare, import, export, introducere pe piață a produselor ecologice au obligația de a-și înregistra această activitate la direcțiile pentru agricultură județene și a municipiului București și de a se supune controlului unui organism de control aprobat.

Regulile specifice în baza cărora se va realiza înregistrarea activităților operatorilor/grupurilor de operatori în agricultura ecologică se vor aproba în viitor prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.
OG nr. 10/2021 stabilește în mod expres faptul că producția și etichetarea produselor ecologice în România se realizează cu respectarea deplină a prevederilor Regulamentului nr. 848/2018. Astfel, în ipoteza conturării unei practici unitare a autorității competente la nivel național în materia produselor agroalimentare ecologice, operatorii economici ar trebui să se alinieze cu un cadru legal transparent și previzibil prin raportare la operațiunile desfășurate.

O noutate a OG nr. 10/2021 rezidă în instituirea, la nivel național, a cadrului legal aplicabil catalogului de măsuri pentru cazurile de nerespectare a prevederilor Regulamentului nr. 848/2018. Se indică în mod expres faptul că gestionare catalogului național de măsuri se va realiza în considerarea dispozițiilor legale adoptate în acest sens la nivelul Uniunii Europene.

Este vorba astfel despre un catalog de măsuri pentru cazurile de nerespectare suspectată și de nerespectare constatată ce ar urma să fie aplicate pe teritoriul național al României de autoritățile de control și organismele de control. Gestionarea unui astfel de catalog va observa prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2021/279 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2018/848 în ceea ce privește controalele și alte măsuri de asigurare a trasabilității și conformității în cadrul producției ecologice și etichetarea produselor ecologice.

În ce privește competența de supraveghere și control, OG nr. 10/2021 menține aceeași competență unică în domeniu a Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin structurile de specialitate și prin direcțiile pentru agricultură județene și a municipiului București. Se pune astfel întrebarea dacă intrarea în vigoare a OG nr. 10/2021 va schimba ceva în paradigma existentă în care comercializarea și etichetarea produselor ecologice sunt în mod frecvent subiect al controalelor repetate ale autorității competente în domeniul protecției consumatorilor.

OG nr. 10/2021 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2022. Prin excepție, toate actele normative emise în temeiul OUG nr. 34/2000, care constituie cadrul de reglementare secundar, rămân în vigoare până la data adoptării noului cadru de reglementare secundar în concordanța cu prevederile OG nr. 10/2021.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 5227 / 8827
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Băiculescu & Asociații își consolidează echipa | Horațiu Pătrașcu, fost judecător la Înalta Curte de Casație și Justiție se alătură pe poziția de Counsel și va coordona practica de Contencios Administrativ și Fiscal
    Cariere în Drept | Andrea Roxana Chihaia, printre cei mai buni zece absolvenți ai generației sale, acum stagiară, a intrat în profesie cu emoție și entuziasm. Ea spune că performanța nu se întreține singură, ci trebuie susținută. ”Trebuie să începem ca societate să credem în tineri, în potențialul lor și să le oferim oportunități pe măsură”
    A nouăsprezecea ediție a Școlii de vară la NNDKP | Internship-ul include, pe lângă componenta practică, o serie de training-uri generale care facilitează integrarea în firmă și mai multe cursuri de specialitate. Ce trebuie să știe tinerii aflați la început de drum care vor să se alăture uneia dintre cele mai performante echipe de avocați și care sunt așteptările NNDKP legate de viitorii profesioniști care vor contribui la succesul firmei
    RTPR și Schoenherr, alături de Romcim la achiziția Tehno World. Vânzătorul a lucrat cu avocații PNSA
    CMS asistă INVL în finanțarea de 24 milioane EUR acordată de BERD și Eiffel pentru construcția unei centrale solare în România
    LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
    RTPR a asistat Grupul Evryo la vânzarea portofoliului de energie regenerabilă către PPC Group. Echipa de avocați a fost coordonată de Roxana Ionescu (Partner) și Cezara Urzică (Senior Associate)
    INTERVIU | Cosmin Vasile, singurul avocat român evidențiat ca Thought Leader atât în practica de Arbitration, cât și de Commercial Litigation, în Who’s Who Legal ̸ Lexology: ”Avem șansa să fim implicați într-un număr foarte mare de arbitraje internaționale, de la comerciale la investiționale, dar și în numeroase arbitraje domestice. Pe de altă parte, reputația firmei noastre de litigatori excepționali ne dă șansa să gestionăm numeroase proiecte semnificative ca miză, sonoritate a părților implicate și care au o componentă internațională”
    Promovări la Schoenherr & Asociații: Nora Olah devine local partner, alți trei avocați fac un pas înainte în carieră | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Avocații promovați sunt specializați în domenii în care activitatea firmei s-a intensificat în ultimii ani. Fiecare dintre ei este un specialist confirmat în domeniul său de activitate”
    ITR EMEA Tax Awards 2024 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații și Țuca Zbarcea & Asociații concurează pentru titlul de firma anului în România în domeniul taxelor. Popescu & Asociații și Țuca Zbârcea au câte trei nominalizări în jurisdicția locală, iar NNDKP este pe lista scurtă pentru distincția de firma anului în dispute fiscale
    Ana-Maria Baciu este singurul avocat din România nominalizat pentru premiul ‘Regulatory Lawyer or In-House Counsel of the Year’ acordat în cadrul Global Regulatory Awards 2024
    NNDKP a asistat AAylex One în legătură cu o finanțare de 20 de milioane de euro acordată de CEC Bank și Alpha Bank Romania | Valentin Voinescu (Partener) și Cătălina Dan (Asociat Senior), în prim plan
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...