Platformele digitale intră în vizorul Comisiei Europene – se pregătește DAC 7!
07 August 2020 Mihaela Popescu-Ichim, Director Taxe Directe, Anca Ghizdavu, Manager Taxe Directe, și Claudia Matei, Consultant Senior Taxe Directe, Deloitte România
Conform proiectului publicat recent, entitățile care operează platforme digitale (aplicații mobile sau desktop, site-uri web etc.) și care, prin natura lor, intermediază o relație de vânzare-cumpărare între un furnizor (persoană fizică sau juridică) și unul sau mai mulți utilizatori, vor fi obligate să raporteze tranzacțiile intermediate către autoritățile fiscale relevante.
| |
|
De la stanga la dreapta: Mihaela Popescu-Ichim, Director Taxe Directe, Anca Ghizdavu, Manager Taxe Directe, si Claudia Matei, Consultant Senior Taxe Directe, Deloitte România |
Directiva DAC 7 se înscrie în acțiunile întreprinse la nivel global de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), anunțate sub denumirea „Exemple de reguli de raportare pentru operatorii de platforme specifice economiei colaborative și pieței virtuale a muncii” („Model rules for reporting by platform operators with respect to Sellers in the sharing and gig economy”) și care conțin recomandări de raportare de către platformele digitale cu privire la anumite categorii de furnizori implicați în comerțul on-line în statele membre OCDE.
Cum vor fi afectați jucătorii din domeniu?
Conform proiectului publicat recent, entitățile care operează platforme digitale (aplicații mobile sau desktop, site-uri web etc.) și care, prin natura lor, intermediază o relație de vânzare-cumpărare între un furnizor (persoană fizică sau juridică) și unul sau mai mulți utilizatori, vor fi obligate să raporteze tranzacțiile intermediate către autoritățile fiscale relevante. Ulterior, informațiile vor fi puse la dispoziția altor state membre, în cazul tranzacțiilor care implică mai multe jurisdicții.
Printre altele, raportarea trebuie să conțină informații cheie cu privire la tranzacțiile intermediate, cum ar fi veniturile obținute de furnizori, comisioanele reținute de platformele digitale etc. Termenul de raportare va fi anual, respectiv 31 ianuarie a anului următor celui în care sunt obținute veniturile.
Care vor fi tranzacțiile raportabile?
O tranzacție efectuată prin intermediul unei platforme digitale este considerată raportabilă dacă îndeplinește unul sau mai multe criterii dintr-o listă cuprinsă în proiectul de directivă. Astfel, în categoria tranzacțiilor raportabile se înscriu închirierile de bunuri imobile – astfel de tranzacții luând, de cele mai multe ori, forma închirierilor de imobile cu caracter sezonier sau pe termen lung, prestarea de servicii personale (livrări, meditații, servicii de tip liber profesionist, servicii sportive etc.), vânzările de bunuri, închirierea temporară a mijloacelor de transport (mașini, trotinete, biciclete), investițiile/împrumuturile derulate în cadrul modelelor de finanțare a proiectelor antreprenoriale de tip crowdfunding (ceea ce presupune finanțarea unor idei de afaceri prin apelarea la o gamă cât mai largă de investitori, de cele mai multe ori prin intermediul unor platforme online).
Dacă directiva va fi adoptată în versiunea publicată de CE, ar trebui să fie transpusă de fiecare stat membru până la 31 decembrie 2021 și să intre în vigoare la 1 ianuarie 2022.
Obligațiile operatorilor de platforme digitale
Impactul directivei va fi unul semnificativ pentru entitățile care operează platformele digitale. Printre noile obligații se numără identificarea naturii tranzacțiilor realizate prin intermediul platformelor, colectarea datelor furnizorilor activi pe platformă, validarea corectitudinii acestora, sortarea datelor, raportarea etc.
De asemenea, este de reținut faptul că obligația se aplică și operatorilor din afara UE, dacă furnizorii sau clienții din platformă sunt din UE.
Un alt aspect de remarcat este că proiectul de directivă nu prevede o sumă limită peste care o operațiune devine raportabilă, ceea ce înseamnă că obligațiile de raportare se vor aplica tuturor jucătorilor eligibili, motiv pentru care ar putea fi destul de oneroase și descurajante pentru start-up-urile din acest domeniu, cu atât mai mult dacă sancțiunile vor fi semnificative.
Care vor fi sancțiunile aplicabile?
În privința sancțiunilor, directiva lasă la latitudinea fiecărui stat membru decizia cu privire la cuantumul acestora. Însă, dacă ținem cont de sancțiunile similare pentru neconformare aplicabile în cazul DAC 6, care pot să ajungă până la 100.000 de lei pe tranzacție, impactul acestor noi reglementări ar putea fi unul semnificativ, în special pentru afacerile mici sau operatorii în faza de start-up.
Așadar, este evident că, odată cu creșterea gradului de sofisticare, tehnologizare și internaționalizare a afacerilor în era digitală, vor apărea din ce în ce mai multe reglementări și obligații de raportare a tranzacțiilor către autoritățile fiscale. Comisia Europeană este foarte vigilentă în ceea ce privește taxarea economiei digitale, iar DAC 7 este un pas înainte în această direcție.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 9256 / 10190 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
ANALIZĂ | Eurohold Bulgaria AD & Euroins Insurance Group AD vs România: 1-1 după prima încleștare la ICSID. Arbitrii au decis bifurcarea procedurii și vor analiza mai întâi efectele Acordului de denunțare a tratatelor bilaterale intra-UE. Urmează o fază preliminară decisivă - dacă România are dreptate, Tribunalul nu va avea jurisdicție, iar dosarul se oprește
PNSA, consultanții Five Elms Capital în runda de finanţare serie B a companiei Digitail Inc. | Echipă pluridisciplinară extinsă, coordonată de Florian Nițu (Partener M&A) și Diana Dobra (Managing Associate)
VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
‘Leading lawyers’ in Romania | RTPR, NNDKP, CMS, TZA și PNSA au cei mai mulți avocaţi recomandaţi de IFLR 1000, ediția 2025. Ce firme sunt recomandate în practicile de M&A, Banking & Finance, Capital markets și Project development
Practica de Concurență de la Băncilă, Diaconu și Asociații își confirmă maturitatea prin claritate și execuție disciplinată, luciditate tactică și robustețe în decizie | De vorbă cu Claudia Grosu (Managing Associate) despre modul de lucru al unei echipe care anticipează, ordonează pașii esențiali și finalizează impecabil mandatele dificile
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
Filip & Company a acordat asistență juridică companiei Instant Factoring în structurarea și implementarea unui parteneriat transfrontalier de securitizare în valoare de 30 de milioane EUR cu un fond din Luxemburg
Schoenherr a asistat fondatorii Calla Oradea în vânzarea unei participații majoritare către Integral Capital Group I Echipa, coordonată de Mădălina Neagu (partner)
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





