ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Platformele digitale intră în vizorul Comisiei Europene – se pregătește DAC 7!

07 August 2020   |   Mihaela Popescu-Ichim, Director Taxe Directe, Anca Ghizdavu, Manager Taxe Directe, și Claudia Matei, Consultant Senior Taxe Directe, Deloitte România

Conform proiectului publicat recent, entitățile care operează platforme digitale (aplicații mobile sau desktop, site-uri web etc.) și care, prin natura lor, intermediază o relație de vânzare-cumpărare între un furnizor (persoană fizică sau juridică) și unul sau mai mulți utilizatori, vor fi obligate să raporteze tranzacțiile intermediate către autoritățile fiscale relevante.

De la stanga la dreapta: Mihaela Popescu-Ichim, Director Taxe Directe, Anca Ghizdavu, Manager Taxe Directe, si Claudia Matei, Consultant Senior Taxe Directe, Deloitte România

 
 
Comisia Europeană (CE) continuă acțiunea de implementare a obligațiilor de raportare fiscală de către diverse entități. Astfel, după aplicarea DAC 6, care introduce o astfel de obligație pentru tranzacțiile transfrontaliere considerate cu risc fiscal, CE se pregătește să adopte DAC 7, directivă care vizează reguli noi de raportare fiscală pentru platformele digitale. Scopul declarat al DAC 7 este acela de a monitoriza operațiunile din sfera economiei digitale, în special pe cele care implică intermedierea între furnizori persoane fizice sau juridice și clienți și care, în absența unor astfel de mecanisme de raportare, ar fi foarte greu de identificat și de verificat de către autoritățile fiscale.

Directiva DAC 7 se înscrie în acțiunile întreprinse la nivel global de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), anunțate sub denumirea „Exemple de reguli de raportare pentru operatorii de platforme specifice economiei colaborative și pieței virtuale a muncii” („Model rules for reporting by platform operators with respect to Sellers in the sharing and gig economy”) și care conțin recomandări de raportare de către platformele digitale cu privire la anumite categorii de furnizori implicați în comerțul on-line în statele membre OCDE.


Cum vor fi afectați jucătorii din domeniu?

Conform proiectului publicat recent, entitățile care operează platforme digitale (aplicații mobile sau desktop, site-uri web etc.) și care, prin natura lor, intermediază o relație de vânzare-cumpărare între un furnizor (persoană fizică sau juridică) și unul sau mai mulți utilizatori, vor fi obligate să raporteze tranzacțiile intermediate către autoritățile fiscale relevante. Ulterior, informațiile vor fi puse la dispoziția altor state membre, în cazul tranzacțiilor care implică mai multe jurisdicții.

Printre altele, raportarea trebuie să conțină informații cheie cu privire la tranzacțiile intermediate, cum ar fi veniturile obținute de furnizori, comisioanele reținute de platformele digitale etc. Termenul de raportare va fi anual, respectiv 31 ianuarie a anului următor celui în care sunt obținute veniturile.

Care vor fi tranzacțiile raportabile?


O tranzacție efectuată prin intermediul unei platforme digitale este considerată raportabilă dacă îndeplinește unul sau mai multe criterii dintr-o listă cuprinsă în proiectul de directivă. Astfel, în categoria tranzacțiilor raportabile se înscriu închirierile de bunuri imobile – astfel de tranzacții luând, de cele mai multe ori, forma închirierilor de imobile cu caracter sezonier sau pe termen lung, prestarea de servicii personale (livrări, meditații, servicii de tip liber profesionist, servicii sportive etc.), vânzările de bunuri, închirierea temporară a mijloacelor de transport (mașini, trotinete, biciclete), investițiile/împrumuturile derulate în cadrul modelelor de finanțare a proiectelor antreprenoriale de tip crowdfunding (ceea ce presupune finanțarea unor idei de afaceri prin apelarea la o gamă cât mai largă de investitori, de cele mai multe ori prin intermediul unor platforme online).

Dacă directiva va fi adoptată în versiunea publicată de CE, ar trebui să fie transpusă de fiecare stat membru până la 31 decembrie 2021 și să intre  în vigoare la 1 ianuarie 2022.

Obligațiile operatorilor de platforme digitale

Impactul directivei va fi unul semnificativ pentru entitățile care operează platformele digitale. Printre noile obligații se numără identificarea naturii tranzacțiilor realizate prin intermediul platformelor, colectarea datelor furnizorilor activi pe platformă, validarea corectitudinii acestora, sortarea datelor, raportarea etc.
De asemenea, este de reținut faptul că obligația se aplică și operatorilor din afara UE, dacă furnizorii sau clienții din platformă sunt din UE.

Un alt aspect de remarcat este că proiectul de directivă nu prevede o sumă limită peste care o operațiune devine raportabilă, ceea ce înseamnă că obligațiile de raportare se vor aplica tuturor jucătorilor eligibili, motiv pentru care ar putea fi destul de oneroase și descurajante pentru start-up-urile din acest domeniu, cu atât mai mult dacă sancțiunile vor fi semnificative.

Care vor fi sancțiunile aplicabile?

În privința sancțiunilor, directiva lasă la latitudinea fiecărui stat membru decizia cu privire la cuantumul acestora. Însă, dacă ținem cont de sancțiunile similare pentru neconformare aplicabile în cazul DAC 6, care pot să ajungă până la 100.000 de lei pe tranzacție, impactul acestor noi reglementări ar putea fi unul semnificativ, în special pentru afacerile mici sau operatorii în faza de start-up.

Așadar, este evident că, odată cu creșterea gradului de sofisticare, tehnologizare și internaționalizare a afacerilor în era digitală, vor apărea din ce în ce mai multe reglementări și obligații de raportare a tranzacțiilor către autoritățile fiscale. Comisia Europeană este foarte vigilentă în ceea ce privește taxarea economiei digitale, iar DAC 7 este un pas înainte în această direcție.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 8497 / 9431
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
    Promovări în echipa Filip & Company: Andreea Bănică și Alin Grapă ajung pe poziția de Counsel, alți patru avocați urcă în ierarhie | Cristina Filip, co-managing partner: ”Prin aceste promovari consolidăm fundamentele organizației printr-o noua generație de avocați excepționali”
    Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
    “ICC Arbitration Breakfast in Romania” – eveniment privind arbitrajul ICC, 14 mai 2025, București
    LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
    NNDKP a asistat MedLife cu privire la majorarea limitei unui credit sindicalizat cu 50 milioane EUR. Ce avocați au fost în echipa de proiect
    Schoenherr a asistat Verbund cu privire la achiziția unui proiect eolian de 272 MW de la Monsson. Echipa a fost coordonată de Monica Cojocaru (partner)
    BACIU PARTNERS câștigă premiul ‘Firma de Copyright & Design a Anului în România’ la gala Managing IP EMEA Awards 2025, desfășurată la Londra. Andreea Bende (Partener), premiată ca ‘Practicianul Anului în România’ | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: ”Este o reconfirmare a faptului că principiile pe care le integrăm în fiecare proiect creează în mod constant valoare tangibilă, vizibilă și demnă de recunoaștere”
    CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
    LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari (București)
    Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv dreptul muncii | Consultanță
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...