ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Preoteasa: CFR Călători nu va intra în faliment, dar riscă incapacitatea de plată

19 Iunie 2025   |   Agerpres

Directorul general al companiei, Traian Preoteasa, a spus că a solicitat pentru 2025 să se aloce companiei o sumă egală cu execuţia de anul trecut, în condiţiile în care prin Ordonanţa Trenuleţ s-au pierdut aproape 250 de milioane de lei din facilităţile acordate studenţilor, care au fost modificate.

 
 
CFR Călători are un buget de supravieţuire, nu de dezvoltare, însă nu va intra în faliment şi nici nu va opri traficul, dar riscă intrarea în incapacitate de plată, a declarat, joi, directorul general al companiei, Traian Preoteasa, într-o conferinţă de presă.

"Comunicatul nostru, pe care l-am dat cred că vineri a indus în spaţiul public nişte elemente care nu au legătură cu realitatea. În primul rând, nu va intra în faliment CFR Călători, nu va opri traficul. Dacă se citea foarte atent materialul spunea că există posibilitatea de a intra în incapacitate de plată. Nu s-a spus nicăieri că va intra sau nu va intra. (...) Şi de unde a plecat acest material? Cu o zi înainte sau două zile înainte am primit o notificare de la furnizorul de motorină, la care avem o datorie de aproape 100 de milioane de lei, că nu ni se va mai livra motorina. De asta am spus că există posibilitatea de a se opri şi o parte din trafic. Nu s-a oprit deocamdată, dar riscul există în continuare", a susţinut el.


Preoteasa a spus că a solicitat pentru 2025 să se aloce companiei o sumă egală cu execuţia de anul trecut, în condiţiile în care prin Ordonanţa Trenuleţ s-au pierdut aproape 250 de milioane de lei din facilităţile acordate studenţilor, care au fost modificate.

"Ni s-au alocat prin bugetul de stat 2,135 miliarde de lei. Nu au fost la nivelul execuţiei, dar eram mulţumit cu această cifră. Numai că bugetul de venituri şi cheltuieli se face în concordanţă cu o filă de buget emisă de Autoritatea de Reformă Feroviară. (...) Imediat după emiterea Legii bugetului de stat, Autoritatea de Reformă Feroviară trebuia să înainteze un act adiţional cu compensaţia unitară pentru fiecare operator feroviar de călători. Anul trecut compensaţia unitară era în valoare de 44,73 lei pe tren-km şi am căzut de comun acord ca anul acesta să avem o compensaţie conform Ordonanţei Trenuleţ indexată cu rata inflaţiei şi s-a ajuns la 47,4 lei pe tren-km. Mi s-a dat o hârtie sub semnătura preşedintelui ARF că asta e suma pe care să formăm bugetul nostru de venituri şi cheltuieli şi l-am făcut, cu un exerciţiu cu profit de 15 milioane de lei venituri şi cheltuieli. Nici în ziua de astăzi nu avem semnat acest act adiţional pe 47 de lei şi ni se plăteşte o compensaţie unitară de 33 de lei. 33 de lei a fost în anul 2022 compensaţia unitară. De atunci, energia electrică şi motorina aproape s-au dublat, a intrat în aplicare Legea statutului feroviar care ne obligă să ducem salariile angajaţilor CFR în funcţie de salariul minim pe economie indexat cu indici din lege", a explicat şeful companiei.

Preoteasa a subliniat că toate aceste cheltuieli sunt obligatorii prin lege, însă nu a reuşit să pună definitiv statutul feroviar în aplicare pentru că sunt "nişte sume pe care efectiv nu ne le permitem".

El a detaliat cheltuielile pe care le are compania lunar, respectiv: taxa de utilizare a infrastructurii datorată CFR SA, 60 de milioane de lei, la ANAF - 80 de milioane de lei, la energie - 40 de milioane de lei, pentru salariile nete - 80 de milioane de lei, motorina - 30 de milioane de lei, la care se adaugă o serie de datorii.

În total, CFR Călători are cheltuieli lunare de 365 de milioane de lei, acestea trebuind să fie acoperite din vânzarea de bilete şi din compensaţia acordată de ARF.

"La nivelul compensaţiei de 33 de lei, suma care ne vine de la ARF este de 135 de milioane de lei, din suma aprobată şi transmisă de dânşii de 185 de milioane. Dat fiind că anul acesta nu s-a plătit deloc compensaţia la 185 de milioane, s-a făcut această diferenţă de 50 de milioane lunar cu care nu am putut să închidem datoriile. 50 de milioane adunate în ultimele 3-6 luni, se duc la vreo 350 - 400 de milioane. Asta este datoria şi de aici a venit datoria lui CFR Călători către furnizori astăzi", a susţinut acesta.

Potrivit lui Traian Preoteasa, este în curs o procedură de audit cu privire la subcompensarea CFR Călători, suma calculată de companie fiind de 1,8 miliarde de lei.

"Am efectuat un audit vis-a-vis de compensarea lui CFR Călători pe anii 2020 - 2024 şi a ieşit că această subcompensare a fost la nivelul sumei de 1,8 miliarde lei. (...) Ni s-a spus de către Consiliul Concurenţei că nu poate lua în considerare această evaluare pentru că firma am achiziţionat-o prin SEAP (...) şi ne-a recomandat să facem (evaluarea, n.r.) cu o firmă din Big Four. În acest moment este în derulare un audit, un test al creditorilor prudent printr-o firmă din Big Four şi probabil că vom primi răspunsul şi toată analiza spre sfârşitul lui iunie, o vom face publică la acel moment. Nu ştiu dacă va fi mai mare, dar este o sumă de aproape 2 miliarde de care CFR Călători a fost văduvită în ultimii 4 ani tocmai prin această subcompensare care se pare că va continua. Dacă ARF nu va semna acel adiţional în care să ajungem la 47,4 lei compensaţia unitară şi va continua cu acest 33, da, există foarte mare risc de a intra în incapacitate de plată, tocmai pentru că furnizorii nu vor mai livra. (...) Am fost acuzaţi ca avem 3 şefi de tren sau 3 conductori, că e o risipă fantastică la CFR Călători. Nu ştiu de unde a luat ARF aceste cifre şi aceste date, nu ne-a consultat, dar, în schimb, întârzie punerea în aplicare a actului adiţional. Suntem exact în începutul lunii iulie şi noi mergem pe 1/12 din compensaţia de anul trecut, ceea ce este inacceptabil", a atenţionat directorul general al CFR Călători.

Acesta a adăugat că există o formulă "secretizată" de calcul al acestei compensaţii unitare care arată că suma ar fi trebuit să fie de 62 lei pe tren-km.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2 / 9660
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bondoc și Asociații SCA asistă CVC Capital Partners într-un acord de parteneriat strategic cu Therme Group, evaluat la 1 miliard EUR. Echipa, coordonată de Bogdan Bunrău (Partener), susținut de Lucian Bondoc (Partener Coordonator)
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Bănică, proaspăt promovată Counsel la Filip & Company, despre cum se construiește o carieră solidă într-un mediu în care încrederea, libertatea, autonomia și respectul reciproc nu sunt doar vorbe, ci valori trăite zi de zi: „Echipa Filip & Company susține avocații. Contribuția fiecărui om în echipă este esențială și asta am simțit încă din primele mele zile aici: că opinia mea contează și că am libertatea să mă exprim și să mă afirm”
ARCON și Institutul Național al Magistraturii au organizat o sesiune de formare profesională pentru judecători privind noile tendințe în dreptul european al concurenței
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | Patru case locale independente de avocați și două birouri ale unor firme internaționale, pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România”. NNDKP, CMS și Schoenherr, printre premianți, Popescu & Asociații, listată în trei categorii. Ce avocați români sunt în prim plan, anul acesta
O gamă variată de mandate pentru avocații de Employment de la Mitel & Asociații | Schimbările din zona legislației muncii și noile tendințe în politica de personal, analizate de Mădălina Mitel (Partener) și Cristina Dan (Counsel)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
Cariere în Drept | De vorbă cu Andra Mălina Stroe, șefă de promoție a generației care și-a finalizat studiile în 2022, urmărind mai apoi o carieră în magistratură: ”Dacă te-ai ridicat la înălțimea sarcinilor în timpul facultății, este imposibil să nu reușești în a avea o carieră de succes. Înveți de la cei mai buni și ești coleg cu cei mai buni”
LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat stagiar pentru practica de Drept Societar și Comercial
Women Lawyers | Să fii femeie în lumea avocaturii de business de astăzi înseamnă atât provocări, cât și oportunități semnificative. Dana Bivol (Partener): ”Alături de ceilalți colegi parteneri am reușit să creăm o firmă cu un brand puternic, recunoscut pentru expertiza sa, atât pe plan local, cât și internațional. Popescu & Asociații oferă un mix ideal de oportunități profesionale, mediu de lucru pozitiv și resurse pentru dezvoltare personală și profesională”
Proiectul eșuat de lobby, prin care liderii Alianței pentru Unirea Românilor ar fi beneficiat de o întâlnire și o ședință foto cu Donald Trump la reședința din Mar-a-Lago (Florida) se lasă cu un proces în SUA. Pretenții de 4,6 mil. USD pentru că șefii partidului AUR nu s-au întâlnit cu înalți oficiali americani, peste Ocean
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...