Propunere legislativă cu impact financiar pentru companiile farma: ajustarea TVA pentru anumite contribuții
19 Iunie 2023
Ruxandra Târlescu (Partener) și Adina Vizoli (Director) - PwCÎn acest context, companiile din domeniul farmaceutic au posibilitatea să analizeze situația individuală în scopul aplicării prevederilor privind ajustarea TVA pentru taxa „clawback” sau cost-volum plătite în România, ținând cont că măsura are în vedere alinierea legislației naționale cu interpretarea CJUE din cazul C-717/19 Boehringer Ingelheim, respectiv cu legislația europeană obligatorie.
Un proiect de act normativ recent publicat de Ministerul Finanțelor reglementează posibilitatea ca agenții economici să diminueze baza de impozitare a TVA cu reducerile de preț care nu se acordă direct clienților din lanțul comercial, dar care au ca efect reducerea prețului plătit de consumatorul final. Impactul va fi resimțit în special în industria farma, se arată în expunerea de motive a proiectului de act normativ, estimarea autorităților fiind că efectul bugetar va fi minus 290 milioane lei ca urmare a acestei modificări legislative.
Modificarea preconizată a fost gândită, conform expunerii de motive, cu scopul de a alinia legislația locală în materie de TVA cu acquis-ul comunitar, în lumina deciziei pronunțate de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) în cauza C-717/19 - Boehringer Ingelheim din domeniul farmaceutic. Conform reglementărilor actuale, reducerile de prețuri sunt cele acordate pe lanțul de distribuție, nefiind prevăzută situația reducerilor care nu se acordă direct clientului.
Modificarea preconizată a fost gândită, conform expunerii de motive, cu scopul de a alinia legislația locală în materie de TVA cu acquis-ul comunitar, în lumina deciziei pronunțate de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) în cauza C-717/19 - Boehringer Ingelheim din domeniul farmaceutic. Conform reglementărilor actuale, reducerile de prețuri sunt cele acordate pe lanțul de distribuție, nefiind prevăzută situația reducerilor care nu se acordă direct clientului.
În cazul C-717/19, CJUE a arătat că societatea Boehringer Ingelheim stabilită în Ungaria, care transferă o parte din cifra de afaceri din vânzările sale de produse farmaceutice și care, în consecință, nu păstrează în totalitate contrapartida acestor vânzări, are dreptul de a reduce a posteriori baza de impozitare chiar dacă aceste plăți nu sunt efectuate în modul de plată prestabilit în politica sa comercială și nici în scopuri promoționale. Sumele plătite de Boehringer Ingelheim reprezintă contribuții stabilite în conformitate cu cadrul de reglementare în domeniul farmaceutic din Ungaria. CJUE arată că nu ar fi conform Directivei TVA ca baza de impozitare în temeiul căreia se calculează TVA pe care o datorează Boehringer Ingelheim, în calitate de persoană impozabilă, să fie mai mare decât suma pe care a primit‑o de la distribuitorul angro către care a efectuat livrarea produselor farmaceutice.
După cum rezultă din expunerea de motive publicată împreună cu proiectul de lege, impactul bugetar al măsurii privind reducerea bazei impozabile cu reduceri de preț care nu se acordă direct clienților a fost analizată pentru ajustarea TVA pentru sumele reprezentând contribuțiile plătite în domeniul farmaceutic, mai exact taxa „clawback” și cost-volum.
În acest context, companiile din domeniul farmaceutic au posibilitatea să analizeze situația individuală în scopul aplicării prevederilor privind ajustarea TVA pentru taxa „clawback” sau cost-volum plătite în România, ținând cont că măsura are în vedere alinierea legislației naționale cu interpretarea CJUE din cazul C-717/19 Boehringer Ingelheim, respectiv cu legislația europeană obligatorie.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1708 / 9090 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...