
Stock Option Plan (SOP) – Beneficii pentru echipă și companie
05 Mai 2025
Adriana Stoian (head of tax), consultant fiscal – Schoenherr și Asociații SCAUn SOP bine conturat poate fi mai mult decât un beneficiu fiscal – poate fi un mesaj de încredere și apreciere pentru oamenii care participa la construirea succesului companiei.
![]() |
La prima vedere, tratamentul fiscal favorabil al SOP-urilor, reglementat în Codul fiscal, pare extrem de accesibil. Totuși, definiția relativ sumară a SOP-ului ascunde o serie de condiții, care trebuie îndeplinite cumulativ pentru ca avantajele fiscale să devină realitate. Astfel, pentru ca un plan SOP să beneficieze de tratamentul fiscal favorabil, trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
1. Să fie inițiat în cadrul unei societăți;
2. Să se adreseze persoanelor fizice care au calitatea de angajat, administrator sau director în cadrul societății sau în cadrul entităților afiliate acesteia;
3. Să ofere dreptul de a achiziționa titluri de participare la un preț preferențial sau de a le primi cu titlu gratuit;
4. Numărul titlurilor de participare oferite să fie clar determinat;
5. Să existe o perioadă minimă de un an între momentul acordării dreptului și cel al exercitării acestuia.
Aceste cerințe nu trebuie tratate superficial. Documentarea riguroasă a planului și alinierea sa cu realitatea implementării sunt cruciale – în lipsa unei concordanțe între ceea ce este scris și ceea ce se întâmplă în practică, riscurile fiscale pot deveni semnificative. Am întâlnit frecvent situații în care planurile propuse nu se mai încadrau în definiția SOP-urilor din Codul fiscal, fie prin natura beneficiarului, fie prin structura în sine a planului, precum:
· Acordarea planurilor unor persoane juridice (ex., administratori care acționează în această calitate prin intermediul unei societăți) sau unor colaboratori externi (PFA, profesii liberale etc.);
· Oferirea de titluri fictive fără suport real în capitalul societății („phantom shares‟);
· Acordarea de titluri de participare cu drepturi foarte limitate, ce nu reflectă un drept de participare real la capitalul societății;
· Plata în numerar în locul acordării efective a titlurilor;
· Planuri pe termen foarte scurt, care permiteau vânzarea imediată a titlurilor de către beneficiar, fără ca acesta să aibă efectiv ocazia de a acționa ca un veritabil participant la capitalul societății – rolul său fiind redus, practic, la simpla valorificare a unui beneficiu financiar, fără vreo implicare reală în dezvoltarea și performanța companiei.
În cazul în care planul este oferit de o altă entitate din cadrul grupului, este esențial ca, pe lângă documentarea detaliată a planului, să fie clar reglementată și componenta economică dintre cele două societăți. Dacă entitatea care acordă planul refacturează costurile către societatea angajatoare, trebuie să existe documente justificative în acest sens (spre exemplu, acorduri de refacturare, facturi și alte documente suport).
Deși Codul fiscal nu impune condiții suplimentare pentru aplicarea regimului fiscal favorabil, obligațiile de raportare și înregistrare contabilă sunt direct influențate de implementarea unui SOP. Astfel, planurile trebuie să fie reflectate corect:
· În declarațiile fiscale (ex. Declarația D112, privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale), la momentul exercitării opțiunilor. Valoarea avantajului se determină ca diferență între prețul de piață al titlurilor de participare, la momentul exercitării acestora, și prețul de achiziție preferențial/ valoarea zero (pentru cele acordate cu titlu gratuit);
· În contabilitate, la momentul acordării SOP, în funcție de valoarea justă a titlurilor de participare oferite.
Aici apar provocări semnificative, mai ales în cazul societăților nelistate, unde determinarea valorii de piață/ valorii juste poate fi dificilă și susceptibilă de interpretare. Provocări apar și în cazul acelor SOP-uri acordate de alte companii din grup, pentru care la nivelul companiilor locale există foarte puține informații.
Un SOP bine conturat poate fi mai mult decât un beneficiu fiscal – poate fi un mesaj de încredere și apreciere pentru oamenii care participa la construirea succesului companiei. Iar atunci când este susținut de o implementare solidă, devine o investiție care aduce valoare pe termen mediu si lung. Merită să se investească timp și atenție în fiecare detaliu, pentru că un plan bine gândit nu doar motivează, ci și protejează de eventuale riscuri fiscale.
Autor: Adriana Stoian (head of tax), consultant fiscal – Schoenherr și Asociații SCA
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 124 / 9561 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

Women Lawyers | Din vorbă în vorbă cu Corina Roman (Partener BACIU PARTNERS), pentru care cea mai bună decizie din carieră a fost aceea de a se îndrepta către avocatura de business: ”Expunerea la proiecte interesante și provocatoare este mereu un plus, deoarece te dezvoltă și, personal, îmi satisface curiozitatea înnăscută. Beneficiul principal oferit de BACIU PARTNERS constă în faptul că mă bucur de un mediu preocupat pentru knowledge, calitate și binele clienților”
Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A a continuat să crească în Q1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care și RTPR întră în Top 3
Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Familia Umbrărescu, cu sprijinul Bulboacă & Asociații, preia acționariatul Totalgaz Industrie – lider strategic în echipamente pentru gaze naturale
VIDEO | Pastila de insolvență – Deschiderea procedurii la cererea debitorului (powered by ZRVP)
Women Lawyers | De vorbă cu Anca Simeria (Partener Popescu & Asociații), avocat care s-a format și a profesat în cadrul unora dintre cele mai mari societăți de avocatură din România: ”Din perspectiva mea, Popescu & Asociații este probabil singura societate de avocatură din România în care există un echilibru perfect între serviciile de consultanță, litigii și dreptul penal al afacerilor, ceea ce înseamnă posibilitatea concretă de a acorda clienților servicii avocațiale integrate și de a avea o viziune cuprinzătoare asupra implicațiilor unui mandat”
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
Filip & Company asistă Fondurile Apax în achiziția preconizată a diviziei de Trezorerie și Piețe de Capital a Finastra | Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa, cu Ioan Dumitrașcu (partener) în prim plan
Women Lawyers | Ramona Pentilescu (Counsel PNSA) și-a început cariera profesională în administrația publică, intrând în profesia de avocat abia în a treia decadă de viață. Reputația excelentă, portofoliul de proiecte și clienți de top, dar și mediul intern care susține colaborarea și dezvoltarea profesională au determinat-o să aleagă PNSA și să rămână aici. „Prețuiesc echipa nu numai pentru profesionalismul desăvârșit și excelența avocaturii practicate aici, dar și pentru caracterul uman și veritabil colegial al colaborării”
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...