Uniunea Europeană interzice comerțul cu produse obținute din defrișări. Ce obligații au importatorii și exportatorii?
28 August 2024
Vladislav Dabija, Senior Manager, și Sorin Popa, Consultant Senior, Global Trade Advisory, Deloitte RomâniaRegulamentul Comisiei Europene 1115/2023 privind produsele provenite din defrișări (European Union Deforestation Regulation - EUDR) care interzice comercializarea, în spațiul comunitar, de produse provenite din zone defrișate, dar și exportul acestora către alte piețe, intră în vigoare la sfârșitul acestui an.
Regulamentul Comisiei Europene 1115/2023 privind produsele provenite din defrișări (European Union Deforestation Regulation - EUDR) care interzice comercializarea, în spațiul comunitar, de produse provenite din zone defrișate, dar și exportul acestora către alte piețe, intră în vigoare la sfârșitul acestui an, în prima fază pentru contribuabilii mari și mijlocii implicați în tranzacții cu astfel de produse, și prevede o serie de obligații de verificare și de raportare pentru aceștia. Concret, operatorii și comercianții din lanțul de aprovizionare vor fi obligați să întreprindă toate demersurile necesare („diligențe”) pentru a verifica dacă produsele recepționate provin din zone defrișate și, dacă da, să evite introducerea lor pe piață. În caz contrar, riscă sancțiuni consistente.
Printre produsele vizate de regulament se numără cafeaua, cacao, palmierii pentru ulei, cauciucul, soia, lemnul, bovinele, dar și produsele obținute din acestea, precum ciocolata, mobila din lemn, anvelopele din cauciuc, pieile de bovine, uleiul de soia, uleiul de palmier, celulozele sau hârtia, extrase de pe terenuri care au fost defrișate după data de 31 decembrie 2020.
Conform EUDR, comercianții implicați în operațiuni cu produse din categoria celor menționate vor avea obligația să depună, într-un portal dedicat al Comisiei Europene, o „declarație de diligență”, din care să reiasă că au verificat proveniența produselor și care să conțină, printre altele, descrierea tipului de produs, cantitatea, țara de origine, localizarea geografică a parcelelor de teren de unde au fost obținute produsele, datele de identificare a furnizorului, precum și măsuri de evaluare a riscurilor ca produsele să fie neconforme.
O altă obligație pe care operatorii trebuie să o îndeplinească este aceea de a prezenta anual rapoarte publice (accesibile pe internet) cu privire la sistemul lor de diligență, respectiv de verificare a provenienței produselor, și măsurile adoptate în vederea respectării obligațiilor aferente.
Dovezile referitoare la efectuarea diligenței trebuie să fie păstrate pentru eventuale verificări pentru o perioadă de cinci ani de la momentul introducerii produselor pe piață sau al exportului.
Din punct de vedere vamal, pentru a permite importul sau exportul de pe teritoriul UE de produse din categoria celor menționate, importatorii și exportatorii vor fi obligați să completeze în declarația vamală de import sau export numărul de înregistrare al declarației de diligență din portalul dedicat al Comisiei Europene.
Pentru a asigura funcționarea acestui sistem de control și de monitorizare, regulamentul prevede dezvoltarea de către Comisia Europeană, până la 30 decembrie 2024, a unui sistem de informații prin care operatorii se pot înregistra și pot depune declarația privind diligențele necesare. Ulterior, până la 30 iunie 2028, urmează să fie creată o interfață electronică, în cadrul ghișeului unic al Uniunii Europene pentru vămi, care să permită transmiterea de date, în special notificările și verificările prevăzute de regulamentul privind produsele provenite din defrișări între sistemele vamale naționale și sistemul de informații care conține declarațiile privind diligența necesară.
Termene și sancțiuni
Termenul de la care se aplică prevederile regulamentului este stabilit în funcție de dimensiunea operatorilor. Astfel, pentru întreprinderile mijlocii și mari, termenul de aplicare este 30 decembrie 2024, în timp ce, pentru microîntreprinderi și companiile mici, data de aplicare este 30 iunie 2025.
Odată cu intrarea în vigoare a regulamentului, operatorii și comercianții care desfășoară activități cu produsele menționate trebuie să se asigure că respectă pe deplin prevederile acestuia, întrucât, în cazul în care autoritățile competente identifică abateri, acestea pot aplica sancțiuni precum amenzi de cel puțin 4% din cifra de afaceri totală anuală, confiscarea produselor sau a veniturilor obținute din vânzarea acestora, excluderea companiilor de la achizițiile publice și de la finanțarea de stat, interdicții privind importul și exportul produselor, dar și acces restricționat la întocmirea diligențelor în procedură simplificată (aplicabilă pentru produsele care provin din țări cu grad scăzut de risc).
În concluzie, având în vedere implicațiile semnificative care pot decurge din aplicarea regulamentului, companiile implicate în comerțul cu produsele vizate ar trebui să își analizeze cu atenție lanțul de aprovizionare și furnizorii pentru a identifica potențialele riscuri, iar cele afectate, să adopte măsurile necesare pentru a fi pregătite să se conformeze noilor cerințe.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 257 / 9092 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...