
ANCOM: Platformele online pot suspenda, restricţiona sau închide conturile utilizatorilor şi trebuie să motiveze clar decizia
25 Aprilie 2025
AgerpresPlatformele online trebuie să pună la dispoziţia utilizatorilor acces la un sistem intern eficace de soluţionare a plângerilor, care să le permită acestora să depună reclamaţii, pe cale electronică şi în mod gratuit, în legătură cu deciziile luate de furnizorul platformei online.
Furnizorii platformelor online le pot impune utilizatorilor o serie de restricţii pe motiv că informaţiile furnizate de către aceştia constituie conţinut ilegal sau sunt incompatibile cu condiţiile generale de utilizare ale serviciilor platformelor, informează Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), într-un comunicat de presă transmis, vineri, AGERPRES.
Potrivit sursei citate, printre restricţiile ce pot fi impuse se află: restricţii privind vizibilitatea anumitor informaţii furnizate de utilizator, inclusiv eliminarea conţinutului, blocarea accesului la conţinut sau retrogradarea conţinutului; suspendarea, sistarea sau alte restricţii ale plăţilor monetare; suspendarea sau sistarea totală sau parţială a furnizării serviciului; suspendarea sau închiderea contului utilizatorului.
Potrivit sursei citate, printre restricţiile ce pot fi impuse se află: restricţii privind vizibilitatea anumitor informaţii furnizate de utilizator, inclusiv eliminarea conţinutului, blocarea accesului la conţinut sau retrogradarea conţinutului; suspendarea, sistarea sau alte restricţii ale plăţilor monetare; suspendarea sau sistarea totală sau parţială a furnizării serviciului; suspendarea sau închiderea contului utilizatorului.
Pe de altă parte, platformele online au obligaţia de a furniza oricărui utilizator cărui i s-a aplicat una dintre restricţii o expunere de motive clară şi specifică, care să conţină un minimum de informaţii (de exemplu: tipul restricţiei, domeniul de aplicare teritorial al deciziei şi durata acesteia; faptele şi circumstanţele avute în vedere în luarea deciziei etc.), iar acest lucru se va aplica numai dacă furnizorul are datele de contact electronice ale utilizatorului.
În schimb, această obligaţie nu se aplică dacă informaţiile vizate constituie conţinut comercial înşelător de largă circulaţie sau dacă restricţia a fost aplicată ca urmare a unui ordin de a acţiona împotriva conţinutului ilegal emis de o autoritate relevantă.
Totodată, platformele online trebuie să pună la dispoziţia utilizatorilor acces la un sistem intern eficace de soluţionare a plângerilor, care să le permită acestora să depună reclamaţii, pe cale electronică şi în mod gratuit, în legătură cu deciziile luate de furnizorul platformei online. Dacă utilizatorul nu este mulţumit de răspunsul primit prin sistemul intern de soluţionare a plângerilor, acesta are posibilitatea de a se adresa unui organism de soluţionare extrajudiciară a litigiilor, entităţi certificate de coordonatorii serviciilor digitale din ţara lor de stabilire.
"Utilizatorul afectat de suspendarea/restricţionarea/închiderea contului său pe o platformă online foarte mare trebuie să se adreseze în primul rând direct platformei prin instrumentele online puse la dispoziţie de aceasta. Dacă, în urma demersurilor realizate în cadrul platformei online în cauză, apreciază în continuare că platforma nu respectă obligaţiile de a trimite o expunere de motive sau de a oferi un mecanism de transmitere a reclamaţiilor, utilizatorul se poate adresa ANCOM cu o plângere în acest sens, însoţită de dovezi concludente (pentru fiecare pas întreprins în parte), folosind formularul dedicat. Potrivit dispoziţiilor din Regulamentul privind serviciile digitale, ANCOM poate soluţiona plângerea dacă furnizorul platformei online este stabilit în România sau poate înainta plângerea către coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire a platformei", precizează Autoritatea.
Începând din anul 2024, potrivit Legii nr. 50/2024, ANCOM are rolul de coordonator al serviciilor digitale, fiind responsabilă de verificarea respectării obligaţiilor ce cad în sarcina furnizorilor de servicii intermediare stabiliţi în România.
Regulamentul privind serviciile digitale se aplică tuturor serviciilor intermediare (inclusiv platformelor online) furnizate în Uniunea Europeană (UE). La nivelul fiecărui stat, coordonatorii serviciilor digitale verifică respectarea obligaţiilor furnizorilor de servicii intermediare stabiliţi sau care şi-au desemnat reprezentantul legal în statul-membru respectiv.
Comisia Europeană are competenţa exclusivă de a supraveghea şi a asigura respectarea obligaţiilor impuse doar în sarcina furnizorilor de platforme online foarte mari şi de motoare de căutare online foarte mari (VLOPSEs), iar pentru restul obligaţiilor în sarcina VLOPSEs prevăzute în Regulamentul privind serviciile digitale, competenţa este împărţită între Comisia Europeană şi coordonatorul serviciilor digitale din ţara de stabilire a VLOPSE. Detalii privind VLOPSEs desemnaţi până în prezent şi principalele activităţi ale Comisiei pot fi accesate aici.
ANCOM precizează că Regulamentul privind serviciile digitale nu conţine instrumente de cenzură şi nu oferă temei juridic pentru evaluarea legalităţii conţinutului, însă asigură respectarea de către platformele online a drepturilor utilizatorilor la libera exprimare atunci când elimină conţinutul ilegal.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 10 / 5429 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Young Professionals to Watch | Pentru Andreia Moraru (Senior Associate), avocat cu un master absolvit în Olanda, reputația internațională a ZRVP a fost garanția că va lucra în mandate de arbitraj internațional de anvergură, alături de o echipă care și-a demonstrat valoarea în piață: ”Toate așteptările profesionale mi-au fost depășite și mă bucur mult că am avut oportunitatea să mă alătur echipei. La ZRVP am simțit întotdeauna că avocații seniori au suficientă experiență încât să găsească drumul și în cazul în care poteca nu este bătătorită”
Women Lawyers | Ileana Nicolescu (Managing Associate) a simțit că BACIU PARTNERS va fi mediul în care va evolua înconjurată de oameni ce o vor inspira nu numai profesional. ”E important pentru fiecare dintre noi să simțim că suntem în locul potrivit pentru etapa din carieră în care ne aflăm, loc care să ofere și premisele să continuăm să creștem”
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A a continuat să crească în Q1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care și RTPR întră în Top 3
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Women Lawyers | Femeile avocat redefinesc succesul în avocatura de business. De vorbă cu Irina Picoș (Managing Associate, BSMP) despre leadership feminin, provocări profesionale și lecțiile învățate în carieră: ”Am ales această echipă datorită figurilor feminine ce reprezintă pentru mine adevărate modele în plan profesional și uman și care îmi oferă, zi de zi, inspirația, încrederea și determinarea de a continua munca în profesia de avocat”
PNSA, alături de ALD Automotive la fuziunea cu LeasePlan în Ayvens
Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Bende, Partener BACIU PARTNERS și unul dintre fondatorii firmei: ”Femeile avocat joacă un rol important în promovarea eticii și a responsabilității sociale în afaceri, având un impact pozitiv asupra comunităților și societății în ansamblu. Ele aduc perspective diverse și abilități unice în negocieri și strategii legale”
LegiTeam | Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
Țuca Zbârcea & Asociații aniversează 20 de ani de activitate
ZRVP, alături de dezvoltatorul imobiliar Hagag Development Europe la deschiderea primului hotel Radisson RED din România
NNDKP dezvoltă una dintre cele mai solide practici locale de Dreptul Mediului, cu mandate de impact în industrii cheie, consultanță sofisticată și reprezentare în litigii complexe, gestionate de o echipă specializată | Mădălina Vasile, coordonatoarea practicii: ”Oferirea de asistență personalizată, adaptată realităților juridice și identificarea unor soluții practice și fezabile pentru problemele clienților vor rămâne prioritare”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...