Beneficiarul real al unei companii – o obligație cu termen și câteva dificultăți practice
16 Ianuarie 2020
Andreea Botez, Senior Associate Voicu & FilipescuNerespectarea obligației de depunere a declarației privind beneficiarul real constituie contravenție şi se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.
Andreea Botez, Senior Associate - Voicu & Filipescu |
1. Precizări introductive
La data de 18 iulie 2019 a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 129/2019 pentru
prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului (“Legea nr. 129/2019” sau „Legea”),
care a abrogat Legea nr. 656/2002, act normativ ce reglementa această materie.
Legea transpune Directiva (UE) 2015/849 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului ("Directiva
AML 4"), România fiind în prealabil atenționată cu privire la o posibilă incidență a unei proceduri de
infringement pentru netranspunerea Directivei AML 4.
2. Beneficiarul real – cum îl determinăm?
Noțiunea de beneficiar real nu reprezintă o noutate în domeniu, deoarece și anterior intrării în vigoare a Legii nr. 129/2019 această noțiune era prezentă în legislația ce obliga anumite entități să desfășoare activități de cunoaștere a clientelei, inclusiv a beneficiarul real.
Directiva AML 4 stabilește că unul din factorii-cheie în depistarea infracțiunilor constă în “identificarea
oricărei persoane fizice care își exercită dreptul de proprietate sau de control asupra unei entități juridice”.
Potrivit art. 4 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 129/2019, prin “beneficiarul real”, în cazul societăților prevăzute
în Legea societăților nr. 31/1990, republicată, cu modificările și completările ulterioare, se înțelege:
(i) “persoana sau persoanele fizice care deţin ori controlează în cele din urmă o
persoană juridică prin exercitarea dreptului de proprietate, în mod direct sau indirect, asupra
unui număr de acţiuni sau de drepturi de vot suficient de mare pentru a-i asigura controlul ori prin participaţia în capitalurile proprii ale persoanei juridice sau prin exercitarea controlului
prin alte mijloace, persoana juridică deţinută sau controlată nefiind o persoană juridică
înregistrată la registrul comerţului ale cărei acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată şi
care este supusă unor cerinţe de publicitate în acord cu cele reglementate de legislaţia Uniunii
Europene ori cu standarde fixate la nivel internaţional. Acest criteriu este considerat a fi îndeplinit
în cazul deţinerii a cel puţin 25% din acţiuni plus o acţiune sau participaţia în capitalurile
proprii ale persoanei juridice într-un procent de peste 25%;
(ii) persoana sau persoanele fizice ce asigură conducerea persoanei juridice, în
cazul în care, după epuizarea tuturor mijloacelor posibile și cu condiția să nu existe motive de suspiciune,
nu se identifică nicio persoană fizică în conformitate cu pct. 1 ori în cazul în care există orice îndoială că persoana identificată este beneficiarul real, caz în care entitatea raportoare este obligată să păstreze și evidența măsurilor aplicate în scopul identificării beneficiarului real în conformitate cu
pct. 1 și prezentul punct”.
Cu alte cuvinte, beneficiar real este persoana fizică care deține peste 25 % din acțiuni. În situația excepțională în care condițiile descrise mai sus nu sunt întrunite, este considerat beneficiar real persoana
sau persoanele fizice ce asigură conducerea persoanei juridice.
Deși textul pare clar, în practică s-au ivit multiple întrebări legate de incidența obligației de înregistrare a declarației privind beneficiarul real în cazuri concrete. Mai jos adresăm cele mai întalnite spețe în acest
moment în practica societăților comerciale.
3. Ce se întâmplă cu societățile tranzacționate pe piața reglementată? Aduce listarea pe o astfel de piață suficientă transparență?
Potrivit prevederilor legale indicate mai sus, persoanele juridice înregistrate la Registrul Comerțului ale căror acțiuni sunt tranzacționate pe o piață reglementată şi care sunt supuse unor cerințe de publicitate în acord
cu cele reglementate de legislația Uniunii Europene ori cu standarde fixate la nivel internațional sunt
exceptate de la aplicarea prevederilor Legii 129/2019 cu privire la identificarea beneficiarului real.
În momentul de față însă, Registrul Comerțului nu deține informații privind societățile care sunt tranzacționate
pe piața reglementată. Este de așteptat/imperios necesar ca acest aspect să fie lămurit în cadrul normelor
de aplicare ce urmează a fi adoptate de către Oficiul Naţional de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor
(“Oficiu”), deoarece există riscul ca aceste societăsă fie sancționate de către Registrul Comerțului deși nu
au obligația de a declara beneficiarul real. Până la momentul la care aceste aspecte vor fi clarificate, este recomandabil ca aceste societăți să depună dovezi privind faptul că nu au obligația de a depune declarația
privind beneficiarul real.
4. Ce se întâmplă cu societățile care au asociați/acționari care sunt societăți tranzacționate pe piața reglementată?
Situația este diferită însă în cazul în care asociat sau acționar într-o societate înregistrată în România este
o societate care este tranzacționată pe o piață reglementată. În practică, s-a ridicat întrebarea dacă în
acest caz, aceste societăți au obligația declarării beneficiarului real având calitatea asociatul/acționarului
(de societate tranzacționată pe o piață reglementată). Conform mențiunilor reținute în cuprinsul unui punct
de vedere emis la solicitarea noastră de către Oficiu, aceste societăți au obligația declarării beneficiarului
real și în acest caz: “beneficiarul real este persoana sau persoanele fizice care dețin ori controlează în cele din
urmă o persoană juridică, respectiv persoana sau persoanele fizice care exercită funcția cea mai înaltă din
cadrul societății în acord cu cerințele de publicitate reglementate de legislația Uniunii Europene ori cu standardele fixate la nivel internațional.”
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
5. Cum și când înregistrăm beneficiarul real în Registrul beneficiarilor reali?
Cu titlu de noutate absolută a fost introdusă înființarea registrelor beneficiarilor reali ai persoanelor juridice. Astfel, beneficiarii reali vor fi înregistrați, după caz, în Registrul Comerțului sau în Registrul
asociațiilor și fundațiilor, registre care vor fi utilizate de autoritățile statului, dar și de entitățile obligate la
aplicarea de măsuri de identificare a clientelei. Aceste registre naționale vor fi interconectate la nivel
european, astfel încât să se asigure transparența circuitelor financiare.
Legea 129/2019 a prevăzut dispoziții tranzitorii și a stabilit termene în sarcina autorităților, dar și în sarcina
societăților, pentru a crea cadrul administrativ necesar în vederea implementării și respectării noilor obligații impuse.
Astfel societățile înmatriculate după intrarea în vigoare a Legii nr. 129/2019 (cu excepția regiilor autonome,
companiilor şi societăților naționale), vor avea obligația ca, atât la înmatriculare, cât și ulterior (anual sau
ori de câte ori e nevoie), să depună prin grija reprezentantului legal (de regulă administratorul) declarația
privind beneficiarul real, precum și modalitățile de exercitare a controlului asupra persoanei juridice, în
forma autentică sau dată în fața unui reprezentant al Registrul Comerțului.
Declarația anuală se depune la Registrul Comerțului în care este înmatriculată persoana juridică în termen
de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale, iar dacă intervine o modificare privind datele de
identificare ale beneficiarului real, declarația se depune în termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit.
Pentru societățile deja înmatriculate, legea stabilește un termen de 12 luni de la data intrării sale în vigoare,
respectiv până la data de 21 iulie 2020, pentru îndeplinirea obligațiilor legale impuse.
Accesul la Registrul beneficiarilor reali va trebui asigurat entităților raportoare cu titlu gratuit atunci când
aplică măsurile de cunoaștere a clientelei (art. 19 alin. (8) din Legea nr. 129/2019). Rămâne de văzut cum
va fi implementată această măsură în practică deoarece, în momentul de față, accesul la informațiile din
Registrul comerțului este supus unor taxe.
În vederea îndeplinirii obligației de identificare a beneficiarului real, entitățile raportoare se vor baza pe
Registrul beneficiarilor reali.
6. Sancțiuni
În practică, pot apărea cazuri în care reprezentantul legal nu își îndeplinește obligația de a declara
beneficiarul real la termenele și în condițiile prevăzute de Legea nr. 129/2019. O astfel de situație poate fi
cauzată de faptul că acționarii/asociații unei societăți au rețineri în a dezvălui administratorului identitatea beneficiarului real, pentru ca acesta să poată depune declarația. De asemenea, în cazul fondurilor de
investiții, acestea pot avea mulți investitori și a căror participație să nu poate fi determinată sau să fie confidențială.
Așadar, acest aspect ar trebui clarificat prin norme și, eventual, introducerea acestei obligații de declarare a beneficiarului real și în sarcina acționarilor/asociaților.
Nerespectarea obligației de depunere a declarației privind beneficiarul real constituie contravenție şi se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei.
Din dispozițiile legale reiese faptul că sancțiunea va fi aplicată reprezentantului legal al persoanelor
juridice (administratorului), în sarcina lui fiind stabilită obligația respectării acestei obligații.
În situația în care obligația de a furniza informațiile cu privire la beneficiarul real nu este respectată nici după
aplicarea amenzii respective, societatea va putea fi dizolvată la cererea Oficiului Național al Registrului Comerțului. Cauza de dizolvare poate fi înlăturată înainte de a se pune concluzii în fond, în măsura în care
situația care a dus la inițierea cererii de dizolvare este remediată.
7. Sfatul nostru
Având în vedere că în cazul multor societăți cu asociați sau acționari persoane juridice străine, primirea informațiilor privind beneficiarul real este un proces de durată și presupune solicitarea de informații succesive de la mai multe companii, vă recomandăm să întreprindeți demersuri din timp în vederea identificării
beneficiarului legal și al depunerii declarației respective, consultând echipa noastră în timp util.
Citește și |
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 3944 / 5305 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager la Amromco Energy: ”În următoarea perioadă ne așteptăm la majorări de taxe și impozite, dar și la liberalizarea prețului energiei. O creștere a prețurilor la energie în Europa nu poate aduce decât un val imediat de scumpiri resimțit local”
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Litigii
Insolvență ̸ Restructurare | Bulboacă & Asociații reprezintă atât debitori aflați în insolvență sau pre-insolvență, în mandate ce implică atragere de fresh money, parteneri equity noi, negocieri cu creditori existenți pentru reașezarea creditelor și a garanțiilor actuale, cât și investitori și finanțatori dispuși să investească în companii aflate în astfel de proceduri. Cătălin Petrea, Deputy Managing Partner: “Ne implicăm total în proiecte în care credem că există o șansă reală de restructurare. Preferăm să nu folosim elemente inovative, ci strategii testate, care să reechilibreze raportul de încredere dintre participanții la proceduri”
INTERVIU | Transferul echipei de Tax and Finance de la Noerr către Kinstellar s-a finalizat cu succes. Iulian Sorescu, partener și unul dintre coordonatorii practicii: ”Mesajul nostru este unul de continuitate și de încredere. Pentru clienți, tranziția aduce accesul la o echipă și mai mare, cu o combinație de expertiză juridică și financiară care acoperă toate nevoile companiilor nu doar la nivel local, dar și la nivel internațional”
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
RTPR, alături de Autonom Services la o nouă emisiune de obligațiuni corelate cu obiective de sustenabilitate. Echipa, coordonată de Mihai Ristici (Partener) și Vlad Stamatescu (Counsel)
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
LegiTeam: Voicu & Asociații is looking for business lawyers
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...