Camera Deputaţilor: Modificări la legea securităţii naţionale privind datele cu caracter personal
12 Noiembrie 2024
AgerpresCamera Deputaţilor este prima sesizată cu acest proiect, Senatul fiind decizional.
Camera Deputaţilor a adoptat, marţi, un proiect care modifică legea nr.51/1991 privind securitatea naţională a României, introducând mai multe prevederi referitoare la datele cu caracter personal.
S-au înregistrat 192 voturi ''pentru'', 4 ''contra'' şi 36 de abţineri.
Propunerea legislativă completează Legea 51/1991, în sensul armonizării legislaţiei naţionale cu cea europeană, dar şi cu cerinţele CEDO în ceea ce priveşte protecţia datelor cu caracter personal.
"Astfel, în spiritul recomandărilor CEDO, referitoare la includerea, în legislaţia referitoare la securitatea naţională, a unor reglementări exprese privind protecţia datelor personale, se consideră necesară instituirea unor dispoziţii care să prevadă obligaţiile autorităţilor care prelucrează date cu caracter personal în cadrul activităţilor de realizare a securităţii naţionale, colectarea acestor date numai în scopuri de securitate naţională, ştergerea sau distrugerea datelor cu caracter personal atunci când se constată că acestea nu au legătură cu riscuri sau ameninţări la adresa securităţii naţionale a României, controlul parlamentar asupra modului de aplicare a dispoziţiilor referitoare la datele cu caracter personal", se arată în raportul comisiilor parlamentare SRI şi SIE.
S-au înregistrat 192 voturi ''pentru'', 4 ''contra'' şi 36 de abţineri.
Propunerea legislativă completează Legea 51/1991, în sensul armonizării legislaţiei naţionale cu cea europeană, dar şi cu cerinţele CEDO în ceea ce priveşte protecţia datelor cu caracter personal.
"Astfel, în spiritul recomandărilor CEDO, referitoare la includerea, în legislaţia referitoare la securitatea naţională, a unor reglementări exprese privind protecţia datelor personale, se consideră necesară instituirea unor dispoziţii care să prevadă obligaţiile autorităţilor care prelucrează date cu caracter personal în cadrul activităţilor de realizare a securităţii naţionale, colectarea acestor date numai în scopuri de securitate naţională, ştergerea sau distrugerea datelor cu caracter personal atunci când se constată că acestea nu au legătură cu riscuri sau ameninţări la adresa securităţii naţionale a României, controlul parlamentar asupra modului de aplicare a dispoziţiilor referitoare la datele cu caracter personal", se arată în raportul comisiilor parlamentare SRI şi SIE.
Potrivit proiectului adoptat, în situaţiile de ameninţări la adresa securităţii naţionale a României, organele cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale pot să creeze, dezvolte, administreze şi utilizeze baze de date, sisteme informatice şi de comunicaţii, precum şi aplicaţii şi alte resurse în mediul on-line, în condiţiile legii.
De asemenea, au fost introduse în lege 8 noi articole.
Pentru asigurarea securităţii naţionale, autorităţile cu atribuţii în domeniul securităţii naţionale prelucrează, prin mijloace automate, precum şi prin alte mijloace decât cele automate, date cu caracter personal care fac parte dintr-un sistem de evidenţă sau sunt destinate să fie incluse într-un asemenea sistem. Aceste autorităţi aplică măsurile tehnice şi organizatorice specifice protecţiei informaţiilor clasificate, astfel încât să prevină comunicarea, distrugerea sau accesul neautorizat ori alterarea datelor prelucrate, prevede textul adoptat.
De asemenea, autorităţile din domeniul securităţii naţionale au următoarele obligaţii: să prelucreze date cu caracter personal cu bună credinţă şi respectarea dispoziţiilor legale; să colecteze date cu caracter personal numai în scopuri de securitate naţională, inclusiv în procesul de avizare preliminar eliberării certificatului de securitate sau autorizaţiei de acces la informaţii clasificate; să se asigure, cu ocazia oricărei prelucrări, că datele cu caracter personal stocate sunt exacte şi dacă este necesar, să le actualizeze. Datele inexacte sunt radiate sau corectate, după caz.
De asemenea, alte obligaţii ale autorităţilor din domeniu sunt: să verifice în sistemele proprii de evidenţă, la anumite intervale de timp, dar nu mai târziu de 5 ani de la stocare, dacă datele cu caracter personal stocate trebuie păstrate, corectate, radiate ori distruse; să se asigure că transmiterea, comunicarea sau transferul de date cu caracter personal se realizează în scopurile prevăzute sau în scopul îndeplinirii unei atribuţii legale autorităţii sau instituţiei de aplicare a legii sau altor autorităţi publice, cu condiţia ca datele să fie prelucrate în legătură cu acest scop şi nu mai mult timp decât este necesar; să şteargă sau să distrugă datele cu caracter personal pe care le deţin, indiferent de forma de stocare, atunci când constată că acestea nu au legătură cu vulnerabilităţi, riscuri sau ameninţări la adresa securităţii naţionale a României.
Proiectul prevede că aceste reguli de protecţie se aplică datelor cu caracter personal prelucrate pentru asigurarea securităţii naţionale, precum şi celor care vizează viaţa intimă, familială şi privată, onoarea şi reputaţia persoane lor, cunoscute incidental în cadrul activităţilor de informaţii şi contrainformaţii.
Suportul pe care sunt înregistrate aceste date cu caracter personal cunoscute incidental în cadrul activităţilor de informaţii şi contrainformaţii va fi distrus sau, după caz, şters, când nu au legătură cu vulnerabilităţile, riscurile sau ameninţările la adresa securităţii naţionale a României.
Comisiile Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru exercitarea controlului parlamentar asupra activităţii autorităţilor din domeniu verifică modul de aplicare a procedurilor emise în vederea implementării acestor prevederi.
Persoana care, în legătură cu o situaţie determinată, se consideră vătămată în drepturile sau interesele sale legitime prin nerespectarea, de către autorităţi a obligaţiilor se poate adresa, în scris şi motivat, comisiilor parlamentare în funcţie de competenţa materială a acestora. În maximum 30 de zile de la data primirii solicitării, autoritatea comunică punctul de vedere, care nu conţine date şi informaţii referitoare la operaţiuni sau activităţi operative în curs sau care urmează a fi executate, surse de informare ori metode şi mijloace specifice, precum şi informaţii care pot conduce la deconspirarea calităţii reale, a cadrelor operative.
În cazul Serviciului de Informaţii Externe, acesta comunică, în maximum 30 de zile de la data primirii solicitării, punctul său de vedere, care nu conţine date şi informaţii referitoare la acţiunile, sediile şi personalul instituţiei, sursele de informare, metodele şi mijloacele specifice, respectiv procesele de avizare/revalidare a accesului la informaţii clasificate.
În situaţia în care comisia parlamentară constată că plângerea este neîntemeiată, o respinge în termen de 15 zile de la data primirii punctului de vedere printr-un raport şi comunică persoanei care a formulat plângerea că dreptul ori interesul său legitim nu au fost afectate. În situaţia în care comisia parlamentară constată că plângerea este întemeiată, sesizează organele competente.
Persoana nemulţumită de răspunsul comisiei parlamentare poate formula plângere în condiţiile Legii contenciosului administrativ.
Camera Deputaţilor este prima sesizată cu acest proiect, Senatul fiind decizional.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 25 / 5320 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Țuca Zbârcea & Asociații obține la Înalta Curte de Casație și Justiție o hotărâre definitivă privind daune de 3.500.000 lei acordate pentru abuz de drept procesual
RTPR semnează a 28-a tranzacție de private equity din ultimii 2 ani. Firma de avocați a asistat cu succes Abris Capital Partners în exit-ul din Pehart Grup
Consolidare pe piață agricolă pentru un jucător important din domeniul comerțului cu produse agricole și de morărit, prin finanțarea asistată de Bulboacă și Asociații
Schoenherr își extinde Italian Desk într-o structură inovatoare la nivelul Europei Centrale și de Est
Wolf Theiss a asistat BCR cu privire la acordarea unei finanțări de 29,5 mil. € pentru clădirea de birouri Unirii View din București. Claudia Chiper (partener) a coordonat echipa
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Client Choice by Lexology | Patru avocați din România au primit recunoaștere anul acesta și au fost incluși în categoria Global Elite Thought Leader. Georgiana Bădescu (partener Schoenherr) și Luminița Popa (fondator Popa Legal), printre profesioniștii români recomandați de clienți pentru serviciile ireproșabile și calitatea asistenței oferite
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Irina Stănică, absolventă „Magna cum Laude” a Facultății de Drept și coordonatoarea practicii de Dreptul Muncii de la Toncescu și Asociații - KPMG Legal, promovată recent pe poziția de Partener: ”Evoluția unui avocat depinde de un echilibru între talent, muncă și capacitatea de adaptare la schimbare. Consider că un comportament etic, împreună cu competența tehnică și relațiile interpersonale, fac ca un avocat să facă un pas în față într-un mediu competitiv”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...