Curtea de Arbitraj București: Clauza de arbitraj, necesară în contractele comerciale
03 Decembrie 2024
BizLawyerSpecialiști în drept și arbitrii Curții de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București au punctat avantajele pe care arbitrajul institutionalizat le aduce, precum celeritatea soluționării litigiilor, confidențialitatea, costurile mici, degrevarea instanțelor de judecată, în raport de prerogativele legislative, cunoscute de publicul larg ca fiind “Justiție alternativă”.
Curtea de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București a organizat ”Business Breakfast: Arbitrajul – clauza compromisorie și implicațiile sale”, eveniment al cărui scop a fost acela de a informa antreprenorii cu privire la importanța pe care arbitrajul institutionalizat și introducerea clauzei de arbitraj o au în contractele comerciale și în contractele de achiziții publice.
În cadrul evenimentului, specialiști în drept și arbitrii Curții de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București au punctat avantajele pe care arbitrajul institutionalizat le aduce, precum celeritatea soluționării litigiilor, confidențialitatea, costurile mici, degrevarea instanțelor de judecată, în raport de prerogativele legislative, cunoscute de publicul larg ca fiind “Justiție alternativă”.
În cadrul evenimentului, specialiști în drept și arbitrii Curții de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București au punctat avantajele pe care arbitrajul institutionalizat le aduce, precum celeritatea soluționării litigiilor, confidențialitatea, costurile mici, degrevarea instanțelor de judecată, în raport de prerogativele legislative, cunoscute de publicul larg ca fiind “Justiție alternativă”.
„Camera București consideră că, datorită avantajelor sale certe, arbitrajul ar trebui să fie în permanență pe agenda publică a decidenților, drept o alternativă viabilă la soluționarea litigiilor, inclusiv în contractele de achiziție publică. Știm cu toții că din cauza suprasolicitării instanțelor de judecată, termenele sunt fixate la intervale de timp destul de lungi, procesul întinzându-se pe parcursul multor luni și, în cazurile complexe, chiar ani, ceea ce, trebuie să recunoaștem, poate influența negativ bunul mers al proiectelor, atât în mediul privat, cât și în cel public. În plus, nu sunt de neglijat stresul la care sunt supuse părțile și lipsa de confidențialitate a actului de judecată, care poate conduce la deteriorarea imaginii și reputației acestora. Aceste inconveniente pot fi evitate dacă se apelează la arbitraj! Mai mult, date fiind avantajele incontestabile ale arbitrajului, ne dorim să purtăm dialog constructiv cu toți factorii interesați cu privire la stabilirea etapelor de parcurs pentru ca arbitrajul instituționalizat să fie accesat cu succes și în mediul public fără riscuri pentru părțile implicate” a declarat președintele Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București, Iuliu Stocklosa, în deschiderea evenimentului.
La rândul său, președintele Curții de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București, Cristina Petrovici a făcut apel la specialiștii în domeniu pentru educarea antreprenorilor în privința arbitrajului comercial și soluționarea litigiilor în afara instanțelor de judecată.
„Sper că, prin implicarea și cu ajutorul dumneavoastră, al specialiștilor, vom reuși să educăm mediul economic bucureștean să facă uz de calea arbitrajului institutionalizat, care este cea mai bună alternativă de soluționare a litigiilor între comercianți. Mă bucur că avem alături de noi atât mediul academic, cât și reprezentanți ai unor instituții publice. Vedem acest eveniment ca o oportunitate pentru ca mediul de afaceri să reușească să ne sprijine în demersul nostru de a face din arbitraj ceea ce trebuie să fie. După cum știti, Curtea de Arbitraj București este cea mai veche din România. Mă bucur că acum avem ocazia să vă prezentăm clauza compromisorie și implicațiile sale și să reușim, împreună, să oferim mediului de afaceri această oportunitate”, a declarat Cristina Petrovici, președintele Curții de Arbitraj București.
De asemenea, în deschiderea evenimentului, președintele Curții de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României, Ștefan Deaconu, a reiterat avantajele pe care arbitrajul comercial le aduce antreprenorilor, notând importanța sprijinului pe care arbitrajul îl aduce instanțelor.
„Arbitrajul comercial nu este în competiție cu instanțele statale. Arbitrajul este un ajutor pe care noi îl oferim instanțelor judecătorești prin degrevarea lor de aceste cauze. Sunt o serie de cauze care pot merge în arbitraj. Dacă ne uităm în Codul de Procedură Civilă, vom observa că sunt domenii nearbitrabile dar sunt o serie de litigii care sunt arbitrabile, iar rolul nostru este de a promova cât mai mult acest arbitraj. Arbitrajul există atâta timp cât oamenii au încredere în instituțiile de arbitraj și în arbitrii. Trebuie o atenție sporită la credibilitate. Calitatea hotărârilor arbitrale denotă calitatea pe care instituțiile de arbitraj o au și o dau acestui proces de arbitraj. Mă bucur că anul acesta, Înalta Curte de Casație și Justiție a decis ca arbitrajul comercial să fie făcut doar de către instituțiile recunoscute prin lege, deoarece aveam o mare problemă cu arbitrajele exercitate de ONG-uri. Calitatea lor era îndoielnică iar multe hotărâri erau ulterior anulate în instanță. De aceea, trebuie să avem o mare atenție la calitatea hotărârilor” a declarat Ștefan Deaconu.
Evenimentul a continuat apoi cu un panel format din specialiști în domeniu, în cadrul căruia au fost expuse avantajele clauzei compromisorii din perspectiva europeană a soluționării alternative a litigiilor, precum și implicațiile clauzei compromisorii în contractele de achiziție publică. Panelul a fost încheiat printr-o serie de recomandări practice pentru redactarea clauzei arbitrale.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 29 / 5338 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...