Curtea de Arbitraj București: Clauza de arbitraj, necesară în contractele comerciale
03 Decembrie 2024
BizLawyerSpecialiști în drept și arbitrii Curții de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București au punctat avantajele pe care arbitrajul institutionalizat le aduce, precum celeritatea soluționării litigiilor, confidențialitatea, costurile mici, degrevarea instanțelor de judecată, în raport de prerogativele legislative, cunoscute de publicul larg ca fiind “Justiție alternativă”.
Curtea de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București a organizat ”Business Breakfast: Arbitrajul – clauza compromisorie și implicațiile sale”, eveniment al cărui scop a fost acela de a informa antreprenorii cu privire la importanța pe care arbitrajul institutionalizat și introducerea clauzei de arbitraj o au în contractele comerciale și în contractele de achiziții publice.
În cadrul evenimentului, specialiști în drept și arbitrii Curții de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București au punctat avantajele pe care arbitrajul institutionalizat le aduce, precum celeritatea soluționării litigiilor, confidențialitatea, costurile mici, degrevarea instanțelor de judecată, în raport de prerogativele legislative, cunoscute de publicul larg ca fiind “Justiție alternativă”.
În cadrul evenimentului, specialiști în drept și arbitrii Curții de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București au punctat avantajele pe care arbitrajul institutionalizat le aduce, precum celeritatea soluționării litigiilor, confidențialitatea, costurile mici, degrevarea instanțelor de judecată, în raport de prerogativele legislative, cunoscute de publicul larg ca fiind “Justiție alternativă”.
„Camera București consideră că, datorită avantajelor sale certe, arbitrajul ar trebui să fie în permanență pe agenda publică a decidenților, drept o alternativă viabilă la soluționarea litigiilor, inclusiv în contractele de achiziție publică. Știm cu toții că din cauza suprasolicitării instanțelor de judecată, termenele sunt fixate la intervale de timp destul de lungi, procesul întinzându-se pe parcursul multor luni și, în cazurile complexe, chiar ani, ceea ce, trebuie să recunoaștem, poate influența negativ bunul mers al proiectelor, atât în mediul privat, cât și în cel public. În plus, nu sunt de neglijat stresul la care sunt supuse părțile și lipsa de confidențialitate a actului de judecată, care poate conduce la deteriorarea imaginii și reputației acestora. Aceste inconveniente pot fi evitate dacă se apelează la arbitraj! Mai mult, date fiind avantajele incontestabile ale arbitrajului, ne dorim să purtăm dialog constructiv cu toți factorii interesați cu privire la stabilirea etapelor de parcurs pentru ca arbitrajul instituționalizat să fie accesat cu succes și în mediul public fără riscuri pentru părțile implicate” a declarat președintele Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București, Iuliu Stocklosa, în deschiderea evenimentului.
La rândul său, președintele Curții de Arbitraj de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a Municipiului București, Cristina Petrovici a făcut apel la specialiștii în domeniu pentru educarea antreprenorilor în privința arbitrajului comercial și soluționarea litigiilor în afara instanțelor de judecată.
„Sper că, prin implicarea și cu ajutorul dumneavoastră, al specialiștilor, vom reuși să educăm mediul economic bucureștean să facă uz de calea arbitrajului institutionalizat, care este cea mai bună alternativă de soluționare a litigiilor între comercianți. Mă bucur că avem alături de noi atât mediul academic, cât și reprezentanți ai unor instituții publice. Vedem acest eveniment ca o oportunitate pentru ca mediul de afaceri să reușească să ne sprijine în demersul nostru de a face din arbitraj ceea ce trebuie să fie. După cum știti, Curtea de Arbitraj București este cea mai veche din România. Mă bucur că acum avem ocazia să vă prezentăm clauza compromisorie și implicațiile sale și să reușim, împreună, să oferim mediului de afaceri această oportunitate”, a declarat Cristina Petrovici, președintele Curții de Arbitraj București.
De asemenea, în deschiderea evenimentului, președintele Curții de Arbitraj Comercial Internațional de pe lângă Camera de Comerț și Industrie a României, Ștefan Deaconu, a reiterat avantajele pe care arbitrajul comercial le aduce antreprenorilor, notând importanța sprijinului pe care arbitrajul îl aduce instanțelor.
„Arbitrajul comercial nu este în competiție cu instanțele statale. Arbitrajul este un ajutor pe care noi îl oferim instanțelor judecătorești prin degrevarea lor de aceste cauze. Sunt o serie de cauze care pot merge în arbitraj. Dacă ne uităm în Codul de Procedură Civilă, vom observa că sunt domenii nearbitrabile dar sunt o serie de litigii care sunt arbitrabile, iar rolul nostru este de a promova cât mai mult acest arbitraj. Arbitrajul există atâta timp cât oamenii au încredere în instituțiile de arbitraj și în arbitrii. Trebuie o atenție sporită la credibilitate. Calitatea hotărârilor arbitrale denotă calitatea pe care instituțiile de arbitraj o au și o dau acestui proces de arbitraj. Mă bucur că anul acesta, Înalta Curte de Casație și Justiție a decis ca arbitrajul comercial să fie făcut doar de către instituțiile recunoscute prin lege, deoarece aveam o mare problemă cu arbitrajele exercitate de ONG-uri. Calitatea lor era îndoielnică iar multe hotărâri erau ulterior anulate în instanță. De aceea, trebuie să avem o mare atenție la calitatea hotărârilor” a declarat Ștefan Deaconu.
Evenimentul a continuat apoi cu un panel format din specialiști în domeniu, în cadrul căruia au fost expuse avantajele clauzei compromisorii din perspectiva europeană a soluționării alternative a litigiilor, precum și implicațiile clauzei compromisorii în contractele de achiziție publică. Panelul a fost încheiat printr-o serie de recomandări practice pentru redactarea clauzei arbitrale.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 11 / 5320 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR semnează a 28-a tranzacție de private equity din ultimii 2 ani. Firma de avocați a asistat cu succes Abris Capital Partners în exit-ul din Pehart Grup
Consolidare pe piață agricolă pentru un jucător important din domeniul comerțului cu produse agricole și de morărit, prin finanțarea asistată de Bulboacă și Asociații
Schoenherr își extinde Italian Desk într-o structură inovatoare la nivelul Europei Centrale și de Est
Wolf Theiss a asistat BCR cu privire la acordarea unei finanțări de 29,5 mil. € pentru clădirea de birouri Unirii View din București. Claudia Chiper (partener) a coordonat echipa
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Client Choice by Lexology | Patru avocați din România au primit recunoaștere anul acesta și au fost incluși în categoria Global Elite Thought Leader. Georgiana Bădescu (partener Schoenherr) și Luminița Popa (fondator Popa Legal), printre profesioniștii români recomandați de clienți pentru serviciile ireproșabile și calitatea asistenței oferite
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Irina Stănică, absolventă „Magna cum Laude” a Facultății de Drept și coordonatoarea practicii de Dreptul Muncii de la Toncescu și Asociații - KPMG Legal, promovată recent pe poziția de Partener: ”Evoluția unui avocat depinde de un echilibru între talent, muncă și capacitatea de adaptare la schimbare. Consider că un comportament etic, împreună cu competența tehnică și relațiile interpersonale, fac ca un avocat să facă un pas în față într-un mediu competitiv”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv, cu experiență relevantă în profesie între 5-8 ani | Litigii
CMS, desemnată de Mergermarket drept firma anului în domeniul fuziunilor și achizițiilor în Europa Centrală și de Est
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...