ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Curtea de Conturi recomandă iniţierea demersurilor pentru promovarea unui proiect de lege a salarizării specifice justiţiei

29 Mai 2025   |   Agerpres

Potrivit instituţiei, evaluarea modului de stabilire a drepturilor salariale ale personalului la nivelul Înaltei Curţi şi ale instanţelor judecătoreşti a evidenţiat impedimente de ordin legislativ, în contextul existenţei unui cadru de reglementare complex, marcat de necorelări/conflicte de natură juridică între Legea - cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice şi jurisprudenţa în materia salarizării personalului din sistemul de justiţie.

 
 
Curtea de Conturi a recomandat iniţierea demersurilor pentru promovarea unui proiect de lege a salarizării specifice domeniului justiţiei, în cadrul misiunilor de audit public extern realizate la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.

"În contextul misiunilor de audit de conformitate şi financiar efectuate la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ), Curtea de Conturi a transmis instanţei supreme o serie de recomandări menite să conducă la asigurarea coerenţei, clarităţii şi uniformizării modului de aplicare a normelor juridice în domeniul salarizării personalului angajat în sistemul de justiţie. Recomandările au fost formulate în urma auditului de conformitate privind verificarea modalităţii de respectare a legislaţiei referitoare la salarizarea unitară la entităţile aparţinând sectorului de justiţie/sistemului judiciar, pentru perioada 2021-2023, şi au fost reluate ca urmare a auditului financiar efectuat la ÎCCJ pentru situaţiile financiare aferente anului 2023", se arată într-un comunicat al Curţii de Conturi.


Potrivit instituţiei, evaluarea modului de stabilire a drepturilor salariale ale personalului la nivelul Înaltei Curţi şi ale instanţelor judecătoreşti a evidenţiat impedimente de ordin legislativ, în contextul existenţei unui cadru de reglementare complex, marcat de necorelări/conflicte de natură juridică între Legea - cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice şi jurisprudenţa în materia salarizării personalului din sistemul de justiţie. Astfel, acţiunile judecătoreşti formulate de angajaţi în contradictoriu cu angajatorii, prin care au solicitat recunoaşterea unor drepturi salariale, au înregistrat o dinamică fără precedent, amplificând fenomenul litigios aşa cum au remarcat auditorii.

"În temeiul dispoziţiilor unei sentinţe civile, la nivelul instanţelor au fost emise acte administrative de salarizare prin care cuantumul indemnizaţiei de încadrare/salariului de bază a fost stabilit "fără a fi afectat de limitările prevăzute de art. 38 alin. 6" din Legea - cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare. În baza situaţiilor recapitulative şi centralizatoarelor de salarii, analizând corelativ nivelul venitului brut total aferent unei luni calendaristice cu salarii acordate plafonat, cu nivelul venitului brut total aferent unei luni calendaristice în care salariile au fost acordate deplafonat, a rezultat o diferenţă totală de 35,724 milioane lei pentru 14 curţi de apel verificate - au menţionat auditorii", se precizează în comunicat.

Referitor la categoria profesională funcţionari publici, Curtea de Conturi precizează că procentul în care au fost acordate unele elemente constitutive ale venitului salarial a fost stabilit de către instanţele de judecată prin deciziile pronunţate, fără a fi prevăzute de acte normative specifice (suplimentul de post în procent de 25% şi suplimentul corespunzător treptei de salarizare în procent de 25%).

De asemenea, în comunicat se arată că în perioada auditată, actele administrative de salarizare au fost emise, în marea lor majoritate, în baza sentinţelor judecătoreşti definitive. Conform datelor raportate prin situaţiile financiare încheiate la sfârşitul anului 2023, datoriile reprezentând drepturi de natură salarială restante stabilite prin acte administrative de salarizare şi prevăzute în hotărâri judecătoreşti erau de 6,799 miliarde lei.

"Concluzionând, analiza modului de stabilire a salarizării personalului a evidenţiat o practică neunitară, care a generat diferenţe valorice semnificative la nivelul indemnizaţiei de încadrare/salariului de bază şi/sau a sporurilor acordate personalului, atât între ordonatorul principal şi instanţele de judecată, cât şi între instanţe pentru toate categoriile profesionale: personal auxiliar, personal conex, funcţionari publici şi personal contractual, cu excepţia magistraţilor pentru care actele administrative de salarizare au fost emise centralizat la nivelul ordonatorului principal de credite", se menţionează în comunicat.

În contextul misiunii de audit de conformitate, Curtea de Conturi a transmis Înaltei Curte de Casaţie şi Justiţie o serie de recomandări, astfel: iniţierea demersurilor pentru promovarea unui proiect de lege a salarizării specifice domeniului justiţiei, precedată de o evaluare care să evidenţieze veniturile salariale corespunzătoare fiecărei categorii profesionale din acest domeniu; intensificarea dialogului şi a colaborării cu instituţiile din cadrul Familiei ocupaţionale Justiţie pentru a identifica soluţii viabile necesare ajustării politicii salariale şi transpunerii reglementărilor legale în norme şi proceduri administrative interne, precum şi pentru a preveni litigiile de muncă; iniţierea demersurilor pentru consolidarea autorităţii ordonatorului principal de credite în relaţie cu instanţele judecătoreşti, vizând adoptarea deciziilor financiare ce decurg din gestionarea bugetului pentru cheltuielile de personal, precum şi pentru alte categorii de cheltuieli intrinsec legate de cheltuielile de personal ale curţilor de apel, tribunalelor, tribunalelor specializate şi al judecătoriilor.

Curtea recomandă întărirea mecanismelor de control intern managerial la nivelul ordonatorilor secundari şi terţiari ai ÎCCJ, cu scopul de a asigura gestionarea adecvată a procesului de stabilire şi calcul al drepturilor salariale, precum şi de punere în executare a hotărârilor judecătoreşti pentru categoriile de personal aflate în subordinea acestora, având în vedere că responsabilitatea pentru utilizarea legală şi eficientă a fondurilor publice alocate instanţelor de judecată revine integral acestor ordonatori; consolidarea structurii de audit public intern în vederea asigurării cadrului organizatoric şi funcţional necesar desfăşurării în condiţii optime a activităţii de audit public intern, atât la nivelul ordonatorului principal, cât şi la nivelul curţilor de apel, tribunalelor, tribunalelor specializate şi judecătoriilor, cu respectarea competenţelor conferite de reglementările legale; analiza salariilor de bază/indemnizaţiilor de încadrare şi a sporurilor aferente, acordate întregului personal din cadrul ÎCCJ şi al instanţelor judecătoreşti din punct de vedere al legalităţii şi respectării principiului egalităţii, în contextul în care sunt necesare instrumente de ordin legal care să asigure o abordare şi aplicare unitară a salarizării raportat la amploarea fenomenului litigios.

Analiza va fi efectuată de către o comisie desemnată în acest sens, din care vor face parte specialişti din cadrul structurilor funcţionale de specialitate ale ÎCCJ, respectiv resurse umane, salarizare, juridic şi audit public intern.

Potrivit sursei citate, raportul cuprinzând concluziile analizei realizate va fi înaintat Ministerului Justiţiei, Consiliului Superior al Magistraturii, Guvernului şi Parlamentului României în vederea promovării măsurilor legale necesare asigurării unei abordări unitare a salarizării personalului din cadrul autorităţilor judecătoreşti.

Totodată, se recomandă implementarea sistemului informatic de evidenţă centralizată a drepturilor salariale/ drepturilor câştigate în instanţă, astfel încât să se asigure instituirea mecanismului de monitorizare şi evaluare periodică a conformităţii cu reglementările legale specifice salarizării, atât la nivelul ordonatorului principal, cât şi la nivelul curţilor de apel, tribunalelor, tribunalelor specializate şi judecătoriilor.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 24 / 5458
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Kinstellar asistă Special Flanges pe toate aspectele, tranzacționale și de taxe, în achiziția producătorului industrial român Vilmar SA, cu o echipă pluridisciplinară coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener, Co-Head of Corporate M&A) | Skadden, Simmons&Simmons și alte două firme de avocați din România au fost de o parte și de alta în această tranzacție
CMS, alături de Bitdefender la achiziția Mesh Security | Horea Popescu (Managing Partner CMS România) și Mircea Moraru (Senior Counsel), în echipa multidisciplinară coordonată de la Londra, care a oferit consultanță cumpărătorului în toate aspectele tranzacției supusă acum aprobărilor din partea autorităților de reglementare
“Schimbare” este cuvântul de ordine pe piața muncii, spun avocații de Employment de la Mușat & Asociații, fenomenul fiind potențat de avansul tehnologic rapid, evoluția așteptărilor angajaților și necesitatea adaptării la noile realități economice și sociale | Echipa gestionează un număr mare de proiecte care implică restructurări ample ale companiilor multinaționale, creşterea numărului de litigii fiind evidențiată în analiza tendințelor observate. De vorbă cu membrii echipei despre mandatele strategice încredințate de companii lideri în industrii variate și provocările anului 2025
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
O gamă variată de mandate pentru avocații de Employment de la Mitel & Asociații | Schimbările din zona legislației muncii și noile tendințe în politica de personal, analizate de Mădălina Mitel (Partener) și Cristina Dan (Counsel)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | Patru case locale independente de avocați și două birouri ale unor firme internaționale, pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România”. NNDKP, CMS și Schoenherr, printre premianți, Popescu & Asociații, listată în trei categorii. Ce avocați români sunt în prim plan, anul acesta
LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat stagiar pentru practica de Drept Societar și Comercial
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...