Raportul legislativ al lunii februarie 2024
01 Martie 2024
AGERPRESMai jos, legile promulgate în luna februarie 2024.
Între legile promulgate în luna februarie 2024, se numără:
*Legea nr. 18 din 22 februarie 2024 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 131/2020 privind reglementarea unor măsuri
*Legea nr. 19 din 22 februarie 2024 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2017 pentru modificarea şi completarea unor acte normative
*Legea nr. 20 din 22 februarie 2024 pentru modificarea şi completarea art. 10 din Legea nr. 75/1994 privind arborarea drapelului României, intonarea imnului naţional şi folosirea sigiliilor cu stema României de către autorităţile şi instituţiile publice
*Legea nr. 23 din 23 februarie 2024 pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României şi Cabinetul de miniştri al Ucrainei privind recunoaşterea reciprocă a actelor de studii, semnat la Bucureşti la 18 august 2023
*Legea nr. 18 din 22 februarie 2024 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 131/2020 privind reglementarea unor măsuri
*Legea nr. 19 din 22 februarie 2024 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 82/2017 pentru modificarea şi completarea unor acte normative
*Legea nr. 20 din 22 februarie 2024 pentru modificarea şi completarea art. 10 din Legea nr. 75/1994 privind arborarea drapelului României, intonarea imnului naţional şi folosirea sigiliilor cu stema României de către autorităţile şi instituţiile publice
*Legea nr. 23 din 23 februarie 2024 pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul României şi Cabinetul de miniştri al Ucrainei privind recunoaşterea reciprocă a actelor de studii, semnat la Bucureşti la 18 august 2023
*Legea nr. 18 din 22 februarie 2024 privind acordarea unor sporuri salariale acordate personalului din direcţiile de sănătate în contextul pandemiei de COVID-19
Ordonanţa de urgenţă nr. 131 din 7 august 2020 prevede o serie de sporuri salariale acordate angajaţilor din domeniul sănătăţii în contextul pandemiei de COVID-19.
În vederea prevenirii şi combaterii efectelor pandemiei de COVID-19, personalul din cadrul direcţiilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti care execută, conduce sau coordonează misiuni şi sarcini de serviciu pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 beneficiază de un spor calculat la salariul de bază după cum urmează: directorul executiv şi directorii executivi adjuncţi beneficiază de un spor la salariul de bază de 40%; funcţionarii publici încadraţi în serviciul de control în sănătate publică beneficiază de un spor la salariul de bază de 30%, se arată în OUG.
De asemenea, OUG mai arată că suma sporurilor pentru condiţii de muncă acordată peste limita minimă, stabilită conform prevederilor art. 23 din Legea-cadru nr. 153/2017 pentru personalul de specialitate medico-sanitar şi auxiliar sanitar, inclusiv pentru personalul de specialitate din structurile paraclinice medico-sanitare şi personalul paramedical, implicat direct în transportul, echiparea, evaluarea, diagnosticarea şi tratamentul pacienţilor diagnosticaţi cu COVID-19, nu se ia în calcul la determinarea limitei prevăzute la art. 25 din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare.
Ordonanţa de urgenţă a fost depusă la parlament în septembrie 2020 (PL-x nr. 551/2020). Iniţiatorul motiva atunci urgenţa unei salarizări echitabile, în condiţiile în care exista o diferenţă majoră de salarizare între personalul din cadrul direcţiilor de sănătate cu atribuţii în gestionarea pandemiei şi medicii din spitale, se arată în expunerea de motive de pe https://www.cdep.ro/.
Legea de aprobare a OUG a fost promulgată la 22 februarie 2024. Ordonanţa şi-a produs efectele începând cu 10 august 2020, data publicării sale în Monitorul Oficial.
*Legea nr. 19 din 22 februarie 2024 privind majorarea punctului de pensie
Legea nr. 19/2024 este o un act normativ de aprobare a Ordonanţei de urgenţă nr. 82/2017 pentru modificarea şi completarea unor acte normative. Ordonanţa de urgenţă din 2017 prevedea că "începând cu data de 1 iulie 2018, prin derogare de la prevederile art. 102 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, valoarea punctului de pensie se majorează cu 10% şi este de 1.100 lei."
"Prin derogare de la prevederile art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 6/2009 privind instituirea pensiei sociale minime garantate, aprobată prin Legea nr. 196/2009, cu modificările ulterioare, în perioada 1 iulie - 31 decembrie 2018 nivelul indemnizaţiei sociale pentru pensionari este de 640 lei, mai prevedea OUG.
Proiectul de Ordonanţă (PL-x nr. 584/2017) s-a aflat pe ordinea de zi a plenului Camerei Deputaţilor în sesiunea parlamentară din toamna anului 2021, după care a fost trimisă pentru raport suplimentar la Comisia pentru muncă şi protecţie socială. Proiectul de OUG a stat la Comisia pentru muncă şi protecţie socială până în toamna anului 2023, când a fost reînscrisă pe ordinea de zi a plenului Camerei. În final, OUG a fost adoptată la 7 februarie 2024, conform www.cdep.ro.
Legea de aprobare a Ordonanţei a fost promulgată la 22 februarie 2024. Potrivit textului actului normativ, Ordonanţa şi-a produs efectele începând cu 1 aprilie 2019.
În iulie 2017, punctul de pensie era de 1.000 de ron, iar în iulie 2018 era situat la valoarea de de 1100 ron. În septembrie 2019, valoarea acestuia s-a ridicat la 1.265 ron, iar în septembrie 2020 a ajuns la 1.442 ron. Pe parcursul anului 2021, valoarea acestuia a rămas la 1.442 ron. În ianuarie 2022 a crescut la 1.586, în ianuarie 2023 la 1.785, iar din ianuarie 2024 este de 2.032, conform informării de pe site-ul Casei de Pensii, https://www.cnpp.ro/.
*Legea nr. 20/2024 privind arborarea drapelului României, intonarea imnului naţional şi folosirea sigiliilor cu stema României de către autorităţile şi instituţiile publice
Legea prevede că Drapelul României se arborează în mod permanent şi la festivităţile şi ceremoniile oficiale naţionale, cu ocazia Zilei imnului naţional, precum şi la ceremoniile oficiale cu caracter internaţional.
De asemenea, noua lege introduce două alineate noi. Unul prevede că imnul naţional al României se intonează pe baza textului şi a partiturii prevăzute în anexa nr. 3, tipărite ca anexe, după caz, la bilete sau tichete de intrare ori la legitimaţii de acces sau invitaţii la respectivele evenimente, ori pe baza redării acestora prin proiectare pe ecrane instalate în acest scop. Nerespectarea de către organizatorii respectivelor evenimente a acestei obligaţii constituie contravenţie şi se sancţionează potrivit art. 24 alin. (1) lit. h) din anexa la Hotărârea Guvernului nr. 1.157/2001 pentru aprobarea Normelor privind arborarea drapelului României, intonarea imnului naţional şi folosirea sigiliilor cu stema României, cu modificările şi completările ulterioare, se mai arată în lege.
Propunerea legislativă de modificare a Legii nr. 75/1994 privind arborarea drapelului României a aparţinut mai multor deputaţi şi senatori ai PSD în septembrie 2023 (PL-x nr. 60/2023). În expunerea de motive se arată că "realitatea cotidiană a demonstrat că interpretarea vocală a imnului ridică anumite dificultăţi generate de necunoaşterea ori cunoaşterea incompletă, trunchiată sau aproximativă a textului imnului naţional de către participanţii la acele evenimente unde, în mod obligatoriu, se impune intonarea imnului", conform www.cdep.ro.
*Legea nr. 23 din 2024 privind Acordul româno-ucrainean pentru recunoaşterea reciprocă a actelor de studii
Prin Legea nr. 23 din 23 februarie 2024, s-a ratificat Acordul dintre Guvernul României şi Cabinetul de Miniştri al Ucrainei privind recunoaşterea reciprocă a actelor de studii, semnat la Bucureşti, la 18 august 2023.
La momentul aprobării Acordului, în 12 octombrie 2023, Guvernul informa că acordul va actualiza cadrul convenţiei care reglementează recunoaşterea reciprocă a actelor de studii şi a titlurilor ştiinţifice. Convenţia data din 1999 şi de atunci nu mai fusese modificată, se preciza într-un comunicat al Executivului, scrie gov.ro.
În acest context, actualizările prevăd recunoaşterea reciprocă a perioadelor de studii din învăţământul preuniversitar, precum şi recunoaşterea diplomei de licenţă, a diplomei de licenţă şi master şi a oricărei alte diplome de studii universitare cu o durată de 5-6 ani, eliberate în România, cu diplomele de studii universitare de specialist şi magister eliberate în Ucraina.
"Prin adoptarea proiectului de lege şi, ulterior, ratificarea acordului, reglementările în domeniu vor fi actualizate în raport cu normele europene transpuse în legislaţia naţională şi cu modificările legislative întreprinse la nivelul sistemelor naţionale de învăţământ din cele două state, inclusiv stabilirea Cadrului Naţional al Calificărilor", explica Guvernul la 12 octombrie 2023.
La baza legii a stat un proiect de lege iniţiat de guvern în octombrie 2023. În expunerea de motive, iniţiatorul a motivat că recunoaşterea reciprocă a actelor de studii şi a titlurilor ştiinţifice eliberate de instituţii de învăţământ acreditate în România şi în Ucraina este guvernată de Convenţia dintre cele două guverne, care nu a mai fost actualizată din 1999, conform www.cdep.ro.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 231 / 5313 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Avocații KPMG Legal – Toncescu și Asociații, în tranzacția prin care Grupul Lambert Dodard Chancereul intră în România prin preluarea pachetului majoritar de acțiuni la Calibra M&D Impex din Hunedoara | Dragoș Iamandoiu, Partener coordonator al practicii de M&A, René Schöb și Elena Surdeanu (KPMG) au coordonat echipele implicate în proiect
Schoenherr a asistat Otokar la semnarea contractului de 1 miliard USD pentru livrarea de vehicule tactice blindate către armata română. Iustin Armașu (partener) a coordonat echipa implicată în proiect
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv, cu experiență relevantă în profesie între 5-8 ani | Litigii
CMS, desemnată de Mergermarket drept firma anului în domeniul fuziunilor și achizițiilor în Europa Centrală și de Est
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Insolvență ̸ Restructurare | Bulboacă & Asociații reprezintă atât debitori aflați în insolvență sau pre-insolvență, în mandate ce implică atragere de fresh money, parteneri equity noi, negocieri cu creditori existenți pentru reașezarea creditelor și a garanțiilor actuale, cât și investitori și finanțatori dispuși să investească în companii aflate în astfel de proceduri. Cătălin Petrea, Deputy Managing Partner: “Ne implicăm total în proiecte în care credem că există o șansă reală de restructurare. Preferăm să nu folosim elemente inovative, ci strategii testate, care să reechilibreze raportul de încredere dintre participanții la proceduri”
Băiculescu și Asociații obține o soluție de clasare într-un dosar complex de evaziune fiscală, spălare de bani și grup infracțional organizat. Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Rezultatul reflectă nu doar respectarea principiilor fundamentale ale dreptului, ci și angajamentul nostru de a proteja interesele clienților într-un mod ferm și etic”
Filip & Company a asistat Qemetica în obținerea aprobării Consiliului Concurenței pentru achiziția diviziei de siliciu precipitat a PPG
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Litigii
Frații Micula obțin în SUA încă un verdict în defavoarea României, care ar trebui să plătească penalitați de 14 mil. USD, după ce un judecător american a aprobat sancțiuni de pană la 100.000 USD ̸ săptămână, considerând că reclamanții nu au primit întreaga sumă din hotărârea ICSID pronunțată în 2013 | Curtea de Justiție a Uniunii Europene a confirmat luna trecută decizia de a interzice României să plătească sumele din sentința arbitrală, invocând încălcări ale normelor privind ajutoarele de stat
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager la Amromco Energy: ”În următoarea perioadă ne așteptăm la majorări de taxe și impozite, dar și la liberalizarea prețului energiei. O creștere a prețurilor la energie în Europa nu poate aduce decât un val imediat de scumpiri resimțit local”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...