ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Facturi neîncasate şi mai multe produse din import la comercializare, printre neregulile găsite la Casa Unirea

12 Februarie 2024   |   AGERPRES

Termenele scadente aferente facturilor emise de către societatea Casa Unirea înregistrează şi peste 100 de zile întârziere, cea mai veche factură emisă şi neîncasată având scadenţa la data de 24.07.2023.

 
 
Direcţia de control din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) a constatat deficienţe şi nereguli în activitatea managementului societăţii Casa Română de Comerţ Agroalimentar "Unirea", în urma controlului derulat în perioada 13 decembrie 2023 - 31 ianuarie 2024, iar printre acestea se numără facturi neîncasate, în valoare de aproximativ 53 de milioane de lei, sau comercializarea într-o proporţie mai mare a produselor din import decât a celor provenite de la producătorii autohtoni.

Potrivit datelor furnizate de MADR la solicitarea AGERPRES, controlul a scos la iveală faptul că din suma totală de mărfuri facturată de Casa Unirea pe parcursul anului 2023, în valoare de aproximativ 79,6 milioane de lei, societatea a încasat aproximativ 26,6 milioane de lei până la data de 10 ianuarie 2024. Astfel, Casa Unirea înregistrează facturi neîncasate în valoare de aproximativ 53 de milioane de lei, rezultate din derularea contractelor cadru de furnizare de produse.


"Peste 95% din această sumă reprezintă sume aferente facturilor neîncasate provenind de la 14 societăţi comerciale partenere (clienţi). Precizăm că din suma de 53 milioane de lei, aproximativ 45 milioane lei reprezintă facturi neîncasate de la 3 societăţi comerciale. Termenele scadente aferente facturilor emise de către societatea Casa Unirea înregistrează şi peste 100 de zile întârziere, cea mai veche factură emisă şi neîncasată având scadenţa la data de 24.07.2023", se arată în documentul transmis de Ministerul Agriculturii.

De asemenea, pe durata controlului, directorul general al societăţii Casa Unirea (Mariana Cotoi, n.r.) nu a putut prezenta documente privind iniţierea vreunui demers în vederea calculării şi facturării penalităţilor de întârziere conform prevederilor contractuale. În plus, ca urmare a solicitărilor echipei de control, directorul general al societăţii a comunicat faptul că au fost iniţiate demersuri pentru notificarea debitorilor, iar la data de 29.12.2023 au fost depuse în bancă instrumentele de plată - bilete la ordin şi file CEC. "La data de 15.01.2024, instrumentele de plată (file CEC şi bilete la ordin) au fost însă retrase de către directorul general al societăţii Casa Unirea, deşi acesta se afla în concediu de odihnă în perioada 03-19.01.2024. Prin acest demers a fost împiedicată recuperarea sumelor restante de la clienţii societăţii, directorul general acţionând împotriva intereselor societăţii Casa Unirea", susţin reprezentanţii MADR.

În şedinţa comună a Adunării Generale a Acţionarilor (AGA) şi a Consiliului de Administraţie (CA) a societăţii Casa Unirea din data de 2 august 2023, reprezentantul AGA a atenţionat asupra riscului de neîncasare a facturilor emise de Casa Unirea către unii clienţi, a propus sistarea livrărilor de marfă către aceştia şi constituirea de garanţii contra riscului de neplată.

Totodată, în cadrul controlului desfăşurat, directorul general al societăţii Casa Unirea nu a prezentat înscrisuri care să demonstreze faptul că recomandările AGA au fost materializate în demersuri sau acţiuni care să conducă la recuperarea creanţelor, diminuarea riscurilor de neîncasare şi protejarea intereselor societăţii Casa Unirea.

"S-a constatat că produsele achiziţionate de Casa Unirea şi comercializate ulterior provin în cea mai mare parte de la mărci consacrate la nivel internaţional, din producţie UE sau non UE, iar cele achiziţionate de la fermieri sau producători români sunt într-o proporţie nesemnificativă, fapt ce denotă îndepărtarea managementului de la obiectivul avut în vedere de acţionarul unic atunci când a fost creată această societate, acela de a facilita vânzarea mărfurilor agroalimentare produse în fermele din România", se arată în raportul de control al MADR.

Potrivit sursei citate, un alt aspect relevant pentru activitatea directorului general reiese din derularea raporturilor comerciale ale societăţii cu unele dintre societăţile partenere. Astfel, s-a constatat un mod de lucru prin care fie clientul final îi indica de la început Casei Unirea furnizorul de la care să facă achiziţia, fie furnizorul îi transmitea Casei Unirea cine este clientul final al produselor intermediate.

În urma controlului s-a mai constatat că prin selecţia superficială a unor parteneri comerciali ai societăţii Casa Unirea - firme care nu au raportat indicatori sau nu au prezentat garanţii care să susţină un parteneriat sigur - prin continuarea relaţiilor comerciale cu partenerii care înregistrau facturi care aveau scadenţa depăşită, precum şi prin lipsa unor acţiuni de somare a societăţilor cu privire la depăşirea termenele scadente sau de emitere a facturilor aferente penalităţilor, "directorul general nu şi-a respectat obligaţiile ce decurg din Contractul de mandat".

Potrivit reglementărilor legale în vigoare, Nota de control privind verificarea şi analizarea activităţii Societăţii Naţionale "Casa Română de Comerţ Agroalimentar Unirea" SA a fost transmisă spre analiză instituţiilor abilitate pentru a stabili conform competenţelor dacă "faptele prezentate îmbracă forma unor infracţiuni", precum şi organelor de control cu atribuţii în analiza concluziilor cu impact fiscal.

Nota de control a fost transmisă şi AGA, pentru a lua la cunoştinţă despre constatările şi concluziile rezultate în urma verificărilor efectuate de către echipa de control, precum şi Consiliului de Administraţie, care în şedinţa din data de 7 februarie 2024, analizând activitatea directorului general, a dispus revocarea din funcţie a acestuia şi numirea unei alte persoane în funcţia de director general, în condiţiile legii. Este vorba de legumicultorul Ionuţ Radu, din judeţul Olt, care figura ca membru în CA al Casei Unirea.

O echipă de control din cadrul Direcţiei Generale Control, Antifraudă şi Inspecţii (DGCAI) a realizat, în perioada 13 decembrie 2023 - 31 ianuarie 2024, verificarea şi analizarea activităţii Societăţii Naţionale "Casa Română de Comerţ Agroalimentar Unirea SA", pentru perioada 2021-2023, pe baza documentelor puse la dispoziţie şi a informaţiilor furnizate de către reprezentanţii societăţii.

Pe data de 16 ianuarie, ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a anunţat că a trimis Corpul de Control al ministerului la Casa de Comerţ Agroalimentar Unirea, în urma neregulilor semnalate de Consiliul de Administraţie referitoare la valorificarea unor produse de import prin această societate, nu doar din producţia autohtonă, urmând să ia "măsurile cele mai dure" dacă vor fi găsite nereguli.

"Situaţia nu este una bună, informaţiile sunt corecte (privind valorificarea produselor de import n.r.). În momentul de faţă am trimis Corpul de Control la Casa Unirea. Aştept raportul şi bineînţeles că voi lua deciziile care se impun. Am fost solicitat atât de Consiliul de Administraţie cât şi de AGA (Adunarea Generală a Acţionarilor) să transmit Corpul de Control către Casa Unirea. După finalizarea acestui control vi-l voi pune la dispoziţie", a declarat atunci Florin Barbu.

Casa Română de Comerţ Agroalimentar Unirea SA este o societate naţională înfiinţată în 2018, în primul mandat al ministrului Agriculturii, Petre Daea, cu scopul de a valorifica producţia agricolă naţională. Obiectivul acesteia era de a deschide un lanţ de 60 de magazine cu produse româneşti provenite de la mici producători. Doar două magazine au fost deschise, unul în Bucureşti şi altul în Sibiu, până când proiectul a fost sistat, respectiv în noiembrie 2019, în mandatul ministrului Adrian Oros.

Activitatea societăţii a fost reluată în luna octombrie 2022, în al doilea mandat al lui Petre Daea, după trei ani de întrerupere, odată cu semnarea unui prim contract cu producătorii agricoli pentru 100 de tone de legume.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 434 / 4850
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...