ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Bohâlțeanu & Asociații, avocații Bursei de Valori București în proiectul înființării Contrapărții Centrale. Ionuț Bohâlțeanu, Managing Partner: Piața de capital primește un impuls extrem de important. România poate deveni un hub regional

11 Noiembrie 2019   |   Maria Teodoru

Mai multe informații referitoare la provocările acestui proiect, procedurile complexe, momentele dificile și munca avocaților care au setat cadrul de funcționare a Contrapărții Centrale, în interviul acordat publicației nostre de Ionuț Bohâlțeanu, Managing Partner Bohâlțeanu & Asociații.

Ionu? Bohâl?eanu (Managing Partner) si Daniela Milculescu (Partener) - Bohâl?eanu & Asocia?ii

 
 
Avocații firmei Bohâlțeanu & Asociații coordonează toate operațiunile juridice necesare înființării Contrapărții Centrale (CCP), infrastructură menită a crea premisele pentru o dezvoltare accelerată a pieței de capital, care nu presupune creșteri de costuri. Proiectul înființării CCP a trecut de prima etapă, cea de coagulare a acționariatului, de înființare a societății și de vărsare a capitalului social și intră acum pe traseul obținerii autorizațiilor din partea organismelor de reglementare locale și europene.

Mai multe informații referitoare la provocările acestui proiect, procedurile complexe, momentele dificile și munca avocaților care au setat cadrul de funcționare a Contrapărții Centrale, în interviul acordat publicației nostre de Ionuț Bohâlțeanu, Managing Partner Bohâlțeanu & Asociații.


BizLawyer: Domnule Bohâlțeanu, v-ați pus amprenta pe unul dintre cele mai importante proiecte ale pieței de capital locale: înființarea Contrapărții Centrale. V-aș ruga să faceți o scurtă descriere a acestui proiect.

Ionuț Bohâlțeanu: În ianuarie 2019, Bursa de Valori București a aprobat în aval constituirea unei societăți care să aibă rolul de Contraparte Centrală (CCP). Această Contraparte Centrală este o entitate obligatorie pentru tranzacționarea instrumentelor financiare derivate: futures, forward, opțiuni. Trebuie să menționez că proiectul nostru a avut în vedere atât partea de piață de capital – în sensul de a fi un suport al tranzacționării instrumentelor financiare derivate – acțiuni, chiar și instrumente de protecție împotriva riscului valutar – cât și colaborarea cu OPCOM, pentru a putea tranzacționa și instrumente derivate pe energie. Se știe că piața de energie este extrem de volatilă, avem variații de preț foarte mari și, în acest context, instrumentele derivate reprezintă o necesitate. De altfel, am avut consultări cu jucătorii importanți din piața de energie și industria a fost extrem de încântată de un astfel de proiect.

Din luna februarie, am început discuțiile pentru identificarea acționarilor acestei societăți, Bursa având o condiționalitate de a ridica un capital inițial de minim 16 milioane de euro. BVB, ca și acționar principal, a alocat acestui proiect 10 milioane de euro, iar pentru restul de cel puțin 6 milioane de euro au început căutările. Într-un final s-a atins cifra de 16,8 milioane de euro, ceilalți acționari care au aderat la acest proiect fiind nume de rezonanță. Avem astăzi în acționariatul CCP trei societăți de investiții financiare - SIF 1, SIF 3 și SIF 4, Enel, cel mai mare jucător integrat din piața de energie, Banca Transilvania - cea mai mare bancă din piață, Tinmar - cel mai mare trader și furnizor de energie electrică independent pe lângă care sunt și brokeri de retail din România, dintre care amintim BRK, Broker Cluj.






-    Sunteți avocații Bursei de Valori (BVB) în acest proiect. Ați avut și alte proiecte cu BVB? Cum ați fost selectați?

Noi lucrăm cu Bursa de Valori București practic de când ne-am înființat, pe varii proiecte, punctuale sau generale, și am fost selectați în urma unui concurs de oferte. Ni s-a cerut o ofertă, a fost un pitch, am câștigat și am fost selectați.

Ulterior, am inițiat discuțiile pe Actul constitutiv, document care a presupus ajungerea la un agreement pe chestiuni plecând de la numirea administratorilor, până la drepturi speciale, drepturi de preemțiune, salvgardarea în caz de dificultăți financiare a unuia dintre acționari samd. În pașii următori va trebui să obținem autorizare de la BNR, apoi din partea ASF și, în final, autorizația de operator de contraparte centrală din partea European Securities and Markets Authority (ESMA), organismul european.

Proiectul de autorizare urmează un curs pe care îl apreciem la 16-18 luni; este o procedură complexă, care implică autorități de reglementare importante. În această perioadă ar trebui să avem grijă ca tot ceea ce înseamnă proces corporativ al acționarilor să se deruleze în mod corespunzator. Acum, în această etapă, am finalizat primul pas: avem actul constitutiv semnat, vărsămintele sunt făcute, totul se închide cu succes. Urmează, desigur, partea de autorizare.

-    Ce face, de fapt, Contrapartea Centrală? Care au fost dificultățile proiectului și cum le-ați depășit?

Contrapartea Centrală este cerința legală, atât românească, cât și europeană, pentru emiterea instrumentelor derivate ce pot fi tranzacționate la București, pe BVB. Ca mod de funcționare, CCP-ul este o entitate care se interpune între participanţii la piaţă, devenind contraparte pentru fiecare dintre ei. În acest mod, o tranzacţie se împarte în două, Contrapartea Centrală devenind cumpărător pentru vânzător şi vânzător pentru cumpărător. Aceasta garantează atât cumpărătorului, cât şi vânzătorului finalizarea decontării tranzacţiei.

Dificultățile au constat, pe de-o parte, în structurarea guvernanței corporative, iar pe de altă parte, în ajungerea la un agreement privind instrumentele financiare care vor fi supuse tranzacționarii. Am avut numeroase întâlniri cu autoritățile de reglementare, am discutat cu reprezentanții BNR și am obținut un guidance informal, am fost la ASF, unde am purtat discuții pe subiecte legate de administratori, acționari - care vor trebui autorizați samd. Un proces incredibil de complex, pe care l-am gestionat cu succes. Urmează ca eforturile echipei noastre în acest proiect să fie validate în procesul de autorizare.

-    Pentru că tot ați vorbit de echipă, câți avocați au fost implicați în proiect și cine au fost coordonatorii? Ați avut toarte resursele in interiorul firmei pentru a finaliza acești primi pași ai proiectului, sau ați apelat la ajutor din exterior?

Am avut toate resursele în interiorul firmei. A fost o echipă coordonată de mine și de Daniela Milculescu, partener în cadrul firmei Bohâlțeanu & Asociații. Eu am acoperit partea de governance, corporate, piata de capital, iar Daniela – partea de autorizare, discuțiile cu autoritățile de reglementare, discuții cu privire la contractul încheiat cu providerul soluției de contraparte centrală,  negocieri samd, precum și setarea proiectului într-un cadru care să respecte atât reglementările BNR, cât și pe cele ale ASF și ESMA. Să nu uităm că avem un triplu grad de jurisdicție, trebuia să ajungem la varianta optimă pentru toate autoritățile, astfel încât să nu mai fie nevoie de nicio modificare ulterioară.

Am avut o echipă  de cca. 10 oameni, din care au făcut parte, pe lângă noi, partenerii firmei, alți trei avocați seniori – Anda Călin, Andreea Roman și Andreea Rainer, precum și avocați care au participat la multe întâlniri, discuții, corespondență, întocmirea documentației samd.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole despre proiectele avocaților din această arie de practică

-    Au existat și consultanți străini în acest proiect?

Nu. Noi am coordonat tot proiectul. Practic, munca noastră a început de la prima variantă de act constitutiv și a continuat pe tot firul discuțiilor și înțelegerilor care au apărut ulterior.

-    Bănuiesc ca toți acționarii Contrapărții Centrale au avut echipele lor de avocați. Cum ați interacționat cu acestea?

Am lucrat foarte bine, am comunicat și colaborat eficient. Sigur, scopul este comun, spre deosebire de o tranzacție de tipul celor de M&A, unde pozițiile sunt ”adverse”, aici interesele sunt oarecum congruente. Într-un final, este interesul companiei în sine. 

-    Se poate vorbi de inovație în acest proiect? Care ar fi cuvântul cheie care ar caracteriza efortul echipei în conturarea Contrapărții Centrale?

Așa cum spuneam, au existat mai multe momente dificile, având în vedere calibrul acționarilor din acest proiect. Este lesne de înțeles că fiecare a avut propriile sale cerințe, s-a luptat cu ardoare pentru a obține satisfacerea unor nevoi legate de guvernanța corporativă, în primul rând. Au fost diverse hopuri vizavi de participarea unor acționari într-un astfel de proiect, pentru unii dintre aceștia fiind o chestiune de noutate, în sensul că nu au avut proceduri pentru așa ceva... A fost necesară explicarea proiectului în diverse organe de conducere, pentru a obține aprobările. Au fost uneori discuții destul de aprinse, dar până la urmă, cu pragmatism, am reușit să le depășim. Acesta a fost elementul forte, de inovație – pragmatismul, în sensul că a trebuit să satisfacem toate, sau mare parte a doleanțelor participanților în proiect, dar în același timp să protejăm interesele generale. A trebuit să găsim soluții pentru a ajunge la un numitor comun. Pragmatismul a fost cuvântul cheie pentru a ajunge la o înțelegere, la punctul final.

-    Pe final, câteva cuvinte despre importanța acestui proiect pentru piața locală și avantajele pe care le aduce jucătorilor de la Bursă...

Cel mai important rol al CCP va fi cel de garantor al integrității pieței prin reducerea riscului de contrapartidă. Noua infrastructură va crea, de asemenea, premisele pentru o dezvoltare accelerată a pieței fără ca acest lucru să presupună creșteri de costuri. Contrapartea centrală locală ține cont de specificitatea pieței românești, cu o industrie de intermediere în care casele de brokeraj sunt slab capitalizate. Up-gradarea României la statutul de piata emergentă aduce fonduri cu capitalizări mult mai mari, tichete mult mai mari, care au nevoie de lichiditate. BVB are, în acest moment, o lichiditate aflată sub potențial și, practic, CCP va da acces unor instrumente suplimentare de tranzacționare și va oferi investitorilor mult mai multe opțiuni de investiție, cu active suport foarte interesante din piața de energie.

Pe de altă parte, România poate deveni un hub regional, pentru că, în afară de cea din Viena, nu mai sunt alte Contrapărți Centrale în regiune. CCP-ul din Romania va da, cu siguranță, un boost extrem de important pieței de capital locale.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1701 / 1978
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
KPMG Legal – Toncescu și Asociații și KPMG Tax au asistat Pavăl Holding în achiziția proiectului Ethos House, o clădire de birouri premium situată în nordul Capitalei
Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Soare (Senior Associate - BSMP), avocat care spune că pentru a avea o carieră durabilă, este fundamental să fii cu adevărat pasionat de munca pe care o depui și dedicat îndeplinirii cu succes a mandatelor încredințate. ”Principalele avantaje ale apartenenței la această firmă sunt diversitatea proiectelor la care avem acces și oportunitățile de dezvoltare professională. Cultura deschisă și orientată spre colaborare permite un schimb constant de idei și soluții creative”
LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
Promovări în echipa Filip & Company: Andreea Bănică și Alin Grapă ajung pe poziția de Counsel, alți patru avocați urcă în ierarhie | Cristina Filip, co-managing partner: ”Prin aceste promovari consolidăm fundamentele organizației printr-o noua generație de avocați excepționali”
BACIU PARTNERS câștigă premiul ‘Firma de Copyright & Design a Anului în România’ la gala Managing IP EMEA Awards 2025, desfășurată la Londra. Andreea Bende (Partener), premiată ca ‘Practicianul Anului în România’ | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: ”Este o reconfirmare a faptului că principiile pe care le integrăm în fiecare proiect creează în mod constant valoare tangibilă, vizibilă și demnă de recunoaștere”
CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
Cei mai buni litigatori din România, văzuți de Chambers Europe 2025 | Cine sunt practicienii apreciați de clienți în practica de Dispute Resolution și ce spun clienții despre aceștia. Nouă avocați români sunt evidențiați în practica de arbitraj
Trei avocați români de la Bondoc & Asociații, Filip & Company și DLA Piper sunt considerați ‘Eminent Practitioners’ în practica de fuziuni și achiziții. Clasamentul Chambers Europe 2025, cu cei mai buni avocați de Corporate ̸ M&A din România
“ICC Arbitration Breakfast in Romania” – eveniment privind arbitrajul ICC, 14 mai 2025, București
NNDKP a asistat MedLife cu privire la majorarea limitei unui credit sindicalizat cu 50 milioane EUR. Ce avocați au fost în echipa de proiect
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...