În spatele scenei, alături de avocații de Employment de la Wolf Theiss | Experiență vastă, acumulată într-un spectru larg de proiecte, implicare profundă, conexiuni internaționale și “outside the box thinking”
05 Decembrie 2019
Ștefania EnacheWolf Theiss România are o echipă de patru avocați de consultanță dedicată exclusiv proiectelor de Dreptul muncii. Adelina Iftime-Blăgean ocupă poziția de Counsel (17 ani experiență ca avocat) și lucrează alături de Andreea Stan, de un alt avocat colaborator cu experiență, Costin Șalaru, și de un avocat junior.
Adelina Iftime-Blăgean (stanga, Counsel) si Andreea Stan (Associate) - Wolf Theiss |
Noi tendințe au intervenit pe piața muncii, schimbările reflectându-se și în munca avocaților axați pe Dreptul muncii. Wolf Theiss România are o practică puternică în această zonă, experții firmei fiind implicați în mandate sofisticate, multe dintre ele în context transfrontalier și tranzacțional, cum ar fi transferuri de salariați ca parte a unor transferuri de business. Adelina Iftime-Blăgean, Counsel Wolf Theiss, amintește că multe dintre proiectele recente privesc contractarea sau concedierea deținătorilor unor poziții de top în structura corporatistă a respectivelor societăți.„Un alt tip reprezentativ de mandat pentru ultimii ani a fost implementarea unor procese de concediere colectivă și gestionarea situațiilor tensionate cu unele sindicate / lideri de sindicat”, completează avocatul.
Pe lângă aspectele tranzacționale, principala tendință pe care avocații au identificat-o ca o constantă a perioadei post-criză ar fi acordarea unei mai mari griji procedurilor interne și îmbunătățirii documentelor standardizate, in linie cu practica generalizata de a acorda o atenție sporită conformității în toate ariile de activitate ale companiilor. „Desigur, nu putem generaliza și uniformiza, răspunsul se raportează la clienții noștri, care sunt în principal companii multinaționale cu prezență sau alte interese de afaceri în România”, precizează Adelina Iftime-Blăgean.
De asemenea, o altă tendință care s-a accentuat în ultimii ani este încercarea angajatorilor de a identifica metode de a răspunde cerințelor salariaților cu privire la organizarea muncii, flexibilitate şi echilibrul dintre viața personală - viața profesională. „De cele mai multe ori, aceasta presupune un exercițiu de identificare a "portiţelor" legislative sau încercări de inițiere a dialogului cu autoritățile prin care să atragem atenția asupra nevoii de modernizare a legislației în domeniu. După cum sublinia și Adelina, de multe ori această tendință presupune îmbunătățirea și actualizarea procedurilor interne ale angajatorilor”, explică Andreea Stan, Associate Wolf Theiss.
Echipa de Dreptul muncii are de soluționat spețe care vizează situații diverse de încetare a a contractelor individuale de muncă. „Am acordat asistență clienților în legătură cu toate situațiile posibile de încetare, dar desigur cele mai des întâlnite sunt situațiile de restructurare a unor poziții (individuală sau colectivă) și de încetare consensuală a raporturilor de muncă. Suntem "în umbra" clienților noștri în toate etapele procesului de încetare, cu mult înaintea oricărei comunicări către angajaţii afectați, cât și pe parcursul discuțiilor, consiliind clienții în toate aspectele de legal, dar și de business, de abordare din perspectiva psihologică a angajaților, ajutând părțile să ajungă la un punct comun. În general, evităm să fim prezenți fizic la discuții și negocieri pentru că prezența avocaților la masă nu este percepută favorabil de către angajați”, arată Adelina Iftime-Blăgean.
În plus, schimbarea managementului sau a unui membru al managementului este uneori un proces inevitabil într-un context tranzacțional. „Alteori, schimbarea unui membru al managementului vine din deteriorarea (într-o anumită măsură) a relației dintre manager și compania în beneficiul căreia prestează activitatea sau, pur și simplu, din nevoia de schimbare. Cel mai adesea întâmpinăm dificultăți atunci când managerul se află într-un raport de muncă cu societatea în beneficiul căreia prestează activitate, din perspectiva faptului că, din punctul nostru de vedere, un contract de muncă este incompatibil de cele mai multe ori cu o poziție în (top) managementul unei companii. Aceasta fiindcă protecția exagerată cu care îmbrățișează legislația muncii orice angajat (fără distincție după poziția pe care acesta o ocupă), precum și formalismul uneori excesiv al acesteia nu se pliază pe profilul unui manager în adevăratul sens al cuvântului (e.g. legislația muncii percepe angajatul ca o persoană vulnerabilă, aflată pe o treaptă inferioară, în raport de subordonare față de societate, pe când un manager este privit din perspectiva legislației civile ca un profesionist, aflat pe aceeași poziție juridică cu societatea). Din această perspectivă, atunci când ne sprijinim clienții în procesele de recrutare a managerilor de top tragem un semnal de alarmă atunci când candidatul nu înțelege utilitatea și importanța unui contract de management și insistă asupra încheierii unui contract de muncă. Așadar, luând în calcul cele de mai sus, atunci când managerii se află în raporturi de muncă cu societatea angajatoare, exit-ul acestora poate fi un exercițiu foarte îndelungat și foarte costisitor”, detaliază avocatul.
Având în vedere că toți clienții firmei de avocatură sunt societăți multinaționale, experții au de soluționat multe dosare referitoare la legate de mobilitatea angajatilor. „Nu oferim însă asistență concretă în formalitățile legate de dreptul de a munci pe teritoriul României, de exemplu obținerea avizelor de muncă. Din rațiuni de optimizare a costului clientului cu respectivele proceduri, preferăm să subcontractam și să implicăm societăți specializate în aceste materii. Avem un portofoliu bogat de mandate de înființare de societăți europene, iar contribuția avocaților de dreptul muncii în astfel de situații este destul de standardizată”, nuanțează Adelina Iftime-Blăgean.
Doleanțele clienților
Implementarea normelor GDPR a avut impact și asupra Dreptului muncii. Astfel, Wolf Theiss România, care are o echipă puternică specializată în aspecte de protecția datelor cu caracter personal, a asistat numeroși clienți în procesul de adaptare a documentelor la GDPR, cu sprijin punctual din partea echipei de Employment. „În ceea ce privește componenta fiscală, nu deținem o echipă internă, dar avem colaborări foarte bune cu boutique-uri specializate în fiscalitate, care ne sprijină cu maximă eficienţă în toate momentele în care avem nevoie de opinia lor. Prin urmare, aproape că îi considerăm ca fiind colegii noștri”, subliniază Adelina Iftime-Blăgean.
Avocatul menționează că firmele care colaborează cu Wolf Theiss România au sisteme interne bine puse la punct. Spre exemplu, au echipă internă de Juridic și de HR, chiar dacă uneori nu au astfel de echipe la nivel local. În acest context, orice procedură de restructurare de business de orice fel, transfer intra-group, vânzare către un terț, concediere, etc., este foarte bine pregătită, de multe ori cu luni înainte.
„Evident există și situații neprevăzute când oportunități de business apărute peste noapte determină un calendar mai strâns. Modul de colaborare și de pregătire a strategiei depinde de multe ori de structura și de modul de organizare a grupului/companiei. De regulă, în echipa de proiect a clientului există cel puțin un reprezentant din departamentul juridic, un reprezentant al echipei de HR și un reprezentant din business, respectiv o persoană care cunoaște cel mai bine detaliile respectivei operațiuni: rațiunea restructurării, ce se urmărește, de ce anume este nevoie și ce ar trebui să se evite, dacă sunt implicații la nivel de business asupra altor departamente, linii de afaceri, etc., chiar dacă nu acesta este persoana care și ia în final decizia. Deciziile de business se iau, desigur, la nivelul clientului, dar implicarea noastră este la un nivel foarte profund; de multe ori prezentăm clienților comparativ diverse variante, cu plusuri și minusuri și într-o formulă cât mai grafică, chiar dacă unele dintre aceste plusuri și minusuri sunt pur comerciale. Experiența cu un spectru larg de clienți și de industrii ne ajută să intuim de multe ori riscuri și implicații pe care clienții nu le iau inițial în calcul. De aceea, uneori ajungem să fim foarte implicați în strategie, iar în unele situații chiar să preluăm coordonarea la nivelul clientului.”, nuanțează profesionistul Wolf Theiss.
În ceea ce privește echipa Wolf Theiss alocată proiectului, întotdeauna există un coordonator, ceilalți membri fiind determinați în funcție de specializare. „Colegii care ne sprijină în litigiile de dreptul muncii sunt oficial parte a echipei de litigii, și îi implicăm imediat ce simțim un potențial litigios mai pronunțat al oricărui proiect sau caz particular. De asemenea, colaborăm cu colegii din toate celelalte departamente în funcție de proiect, atât în munca de zi cu zi, cât și punctual pentru confirmarea oricărui aspect pe care nu suntem specializați: clauze de arbitraj, aspectele de data protection, diverse implicații de proprietate intelectuală, etc”, mai spune Adelina Iftime-Blăgean.
Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică |
Etapele restructurării unei companii
Implicarea avocaților axați pe Dreptul muncii în proiecte care vizează restructurări de companii este foarte importantă.
Andreea Stan subliniază faptul că restructurarea unei companii este un proces complex care trebuie să înceapă cu înțelegerea strategiei și modului de abordare a companiei în ce privește capitalul uman. „În alte cuvinte, un prim pas este înțelegerea complexității problematicii resurselor umane. În această etapă preliminară noi creăm ceea ce numim profilul colectiv al companiei. Pe lângă întrebările ce țin strict de analiza de drept a companiei (e.g. număr de salariați afectați de tranzacție/restructurare, beneficiile acordate, contracte active și suspendate, eventuale cercetări disciplinare în curs etc.), noi adresăm și întrebări legate de dinamica companiei (respectiv rulajul salariaților, dinamica generală a salariaților, stări de tensiune între personal și management, modul de interacțiune şi de lucru efectiv, rata de motivație a salariaților), precum și alți indicatori care ne-ar ajuta să înțelegem şi să evaluăm reacția salariaților la schimbare”, detaliază avocatul.
Toată acestă analiză complexă îi ajută pe avocați să fie mai aproape de oamenii care vor fi afectați (direct sau indirect) de tranzacție. Astfel, specialiștii au posibilitatea de a identifica potențialele obstacole sau dificultăți în ceea ce privește structura propusă a tranzacției (e.g. într-un mediu foarte motivant, cu multe avantaje nu numai de natură financiară, schimbarea acționariatului sau transferul către un alt grup de companii ar putea să fie o provocare foarte mare din perspectivă de HR dacă noul angajator nu va putea să ofere un pachet și un mediu de lucru comparabile).
„Desigur, pașii următori depind foarte mult de tipul de tranzacție, care poate fi structurată ca fuziune, divizare, vânzare de business sau active, vânzare directă sau indirectă de părţi sociale sau acţiuni, etc. În linii mari, restructurările pot implica în principal următoarele mecanisme juridice principale: transferul de întreprindere - în cele mai multe cazuri, ceea ce diferențiază o tranzacție de succes de o tranzacție mai puțin lină este abordarea complexă a problematicii, nu doar abordarea dintr-un punct de vedere strict juridic. În unele situații implicăm chiar și specialiști în comunicare care să ne ajute să transmitem mesajul care să aducă cel mai mic impact asupra salariaților; concedierea salariaților - întâlnim de multe ori schimbări organizaționale la nivel local sau la nivel internațional care impun concedieri. Într-o astfel de situație colaborăm cu top managementul companiei/grupului pentru a înțelege rațiunea care fundamentează o concediere pentru a propune cea mai bună soluție. Uneori, însă, cea mai mare provocare o reprezintă solicitările total nerezonabile ale salariaților care încearcă să exploateze pe deplin această situație, iar după cum știți, angajatorii nu sunt tocmai protejați de legislația muncii; informarea și consultarea salariaților”, arată Andreea Stan.
Pentru a evidenția importanța serviciilor oferite de consultanți în astfel de dosare, Andreea Stan dă ca exemplu un proiect recent în care a fost implicată echipa Wolf Theiss.
„Un proiect recent care afectează nu numai piața din România, dar și alte jurisdicții europene, vine din industria auto. Cel mai probabil cunoașteți trendul descrescător și provocările industriei auto în Europa, care se resimt și în România. Provocările unui astfel de proiect de concedieri colective sunt intrinsec legate de reacția angajaţilor, de oportunitățile de re-angajare în zona în care se află clientul, de bugetul alocat pachetului compensatoriu şi de măsuri pentru susţinerea salariaţilor, dar și de retenția salariaților pentru finalizarea operațiunilor în curs (respectiv identificarea unor pârghii eficiente pentru motivarea angajaţilor buni/excepționali de a rămâne până la anumite termene în compania aflată în proces de restructurare, luând în calcul și limitările legislației muncii). Este important faptul că în numeroasele proiecte de acest gen pe care le-am avut, nu am identificat vreo dificultate sau vreo reacție negativă din partea autorităților implicate în aceste procese”, detaliază avocatul.
„O altă restructurare majoră foarte recentă a fost transferul intra-group a câteva mii de angajați, în forma unui transfer de afacere, către o entitate nou formată, pentru segregarea unei linii de business de celelalte linii de business ale respectivului grup de societăţi. Tranzacţia a fost una la nivel global, sub coordonarea echipei globale de legal a respectivului grup”, adaugă Adelina Iftime-Blăgean.
În astfel de dosare, procentul celor care evoluează în situații litigioase este destul de mic, undeva sub 5%. „Dacă ar fi să defalcăm acest procent în contestații împotriva deciziilor de concediere și alte categorii de litigii (cum ar fi cele legate de modul de calcul a compensațiilor oferite în contextul concedierii, dreptul la concediul de odihnă neefectuat în natură, plata orelor suplimentare, etc.), contestațiile la concediere reprezintă un procent de 80% din totalul litigiilor. Confruntându-ne cu un procent foarte mic de litigii în ultima perioadă raportat la numărul de persoane concediate, dar și datorită eforturilor noastre și ale colegilor noștri de la departamentul de litigii, avem o rată de succes foarte mare. Trebuie însă să precizăm că sunt situații în care angajatorii preferă să ajungă la o înțelegere cu angajaţii, decât să treacă printr-un litigiu, desigur dacă solicitările acestora sunt rezonabile”, menționează Andreea Stan.
Sunt foarte multe cazurile în care restructurările de personal sunt supervizate de in-house lawyers. Strategia de abordare depinde foarte mult de la un client la altul, dar în cele mai multe situații echipa Wolf Theiss lucrează cu un manager de HR, de cele mai multe ori din afara României.
În astfel de mandate, implicarea avocaților este mult mai profundă. În afară de strategie și de redactarea documentelor cheie specialiștii sunt implicați sau cel puțin consultați în toate situațiile particulare care apar pe parcurs: modificări în planul de restructurare, modificări în abordarea situațiilor de selecție a salariaților care ocupă același post, situații particulare de încetare a contractelor de muncă pe alte temeiuri, dificultăți în procesul de comunicare a documentelor, etc.
„Alteori, îndeosebi când este implicată echipa de legal internă și/sau există un manager HR local cu experiență în aspectele juridice ale unei restructurări, suntem implicați doar la nivel de strategie și de redactare a documentelor cheie, cum ar fi decizii de asociați sau de consiliu de administrație, invitație la consultări, corespondență cu autoritățile și cu salariații sau modele pentru documentele individuale de restructurare (preaviz și decizie individuală) sau pentru documentele de retenție”, explică Adelina Iftime-Blăgean.
Citește și |
Echipă și proiecte
Wolf Theiss România are o echipă de patru avocați de consultanță dedicată exclusiv proiectelor de Dreptul muncii. Adelina Iftime-Blăgean ocupă poziția de Counsel (17 ani experiență ca avocat) și lucrează alături de Andreea Stan, de un alt avocat colaborator cu experiență, Costin Șalaru, și de un avocat junior.
„Clienții noștri sunt în general corporații multinaționale cu prezență sau interese de business în România. Uneori asistăm și companii românești sau antreprenori români, de exemplu în vânzarea business-ului sau pregătirea pentru vânzare. Dacă este cazul reprezentăm acești clienți și în instanță, atât în litigii de Dreptul muncii, cât și în alte categorii de litigii, cum ar fi litigii fiscale sau decurgând din proceduri de achiziție public”, punctează Adelina Iftime-Blăgean.
Echipa de Dreptul muncii este parte a departamentului extins de Corporate și M&A, coordonarea generală fiind făcută de Partenerul Ileana Glodeanu. În funcție de nevoi, specialiștii apelează pentru ajutor la alți colegi care au experiență pe aspecte de Dreptul muncii, fie de consultanță, fie de litigii.
Litigiile de Dreptul muncii sunt gestionate de Andreea Zvâc, Avocat Senior, împreună cu colegii din departamentul respectiv, și, când este cazul, cu implicarea Partenerului practicii de Litigii, Ligia Popescu.
„Din motive ce țin de natura sensibilă si confidențialitatea proiectelor de acest gen, din păcate nu putem face publice niciuna din restructurările si concedierile de anvergură în care am asistat clienți în această perioadă. Putem însă menționa câteva alte proiecte care au fost publice prin natura lor. Echipa de Dreptul muncii a Wolf Theiss România face parte integrantă din departamentul Corporate și M&A, astfel încât ne mândrim să fi participat într-unele din cele mai mari tranzacții globale ale anilor 2018-2019. Absolut exemplificativ, amintim aici proiectul complex de fuziune a giganților farmaceutici GlaxoSmithKline și Pfizer, un proiect cu o valoare totală de 9,8 miliarde USD. Un alt proiect foarte important a fost achiziția de către LabCorp a societății Covance, tranzacție care în România a fost implementă în perioada 2017-2018. De asemenea, în 2018 si 2019 am fost implicați în câteva transferuri de întreprindere implicând angajați ai Oracle, General Electric, Osram, Ipsos, Johnson Controls, etc. Aceste exemple privesc tranzacții complexe în care o componentă semnificativă a fost de dreptul muncii și de management al resurselor umane”, declară Andreea Stan.
Munca avocaților axați pe Dreptul muncii
Avocații specializați în Dreptul muncii desfășoară o activitate complexă. De altfel, dinamica şi cerințele pieței actuale cer de la un avocat de Dreptul muncii ”outside the box thinking”, dar și cunoștințe mai vaste de M&A, data privacy și, uneori, abilități de soluționare a conflictelor, pe lângă o bună înțelegere a afacerii clienților.
„De foarte multe ori suntem în poziția de a găsi soluții creative față de legislația destul de învechită în materia dreptului muncii și de a suplini lacunele legislative pentru a satisface cerințele clienților noștri. Considerăm că înțelegerea altor piețe, a legislației din alte jurisdicții şi a legislaţiei şi practicii europene, precum și schimbul de experienţă cu colegii din alte ţări, aduc valoare adăugată serviciilor noastre. Din această perspectivă noi, cei din echipa Wolf Theiss, suntem foarte norocoși să participăm la conferințe/workshopuri ale grupului de practică într-unul din cele 13 birouri pe care le avem în CEE. La aceste întâlniri participă aproape de fiecare dată un expert extern (consultant, manager HR sau legal ale unor companii client sau colaborator, etc.), care ne ajută să ne dezvoltăm anumite abilități suplimentare, ne aprofundează cunoștințele despre anumite industrii sau ne familiarizează cu așteptările pe care le au aceştia, din postura de client, de la avocaţii externi”, declară Andreea Stan.
La rândul său, Adelina Iftime-Blagean amintește că o altă componentă importantă a activităţii zilnice constă în timpul alocat activităților administrative, de training (abilitaţi şi cunoștințe juridice, dar şi soft skills), marketing (aplicaţii la directorialele juridice – cel puțin Chambers și Legal 500, participare la evenimente externe, organizare de evenimente interne și externe, oportunităţi de speaking, redactare de articole), management, sau pentru dezvoltarea anumitor produse, automatizare, dezvoltarea bazei de date de precedente, testarea anumitor produse IT și aplicații, etc.
LadyLawyer.ro | Află mai multe despre activitatea, preocupările și proiectele doamnelor avocat din cele mai importante firme de pe piața locală
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 1560 / 1864 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
INTERVIU | Transferul echipei de Tax and Finance de la Noerr către Kinstellar s-a finalizat cu succes. Iulian Sorescu, partener și unul dintre coordonatorii practicii: ”Mesajul nostru este unul de continuitate și de încredere. Pentru clienți, tranziția aduce accesul la o echipă și mai mare, cu o combinație de expertiză juridică și financiară care acoperă toate nevoile companiilor nu doar la nivel local, dar și la nivel internațional”
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Litigii
RTPR, alături de Autonom Services la o nouă emisiune de obligațiuni corelate cu obiective de sustenabilitate. Echipa, coordonată de Mihai Ristici (Partener) și Vlad Stamatescu (Counsel)
Mergermarket - League Tables of Legal Advisors (Q3 2024) | Piața de M&A a continuat să se redreseze în primele nouă luni și a înregistrat creșteri de 18,8% la nivel global și de 23% în Europa. CMS, printre primele în clasamentul global și în Europa. Schoenherr și Wolf Theiss, număr mare de tranzacții asistate în Europa Centrală și de Est
(VIDEO) INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: ”Am avut privilegiul de a fi implicați în câteva dintre tranzacțiile esențiale din economie. Cifrele arată foarte bine, am învățat ce trebuie să facem pentru a merge odată cu curentul, dar și împotriva acestuia, când este cazul”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Laura Rudnyanszky, Global Regulatory Lead – Accenture, profesionist al Dreptului antrenat în proiecte complexe, care coordonează azi o echipă de avocați în reglementări globale: ”În carieră, îmi respect clienții și echipa, tratând fiecare provocare cu profesionalism și empatie. Aspirația mea este să ocup o poziție de conducere în cadrul unei organizații care valorizează inovația și responsabilitatea socială, unde să pot influența pozitiv modul în care se practică dreptul și cum se integrează tehnologia în procesele juridice”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Andreea Zvâc, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Wolf Theiss, despre mediul în care s-a împlinit profesional, implicare și valori: “În avocatură ai posibilitatea de a fi creativ și nu te plictisești niciodată. Pentru o evoluție sustenabilă și coerentă a unui avocat, munca și pasiunea ar trebui să fie pe primul loc”
UniCredit Bank a încheiat cu succes cea mai mare emisiune a sa pe piaţa locală de obligațiuni corporative negarantate, în valoare de 750 mil. lei. Clifford Chance Badea a asigurat consultanța juridică
BeeFast primește o nouă finanțare în valoare de 450.000 USD pentru extinderea internațională și dezvoltare. Avocații Baciu Partners, în tranzacție, cu o echipă coordonată de Corina Roman (Partener)
LegiTeam | MITEL & ASOCIAȚII recrutează avocat cu experiență (Real Estate)
LegiTeam: Voicu & Asociații is looking for business lawyers
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...