O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
21 Martie 2024
M. T.Soluția favorabilă în acest litigiu având ca obiect anularea parțială a unei Decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței a fost obținută de echipa de avocați D&B David și Baias, coordonată de Sorin David și Ana-Maria Iordache, Parteneri D&B David și Baias și formată din Lucian Bozian, Avocat Senior Coordonator, Mihaela Ragea și Andreea Toncu, Avocați Seniori.
Soluția Înaltei Curți de Casație și Justiție (ÎCCJ), obținută recent de avocații D&B David și Baias, prin care s-a dispus reducerea cuantumului amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei societăți investigate are o importanță semnificativă din punct de vedere practic întrucât clarifică interpretarea prevederilor legale privind modalitatea de stabilire a cifrei de afaceri care trebuie avută în vedere la stabilirea amenzii aplicate de Consiliul Concurenței, respectiv pentru aplicarea cauzei de reducere a amenzii.
Prevederile legislative vizate de această interpretare sunt cele ale articolului 63^1 din Ordinul 1077/2020 privind individualizarea amenzilor aplicate de Consiliul Concurenței (Instrucțiunile) în conjuncție cu dispozițiile din Reglementările contabile.
Prevederile legislative vizate de această interpretare sunt cele ale articolului 63^1 din Ordinul 1077/2020 privind individualizarea amenzilor aplicate de Consiliul Concurenței (Instrucțiunile) în conjuncție cu dispozițiile din Reglementările contabile.
Conform acestui articol din Instrucțiuni, amenda poate fi diminuată cu un procent cuprins între 25% - 75% dacă se probează că ponderea în cifra de afaceri totală a întreprinderii a valorii relevante a veniturilor din comercializarea produselor/serviciilor care au legătură, direct sau indirect, cu încălcarea legii, este una redusă (de la 1% - 20%).
În acest context, și pentru aplicarea cauzei de reducere mai sus citate, societatea investigată a solicitat instanței de recurs să clarifice dacă într-o situație precum cea analizată în cauză, în care societatea a fost lider al unui consorțiu, iar în această calitate a realizat refacturări în numele celorlalți membri ai consorțiului, fără adăugarea niciunui adaos comercial (așa numitele operațiuni passthrough), valoarea refacturărilor se ia sau nu în considere la calculul cifrei de afaceri totale a întreprinderii asupra căreia se aplică amenda.
Soluția instanței de recurs a validat argumentele invocate de avocații D&B David și Baias, care au susținut că Instrucțiunile se completează cu reglementările contabile, iar prevederile contabile trebuie interpretate în sensul că aceste operațiuni passthrough nu trebuie luate în considerare la calculul cifrei de afaceri a unei societăți, întrucât exced veniturile obținute în urma activității proprii a acesteia, iar luarea în considerare a acestor refacturări ar deforma considerabil imaginea reală a activității economice a entității respective.
Desigur, calificarea naturii juridice a acestor operațiuni, respectiv dacă ele reprezintă sau nu operațiuni de tip passthrough și efectele pe care acestea le produc în contabilitatea unei societăți depind de circumstanțele particulare ale speței, cum ar fi riscurile asumate de fiecare membru al consorțiului, modalitatea de livrare efectivă a bunurilor sau de prestare a serviciilor, împrejurarea dacă liderul asocierii acționează sau nu doar în calitate de intermediar etc., fiind așadar necesară o analiză bazată pe circumstanțele concrete ale fiecărui caz în parte. Cu toate acestea, principiile rezultate din interpretarea ICCJ in aceasta decizie trebuie aplicată ori de cate ori, urmare a analizei circumstanțelor specifice ale speței se stabilește că ne aflăm în prezența unor operațiuni de tip passthrough.
Având în vedere că din ce în ce mai multe mai multe reglementări legislative prevăd aplicarea de sancțiuni ca procent din cifra de afaceri a unei societăți, este esențială clarificarea cu privire la modul în care operațiunile passthrough sunt luate în considerare în calculul cifrei de afaceri.
Soluția favorabilă în acest litigiu având ca obiect anularea parțială a unei Decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței a fost obținută de echipa de avocați D&B David și Baias, coordonată de Sorin David și Ana-Maria Iordache, Parteneri D&B David și Baias și formată din Lucian Bozian, Avocat Senior Coordonator, Mihaela Ragea și Andreea Toncu, Avocați Seniori.
Despre D&B David şi Baias
D&B David şi Baias este societatea de avocatură corespondentă PwC în România și este parte din rețeaua internațională PwC Legal, care cuprinde mai mult de 3000 de avocați în peste 90 de țări. Echipa D&B David şi Baias este alcătuită din 50 de avocați (dintre care 8 parteneri) și acordă consultanță și asistență juridică societăților locale și multinaționale în domenii precum: fuziuni, achiziții și restructurări, societăți comerciale și grupuri de societăți, proprietăți imobiliare, concurență și ajutoare de stat, servicii financiare și piețe de capital, relații de muncă și resurse umane, proprietate intelectuală, protecția consumatorului și a datelor cu caracter personal, litigii fiscale și comerciale.
D&B David şi Baias este societatea de avocatură corespondentă PwC în România și este parte din rețeaua internațională PwC Legal, care cuprinde mai mult de 3000 de avocați în peste 90 de țări. Echipa D&B David şi Baias este alcătuită din 50 de avocați (dintre care 8 parteneri) și acordă consultanță și asistență juridică societăților locale și multinaționale în domenii precum: fuziuni, achiziții și restructurări, societăți comerciale și grupuri de societăți, proprietăți imobiliare, concurență și ajutoare de stat, servicii financiare și piețe de capital, relații de muncă și resurse umane, proprietate intelectuală, protecția consumatorului și a datelor cu caracter personal, litigii fiscale și comerciale.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 14 / 107 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...