
APCE solicită reexaminarea Legii 255 ̸ 2024: Tranziţia către un SEN eficient nu se poate realiza prin exploatarea prosumatorilor
01 Iulie 2024
AgerpresSpecialiştii Asociaţiei solicită, astfel, trimiterea Legii 255/2024 la reexaminare în Parlament.
Dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice în baterii este un pas natural şi esenţial pentru tranziţia către un Sistem Energetic Naţional flexibil, inteligent şi eficient, însă aceasta nu poate fi realizat doar prin exploatarea prosumatorilor, atenţionează Asociaţia Prosumatorilor şi a Comunităţilor de Energie (APCE), într-o petiţie transmisă, luni, Preşedinţiei României.
Specialiştii Asociaţiei solicită, astfel, trimiterea Legii 255/2024 la reexaminare în Parlament.
"APCE susţine ferm dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice în baterii ca fiind un pas natural şi esenţial pentru tranziţia către un Sistem Energetic Naţional flexibil, inteligent şi eficient. Considerăm că această tranziţie nu poate fi realizată doar prin exploatarea prosumatorilor. Investiţiile insuficiente în reţelele de distribuţie a energiei electrice şi în capacităţile de stocare au condus la blocaje în implementarea proiectelor de producţie şi utilizare a energiilor regenerabile. Este opinia noastră că Legea 255/2024, în forma sa actuală, nu sprijină eficient stocarea energiei, ci, dimpotrivă, poate împiedica dezvoltarea prosumatorilor şi a infrastructurii necesare pentru integrarea acestora în sistemul energetic naţional. Avem încredere că Preşedinţia va lua în considerare petiţia noastră şi va transmite Legea 255/2024 către Parlament pentru reexaminare, oferind astfel oportunitatea unei dezbateri transparente şi constructive asupra acestui subiect de importanţă crucială pentru viitorul energetic al ţării noastre", se arată într-un comunicat de presă al APCE.
Specialiştii Asociaţiei solicită, astfel, trimiterea Legii 255/2024 la reexaminare în Parlament.
"APCE susţine ferm dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice în baterii ca fiind un pas natural şi esenţial pentru tranziţia către un Sistem Energetic Naţional flexibil, inteligent şi eficient. Considerăm că această tranziţie nu poate fi realizată doar prin exploatarea prosumatorilor. Investiţiile insuficiente în reţelele de distribuţie a energiei electrice şi în capacităţile de stocare au condus la blocaje în implementarea proiectelor de producţie şi utilizare a energiilor regenerabile. Este opinia noastră că Legea 255/2024, în forma sa actuală, nu sprijină eficient stocarea energiei, ci, dimpotrivă, poate împiedica dezvoltarea prosumatorilor şi a infrastructurii necesare pentru integrarea acestora în sistemul energetic naţional. Avem încredere că Preşedinţia va lua în considerare petiţia noastră şi va transmite Legea 255/2024 către Parlament pentru reexaminare, oferind astfel oportunitatea unei dezbateri transparente şi constructive asupra acestui subiect de importanţă crucială pentru viitorul energetic al ţării noastre", se arată într-un comunicat de presă al APCE.
Potrivit sursei citate, în ultima zi de sesiune parlamentară înaintea vacanţei, la propunerea unui grup de deputaţi PSD, Parlamentul României a introdus un amendament "otrăvit" în Legea energiei şi a votat-o în plen în aceeaşi zi. Amendamentul a fost susţinut de câteva companii de distribuţie care ar fi comandat un studiu la Facultatea de Energetică a Politehnicii din Bucureşti.
În viziunea organizaţiei profesionale, graba cu care acest amendament şi această lege s-au aprobat în câteva ore, fără nicio dezbatere publică cu părţile interesate, încalcă grav Recomandarea Rec 2001(19) a Comitetului de Miniştri ai CE către statele membre privind participarea cetăţenilor la viaţa publică locală, Liniile directoare privind participarea civilă în luarea deciziilor politice, adoptate de Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei pe 27 septembrie 2017 - Codul de bune practici pentru participarea civilă în procesul de luare a deciziilor (2009), Legea Transparenţei Decizionale (Legea nr. 52/2003), precum şi Legea Parteneriatului Public-Privat.
Reprezentanţii APCE susţin că, în actul legislativ, care face referire la obligaţia prosumatorilor de avea baterii de stocare a energiei, există alineate neclare care "creează confuzie şi poate duce la interpretări eronate din partea ANRE sau a jucătorilor din piaţa de energie".
Astfel, la alineatul 8, deşi la început se vorbeşte despre prosumatorii cu puteri cuprinse între 10,8 kW şi 400 kW, imediat la punctul "i" se menţionează că inclusiv prosumatorii cu puteri de peste 3 kW monofazic au obligaţia de a instala capacităţi de stocare.
"Este anormal să se compare puterea unui sistem de stocare a energiei electrice cu puterea totală a sistemului fotovoltaic. Când discutăm despre stocare, trebuie luată în considerare capacitatea de stocare. O instalaţie de stocare poate fi exploatată la diferite puteri. Astfel, orice raportare a capacităţii de stocare la puterea instalată (30% sau 50%) este neclară şi poate duce la confuzii grave în interpretarea legii şi în procesul de aplicare a ei", explică Dan Pîrşan, preşedintele APCE.
De asemenea, alineatul 9 clarifică faptul că toţi prosumatorii monofazici, de la o putere minimă instalată de 3 kW, sunt obligaţi să instaleze capacităţi de stocare, dar în acelaşi timp se vorbeşte şi despre "racordarea proiectelor demonstrative". "Este neclar la ce fel de proiecte face referire legiuitorul, având în vedere că statutul de prosumator nu poate fi obţinut cu rol demonstrativ", notează Asociaţia.
În acelaşi timp, APCE atrage atenţia asupra principiului retroactivităţii inclus în lege.
"'Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională', iniţiat de Ministerul Mediului, nu finanţează capacităţile de stocare, iar până în anul 2023 era chiar interzisă instalarea de invertoare hibrid care să permită şi adăugarea de sisteme de stocare. În aceste condiţii, a obliga prosumatorii, peste 140.000 până în prezent, să modifice instalaţiile sau să înlocuiască invertoarele este de neconceput. Această lege are un caracter retroactiv, care intră în conflict cu alte programe guvernamentale pentru susţinerea producerii de energie electrică din surse regenerabile", se precizează în comunicat.
Conform experţilor, în aceste condiţii neclare, apare un risc major pentru proiectele aflate în desfăşurare prin Programul "Casa Verde".
"Suntem în perioada de implementare a programului Casa Verde 2023. În cadrul acestui proiect, majoritatea sistemelor contractate (peste 90%) sunt de tip on-grid (fără stocare). Beneficiarii acestui program sunt obligaţi să injecteze surplusul de energie în reţea, prin urmare trebuie să aibă statut de prosumator. Dacă Legea 255/2024 va fi promulgată, toţi beneficiarii programului Casa Verde 2023 vor fi obligaţi să instaleze şi stocare. Acest lucru înseamnă costuri semnificativ mai mari decât cele stabilite iniţial prin contractele de finanţare. Este dificil de estimat impactul, dar valoarea aproximativă a beneficiarilor afectaţi de aceste prevederi este de peste 50.000 doar în programul Casa Verde 2023. Există un risc major ca beneficiarii să renunţe la aceste programe, cu un efect de domino asupra companiilor care furnizează astfel de sisteme fotovoltaice", arată APCE.
Totodată, reprezentanţii Asociaţii subliniază că dacă Legea 255/2024 va fi promulgată, există un risc major de blocaj pentru proiectele de producere a energiei electrice din surse regenerabile, aflate în diverse etape de implementare, "fie că discutăm despre investiţii private sau publice, cu sau fără finanţare europeană sau guvernamentală", pentru că "pierderile pentru sectorul privat şi pentru bugetul de stat nu au fost anticipate şi nu a fost prezentat un studiu de impact".
În context, APCE solicită reexaminarea Legii 255/2024.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 3034 / 20170 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Cum văd analiștii Mergermarket piața de M&A și activitatea firmelor de avocați | 9 luni cu motorul turat în M&A: Fuziunile și achizițiile la nivel global au ajuns la 3,4 trilioane USD, companiile din UE preferă consolidarea regională, tehnologia conduce, energia și sectorul financiar împing megadeal-urile, private equity își reia ofensiva. În clasamentele juridice, CMS rămâne în Top 10 global și pe locul 2 în Europa, iar Schoenherr stă pe podium în Europa Centrală și de Est
Practica de Concurență de la Țuca Zbârcea & Asociații rămâne etalon pe piața locală, cu o echipă evidențiată în ghidurile internaționale și performanță constantă în mandatele încredințate | Raluca Vasilache (Partener): Ultimul an a fost cu adevărat special, având privilegiul de a lucra în câteva tranzacții stimulante din punct de vedere profesional. A crescut considerabil practica în domeniul autorizării investițiilor străine și se remarcă o pondere mai mare a investigațiilor
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
Lexology IP Rankings 2025 | Cine sunt profesioniștii care setează standardele pe o piață din ce în ce mai competitivă: Ana-Maria Baciu, Răzvan Dincă, Dana Blaer și Ciprian Dragomir, printre avocații a căror poziționare confirmă maturizarea sectorului local și relevanța lui în arhitectura regională a proprietății intelectuale
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...