
APCE solicită reexaminarea Legii 255 ̸ 2024: Tranziţia către un SEN eficient nu se poate realiza prin exploatarea prosumatorilor
01 Iulie 2024
AgerpresSpecialiştii Asociaţiei solicită, astfel, trimiterea Legii 255/2024 la reexaminare în Parlament.
Dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice în baterii este un pas natural şi esenţial pentru tranziţia către un Sistem Energetic Naţional flexibil, inteligent şi eficient, însă aceasta nu poate fi realizat doar prin exploatarea prosumatorilor, atenţionează Asociaţia Prosumatorilor şi a Comunităţilor de Energie (APCE), într-o petiţie transmisă, luni, Preşedinţiei României.
Specialiştii Asociaţiei solicită, astfel, trimiterea Legii 255/2024 la reexaminare în Parlament.
"APCE susţine ferm dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice în baterii ca fiind un pas natural şi esenţial pentru tranziţia către un Sistem Energetic Naţional flexibil, inteligent şi eficient. Considerăm că această tranziţie nu poate fi realizată doar prin exploatarea prosumatorilor. Investiţiile insuficiente în reţelele de distribuţie a energiei electrice şi în capacităţile de stocare au condus la blocaje în implementarea proiectelor de producţie şi utilizare a energiilor regenerabile. Este opinia noastră că Legea 255/2024, în forma sa actuală, nu sprijină eficient stocarea energiei, ci, dimpotrivă, poate împiedica dezvoltarea prosumatorilor şi a infrastructurii necesare pentru integrarea acestora în sistemul energetic naţional. Avem încredere că Preşedinţia va lua în considerare petiţia noastră şi va transmite Legea 255/2024 către Parlament pentru reexaminare, oferind astfel oportunitatea unei dezbateri transparente şi constructive asupra acestui subiect de importanţă crucială pentru viitorul energetic al ţării noastre", se arată într-un comunicat de presă al APCE.
Specialiştii Asociaţiei solicită, astfel, trimiterea Legii 255/2024 la reexaminare în Parlament.
"APCE susţine ferm dezvoltarea capacităţilor de stocare a energiei electrice în baterii ca fiind un pas natural şi esenţial pentru tranziţia către un Sistem Energetic Naţional flexibil, inteligent şi eficient. Considerăm că această tranziţie nu poate fi realizată doar prin exploatarea prosumatorilor. Investiţiile insuficiente în reţelele de distribuţie a energiei electrice şi în capacităţile de stocare au condus la blocaje în implementarea proiectelor de producţie şi utilizare a energiilor regenerabile. Este opinia noastră că Legea 255/2024, în forma sa actuală, nu sprijină eficient stocarea energiei, ci, dimpotrivă, poate împiedica dezvoltarea prosumatorilor şi a infrastructurii necesare pentru integrarea acestora în sistemul energetic naţional. Avem încredere că Preşedinţia va lua în considerare petiţia noastră şi va transmite Legea 255/2024 către Parlament pentru reexaminare, oferind astfel oportunitatea unei dezbateri transparente şi constructive asupra acestui subiect de importanţă crucială pentru viitorul energetic al ţării noastre", se arată într-un comunicat de presă al APCE.
Potrivit sursei citate, în ultima zi de sesiune parlamentară înaintea vacanţei, la propunerea unui grup de deputaţi PSD, Parlamentul României a introdus un amendament "otrăvit" în Legea energiei şi a votat-o în plen în aceeaşi zi. Amendamentul a fost susţinut de câteva companii de distribuţie care ar fi comandat un studiu la Facultatea de Energetică a Politehnicii din Bucureşti.
În viziunea organizaţiei profesionale, graba cu care acest amendament şi această lege s-au aprobat în câteva ore, fără nicio dezbatere publică cu părţile interesate, încalcă grav Recomandarea Rec 2001(19) a Comitetului de Miniştri ai CE către statele membre privind participarea cetăţenilor la viaţa publică locală, Liniile directoare privind participarea civilă în luarea deciziilor politice, adoptate de Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei pe 27 septembrie 2017 - Codul de bune practici pentru participarea civilă în procesul de luare a deciziilor (2009), Legea Transparenţei Decizionale (Legea nr. 52/2003), precum şi Legea Parteneriatului Public-Privat.
Reprezentanţii APCE susţin că, în actul legislativ, care face referire la obligaţia prosumatorilor de avea baterii de stocare a energiei, există alineate neclare care "creează confuzie şi poate duce la interpretări eronate din partea ANRE sau a jucătorilor din piaţa de energie".
Astfel, la alineatul 8, deşi la început se vorbeşte despre prosumatorii cu puteri cuprinse între 10,8 kW şi 400 kW, imediat la punctul "i" se menţionează că inclusiv prosumatorii cu puteri de peste 3 kW monofazic au obligaţia de a instala capacităţi de stocare.
"Este anormal să se compare puterea unui sistem de stocare a energiei electrice cu puterea totală a sistemului fotovoltaic. Când discutăm despre stocare, trebuie luată în considerare capacitatea de stocare. O instalaţie de stocare poate fi exploatată la diferite puteri. Astfel, orice raportare a capacităţii de stocare la puterea instalată (30% sau 50%) este neclară şi poate duce la confuzii grave în interpretarea legii şi în procesul de aplicare a ei", explică Dan Pîrşan, preşedintele APCE.
De asemenea, alineatul 9 clarifică faptul că toţi prosumatorii monofazici, de la o putere minimă instalată de 3 kW, sunt obligaţi să instaleze capacităţi de stocare, dar în acelaşi timp se vorbeşte şi despre "racordarea proiectelor demonstrative". "Este neclar la ce fel de proiecte face referire legiuitorul, având în vedere că statutul de prosumator nu poate fi obţinut cu rol demonstrativ", notează Asociaţia.
În acelaşi timp, APCE atrage atenţia asupra principiului retroactivităţii inclus în lege.
"'Programul privind instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică, în vederea acoperirii necesarului de consum şi livrării surplusului în reţeaua naţională', iniţiat de Ministerul Mediului, nu finanţează capacităţile de stocare, iar până în anul 2023 era chiar interzisă instalarea de invertoare hibrid care să permită şi adăugarea de sisteme de stocare. În aceste condiţii, a obliga prosumatorii, peste 140.000 până în prezent, să modifice instalaţiile sau să înlocuiască invertoarele este de neconceput. Această lege are un caracter retroactiv, care intră în conflict cu alte programe guvernamentale pentru susţinerea producerii de energie electrică din surse regenerabile", se precizează în comunicat.
Conform experţilor, în aceste condiţii neclare, apare un risc major pentru proiectele aflate în desfăşurare prin Programul "Casa Verde".
"Suntem în perioada de implementare a programului Casa Verde 2023. În cadrul acestui proiect, majoritatea sistemelor contractate (peste 90%) sunt de tip on-grid (fără stocare). Beneficiarii acestui program sunt obligaţi să injecteze surplusul de energie în reţea, prin urmare trebuie să aibă statut de prosumator. Dacă Legea 255/2024 va fi promulgată, toţi beneficiarii programului Casa Verde 2023 vor fi obligaţi să instaleze şi stocare. Acest lucru înseamnă costuri semnificativ mai mari decât cele stabilite iniţial prin contractele de finanţare. Este dificil de estimat impactul, dar valoarea aproximativă a beneficiarilor afectaţi de aceste prevederi este de peste 50.000 doar în programul Casa Verde 2023. Există un risc major ca beneficiarii să renunţe la aceste programe, cu un efect de domino asupra companiilor care furnizează astfel de sisteme fotovoltaice", arată APCE.
Totodată, reprezentanţii Asociaţii subliniază că dacă Legea 255/2024 va fi promulgată, există un risc major de blocaj pentru proiectele de producere a energiei electrice din surse regenerabile, aflate în diverse etape de implementare, "fie că discutăm despre investiţii private sau publice, cu sau fără finanţare europeană sau guvernamentală", pentru că "pierderile pentru sectorul privat şi pentru bugetul de stat nu au fost anticipate şi nu a fost prezentat un studiu de impact".
În context, APCE solicită reexaminarea Legii 255/2024.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 2286 / 19422 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat cu experiență (Litigii și Soluționare a Disputelor)
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2025 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Dincă & Speciac sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Kinstellar asistă Special Flanges pe toate aspectele, tranzacționale și de taxe, în achiziția producătorului industrial român Vilmar SA, cu o echipă pluridisciplinară coordonată de Zsuzsa Csiki (Partener, Co-Head of Corporate M&A) | Skadden, Simmons&Simmons și alte două firme de avocați din România au fost de o parte și de alta în această tranzacție
CMS, alături de Bitdefender la achiziția Mesh Security | Horea Popescu (Managing Partner CMS România) și Mircea Moraru (Senior Counsel), în echipa multidisciplinară coordonată de la Londra, care a oferit consultanță cumpărătorului în toate aspectele tranzacției supusă acum aprobărilor din partea autorităților de reglementare
“Schimbare” este cuvântul de ordine pe piața muncii, spun avocații de Employment de la Mușat & Asociații, fenomenul fiind potențat de avansul tehnologic rapid, evoluția așteptărilor angajaților și necesitatea adaptării la noile realități economice și sociale | Echipa gestionează un număr mare de proiecte care implică restructurări ample ale companiilor multinaționale, creşterea numărului de litigii fiind evidențiată în analiza tendințelor observate. De vorbă cu membrii echipei despre mandatele strategice încredințate de companii lideri în industrii variate și provocările anului 2025
CMS își consolidează echipa din România prin promovarea a șapte avocați | Horea Popescu, managing partner CMS România: ”Aceste promovări reflectă nu doar calitatea muncii lor, ci și energia și dedicarea cu care aduc rezultate remarcabile clienților noștri și ne poziționează perfect pentru a ne continua creșterea și dezvoltarea competențelor”
O gamă variată de mandate pentru avocații de Employment de la Mitel & Asociații | Schimbările din zona legislației muncii și noile tendințe în politica de personal, analizate de Mădălina Mitel (Partener) și Cristina Dan (Counsel)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Drept Societar și Comercial)
LegiTeam | Mitel & Asociații recrutează avocat definitiv (Real Estate)
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | Patru case locale independente de avocați și două birouri ale unor firme internaționale, pe lista scurtă pentru titlul de “Firma anului în România”. NNDKP, CMS și Schoenherr, printre premianți, Popescu & Asociații, listată în trei categorii. Ce avocați români sunt în prim plan, anul acesta
LegiTeam | Mitel & Asociații caută avocat stagiar pentru practica de Drept Societar și Comercial
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...