CFR Călători încheie 2024 cu un profit de 15 milioane de lei. Compania, pe plus după mulți ani de pierderi
03 Februarie 2025
AgerpresTraian Preoteasa, şeful companiei, a precizat că salariile la CFR Călători s-au luat în totalitate şi fără întârzieri, însă a admis că, prin măsura suspendării trenurilor, veniturile mecanicilor vor scădea.
CFR Călători a încheiat anul 2024 cu un profit de 15 milioane de lei, prima dată după 9 - 10 ani, şi nu va mai fi niciodată pe pierdere pe mandatul meu de director general, a declarat, luni, şeful companiei, Traian Preoteasa.
"Începem prin a face o precizare că în ultimii 10 ani pierderile lui CFR Călători au fost de ordinul sutelor de milioane. Ştirea cu care am vrut să încep astăzi este că, la un an de mandat pe Ordonanţa 109 de guvernanţă corporatistă, 2024, CFR Călători l-a terminat pe un profit de 15 milioane de lei. (...) CFR Călători, la prima, să zicem aşa, strigare are un profit de 15 milioane de lei, ceea ce nu s-a mai întâmplat în ultimii 9 -10 ani, n-am făcut un calcul exact. Ce a dus la acest profit, dat fiind că, ştiţi foarte bine, bugetul de venituri şi cheltuieli s-a aprobat pe o pierdere de un miliard de lei? (...) Chiar în ultima zi sau penultima zi a anului, deci 30 sau 31 decembrie, s-a aprobat o ultimă rectificare bugetară, care a dus compensaţia la un nivel de aproximativ 2,133 miliarde de lei. Este valoarea care acoperă cam 90% din solicitările noastre pentru 2024. Probabil vom dezvolta puţin mai târziu dacă e mult, dacă e puţin acest profit. Noi spunem că este un profit şi, de anul trecut plecând, pe mandatele mele de director general, bugetul de venituri şi cheltuieli al lui CFR Călători nu va mai fi niciodată pe pierdere", a transmis Preoteasa.
"Începem prin a face o precizare că în ultimii 10 ani pierderile lui CFR Călători au fost de ordinul sutelor de milioane. Ştirea cu care am vrut să încep astăzi este că, la un an de mandat pe Ordonanţa 109 de guvernanţă corporatistă, 2024, CFR Călători l-a terminat pe un profit de 15 milioane de lei. (...) CFR Călători, la prima, să zicem aşa, strigare are un profit de 15 milioane de lei, ceea ce nu s-a mai întâmplat în ultimii 9 -10 ani, n-am făcut un calcul exact. Ce a dus la acest profit, dat fiind că, ştiţi foarte bine, bugetul de venituri şi cheltuieli s-a aprobat pe o pierdere de un miliard de lei? (...) Chiar în ultima zi sau penultima zi a anului, deci 30 sau 31 decembrie, s-a aprobat o ultimă rectificare bugetară, care a dus compensaţia la un nivel de aproximativ 2,133 miliarde de lei. Este valoarea care acoperă cam 90% din solicitările noastre pentru 2024. Probabil vom dezvolta puţin mai târziu dacă e mult, dacă e puţin acest profit. Noi spunem că este un profit şi, de anul trecut plecând, pe mandatele mele de director general, bugetul de venituri şi cheltuieli al lui CFR Călători nu va mai fi niciodată pe pierdere", a transmis Preoteasa.
În ceea ce priveşte bugetul de venituri şi cheltuieli pe 2025, s-a aprobat într-o primă etapă o compensaţie similară cu cea de anul trecut, de 2,15 miliarde de lei, dar care nu este suficientă, situaţie care a dus la adoptarea unor măsuri de către companie, printre care şi suspendarea circulaţiei unui număr de 200 de trenuri.
"Din informaţiile avute, cel puţin pe prima strigare de proiect de buget, Ministerul Finanţelor, la solicitarea Ministerului Transportului, şi aici am avut o discuţie şi cu domnul ministru Grindeanu, ni s-a aprobat o primă etapă egală cu execuţia bugetului pe anul trecut, deci vom avea o compensaţie în jur de 2,15 miliarde de lei. Este adevărat că aceste 2,15 miliarde de lei nu este suma necesară pentru desfăşurarea întregului CSP (contract de servicii publice - n. .r) aprobat în 2022, pe perioada 2022-2032, drept pentru care am luat şi am aprobat în Consiliul de Administraţie un set de măsuri care să ducă la reducerea cheltuielilor. Aceste măsuri au dus şi la suspendarea, nu anularea de trenuri. Ce înseamnă această suspendare? Înseamnă că sunt reduse 200 de trenuri, dar sunt în zile diferite şi în special 30-40% sunt în zilele de weekend", a afirmat directorul general al CFR Călători.
El a explicat că această decizie a fost luată pentru a se reduce din cheltuieli, întrucât personalul care lucrează în weekend primeşte ore suplimentare plătite cu 300%.
"Ce ne-a făcut să ducem această suspendare a trenurilor spre weekend? Este adevărat că avem un deficit de mecanici, în special de mecanici, că personalul de exploatare se împarte în mecanici, revizor, şef de tren şi alţii, unde mai am în activitate cam 100 de persoane care fac cumul de pensie şi salariu. Probabil că până la sfârşitul anului vom compensa sau, dacă nu, în 2026 şi nu cred că vom mai avea angajaţi care să cumuleze pensie cu salariu la nivel de exploatare. Este adevărat că anumiţi lideri de sindicat se plâng de această tăiere, dar nu informează corect. Informaţia corectă este că nu s-a tăiat niciun salariu cu niciun leu. Este adevărat că se vor mai diminua veniturile. Veniturile se compun din salariu, sporuri, sporuri festive, sporuri festive suplimentare. Sâmbăta şi duminica, deci în weekend, orele suplimentare festive se plătesc cu 300%. Noi avem situaţia călătorilor care plătesc bilet pe absolut orice tren, fiind digitalizată vânzarea de bilete. Aceste trenuri pe care noi le-am suspendat, în afară de faptul că ne puteau duce să plătim cheltuieli salariale majorate, v-am spus şi cu 300%, nu au mai mult de 2-3 călători. Toate suspendările de trenuri care s-au făcut şi sunt publicate au o reducere, să zicem, a numărului de activităţi cu 3%, maxim 4%", a susţinut Preoteasa.
Potrivit acestuia, din primele calcule reiese o reducere a cheltuielilor în jur de 25 - 30 de milioane de lei la nivelul lunii ianuarie, în urma suspendării acestor trenuri. În plus, trebuie compensate veniturile pe care le avea compania din facilităţile acordate anterior studenţilor şi care se ridicau la aproape 220 milioane de lei.
"V-am spus, compensaţia solicitată nu acoperă întreg spectrul contractului de servicii publice şi trebuie să luăm nişte măsuri. Le-am luat înainte de apariţia ordonanţei-trenuleţ, le-am gândit, nu ne împiedică, nici nu ne ajută ordonanţa-trenuleţ, sunt nişte decizii luate de managementul companiei pentru reducerea cheltuielilor. La prima strigare, rămâne de analizat, pe luna ianuarie cheltuielile s-au redus cu în jur de 25 - 30 de milioane (de lei - n. r.). Bugetul nu va mai fi întocmit pe pierdere. Trebuie să compensăm, că ne place, că nu ne place, anularea facilităţilor pentru studenţi ne costă în buget venituri de aproape 200 - 220 de milioane de lei. Trebuie ori să găsim în altă parte veniturile, ori să reducem cheltuielile. Prima etapă care ne-a stat la îndemână va fi reducerea cheltuielilor şi o vom face fără probleme", a adăugat şeful companiei.
Traian Preoteasa a precizat că salariile la CFR Călători s-au luat în totalitate şi fără întârzieri, însă a admis că, prin măsura suspendării trenurilor, veniturile mecanicilor vor scădea cu 3.000 - 4.000 de lei, deci, economiile pe care compania le va face ajung la câteva zeci de milioane de lei pe an, având în vedere că sunt 1.500 de mecanici.
"O să vă dau nişte date. Deci, venitul brut al mecanicului, nivelul mediu, ajunge la 22.000 de lei. Asta înseamnă vreo 12-13.000 de lei pe net. Venitul maxim al mecanicilor a depăşit 30.000 de lei. (...) Veniturile şi nu salariile, fac precizări, scad anulând acele ore care se prestează în festive de weekend. Avem 1.500 de mecanici, cred că sunt câteva zeci de milioane de lei pe an. (...) Nu voi avea nicio mustrare de conştiinţă să ţin societatea în echilibru. Nu voi da curs niciunei presiuni de a perturba activitatea economică. V-am spus, este o companie pe profit astăzi, va rămâne o companie pe profit până la plecarea mea. Când va fi aceasta, vom vedea. În ceea ce priveşte partea financiară criticată peste tot în toată presa şi nu numai de neplata orelor suplimentare, nu este adevărat. Respectăm legea întru totul. Dar, precizez din nou, şi voi reitera această afirmaţie, vom respecta legea în interesul lui CFR Călători şi nu al cuiva, indiferent cine e acela. Vom plăti orele suplimentare şi le-am plătit, nu cred că există vreun angajat al căii ferate la CFR Călători care nu şi-a primit salariul la zi, nu şi-a primit bonurile de masă la zi şi, când spun la zi, înseamnă mai devreme, nu la datele prevăzute în contractul colectiv de muncă, sau nu şi-au primit veniturile realizate din ore suplimentare. Este adevărat că încercăm şi, exact ce v-am spus, prin această suspendare a unor trenuri - am mai analizat din ele, vreo două - trei am mai băgat, probabil o să mai analizăm, o să mai scoatem, o să mai băgăm - este o dinamică în aceasta. Oricine face ore suplimentare necompensate în cele 90 de zile vor fi plătite conform legii. Nu se va încălca legea, dar iar spun legea şi interesul CFR Călători", a arătat el.
Traian Preoteasa a mai spus că decizia cu privire la trenurile care trebuie suspendate a aparţinut regionalelor şi nu "a venit de sus", iar dacă există solicitări pentru un anumit tren suspendat şi va avea călători, acesta va fi repus în circulaţie.
"Dată fiind organizarea teritorială pe cele opt regionale, nu a venit o decizie de sus 'tăiaţi 7 trenuri, 15 trenuri, 12 trenuri'. Au servicii în subordine, fac o analiză, au încasările, au situaţia orelor festive suplimentare şi au fost corelate. La Anina-Oraviţa au fost nişte discuţii...nu este un tren rentabil, cel puţin în zilele din afara weekend-ului. În weekend este încărcat, nu avem o problemă. Numai că toate presiunile - şi nu ţin cont de presiuni, dar să zicem că ne-au convins să dăm drumul şi în cursul săptămânii - au fost partea de istorie şi turism. Au venit primarii, au venit... am găsit o înţelegere. Am mai pus şi la Bucureşti, dacă nu mă înşel, două trenuri în circulaţie. Suntem într-o dinamică continuă. Dacă vreo regională, oricare ar fi ea, face dovada că un anumit tren are solicitări, nu ştiu, de la Consiliul Judeţean, de la primării şi are 20 sau 30 de călători sau măcar 10, da, va fi pus în circulaţie. Dacă nu am, rămân suspendate. Suspendat înseamnă că prin anumite modificări de mobilitate le pot pune la loc oricând. Am trasă, am tot ce-mi trebuie, le pot pune la loc oricând, da nu le voi pune la loc decât dacă am convingerea că nu vor merge goale", a subliniat el.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 2 / 18393 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Promovări la Schoenherr: Monica Cojocaru devine partner în structura internațională a grupului, alți trei avocați fac un pas înainte în carieră | Sebastian Guțiu, managing partner: ”Aceste promovări vin să confirme valoarea pe care o atribuim contribuției efective a colegelor noastre la dezvoltarea ariilor de practică din care fac parte – corporate m&a, energy, banking & finance, labour & employment – și a relației cu clienții firmei”
Clifford Chance Badea și-a extins echipa cu 15 avocați în 2024, după cel mai accelerat ritm de creștere și recrutare din ultimii ani | Daniel Badea, Managing Partner: ”Am avut colegi care au lucrat în birourile internaționale ale Clifford Chance, dar și în locuri precum Stockholm sau Zurich, pe proiecte transfrontaliere de o complexitate foarte mare, acoperind aproape toate continentele”
Sun Wave Pharma România, la vânzare. Jefferies consiliază exitul LetterOne, fond de investiții legat de doi oligarhi ruși
BACIU PARTNERS, numită ”Gold Stars of Romanian IP” de World Trademark Review în clasamentele WTR 1000 2025. Patru membri ai echipei, desemnați profesioniști de top în clasamentul individual
Trei firme de avocați din România, evidențiate pentru activitatea în domeniul Competition ̸ Antitrust | NNDKP, CMS și D&B David și Baias au intrat în topul global al firmelor cu cea mai bună practică de concurență. Cine sunt avocații evidențiați de GCR 100 – 2025 și care au fost proiectele care au adus recunoaștere echipelor locale
Cum a evoluat anul trecut Ioana Gelepu The Office Litigation & Enforcement, butic de litigii evidențiat de ghidurile juridice internaționale, și care au fost proiectele care au antrenat un număr considerabil de analize juridice | Ioana Gelepu, fondator: ”Sunt mulțumită că am reușit să mă implic în toate detaliile proiectelor pe care le gestionăm, suficient de variate cât să satisfacă setea mea neobosita de nou”
Cum poți dezvolta o carieră internațională cu programul Erasmus+ | Povestea lui Constantin Roșca, absolvent de Drept plecat din Fălticeni, care a ales să studieze la Universitatea din Istanbul. El este azi masterand în Drept Internațional Public în cadrul Universității Koç, cea mai prestigioasă din Turcia și stagiar în cadrul biroului Esenyel ̸ Partners, unul din cele mai cunoscute birouri internaționale de avocatură și consultanță juridică din țara desfășurată pe două continente
Bulboacă & Asociații a sprijinit obținerea unei finanțări de capital de lucru în valoare de 20 de milioane EUR pentru Frigoglass, asumând din nou un rol de reprezentare dublă. Colaborare cu două firme internaționale de avocați, în acest proiect
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Abuzul de Drept în arbitraj (Powered by ZRVP)
CMS Emerging Europe M&A 2024 ̸ 25 | Piața de M&A din Europa emergentă se redresează, ajungând la cele mai ridicate niveluri din 2018 până în prezent. Horea Popescu, Partener CMS România: „Optimismul pare să devină marca anului 2025”
Țuca Zbârcea & Asociații promovează un nou Partener Equity în structura de conducere a firmei. Șerban Pâslaru se alătură celor 8 fondatori ai firmei de avocatură | Florentin Țuca, Managing Partner: ”Este un semnal pe care vrem să-l transmitem generațiilor viitoare de avocați, un semn de deschidere către partenerii care doresc să aibă un rol mai pronunțat în treburile firmei”
Promovare la RTPR: Bogdan Cordoș, expertul în energie care s-a alăturat firmei imediat după absolvirea facultății, face un pas înainte în carieră și devine partener | Costin Tărăcilă, Managing Partner: ”Suntem mândri de echipa noastră care numără unii dintre cei mai talentați și experimentați avocați din România”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...