
CFR Marfă îşi va opri activitatea imediat după operaţionalizarea Carpatica Feroviar; estimarea, până la 1 martie
29 Octombrie 2024
AgerpresActivitatea Carpatica România va fi în patru industrii - industria de apărare naţională, industria petrolieră, de cereale şi cărbuni - această companie fiind strategică, după ce a obţinut aviz CSAT şi s-a înfiinţat conform Hotărârii de Guvern aprobată de Executiv săptămâna trecută.
CFR Marfă va trebui să-şi declare lichidarea şi să oprească activitatea imediat după operaţionalizarea şi capitalizarea companiei Carpatica Feroviar, iar eu estimez ca până la 1 martie toate aceste procese să se întâmple, a declarat, marţi, directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache.
"Conform procedurii şi conform regulamentului european în materie de rambursare de ajutor de stat, în condiţiile aprobării acestui mecanism de înfiinţare a companiei Carpatica Feroviar România, imediat după ce această companie se va înfiinţa, se va operaţionaliza şi va fi capitalizată în vederea cumpărării de la CFR Marfă a asset-urilor necesare şi a celor prevăzute şi agreate cu Comisia Europeană, CFR Marfă va trebui să-şi declare lichidarea şi să oprească activitatea şi, practic, ultima zi de furnizare de servicii de transport feroviar de marfă de către CFR Marfă va coincide cu prima zi în care Carpatica Feroviar România va furniza servicii de transport feroviar. Operaţionalizarea companiei depinde de următorul pas, şi anume Hotărârea de Guvern de capitalizare cu suma necesară cumpărării de mijloace fixe şi asset-uri de la CFR Marfă şi, conform procedurilor din cadrul Autorităţii Feroviare Române, eu estimez ca până la 1 martie toate aceste procese să se întâmple. Spun 1 martie, pentru că 12 martie ar fi ziua în care concordatul preventiv în care CFR Marfă se află expiră", a afirmat Apostolache.
"Conform procedurii şi conform regulamentului european în materie de rambursare de ajutor de stat, în condiţiile aprobării acestui mecanism de înfiinţare a companiei Carpatica Feroviar România, imediat după ce această companie se va înfiinţa, se va operaţionaliza şi va fi capitalizată în vederea cumpărării de la CFR Marfă a asset-urilor necesare şi a celor prevăzute şi agreate cu Comisia Europeană, CFR Marfă va trebui să-şi declare lichidarea şi să oprească activitatea şi, practic, ultima zi de furnizare de servicii de transport feroviar de marfă de către CFR Marfă va coincide cu prima zi în care Carpatica Feroviar România va furniza servicii de transport feroviar. Operaţionalizarea companiei depinde de următorul pas, şi anume Hotărârea de Guvern de capitalizare cu suma necesară cumpărării de mijloace fixe şi asset-uri de la CFR Marfă şi, conform procedurilor din cadrul Autorităţii Feroviare Române, eu estimez ca până la 1 martie toate aceste procese să se întâmple. Spun 1 martie, pentru că 12 martie ar fi ziua în care concordatul preventiv în care CFR Marfă se află expiră", a afirmat Apostolache.
El a precizat că noua companie nu trebuie şi nu are voie să semene "unu la unu" cu CFR Marfă de astăzi, ci va reprezenta "undeva maxim 20% din CFR Marfă de astăzi". De altfel, Carpatica Feroviar va cumpăra 200 de locomotive şi 6.500 de vagoane de la CFR Marfă.
"CFR Marfă astăzi înseamnă mult mai mult decât 200 de locomotive şi 6.500 de vagoane. Va cumpăra doar cinci secţii de reparat vagoane şi şase secţii de reparat locomotive, faţă de opt câte sunt din fiecare astăzi. Deci, vorbim despre o companie mult mai mică, mult mai fiabilă, una nouă, bancabilă şi sperăm să fie şi green în sensul adevărat al cuvântului, în care transportul feroviar să preia cât mai mult din transportul rutier. Compania feroviară Carpatica va prelua golul lăsat în economia României de CFR Marfă", a subliniat Daniel Apostolache, în marja celei de-a XIX-a ediţie a Zilelor Feroviare - Summitul de Investiţii Club Feroviar.
Potrivit acestuia, activitatea Carpatica România va fi în patru industrii - industria de apărare naţională, industria petrolieră, de cereale şi cărbuni - această companie fiind strategică, după ce a obţinut aviz CSAT şi s-a înfiinţat conform Hotărârii de Guvern aprobată de Executiv săptămâna trecută.
"Carpatica Feroviar este soluţia statului român de a garanta în faţa Comisiei Europene că avem o companie care să deservească şi pe timp de pace, în condiţii de profit, şi pe timp de criză, atât geopolitică, cât şi economică, interesele statului român de a ne garanta că vom avea în permanenţă material rulant care să preia volumele necesare asigurării funcţionalităţii sale", a subliniat Apostolache.
În prezent, CFR Marfă are în jur de 8.500 - 9.000 de vagoane şi 600 de locomotive - material rulant calibrat pe contractele actuale, însă, numărul vagoanelor apte care ar putea fi folosite, dacă ar intra în reparaţii şi ar exista contracte de transport, se situează în jur de 15.000 - 17.000, iar cel al locomotivelor la 900.
"În proces de executare au fost aproximativ 450 de locomotive. S-au vândut maximum 100 de locomotive, pentru că încă nu au ajuns toate facturile de la ANAF în cadrul companiei, ca să ştim o cifră exactă. Sunt licitaţii care se desfăşoară la fiecare agenţie teritorială ANAF din România şi circuitul documentelor este unul relativ îngreunat şi dinamic. În fiecare zi primim facturi că s-au mai vândut la o agenţie teritorială şi actualizăm în permanenţă numărul de locomotive care sunt în executare. Anunţul privind valorificarea şi numărul de locomotive disponibile este postat pe site-ul CFR Marfă şi poate fi consultat în orice moment de potenţialii cumpărători care, dacă doresc să cumpere la valoarea evaluată, (...) se pot adresa companiei, cu solicitare care este imediată înaintată ANAF", a susţinut şeful CFR Marfă.
De asemenea, s-au vândut navele feribot, însă hotelul şi sediile nu, întrucât "lumea aşteaptă chilipiruri, iar noi nu suntem disponibili să vindem la chilipir".
"Noi vrem să vindem la preţul evaluat şi la valoarea corectă, care să ducă la maximizarea veniturilor şi achitarea ajutorului de stat către cei doi furnizori: Ministerul de Finanţe, prin ANAF, şi Ministerul Transporturilor, prin CFR SA. Am constatat că, prin vânzarea acestor active, reuşim să ţinem penalităţile în frâu, nu se diminuează principalul", a arătat acesta.
În ceea ce priveşte salariaţii CFR Marfă, aceştia nu vor fi preluaţi automat de Carpatica Feroviar, dar vor avea "un loc unde să-şi depună CV-ul".
"Carpatica Feroviar nu va fi un concurent pentru CFR Marfă, pentru că va trebui să se autorizeze şi durează cam şase luni. Dacă eşti investitor şi vrei să-ţi cumperi material rulant şi l-ai primit, nu poţi să intri direct cu el dacă compania nu este autorizată la organismul naţional, la un organism notificat, dacă nu ai toată licenţa, dacă n-ai licenţă de transport, toate aceste lucruri durează. Altfel, în momentul în care Carpatica Feroviar se va autoriza, CFR Marfă îşi va declara faliment. CFR Marfă, în momentul în care Carpatica se va operaţionaliza şi se va autoriza, îşi va declara lichidarea, deci nu va mai furniza servicii de transport feroviar. Aşa este angajamentul în faţa Comisiei Europene şi se va închide, practic, ajutorul de stat şi decizia de ajutor de stat emisă în anul 2020. Statul român va avea o companie naţională de transport feroviar de marfă. Astăzi are CFR Marfă; de la capitalizarea şi operaţionalizarea societăţii Carpatica Feroviar România va fi Carpatica Feroviar România", a transmis directorul general.
Daniel Apostolache a mai spus că soluţia cu înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar a venit pe modelul Alitalia.
"Modelul ăsta cu Carpatica este pe modelul Alitalia, şi de acolo a plecat pe jurisprudenţa europeană, în care am căutat să nu inventăm roata, ci să facem ceea ce au făcut şi alte state europene. Dar cred că elementul principal care a atras atenţia este (...) discontinuitatea faţă de modul de lucru defectuos pe care CFR Marfă l-a practicat 15 ani, cu trei ani de profit operaţional, cu înţelegerea lecţiei capitalismului, în care salariaţii şi compania activează respectând tot ce înseamnă reguli concurenţiale şi economice în România", a adăugat el.
CFR Marfă are în portofoliu companii importante cum ar fi: Dacia, OMV Petrom, Complexul Energetic Oltenia, societatea Electrocentrale Craiova, dar şi cei mai importanţi traderi şi producători de cereale din România. De asemenea, este al doilea partener DB Germania pentru NATO în transportul de trupe militare.
Viteza comercială la trenurile de marfă este, în medie, în jur de 17 km/h, sunt unele secţii care s-au reabilitat, cum este Constanţa, iar cel mai prost se circulă pe secţia Chiajna - Grădinari, unde sunt lucrări.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1960 / 19817 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Într-un mediu unde profesionalismul, rigoarea și implicarea directă a coordonatorilor fac diferența, Popescu & Asociații reușește să transforme școala de vară într-o adevărată rampă de lansare pentru carierele viitorilor avocați. Studenții descoperă aici diversitatea avocaturii și primesc șansa unei cariere într-o firmă de top | Adrian Chirvase, Partner: „Internship-ul reprezintă un canal strategic fundamental pentru identificarea viitorilor colegi”
Drumul spre performanță: experiențe și lecții din anii de Drept | De la emoțiile admiterii, la medii de 10 și trofee în competiții juridice: povestea lui Cristian-Mircea Rădulescu, studentul care a înțeles că disciplina, perseverența și logica sunt ingredientele esențiale pentru succes într-o facultate unde competiția este intensă: „Dreptul nu îți oferă doar cunoștințe, ci te modelează ca om”
Lexology Energy Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care s-au remarcat într-o practică devenită, în ultimii ani, un adevărat laborator de inovație juridică: ZRVP, CMS, TZA și NNDKP au o amprentă bine conturată în Oil & Gas. NNDKP strălucește și în Power & Electricity, unde se remarcă și Kinstellar, dar și în Renewables
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...