ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CFR Marfă îşi va opri activitatea imediat după operaţionalizarea Carpatica Feroviar; estimarea, până la 1 martie

29 Octombrie 2024   |   Agerpres

Activitatea Carpatica România va fi în patru industrii - industria de apărare naţională, industria petrolieră, de cereale şi cărbuni - această companie fiind strategică, după ce a obţinut aviz CSAT şi s-a înfiinţat conform Hotărârii de Guvern aprobată de Executiv săptămâna trecută.

 
 
CFR Marfă va trebui să-şi declare lichidarea şi să oprească activitatea imediat după operaţionalizarea şi capitalizarea companiei Carpatica Feroviar, iar eu estimez ca până la 1 martie toate aceste procese să se întâmple, a declarat, marţi, directorul general al CFR Marfă, Daniel Apostolache.

"Conform procedurii şi conform regulamentului european în materie de rambursare de ajutor de stat, în condiţiile aprobării acestui mecanism de înfiinţare a companiei Carpatica Feroviar România, imediat după ce această companie se va înfiinţa, se va operaţionaliza şi va fi capitalizată în vederea cumpărării de la CFR Marfă a asset-urilor necesare şi a celor prevăzute şi agreate cu Comisia Europeană, CFR Marfă va trebui să-şi declare lichidarea şi să oprească activitatea şi, practic, ultima zi de furnizare de servicii de transport feroviar de marfă de către CFR Marfă va coincide cu prima zi în care Carpatica Feroviar România va furniza servicii de transport feroviar. Operaţionalizarea companiei depinde de următorul pas, şi anume Hotărârea de Guvern de capitalizare cu suma necesară cumpărării de mijloace fixe şi asset-uri de la CFR Marfă şi, conform procedurilor din cadrul Autorităţii Feroviare Române, eu estimez ca până la 1 martie toate aceste procese să se întâmple. Spun 1 martie, pentru că 12 martie ar fi ziua în care concordatul preventiv în care CFR Marfă se află expiră", a afirmat Apostolache.


El a precizat că noua companie nu trebuie şi nu are voie să semene "unu la unu" cu CFR Marfă de astăzi, ci va reprezenta "undeva maxim 20% din CFR Marfă de astăzi". De altfel, Carpatica Feroviar va cumpăra 200 de locomotive şi 6.500 de vagoane de la CFR Marfă.

"CFR Marfă astăzi înseamnă mult mai mult decât 200 de locomotive şi 6.500 de vagoane. Va cumpăra doar cinci secţii de reparat vagoane şi şase secţii de reparat locomotive, faţă de opt câte sunt din fiecare astăzi. Deci, vorbim despre o companie mult mai mică, mult mai fiabilă, una nouă, bancabilă şi sperăm să fie şi green în sensul adevărat al cuvântului, în care transportul feroviar să preia cât mai mult din transportul rutier. Compania feroviară Carpatica va prelua golul lăsat în economia României de CFR Marfă", a subliniat Daniel Apostolache, în marja celei de-a XIX-a ediţie a Zilelor Feroviare - Summitul de Investiţii Club Feroviar.

Potrivit acestuia, activitatea Carpatica România va fi în patru industrii - industria de apărare naţională, industria petrolieră, de cereale şi cărbuni - această companie fiind strategică, după ce a obţinut aviz CSAT şi s-a înfiinţat conform Hotărârii de Guvern aprobată de Executiv săptămâna trecută.

"Carpatica Feroviar este soluţia statului român de a garanta în faţa Comisiei Europene că avem o companie care să deservească şi pe timp de pace, în condiţii de profit, şi pe timp de criză, atât geopolitică, cât şi economică, interesele statului român de a ne garanta că vom avea în permanenţă material rulant care să preia volumele necesare asigurării funcţionalităţii sale", a subliniat Apostolache.

În prezent, CFR Marfă are în jur de 8.500 - 9.000 de vagoane şi 600 de locomotive - material rulant calibrat pe contractele actuale, însă, numărul vagoanelor apte care ar putea fi folosite, dacă ar intra în reparaţii şi ar exista contracte de transport, se situează în jur de 15.000 - 17.000, iar cel al locomotivelor la 900.

"În proces de executare au fost aproximativ 450 de locomotive. S-au vândut maximum 100 de locomotive, pentru că încă nu au ajuns toate facturile de la ANAF în cadrul companiei, ca să ştim o cifră exactă. Sunt licitaţii care se desfăşoară la fiecare agenţie teritorială ANAF din România şi circuitul documentelor este unul relativ îngreunat şi dinamic. În fiecare zi primim facturi că s-au mai vândut la o agenţie teritorială şi actualizăm în permanenţă numărul de locomotive care sunt în executare. Anunţul privind valorificarea şi numărul de locomotive disponibile este postat pe site-ul CFR Marfă şi poate fi consultat în orice moment de potenţialii cumpărători care, dacă doresc să cumpere la valoarea evaluată, (...) se pot adresa companiei, cu solicitare care este imediată înaintată ANAF", a susţinut şeful CFR Marfă.

De asemenea, s-au vândut navele feribot, însă hotelul şi sediile nu, întrucât "lumea aşteaptă chilipiruri, iar noi nu suntem disponibili să vindem la chilipir".

"Noi vrem să vindem la preţul evaluat şi la valoarea corectă, care să ducă la maximizarea veniturilor şi achitarea ajutorului de stat către cei doi furnizori: Ministerul de Finanţe, prin ANAF, şi Ministerul Transporturilor, prin CFR SA. Am constatat că, prin vânzarea acestor active, reuşim să ţinem penalităţile în frâu, nu se diminuează principalul", a arătat acesta.

În ceea ce priveşte salariaţii CFR Marfă, aceştia nu vor fi preluaţi automat de Carpatica Feroviar, dar vor avea "un loc unde să-şi depună CV-ul".

"Carpatica Feroviar nu va fi un concurent pentru CFR Marfă, pentru că va trebui să se autorizeze şi durează cam şase luni. Dacă eşti investitor şi vrei să-ţi cumperi material rulant şi l-ai primit, nu poţi să intri direct cu el dacă compania nu este autorizată la organismul naţional, la un organism notificat, dacă nu ai toată licenţa, dacă n-ai licenţă de transport, toate aceste lucruri durează. Altfel, în momentul în care Carpatica Feroviar se va autoriza, CFR Marfă îşi va declara faliment. CFR Marfă, în momentul în care Carpatica se va operaţionaliza şi se va autoriza, îşi va declara lichidarea, deci nu va mai furniza servicii de transport feroviar. Aşa este angajamentul în faţa Comisiei Europene şi se va închide, practic, ajutorul de stat şi decizia de ajutor de stat emisă în anul 2020. Statul român va avea o companie naţională de transport feroviar de marfă. Astăzi are CFR Marfă; de la capitalizarea şi operaţionalizarea societăţii Carpatica Feroviar România va fi Carpatica Feroviar România", a transmis directorul general.

Daniel Apostolache a mai spus că soluţia cu înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar a venit pe modelul Alitalia.

"Modelul ăsta cu Carpatica este pe modelul Alitalia, şi de acolo a plecat pe jurisprudenţa europeană, în care am căutat să nu inventăm roata, ci să facem ceea ce au făcut şi alte state europene. Dar cred că elementul principal care a atras atenţia este (...) discontinuitatea faţă de modul de lucru defectuos pe care CFR Marfă l-a practicat 15 ani, cu trei ani de profit operaţional, cu înţelegerea lecţiei capitalismului, în care salariaţii şi compania activează respectând tot ce înseamnă reguli concurenţiale şi economice în România", a adăugat el.

CFR Marfă are în portofoliu companii importante cum ar fi: Dacia, OMV Petrom, Complexul Energetic Oltenia, societatea Electrocentrale Craiova, dar şi cei mai importanţi traderi şi producători de cereale din România. De asemenea, este al doilea partener DB Germania pentru NATO în transportul de trupe militare.

Viteza comercială la trenurile de marfă este, în medie, în jur de 17 km/h, sunt unele secţii care s-au reabilitat, cum este Constanţa, iar cel mai prost se circulă pe secţia Chiajna - Grădinari, unde sunt lucrări.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 36 / 17894
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
IAM Global Leaders 2025 | 12 români, printre care Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Alina Tugearu (ZRVP) și Răzvan Dincă (RD&A) au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul brevetelor, la nivel global. Prin ce s-au remarcat aceștia și cum îi văd clienții
2024 a fost un an aglomerat pentru Departamentul juridic al Farmexim & Help Net | De vorbă cu Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director despre actele normative cu impact în activitatea companiei, modificările legislative așteptate și proiectele interesante în care a fost implicată echipa de avocați interni
Avocații Teis și Asociații întorc rezultatul unei proceduri de achiziție publică de produse militare
Schoenherr a asistat Trans-Oil Group în tranzacția de preluare a Terminalului Frial | Echipa, coordonată de Mădălina Neagu (partner)
GDPR | Avocații WH Simion & Partners se așteaptă ca practica de protecție a datelor cu caracter personal să devină și mai relevantă, având în vedere că, în următorii ani, reglementările ar putea să evolueze pentru a acoperi noi domenii, cum ar fi inteligența artificială, internetul lucrurilor (IoT) și blockchain-ul. Despre proiectele „flagship” ale echipei, într-o discuție cu Cosmina Simion (Managing Partner) și Petrus Partene (Senior Associate)
‘Leading lawyers’ in Romania | RTPR, TZA, NNDKP și PNSA au cei mai mulți avocaţi recomandaţi de IFLR 1000, ediția 2024. Ce firme sunt recomandate în practicile de M&A, Banking & Finance, Capital markets și Project development
Filip & Company a asistat Teilor Holding în cel mai mare plasament privat pentru obligaţiuni corporative din 2024. Olga Niță (partener) a coordonat echipa
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Iulian Gânju, Head of Legal - Iulius Group: „Mi-a plăcut foarte mult această zonă de ‘in-house’ deoarece presupune o centrare pe respectarea legislației și corectitudine în procesele de business, idee care rezonează foarte mult și cu principiile și valorile la care mă raportez în fiecare zi”
Bondoc și Asociații asistă un consorțiu de bănci cu privire la finanțarea cu 291 de milioane de euro a construcției parcului eolian VIFOR de 461 MW din România
Comitetul ad-hoc format din trei arbitri care va analiza cererea de anulare depusă de Gabriel Resources în arbitrajul ICSID pentru Roșia Montană a fost constituit. Reclamanții au acuzat doi arbitri ai Tribunalului care a dat câștig României în luna martie că au avut relații ascunse cu partea română
GDPR | Echipa Mitel & Asociații a fost implicată în mai multe proiecte complexe, printre cele mai solicitante fiind cele legate de tranzacții de tip M&A, dezvoltarea unor aplicații și implementarea unor soluții de conformitate la scară largă, în industrii cu volume mari de date cu caracter personal. Mădălina Mitel, Partener: ”Anticipăm o creștere semnificativă a cererii pentru servicii de consultanță în domenii emergente precum AI, procese automatizate și date biometrice, pe măsură ce reglementările devin mai stricte și aplicarea normelor devine mai riguroasă”
Dr. Cosmin Vasile devinde membru al “Europe Task Force” creat de Institute for Transnational Arbitration
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...