ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Beneficiarul taxei judiciare de timbru sub lupa jurispurdenței recente

01 Septembrie 2025   |   Georgiana Enache (Counsel & Head of Litigation) și Nicola Costea (Managing Associate) - KPMG Legal - Toncescu si Asociații

Problematica locului unde trebuie achitată taxa judiciară de timbru a devenit, în ultimii ani, un veritabil teren de controversă jurisprudențială.

 
 

Plata taxei judiciare de timbru reprezintă una dintre etapele obligatorii asupra cărora justițiabilii trebuie să acorde o atenție deosebită, întrucât de corectitudinea acesteia depinde însăși învestirea valabilă a instanței. În contextul unor interpretări recente tot mai flexibile ale instanțelor de judecată cu privire la unitatea administrative-teritorială în contul căreia se poate efectua plata taxei judiciare de timbru, av. Georgiana Enache – Counsel și av. Nicola Costea – Managing Associate din cadrul KPMG Legal – Toncescu & Asociații analizează implicațiile juridice și riscurile generate de nerespectarea exigențelor legale în materie.


1. Introducere

Problematica locului unde trebuie achitată taxa judiciară de timbru a devenit, în ultimii ani, un veritabil teren de controversă jurisprudențială.

Deși art. 40 alin. (1) din OUG nr. 80/2013 reglementează expres că plata se face „la bugetul local al unității administrativ-teritoriale (UAT) unde persoana fizică își are domiciliul sau, după caz, unde persoana juridică are sediul social”, numeroase instanțe, inclusiv curți de apel și chiar Înalta Curte de Casație și Justiție, au adoptat recent o interpretare „flexibilă” a acestui text în cadrul dosarelor de judecată aflate pe rolul acestora.

Argumentul principal invocat a fost acela că, potrivit Codului de procedură civilă, sancțiunea nulității intervine doar pentru netimbrare sau timbrarea insuficientă, nu și pentru plata efectuată către un alt UAT decât cel prevăzut de OUG nr. 80/2013.

Această abordare, deși aparent pragmatică, are o serie de implicații atât sub aspectul aplicării corecte a legii procesuale, cât și sub aspectul stingerii raportului juridic fiscal născut între justițiabil și UAT-ul indicat de lege.

 

2. Distincția între condiția procesuală și natura fiscală a obligației

Este corect că, din perspectiva Codului de procedură civilă, instanța are ca principală preocupare verificarea existenței taxei și a conformității cuantumului acesteia cu prevederile legale.

Totuși, reducerea problematicii la aceste două condiții, fără a lua în considerare și contul bugetar în care este achitată taxa judiciară de timbru, ignoră faptul că obligația de plată a taxei judiciare de timbru este, în esență, o creanță fiscală reglementată printr-o normă cu caracter imperativ.

În lumina art. 40 alin. (1) OUG nr. 80/2013 și a concluziilor unei analize juridice bine fundamentate materializate într-un articol de specialitate[1], între reclamant (sau, după caz, contestator, apelant, recurent etc.) și unitatea administrativ-teritorială de la domiciliul/sediul său se naște un raport juridic fiscal, cu următoarea structură:


♦   Debitorul: persoana fizică sau juridică ce investește instanța cu o cerere.

♦   Creditorul fiscal: UAT-ul de la domiciliul sau sediul debitorului.
♦   Obiectul obligației: suma datorată cu titlu de taxă judiciară de timbru.

Prin urmare, natura juridică a plății nu este una generică, ci este supusă regulilor de drept civil și fiscal privind stingerea obligațiilor. Potrivit art. 1.471 și urm. Cod civil, plata trebuie efectuată creditorului sau unei persoane autorizate de acesta. Plata către un terț nu stinge obligația, cu excepția unor situații strict și limitativ reglementate (de exemplu, subrogația, acceptarea expresă a creditorului etc.).

În consecință, plata efectuată către un UAT „străin” nu stinge obligația fiscală născută în temeiul art. 40 alin. (1). Din această perspectivă, considerarea acțiunii ca fiind „valabil timbrată” doar pentru că plata a fost efectuată în cuantum corect, dar în alt cont, este, din punct de vedere juridic, eronată.

 

3. Riscul relativizării textului legal

Acceptarea, în practică, a ideii că taxa judiciară de timbru poate fi plătită „oriunde în țară”, fără consecințe procesuale, creează un precedent cu următoarele implicații:

       ♦   Golește de conținut art. 40 alin. (1) OUG nr. 80/2013, transformându-l într-un simplu enunț decorativ, lipsit de forță juridică. Cu alte cuvinte, se încurajează interpretarea normei în sensul de a nu produce efecte, nu în sensul producerii efectelor.

♦   Generează arbitrariu: justițiabilii ar putea alege să plătească taxa într-un UAT convenabil, fără legătură cu domiciliul/sediul lor, subminând principiul legalității fiscale.
♦   Perturbă mecanismul de colectare bugetară: UAT-urile nu își mai încasează propriile creanțe fiscale, ceea ce creează distorsiuni în raporturile dintre autoritățile locale și afectează bugetele acestora.
♦   Subminează disciplina fiscală: dacă plata către un alt UAT este acceptată, se creează o practică neunitară și imprevizibilă, cu efecte incerte asupra întregului sistem fiscal.

Astfel, din punct de vedere juridic, instanțele care acceptă ca valabile astfel de plăți conferă valabilitate unei modalități de stingere a obligației fiscale contrară regulilor generale ale Codului civil și ale dreptului fiscal.

 

4. Contra-argumentele jurisprudențiale și limitele lor

♦   Argumentul nulității: S-a susținut că „sancțiunea nulității nu este expres prevăzută pentru plata în cont greșit”.

Totuși, această abordare ignoră existența nulităților virtuale, recunoscute expres de lege, care operează ori de câte ori nu este îndeplinită o condiție esențială pentru validitatea unui act procedural. În cazul de față, dacă obligația fiscală nu este stinsă prin plata către creditorul prevăzut de lege, acțiunea rămâne, în mod virtual, netimbrată, ceea ce atrage incidența sancțiunii procesuale a nulității. Prin urmare, a limita aplicarea nulității doar la ipotezele expres prevăzute în mod literal încalcă principiul potrivit căruia nulitatea virtuală intervine ori de câte ori nu este respectată o cerință de fond impusă de lege pentru desfășurarea valabilă a procedurii.


♦   
Argumentul naturii fiscale distincte: S-a afirmat că „modalitatea de colectare privește doar relația dintre UAT-uri, nu investirea instanței”.

Această perspectivă poate fi criticată din perspectiva faptului că raportul fiscal nu poate fi rupt de efectele procesuale. Dacă obligația fiscală nu este stinsă, instanța nu poate considera acțiunea timbrată. Se produce astfel o separare nejustificată între planul procesual (condiția de învestire validă a instanței) și planul fiscal (modalitatea efectivă de stingere valabilă a obligației de a plăti taxa de timbru), deși cele două planuri sunt interdependente.

 

5. Rolul instanței de judecată

O nuanță importantă, desigur, care este evidențiată și în doctrină, este aceea că instanța nu poate dispune direct sancțiunea anulării cererii dacă taxa judiciară de timbru a fost achitată în contul unui terț față de creditorul fiscal real, fără a-și îndeplini obligația de informare a justițiabilului cu privire la creditorul fiscal corect.

Astfel, instanțele ar trebui să includă în citație sau rezoluție mențiuni clare privind UAT-ul în favoarea căruia trebuie achitată taxa. Sancțiunea procedurală este aplicată în mod legal doar în cazul refuzului de conformare după informare.

Această abordare procedurală echilibrată nu doar că evită sancționarea disproporționată a justițiabilului pentru o eroare ce poate fi remediată, ci asigură și respectarea efectivă a dreptului de acces la justiție, așa cum este acesta garantat de art. 6 din Convenția Europeană a Drepturilor Omului. Este relevant de subliniat că anumite instanțe care au adoptat o viziune flexibilă au invocat tocmai acest argument al protejării accesului la justiție, însă soluția procedurală de informare și acordare a unui termen de conformare răspunde pe deplin acestor exigențe, fără a fi necesară derogarea de la cerințele legale privind locul plății taxei de timbru.

Astfel, se realizează un echilibru între disciplina fiscală și protecția drepturilor fundamentale ale părților.
 

6. Concluzii

Din punctul nostru de vedere, art. 40 alin. (1) OUG nr. 80/2013 are caracter imperativ și instituie nu doar o regulă administrativă de colectare, ci și o condiție de valabilitate a plății taxei judiciare de timbru.

Orice plată a taxei judiciare de timbru ar trebui realizată exclusiv la bugetul local al UAT-ului de domiciliu/sediu al plătitorului. Plata în contului unui UAT terț nu stinge obligația fiscală și, prin urmare, nu poate asigura legalitatea învestirii instanței.
 

În concluzie, pentru a evita orice discuții suplimentare sau interpretări divergente, recomandăm respectarea art. 40 alin. (1) din OUG nr. 80/2013 în forma avută în vedere de legiuitor, în sensul că plata taxei judiciare de timbru se va efectua într-un cont distinct de venituri al bugetului local, «Taxe judiciare de timbru şi alte taxe de timbru», al unităţii administrativ-teritoriale în care persoana fizică are domiciliul sau reședința ori, după caz, în care persoana juridică are sediul social, dacă acestea se află pe teritoriul României.


Pentru identitate de rațiune, aceeași regulă se aplică și în cazul prevăzut de art. 40 alin. (2) care reglementează situația în care persoana care datorează taxa nu are nici domiciliul, nici reședința sau sediul în România, caz în care plata se va face în contul bugetului local al unității administrativ-teritoriale în care se află sediul instanței la care se introduce acțiunea sau cererea.



[1] Camelia-Maria SOLOMON, judecător la Curtea de Apel București și formator la Institutul Naţional al Magistraturii în articolul “Consecințele plății taxei judiciare de timbru în contul altei unități administrativ-teritoriale decât cea stabilită potrivit prevederilor OUG nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru”, publicat in Revista Themis 1-2/2021.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1 / 9893
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    D&B David şi Baias anunță promovări în echipă începând din 1 septembrie: Georgiana Bălan devine Counsel, alți trei avocați urcă pe poziția de Managing Associate
    Taylor Wessing și Freshfields, în tranzacția prin care Continental își vinde divizia ContiTech OESL către fondul de investții Regent. Avocați din România, în tranzacție
    Drumul spre performanță: experiențe și lecții din anii de Drept | De la emoțiile admiterii, la medii de 10 și trofee în competiții juridice: povestea lui Cristian-Mircea Rădulescu, studentul care a înțeles că disciplina, perseverența și logica sunt ingredientele esențiale pentru succes într-o facultate unde competiția este intensă: „Dreptul nu îți oferă doar cunoștințe, ci te modelează ca om”
    Lexology Energy Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care s-au remarcat într-o practică devenită, în ultimii ani, un adevărat laborator de inovație juridică: ZRVP, CMS, TZA și NNDKP au o amprentă bine conturată în Oil & Gas. NNDKP strălucește și în Power & Electricity, unde se remarcă și Kinstellar, dar și în Renewables
    ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
    CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
    Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
    Filip & Company a asistat statul român prin Ministerul Finanțelor în contractarea unor plasamente private sub forma de împrumuturi în valoare de peste 2 miliarde de euro | Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener)
    Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
    Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
    LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
    ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...