ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Colliers: Majoritatea companiilor continuă să recruteze și se așteaptă să revină într-o formă mai bună din 2021. Percepția este diferită privind revenirea pieței imobiliare și economiei

15 Octombrie 2020   |   BizLawyer

Majoritatea proprietarilor de spații de birouri (67%) mizează pe o piață stabilă, cu chirii în stagnare, și doar 24% se așteaptă la o corecție la nivelului chiriei, conform sondajului Colliers International desfășurat în rândul proprietarilor de birouri care au portofolii de spații atât în București, cât și în orașele regionale.

Sebastian Dragomir, Partner and Head of Office Advisory at Colliers International

 
 
Aproape trei sferturi dintre proprietarii și chiriașii din piața de birouri consideră că epidemia de Covid-19 le va afecta în continuare operațiunile, iar evoluția generală a afacerilor va deveni satisfăcătoare fie în a doua jumătate a anului 2021, fie în 2022, conform unui sondaj realizat de Colliers International în rândul a peste 100 de chiriași și proprietari de pe piața de birouri din România. În timp ce majoritatea chiriașilor se așteaptă ca peste 50% dintre angajații lor să se întoarcă la birou până la jumătatea anului viitor, proprietarii estimează un impact pe termen mediu, majoritatea așteptându-se la o cerere cu cel puțin 10% mai mică decât în ultimii ani.

Aproximativ 42% dintre chiriași se confruntă cu un impact negativ sau oarecum negativ asupra afacerii lor din cauza Covid-19, potrivit sondajului Colliers International efectuat în rândul chiriașilor. În acest context, jumătate dintre respondenți aveau mai puțin de 10% din angajați la birou în septembrie, o altă treime având între 10% și 50% din echipă la birou. Ponderea marilor companii (cu peste 500 de angajați) cu mai puțin de 10% din forța de muncă în birou este mai mare decât ponderea companiilor mai mici cu aceleași niveluri de prezență la locul de muncă - 63% față de aproape 43%, ceea ce influențează impactul asupra ocupării și impresia că oamenii nu s-au întors la birou.


O mare parte a respondenților continuă angajările și doar o mică parte din companii disponibilizează în prezent oameni sau intenționează să facă acest lucru. În plus, destul de multe și-au amânat planurile de creștere cu până la un an și își vor păstra decizia dacă activitatea nu se îmbunătățește din cauza impactului economic al COVID-19.

„În viitor, majoritatea companiilor fie își păstrează neschimbată suprafața de birouri ocupată, fie caută o scădere moderată, între 10 și 30%, ambele variante având ponderi destul de egale. Totuși, observăm că angajatorii mari sunt mai predispuși să-și reducă spațiul de birouri ocupat în viitor față de companiile mai mici, ceea ce înseamnă mai multe spații disponibile pentru subînchiriere. Există încă multe incertitudini, așa că viitorul mod de lucru rămâne încă să fie stabilit, majoritatea companiilor planificând probabil să adopte un sistem hibrid care să acopere atât munca la distanță, cât și munca la birou”, spune Sebastian Dragomir, Partner and Head of Office Advisory at Colliers International.

În ceea ce privește nivelul chiriilor, 3 din 4 chiriași se așteaptă la o scădere a chiriilor până la sfârșitul anului viitor, ceea ce nu e improbabil, având în vedere presiunea pe business pe care o au companiile, în general, precum și poziția de forță în relațiile cu proprietarii. Totuși, nivelul chiriilor din România este mic în raport cu standardele regionale, astfel încât consultanții Colliers International nu se așteaptă la schimbări semnificative, ci se așteaptă mai degrabă la condiții de leasing îmbunătățite în ceea ce privește termenii contractuali sau stimulentele.

67% dintre proprietari se așteaptă la o stagnare a chiriilor

Majoritatea proprietarilor de spații de birouri (67%) mizează pe o piață stabilă, cu chirii în stagnare, și doar 24% se așteaptă la o corecție la nivelului chiriei, conform sondajului Colliers International desfășurat în rândul proprietarilor de birouri care au portofolii de spații atât în București, cât și în orașele regionale. În ceea ce privește rata de neocupare în următoarele 12 luni, 64% dintre respondenți se așteaptă să crească într-o oarecare măsură, alături de dorința de a oferi stimulente sporite (79% dintre respondenți) ceea ce evidențiază o schimbare către o piață a chiriașilor.

În ceea ce privește reînnoirea contractelor de închiriere, ponderea semnificativă a respondenților nu confirmă nicio modificare față de anii precedenți. Cu toate acestea, 30% dintre proprietari au observat o scădere a suprafețelor închiriate, în timp ce 24% dintre respondenți au pierdut teren din cauza chiriei și a duratei reducerilor contractelor de închiriere.

Pandemia de coronavirus nu a schimbat semnificativ planurile de dezvoltare ale proprietarilor de clădiri de birouri și lucrurile par să rămână oarecum sub control, de vreme ce majoritatea respondenților declară că proiectele lor progresează normal, și doar o mică parte (9%) a trebuit să-și întârzie involuntar planurile cu până la un an.

„Comparativ cu perioada 2018-2019, cererea este semnificativ mai mică pentru majoritatea proprietarilor care au participat la acest sondaj, ceea ce oferă argumente pentru ca termenii de leasing să devină mai favorabili pentru chiriași. De asemenea, proprietarii de birouri iau măsuri menite să atenueze un eventual impact negativ și vor încerca să rămână în legătură cu chiriașii lor și să țină cont de nevoile acestora. Mai mult, în timp ce rata de neocupare va crește probabil, pe fondul epidemiei de coronavirus, suntem încrezători că spațiile rămase libere pot fi absorbite în timp, deoarece stocul total de birouri din București și, în general, din România, este mic pentru o economie în creștere bazată pe servicii. Totuși, balanța va înclina cu siguranță către chiriași în următorii ani”, încheie Sebastian Dragomir, Partner and Head of Office Advisory at Colliers International.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 16796 / 19993
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Practica de M&A de la Volciuc-Ionescu accelerează într-o piață mai activă, unde conformarea multiplă și mecanismele sofisticate de preț ̸ structurare ridică miza juridică. “O tranzacție este cu adevărat de succes dacă, după closing, integrarea noii afaceri decurge fluent, sinergiile preconizate se realizează efectiv și nu apar probleme majore care să-i erodeze valoarea”, spun avocații | În spatele fiecărui mandat finalizat se află o combinație atent dozată de expertiză, colaborare și reziliență
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
Mitel & Asociatii recruteaza avocati stagiari
Saga „Micula vs. România” foarfecă bugetul | Frații Micula cer a treia serie de sancțiuni în SUA împotriva României, după ce administrația de la București a refuzat să ofere date precise despre bunuri și conturi ce pot fi executate. Statul ar trebui să mai plătească penalități de 5,8 mil. USD după ce a fost deja sancționată cu cca. 15 mil. USD în ultimii 4 ani. White & Case, Dentons și F.A. Vasquez accelerează demersurile de executare; statul este apărat de Foley Hoag și SLV Legal
Lawyer – Associate ̸ Senior Associate (1-6 years) | Banking & Finance | Reff & Associates
Lexology Capital Markets Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care se remarcă în practica de piețe de capital: Anca Simeria (partener, Popescu & Asociații) este considerată „Thought Leaders”. Zsuzsa Csiki (partener, Kinstellar), evidențiată pe segmentul de ”Structured Finance”, iar Loredana Chițu (partener Dentons, în secțiunea ”Debt & Equity”. Un semnal că piața locală poate seta standarde și concura cu jurisdicții consacrate
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
ZRVP a asistat UniCredit Bank în materia relațiilor de muncă în contextul fuziunii cu Alpha Bank Romania. Cătălin Micu (partener) a coordonat proiectul, alți trei avocați, în prim plan | Buna colaborare cu factorii cheie din proiect și focusul pe comunicarea eficientă în cadrul organizațiilor implicate a făcut ca toate etapele planificate să fie implementate și inerentele provocări să fie depășite cu succes
GNP Guia Naghi and Partners is looking for a talented lawyer | Technology & Data protection
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...