Colliers: Companiile au închiriat 105.000 mp spații de birouri în T1 2019. Jucătorii din IT&C au condus detașat cererea, într-o piață tensionată a muncii
24 Aprilie 2019
BizLawyerSegmentul de IT&C este urmat la mare distanță de companii de banking și financiar (16%) și de servicii profesionale (puțin peste 10%).
Sebastian Dragomir, Director Office Advisory la Colliers International |
Activitatea pe piața de birouri din Capitală a debutat cu rezultate moderate pe primul trimestru din 2019: o cerere totală de 105.000 mp, din care cererea netă reprezintă 29.000 sqm, și un volum de livrări de 93.000 mp. Conform datelor companiei de consultanță imobiliară Colliers International Romania, cererea a venit mai ales din partea firmelor de IT&C, în ciuda unei piețe tensionate a muncii.
“La prima vedere, 2019 a început cu dreptul pe piața de birouri din București, cu o cerere totală de 105.000 mp, cu peste 54% mai mult față de valoarea din aceeași perioadă din 2018. Entuziasmul trebuie temperat ușor, deoarece, deși interesul pentru proiecte noi sau calitative este încă sănătos, ca să ajungem la cererea nouă excludem renegocierile și relocările din stoc competitiv. Aceste relocări tind să crească gradul de neocupare, iar în primul trimestru din 2019 au totalizat 54.000 mp față de 102.000 mp pentru întreg anul 2018. Astfel, cererea nouă a scăzut cu peste 20%, la 29.000 mp – nivel totuși satisfăcător, din care peste 20% a venit din partea operatorilor de spații de lucru flexibile”, a declarat Sebastian Dragomir, Director Office Advisory la Colliers International.
“La prima vedere, 2019 a început cu dreptul pe piața de birouri din București, cu o cerere totală de 105.000 mp, cu peste 54% mai mult față de valoarea din aceeași perioadă din 2018. Entuziasmul trebuie temperat ușor, deoarece, deși interesul pentru proiecte noi sau calitative este încă sănătos, ca să ajungem la cererea nouă excludem renegocierile și relocările din stoc competitiv. Aceste relocări tind să crească gradul de neocupare, iar în primul trimestru din 2019 au totalizat 54.000 mp față de 102.000 mp pentru întreg anul 2018. Astfel, cererea nouă a scăzut cu peste 20%, la 29.000 mp – nivel totuși satisfăcător, din care peste 20% a venit din partea operatorilor de spații de lucru flexibile”, a declarat Sebastian Dragomir, Director Office Advisory la Colliers International.
Împărțirea activității de închiriere în funcție de sector arată că segmentul de IT&C a condus detașat, înregistrând două treimi din cererea totală. El este urmat la mare distanță de companii de banking și financiar (16%) și de servicii profesionale (puțin peste 10%). În funcție de subpiețe, cererea raportată a venit în special din Vest și Centru Vest.
Tot în acest trimestru au fost livrate în București câteva proiecte mari: i) proiectul The Mark dezvoltat de S Immo – aproape de Piața Victoriei; ii) a doua fază a complexului The Bridge în Centru Vest, dezvoltată de Forte Partners, dar deținută de Dedeman; iii) noul sediu Renault dezvoltat de Globalworth. Aproape 93.000 mp au fost adăugați stocului de birouri din Capitală, care ajunge astfel la un total de 2,5 mil. mp. Până la finalul anului ar putea fi livrați încă aproximativ 250.000 mp spații de birouri.
Piața forței de muncă a fost tensionată în ultimul an, deși interacțiunile noastre cu majoritatea clienților sugerează că angajatorii reușesc în continuare să-și găsească salariați în cele din urmă; din prisma problemelor cu care se confruntă firmele pe piața muncii, România stă mai bine decât restul țărilor din Europa Centrală și de Est.
Cu toate acestea, noi locuri de muncă apar din ce în ce mai greu, astfel s-a remarcat și lipsa jucătorilor noi importanți intrați în București – în afară de un nou operator de spații de co-working, nu au fost înregistrate nume noi pe piața de birouri – ceea ce a pus presiune pe cererea netă în ultimul an și jumătate. În cele din urmă, dinamica temperată din piața forței de muncă va fi în contradicție cu ritmul puternic al livrărilor. Dar, deși construcția a peste 0,4 mil. mp de noi spații de birouri moderne a început deja (și alte șantiere sunt programate să înceapă), Capitala se clasează printre orașele cu cel mai mic stoc de birouri pe cap de locuitor din Europa.
Condițiile de pe piața de birouri din București sunt în mare parte neutre, chiriile rămânând neschimbate în ultima perioadă, conform datelor Colliers. Totuși, pe fondul unor livrări numeroase, piața ar putea înclina spre una a chiriașilor într-un viitor nu prea îndepărtat. Clădirile vechi, dar bine poziționate și calitative, precum și proiectele noi vor continua să evolueze bine într-un context plin de provocări, dar chiria medie efectivă din Capitală s-ar putea confrunta cu presiuni în jos, posibil încă din semestrul al doilea al acestui an.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 17764 / 18244 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...