ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Analiză Deloitte: Angajații cheie din România pot beneficia de planuri de remunerare mai atractive fiscal decât cei din alte țări din regiune

24 Aprilie 2019   |   BizLawyer

Un calcul comparativ al modalităților de impozitare pentru oferirea de beneficii sub formă de acțiuni în companie, respectiv un bonus în numerar, evidențiază avantajele generate de facilitatea fiscală în România.

 
 
Planul de remunerare de tipul Stock Option Plan, ce presupune oferirea de acțiuni în cadrul companiei angajatoare salariaților-cheie, în anumite condiții, este mai favorabil fiscal comparativ cu ale altor state din regiunea Europei Centrale și de Est, rezultă dintr-o analiză Deloitte România. Analiza include țara noastră și alte opt state din regiune, și anume Ungaria, Polonia, Cehia, Slovacia, Bulgaria, Croația, Serbia și Letonia.

„Oferirea de beneficii sub formă de acțiuni în companie este un tip de remunerare prin care angajatorul poate conecta performanța individuală a angajaților din top management cu performanța afacerii, generând atât loialitatea acestora, cât și o motivare suplimentară. Deși fiscalitatea acestui instrument este clar mai avantajoasă decât pentru elementele salariale uzuale, decizia de implementare ar trebui să fie generată în primul rând de strategia de dezvoltare a afacerii și de nevoia de cointeresare a salariaților în realizarea acesteia”, a declarat Raluca Bontaș, Partener Global Employer Services, Deloitte România.


Facilitățile fiscale reprezintă principalele avantaje ale mecanismelor de remunerare bazate pe capitaluri proprii (mai specific, Stock Option Plan) atâta timp cât, de regulă, impozitarea intervine atunci când angajatul vinde acțiunile primite și obține un câștig de capital, și nu când le primește, așa cum se întâmplă cu alte categorii de beneficii, cum ar fi bonusurile în numerar.

„În esență, un Stock Option Plan este bazat pe două elemente: raportarea remunerației la creșterea valorii acțiunilor angajatorului și, implicit, retenția angajatului pe o perioadă mai lungă, fie pentru a beneficia de o valoare mai mare a acțiunilor, fie pentru a încasa dividendele asociate”, spune Elena Răileanu, Manager, Global Employer Services, Deloitte România.

Principalele concluzii privind planurile bazate pe acțiuni din cele nouă state analizate:
•    Legislațiile din România, Polonia, Serbia, Letonia și Ungaria prevăd facilități fiscale asemănătoare pentru planuri de remunerare ce oferă acțiuni în companie, principala deosebire fiind că cel din România este mai favorabil din perspectiva impozitării;
o    în Polonia, Letonia, Serbia și Ungaria, facilitatea este similară cu cea din România, taxarea fiind amânată până la momentul vânzării acțiunilor;
o    totuși, impozitul pe venit pentru câștigurile de capital este mai mare: în Letonia 20%, în Polonia 19%, iar în Serbia și Ungaria, 15%, față de 10%, cât este în prezent în România;
•    Legislațiile din Cehia, Slovacia, Bulgaria și Croația nu prevăd planuri de remunerare ce oferă acțiuni în companie care să beneficieze de tratament fiscal favorabil;
•    Cu privire la tipurile de planuri care pot beneficia de avantaje fiscale, în unele țări, acestea sunt asemănătoare cu cel din România (de exemplu, în Letonia, planul trebuie să fie de tip Stock Option Plan), în timp ce în alte țări există și condiții suplimentare (de exemplu, în cazul Serbiei, perioada de angajare în companie nu poate fi mai mică de doi ani).

De menționat este și că, pe lângă impozitul pe venit datorat pentru beneficiile primite ca urmare a participării la planuri bazate pe capitaluri proprii, salariații și angajatorii trebuie să ia în considerare și contribuțiile sociale obligatorii, datorate în fiecare țară, în funcție de legislația locală și europeană în acest domeniu.

Exemplu
Un calcul comparativ al modalităților de impozitare pentru oferirea de beneficii sub formă de acțiuni în companie, respectiv un bonus în numerar, evidențiază avantajele generate de facilitatea fiscală în România. Calculul pornește de la premisa că venitul din câștigul de capital obținut ca urmare a vânzării acțiunilor este egal cu valoarea bonusului, pentru a avea un rezultat cât mai relevant.


*Baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate este plafonată la de 12 ori salariul minim pe țară care, în prezent, este de 2.080 RON.

Deloitte România este una dintre cele mai mari companii de servicii profesionale din țara noastră și oferă, în cooperare cu Reff & Asociații SCA, servicii de audit, de consultanță fiscală, de consultanță pentru dezvoltarea capitalului uman, servicii juridice, de consultanță în management și consultanță financiară, servicii de managementul riscului, soluții de servicii și consultanță în tehnologie, precum și alte servicii adiacente, prin intermediul a peste 1.500 de profesioniști.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 17765 / 18244
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...