
Construcţia bugetară pentru 2020 şi orizontul 2021-2022, bazată pe şase obiective
13 Decembrie 2019
AGERPRESEstimările avute în vedere la construcţia bugetară pentru anul viitor vizează o creştere economică de 4,1%, o inflaţie medie anuală de 3,1%, un deficit de 3,6% din PIB, 275.000 şomeri şi un salariu mediu net lunar de 3.324 lei.
Construcţia bugetară pentru anul 2020 şi orizontul 2021-2022 este bazată pe şase obiective, conform Strategiei fiscal bugetare, publicate de Ministerul Finanţelor Publice.
Cele şase obiective sunt: Stimularea, continuarea, consolidarea şi menţinerea unei creşteri economice inteligente, sustenabile şi incluzive, prin utilizarea eficientă a factorilor de producţie, creşterea productivităţii şi demararea investiţiilor durabile; Crearea spaţiului fiscal pentru alocarea unor sume importante pentru susţinerea investiţiilor publice majore şi implementarea proiectelor finanţate din fonduri europene, cu efect multiplicator şi aport direct la formarea brută de capital fix; Crearea unei politici fiscale predictibile pentru susţinerea mediului de afaceri, simplificarea fiscalităţii şi fluidizarea proceselor interne, pentru a crea premisa unei creşteri economice sustenabile; Adoptarea unor măsuri salariale, sociale pentru asigurarea protecţiei sociale şi securităţii sociale pentru persoane vârstnice, pensionari şi categoriile cele mai vulnerabile şi aflate în dificultate, bine ţintite care să corespundă nevoilor reale ale beneficiarilor; Dezvoltarea şi diversificarea instrumentelor de management ale datoriei publice; Îmbunătăţirea, aplicarea şi consolidarea guvernanţei bugetare, creşterea transparenţei bugetare şi eficientizarea cheltuielilor publice.
Cele şase obiective sunt: Stimularea, continuarea, consolidarea şi menţinerea unei creşteri economice inteligente, sustenabile şi incluzive, prin utilizarea eficientă a factorilor de producţie, creşterea productivităţii şi demararea investiţiilor durabile; Crearea spaţiului fiscal pentru alocarea unor sume importante pentru susţinerea investiţiilor publice majore şi implementarea proiectelor finanţate din fonduri europene, cu efect multiplicator şi aport direct la formarea brută de capital fix; Crearea unei politici fiscale predictibile pentru susţinerea mediului de afaceri, simplificarea fiscalităţii şi fluidizarea proceselor interne, pentru a crea premisa unei creşteri economice sustenabile; Adoptarea unor măsuri salariale, sociale pentru asigurarea protecţiei sociale şi securităţii sociale pentru persoane vârstnice, pensionari şi categoriile cele mai vulnerabile şi aflate în dificultate, bine ţintite care să corespundă nevoilor reale ale beneficiarilor; Dezvoltarea şi diversificarea instrumentelor de management ale datoriei publice; Îmbunătăţirea, aplicarea şi consolidarea guvernanţei bugetare, creşterea transparenţei bugetare şi eficientizarea cheltuielilor publice.
Estimările avute în vedere la construcţia bugetară pentru anul viitor vizează o creştere economică de 4,1%, o inflaţie medie anuală de 3,1%, un deficit de 3,6% din PIB, 275.000 şomeri şi un salariu mediu net lunar de 3.324 lei.
Veniturile sunt estimate la 358,593 miliarde lei, iar cheltuielile la 399,227 miliarde lei.
Astfel, veniturile bugetare proiectate pentru anul 2020 reprezintă 31,76% din PIB, 31,45% în anul 2021, urmând ca în anul 2022 să reprezinte 32,05% din PIB, evoluţie determinată de evoluţia indicatorilor macroeconomici pe orizontul de referinţă, precum şi de măsurile/prevederile adoptate până la acest moment prin acte normative.
Cheltuielile bugetare proiectate pentru anul 2020 reprezintă 35,35% din PIB, ajungând la 34,58% în 2022, în scădere pe orizontul de referinţă ca pondere în PIB. Cheltuielile de investiţii sunt preconizate să ajungă la 48,605 miliarde lei în 2020, urmând ca în 2021 să crească la 48,739 miliarde lei şi în 2022 la 49,988 miliarde lei.
Planificarea bugetară pe anul 2020 şi estimările pe perioada 2021-2022 stabilesc deficitul bugetar ESA în anul 2020 la 3,58% din PIB, urmând ca acesta sa ajungă în anul 2022 la 2,77% din PIB, respectiv o reducere cu 0,81 puncte procentuale faţă de anul 2020, încadrându-se în 2022 în prevederile regulamentelor europene.
"Se constată pe orizontul de referinţă o scădere a deficitului bugetar cash, ESA, structural, având în vedere că derapajul acestui indicator poate avea drept consecinţe cu impact direct asupra costului suveran de finanţare, poate avea un impact major asupra încrederii agenţilor economici şi populaţiei în perspectivele economice ale anului viitor care poate genera o amânare a proiectelor de investiţii private, o încetinire a dinamicii pieţei muncii şi reducerea perspectivelor de angajare.
În termeni structurali, se estimează că deviaţia înregistrată în anul 2016 de la OTM stabilit pentru România (respectiv 1% din PIB) se va menţine pe tot orizontul de referinţă, dar incepe să se ajusteze începând cu anul 2020, pentru ca în anul 2022 să înregistreze 2,62% din PIB, respectiv o ajustare de 0,77 puncte procentuale faţă de anul anul 2020. Devierea de la OTM s-ar produce în condiţiile menţinerii, pe întreg orizontul de planificare, a unui nivel sustenabil al datoriei publice sub 40% din PIB, România previzionând în anul 2019 un procent al datoriei publice de 36,4% din PIB, în creştere fată de anul 2018 cu 1,4 puncte procentuale", se menţionează în strategie.
Documentul estimează pentru 2019 un deficit cash de 4,43% din PIB, "reprezentând un derapaj semnificativ" faţă de ţinta stabilită iniţial de 2,76% din PIB.
"Această evoluţie este determinată în principal de angajarea unor cheltuieli bugetare pe baza unor venituri suplimentare estimate iniţial care nu s-au materializat în încasări şi nici nu au fost luate măsuri compensatorii, chiar dacă au fost atenţionări de la agenţiile de rating şi organismele internaţionale din prima parte a anului", se precizează în strategie.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 18281 / 19780 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Cum reușește Băncilă, Diaconu și Asociații să transforme stagiile de practică într-o rampă reală spre avocatura de business: selecție riguroasă, mentorat „buddy” și oportunități concrete de carieră pentru studenții motivați | Miruna Coderie, Avocat: “Este o oportunitate reală de dezvoltare, care poate marca începutul unei cariere solide în domeniul juridic”
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Filip & Company a asistat statul român prin Ministerul Finanțelor în contractarea unor plasamente private sub forma de împrumuturi în valoare de peste 2 miliarde de euro | Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener)
Clifford Chance a asistat UniCredit Bank și Garanti BBVA la semnarea acordului de până la 60 mil. € cu DRI, pentru finanțarea parcului fotovoltaic de 126 MW de la Văcărești | Echipa multijurisdicțională de avocați a fost coordonată de la București, cu Nadia Badea (Partener) și Andreea Șișman (Partener) în prim plan
Drumul spre performanță: experiențe și lecții din anii de Drept | O discuție cu Stelian Vârvea, student care trece în al doilea an la Facultatea de Drept din Iași, despre provocările primului an de studiu și învățămintele ce pot fi transmise viitorilor ”boboci”: ” Dacă ești curios, motivat și vrei să înțelegi cum funcționează lumea, e un drum care te provoacă constant”
Filip & Company a asistat ING Bank și Raiffeisen Bank în acordarea unei finanțări de 70 milioane euro către grupul La Fântâna. Echipa a fost coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) | Tranzacția a fost complexă, multijurisdicțională și finalizată într-un termen scurt
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Clifford Chance Badea a asistat UniCredit la finalizarea fuziunii cu Alpha Bank, care creează al treilea grup bancar după active pe piața locală | Daniel Badea (Managing Partner): „Expertiza vastă pe care o are Clifford Chance la nivel global, dublată de experiența echipei locale, stau la baza unui palmares reprezentativ de tranzacții cu impact în industria financiar-bancară din România”
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...