Crosspoint Real Estate: Volumul închirierilor de spații de birouri din București în prima jumătate a anului, în creștere cu peste 10% comparativ cu S1 2022
06 Iulie 2023
BizLawyerÎn București, stocul total de birouri a atins 3,85 milioane mp la finalul lunii iunie 2023
Activitatea totală pe piața de închirieri de spații de birouri din capitală a fost, în primele șase luni ale acestui an, de peste 169.000 mp, un avans de 12% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, conform analizei Crosspoint Real Estate, asociat internațional al Savills în România.
Deși piața de birouri trece printr-o perioadă plină de provocări, de la adoptarea în masă a sistemului hibrid de lucru până la creșteri semnificative ale costurilor, ca urmare a presiunii inflaționiste, după un prim trimestru care indică un declin în cererea de spații de birouri, interesul chiriașilor pare să fi crescut. Cu o proporție relativ egală între reînnoiri, renegocieri, subînchirieri și noi închirieri (48% versus 52%), cererea de spații de birouri s-a concentrat în semestrul I în partea de nord a capitalei. Astfel, zonele Pipera, Floreasca, Barbu Văcărescu au înregistrat o proporție de 53% din volumul total al închirierilor, fiind urmate de centrul orașului (18%) și zona de centru-vest (15%). Creșterea cererii s-a reflectat și în suprafața medie închiriată, care scăzuse sub 1.000 mp la începutul anului și care acum, a crescut până la aproape 1.400 mp.
Deși piața de birouri trece printr-o perioadă plină de provocări, de la adoptarea în masă a sistemului hibrid de lucru până la creșteri semnificative ale costurilor, ca urmare a presiunii inflaționiste, după un prim trimestru care indică un declin în cererea de spații de birouri, interesul chiriașilor pare să fi crescut. Cu o proporție relativ egală între reînnoiri, renegocieri, subînchirieri și noi închirieri (48% versus 52%), cererea de spații de birouri s-a concentrat în semestrul I în partea de nord a capitalei. Astfel, zonele Pipera, Floreasca, Barbu Văcărescu au înregistrat o proporție de 53% din volumul total al închirierilor, fiind urmate de centrul orașului (18%) și zona de centru-vest (15%). Creșterea cererii s-a reflectat și în suprafața medie închiriată, care scăzuse sub 1.000 mp la începutul anului și care acum, a crescut până la aproape 1.400 mp.
“Deși piața pare să se fi adaptat la ritmul încetinit de creștere a cererii din ultimii ani, livrările pentru următoarele 18 luni fiind limitate, rata de neocupare rămâne ridicată, la peste 12%. Dacă luăm în calcul și spațiile disponibile pentru subînchiriere sau spațiile care urmează să devină vacante după restrângerea activității unor chiriași importanți, în cazul în care ritmul cererii se va menține constant în perioada următoare, rata de neocupare va putea reveni la nivelul pre-pandemic abia după a doua jumătate a anului viitor. Acest context creează însă oportunități pentru chiriașii mici, care pot accesa spații gata amenajate, la standarde superioare, în clădiri moderne localizate în hub-uri de birouri consacrate.”, declară Daniel Mițu, Senior Account Manager Office Agency, Crosspoint Real Estate.
În pofida schimbărilor din ultimii ani, cererea predominantă a continuat să vină din partea sectorului IT&C (37%), urmat de sectorul energetic și industrial, cu o pondere de 25% din volumul total al închirierilor în primul semestru din 2023.
După o ușoară creștere în 2022, de aproximativ 5%, nivelul chiriilor pentru spații de birouri în București a rămas constant în primele șase luni ale anului 2023, cele mai mari chirii pentru produsele prime aflate în zona CBD (Piata Victoriei, Aviatorilor, Piata Charles de Gaulle) menținându-se la 19,5-20€/mp.
În ceea ce privește livrarea de clădiri de birouri noi, în primul semestru s-au livrat patru din cele cinci proiecte anunțate pentru acest an: faza a II-a pentru One Cotroceni Park, U Center și @Expo și clădirea de birouri Muse, cu o suprafață închiriabilă totală de 102.450 mp. Astfel, în București, stocul total de birouri a atins 3,85 milioane mp la finalul lunii iunie a acestui an.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 4112 / 18276 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Arbitrajul ICSID cerut de 15 firme și 28 de persoane fizice din 7 țări, care care cer compensații pentru tratamentul aplicat de autoritățile române, a ajuns la final | Statul român așteaptă decizia, după ce Tribunalul a declarat închisă procedura în litigiul în care pretențiile se ridică la cca. 213 milioane USD. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
Filip & Company asistă Credit Europe Bank România în fuziunea transfrontalieră cu Credit Europe Bank NV | Partenerele Alexandra Manciulea și Eliza Baias au coordonat echipa. Modificarea semnificativă a cadrului legislativ pe parcursul pregătirii acestei fuziuni a adăugat complexitate proiectului, spun avocații
Primele mișcări pe piața muncii din avocatură | Băncilă Diaconu & Asociații recrutează un partener de la Stratulat Albulescu și un fost Head of Legal din sectorul bancar se alătură firmei Rizoiu & Asociații
Filip & Company a asistat grupul Qemetica în vânzarea activelor aferente producției de sodă calcinată și silicați de sodiu din România. Partenerii Alexandru Bîrsan și Eliza Baias au coordonat echipele
ZRVP: 30 de ani de tradiție în avocatură, un nou look pentru viitor | Cosmin Vasile (managing partner): Noua imagine reflectă identitatea și tradiția brandului nostru, reinterpretate într-o manieră modernă și îndrăzneață
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Cum a fost anul 2024 pentru Duțescu & Partners: poziționare în topul internațional al firmelor de avocați evidențiate în practica de Capital Markets, lansarea practicii de drept islamic și multe victorii obținute pentru clienți | De vorbă cu Dr. Cristian Duțescu (partener fondator) și Casiana Dușa (partener) despre parcurs, proiecte și realizări
Precedent important obținut de RTPR pentru Premier Energy Furnizare în materia teoriei impreviziunii. Despăgubiri de aproximativ 4 milioane EUR și dobânzi legale penalizatoare, ca urmare a neexecutării unui contract de furnizare de energie încheiat pe piața PCCB-BC. Alexandru Stănoiu (Counsel) și Ana Popa (Senior Associate), în echipa coordonată de Valentin Berea (Partener)
Bulboacă și Asociații facilitează atragerea de finanțare, la final de an, pentru o companie românească de succes din industria panificației
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...