ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații

21 Martie 2024   |   Ștefania Enache

Echipa de Real Estate este coordonată de către Silviu Stratulat – Managing Partner și de Tudor Ciambur – Partner, fiind constituite grupuri de lucru dedicate pe anumite proiecte sau portofolii de clienți. Echipa are un număr de 12 avocați.

De la stânga la dreapta: Tudor Ciambur (Partener), Manuela Iurascu (Counsel), Daiana Assoum (Senior Associate) - Stratulat Albulescu Attorneys At Law

 
 
Pe plan local, nu se poate vorbi despre o schimbare semnificativă sau o resetare a investițiilor imobiliare.  Chiar dacă statistica arată o scădere majoră în industrie, se observă că modificarea aceasta de paradigmă nu este atât de radicală în România precum în Europa Centrală și de Vest.  „De altfel, pe parcursul anului 2023, societatea noastră a acordat asistență juridică în numeroase proiecte de investiții având ca obiect achiziția ori securizarea unor terenuri pentru dezvoltări viitoare, în special în domeniul rezidențial, aspect care indică așadar un interes constant și susținut în domeniul imobiliar.  De asemenea, domeniul logistic și industrial au avut un aport important, cu un procent substanțial printre ariile de interes. În plus, începutul acestui an a continuat în aceeași notă, avocații noștri fiind implicați în prezent în 7 astfel de proiecte având ca obiect terenuri pentru investiții, toate pe raza Municipiului București. Putem deci conchide că semnalele primite din partea clienților noștri sunt pozitive și că cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, punctează Tudor Ciambur, Partener Stratulat Albulescu Attorneys At Law (SAA).


Experiențele trăite de clienții cu care lucrează echipa SAA indică faptul că domeniul rezidențial s-a confruntat cu o scădere a cererii și a vânzărilor în 2023, dar firmele pe care casa de avocatură le are în portofoliu nu au ajuns într-un segment critic al businessului, astfel că nu se poate vorbi despre riscul de insolvență. „De altfel, clienții societății noastre în acest domeniu sunt fonduri de investiții sau dezvoltatori regionali cu putere financiara care nu depind în mod direct de dinamica și fluctuațiile pieței. Pe de altă parte, strict în ceea ce privește cererea de locuințe, ne așteptăm ca creșterea TVA la imobilele noi să conducă la menținerea nivelului scăzut al cererii și în 2024, aspect care va continua să pună presiune pe dezvoltatorii locali fără resurse proprii și acces la finanțare”, explică Tudor Ciambur.

Avocatul menționează că, în situații dificile, primul remediu la care apelează dezvoltatorii în dificultate constă în încercarea de reeșalonare a creditelor, unde este cazul. „Cunoaștem astfel de demersuri finalizate cu succes. De altfel, credem că marii dezvoltatori vor găsi mijloacele necesare pentru a evita riscul deschiderii procedurii de insolvență sau faliment, inclusiv prin înțelegeri și amânări agreate cu furnizorii/contractorii”, nuanțează interlocutorul BizLawyer.




Prudență și oportunitate pe piața de office

Totodată, analiza pieței de office din ultimul an indică faptul că percepția investitorilor față de sectorul de birouri este în continuare afectată de schimbările sociale aduse de pandemia de COVID-19, care a accelerat tendințele spre muncă de la distanță și a schimbat aproape radical nevoile companiilor în ceea ce privește spațiile de birouri.

Daiana Assoum, Senior Associate în cadrul Stratulat Albulescu Attorneys At Law, amintește faptul că, având în vedere dinamica scăzută, în cursul anului trecut, a tranzacțiilor care au avut ca obiect spații de birouri, asistența juridică acordată de SAA în acest domeniu a vizat preponderent proiecte de reamenajare și modernizare a clădirilor de birouri existente.

„Am asistat atât proprietari care desfășurau astfel de proiecte de reconversie, cât și diverși chiriași care și-au manifestat interesul de a închiria spații de birouri în clădiri reamenajate (cu titlu de exemplu, menționăm asistența acordată Bursei de Valori București pentru închirierea unor spatii de birouri în America House). De asemenea, am observat o tendință în rândul angajatorilor de a conlucra împreună cu proprietarii în scopul reamenajării clădirilor de birouri existente. Aceasta vizează stimularea angajaților să prefere munca de la birou în locul muncii de la distanță, inclusiv prin introducerea unor facilități atrăgătoare în spațiile închiriate sau în clădire, cum ar fi sălile de fitness și zonele de recreere. În 2024, remarcăm deja o creștere a interesului din partea companiilor recent intrate pe piața din România, însă cu orientare către spații mai reduse ca dimensiune (aprox. 500 – 1.000 m.p). Prin urmare, percepția noastră asupra anului 2024 în ceea ce privește piața de office este de una de prudență, dar și de oportunitate”, apreciază avocatul.

De altfel, profesioniștii SAA anticipează că va exista o cerere crescută pentru spații de birouri față de anii anteriori, care să răspundă noilor cerințe ale companiilor și angajaților, cum ar fi flexibilitatea spațiului (de ex: birouri „deschise” care permit angajaților să aleagă unde să lucreze în funcție de sarcinile din ziua respectivă), integrarea tehnologiilor avansate (de ex: sistemul de automatizare a clădirilor care permite inclusiv reducerea consumului de energie) și sustenabilitatea (pe lângă certificările LEED sau BREEAM care sunt deja ancorate în piață, soluțiile de energie verde și prioritizarea principiilor ESG sunt luate în considerare de către dezvoltatori, devenind atrăgătoare pentru chiriași din punct de vedere al costurilor pe teren lung).

În ceea ce privește segmentul de rezidențial, acesta va avea parte de provocările sale pentru acest an. „Dincolo de factorii care influențează în general această zonă (dintre care costurile de finanțare pun cea mai mare presiune), cu titlu particular pentru București remarcăm o încetinire a ritmului de construire, dar și o lipsă de predictibilitate în dezvoltarea proiectelor, cauzate de blocajul la nivel urbanistic care persistă încă după anularea în instanță a PUZ-urilor coordonatoare de sector, inclusiv pe fondul reticenței autorităților de a aproba noi documentații de urbanism (PUZ, PUD etc).Nu este un secret că există deja mulți jucători în piață care sunt în expectativa rezultatelor alegerilor locale pentru a demara sau continua anumite proiecte imobiliare”, subliniază Manuela Iurașcu, Counsel în cadrul Stratulat Albulescu Attorneys At Law.

De altfel, echipa SAA a fost și este implicată în continuare în mod activ în proiecte de securizare a unor terenuri pe care se pot edifica proiecte în baza unor documentații de urbanism preexistente, inclusiv în tranzacții de preluare sau finanțare a unor proiecte deja autorizate și aflate în stadii diverse de construire.



O
piniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.



Segmentul „vedetă” al industriei


În ultimul an, segmentul de spații logistice și retail a fost preferat de către investitori, intrând inclusiv pe radarul băncilor finanțatoare. Specialiștii sunt de părere că preferința aceasta reflectă tendințele globale, dar este influențată și de către factori specifici locali.

„Cererea pentru spații I&L a crescut semnificativ, fiind impulsionată de nevoia de lanțuri de aprovizionare eficiente și flexibile, ceea ce a determinat și o creștere a chiriilor, devenind astfel atractive pentru investitori. De cealaltă parte, deși comerțul electronic a crescut, sectorul de retail „fizic” rămâne în continuare preferat de către cumpărători, dar în formate diferite. Astfel, dezvoltatorii optează în continuare pentru parcuri de retail și magazine de proximitate în locul centrelor comerciale tradiționale având în vedere că acestea sunt mai eficiente din punct de vedere al costurilor, mai atrăgătoare pentru chiriași și satisfac cerințele diversificate ale clienților. Cele de mai sus sunt reflectate și în mandatele noastre, întrucât în ultimul an 90% din activitatea noastră privind contractele de închiriere a implicat spații de retail sau logistice. De asemenea, societatea noastră a acordat asistență juridică unui fond de investiții cu prezență și activitate la nivel global în desfașurarea unui audit juridic privind un portofoliu logistic din România”, detaliază Daiana Assoum.

De altfel, anul 2023 a fost marcat de numeroase proiecte complexe gestionate de către echipa de Real Estate din cadrul SAA.

De exemplu, avocații au acordat asistență juridică grupului Scallier Investment cu privire la achiziționarea de la Alexandrion Group a unui teren având aproximativ 3,4 ha situat în Ploiești, în scopul dezvoltării unui proiect imobiliar mixt.

De asemenea, au oferit asistență juridică unui retailer privind vânzarea parțială a unui centru comercial din București cu o suprafata de peste 25.000 m.p.

Un alt proiect relevant a vizat asistența juridică acordată unui dezvoltator regional pe segmentul rezidențial cu privire la achiziția/securizarea unor loturi de teren pentru dezvoltări ulterioare pe raza municipiului București.
Echipa SAA a oferit consiliere de specialitate unui jucător imobiliar renumit în piața locala privind dezvoltarea, în parteneriat cu o companie de investiții din Turcia, a unui proiect mixt (rezidențial și retail) cu o suprafață construită de aproximativ 74.000 mp, pe un teren în suprafață de peste 16.000 mp situat în nordul Bucureștiului.

Portofoliul de proiecte mai include și asistența juridică acordată unui client de retail cu privire la închirierea unor spații în numeroase centre comerciale din București și din țară; dar și asistența juridică acordată unui fond de investiții cu privire la achiziția unei clădiri istorice din Arad.

Echipa de Real Estate este coordonată de către Silviu StratulatManaging Partner și de Tudor CiamburPartner, fiind constituite grupuri de lucru dedicate pe anumite proiecte sau portofolii de clienți. Echipa are un număr de 12 avocați.

Reprezentanții firmei de avocatură estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie pe care avocații îl aud cel mai frecvent de la clienți pentru anul în curs. În egală măsură însă, vor exista ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc.

--------------------------------------------------------------------------

Practica SAA este în creștere

Toate mișcările din imobiliare sunt simțite și în cadrul practicii SAA, acolo unde se observă o creștere semnificativă a cererii de servicii pe partea de autorizare pentru construire și de exploatare. Această creștere a fost înregistrată constant în ultimii trei-patru ani. „Deși aspectele de exploatare/permitting au fost considerate în mod tradițional apanajul consultanților tehnici, ca și consecință a dezvoltării practicii de urbanism, societatea noastră a primit și are în derulare mandate prin care fie este verificată procedura de permitting în cadrul exercițiilor de audit juridic, fie presupun intervenția în fața autorităților locale prin pârghiile legale aferente specifice demersurilor pre-litigioase (plângere prealabilă pentru refuz emitere act/anulare act administrativ). Ne așteptăm ca solicitările pe această zonă să se mențină la același nivel ridicat și anul acesta, atât din perspectiva necesității serviciilor juridice, cât și din cea a înțelegerii beneficiilor pe care le poate aduce perspectiva legală, strict juridică asupra unor elemente pur tehnice”, comentează Manuela Iurașcu.

Totodată, echipa de Real Estate a gestionat și gestionează în continuare numeroase mandate cu privire la dezvoltarea de proiecte de energie regenerabilă. Aceste mandate sunt lucrate în colaborare cu echipa de Energie din cadrul SAA.

În tipul acesta de proiecte, provocarea a venit din urmărirea implementării în practică a prevederilor legale mai recente (2022), menite să simplifice și să stimuleze procesul de autorizare a acestor proiecte. „Am asistat astfel la diverse blocaje instituționale (în special, la nivelul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale) sau modalități diferite de aplicare a prevederilor legale de către autoritățile publice locale, aspecte care au făcut practica echipei SAA mai provocatoare în identificarea celor mai bune și de cele mai multe ori, inovative soluții. Estimăm și anul acesta o activitate consistentă în zona proiectelor de energie regenerabilă, echipa noastra asistând clienții pe tot parcursul dezvoltării unui astfel de proiect, începând cu securizarea terenurilor pe care se vor amplasa obiectivele de investiții, continuând cu consultanța acordată în proiectul de autorizare, apoi în faza de construire și cea operațională și încheind cu asistența la vânzare/achiziție a acestora, acolo unde este cazul”, precizează Manuela Iurașcu.

--------------------------------------------------------------------------

Activitate susținută pentru echipa de litigii

În plus, echipa de litigii din cadrul SAA este implicată activ în majoritatea dosarelor specifice practicii de Real Estate, gestionând mandate diverse privind revendicări, exproprieri, litigii cu CNCI, litigii decurgând  din contracte FIDIC.

Totuși, cele multe mandate vin dinspre zona de urbanism, acolo unde avocații SAA reprezintă dezvoltatorii imobiliari în litigiile având ca obiect anularea de autorizații de construire, anularea și suspendarea de PUZ-uri coordonatoare, obligații de a face (înscriere PUZ-uri pe ordinea de zi, emitere certificat de urbanism, emitere autorizatie de construire), anularea/actualizarea parțială a PUG, amendare Primar, acordarea despagubiri, ca urmare a abuzurilor autorităților publice.

De exemplu, printr-o hotărâre definitivă pronunțată în decembrie 2023 de Curtea de Apel București, Primarul General a fost obligat să înscrie un PUZ pe ordinea de zi a CGMB, iar soluția reprezintă un real succes, având în vedere jurisprudența majoritar contrară. În continuarea acestui demers, întrucât pasivitatea Primarului continuă și astăzi, refuzând prin orice mijloace să se conformeze dispozitivului hotărârii instanței, avocații din cadrul SAA au solicitat amendarea Primarului General și obligarea la plata de penalități pe zi de întârziere, iar hotărârea instanței urmează a fi pronunțată în perioada imediat următoare.

În același registru al luptei Primarului General cu dezvoltatorii imobiliari, avocații din cadrul SAA oferă asistență și reprezentare juridică în litigiile în care reclamantul (Primarul General) a solicitat anularea unor autorizații de construire emise de Primarul Sectorului 2. Demersul ridică probleme de natură procedurală, data fiind lipsa calității procesuale active a reclamantului. În acest litigiu, a fost solicitat și amendarea reclamantului pentru abuz de drept procesual.

De asemenea, SAA reprezintă diversi dezvoltatori imobiliari în disputele privind anularea și suspendarea PUZ Coordonator Sector 2.

Totodată, într-un litigiu introdus de curând pe rolul Tribunalului București, reclamanții consiliați de avocații din cadrul SAA urmăresc să obțină anularea/actualizarea parțială a PUG, cu scopul reîncadrării urbanistice a unui teren în vederea realizarii celui mai inovator proiect de reconversie urbană mixtă, unic în Europa Centrală și de Est.

„Pe de altă parte trebuie să subliniem că aceste litigii nu se opresc doar la aspecte care ar trebui privite prin prisma legislației amenajării teritoriului și urbanismului sau legislatiei privind constructiile, ci tind să capete nuanțe specifice răspunderii civile delictuale, întrucât pasivitatea Primarului General sau actiunile sale in instanta fara niciun suport legal, sunt generatoare de prejudicii pentru beneficiarii documentațiilor urbanistice/actelor administrative, astfel ca simpla pronuntare a unei solutii pe fondul dreptului si confirmarea abuzului autoritatii nu este suficientă pentru repararea prejudiciului. Nu în ultimul rând, în ideea de a prezenta cât mai succint, dar totodată cuprinzător tabloul litigiilor de Real Estate din cadrul SAA, precizăm că pasivitatea autorităților publice este uneori încurajată și de conduita procesuală a instanțelor de judecată. Cu titlu de exemplu precizăm că, printr-o cerere depusă la registratura Primăriei Municipiului București în data de 3 noiembrie 2020, a fost solicitată eliberarea unui certificat de urbanism. Printr-o cerere înregistrată la Tribunalul București la data de 20 ianuarie 2023, am solicitat obligarea Primăriei să soluționeze cererea, dar instanța a dispus suspendarea facultativă a dosarului, apreciind că are legătură cu un dosar de suspendare/anulare PUZ, deși am explicat instanței că la data formulării cererii pentru emiterea certificatului de urbanism (momentu T0), PUZ-ul relevant nu era nici anulat nici suspendat. Curtea de Apel București a inteles problema de drept, a admis recursul și a trimis cauza la Tribunal pentru continurea judecății, fără ca până în prezent hotărârea instanței de recurs să fie redactată și fără ca dosarul să fie repus pe rol. În încheiere, menționăm că litigiile în materie de Real Estate si urbanism, din cadrul SAA, sunt coordonate de Adriana Dobre, partener cu peste 16 (șaisprezece) ani de experiență în dispute similare și o cu vastă cunoaștere si intelegere a legislației din domeniu si a contenciosului administrativ”, transmit avocații SAA.

Firma Stratulat Albulescu & Asociații este listata de Chambers & Partners, ediția europeană, în Band 4, pentru practica de Real Estate, clienții intervievați de echipa de cercetare fiind de părere că avocații "au o expertiză juridică solidă, experiență și capacitatea de a aborda o gamă largă de probleme juridice. Nevoile noastre juridice sunt satisfăcute în mod eficient și eficace."
"Punctele lor forte constau nu numai în expertiza lor juridică, ci și în înțelegerea profundă a industriei imobiliare", a adăugat un alt client.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 214 / 1879
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Mușat & Asociații a obținut rejudecarea cererii de revizuire în cazul torționarilor lui Gheorghe Ursu
Edward Sukyas pierde arbitrajul cu statul român și trebuie să plătească peste o jumătate de milion de euro - cheltuieli arbitrale și onorarii plătite avocaților care au apărat România. Litigiul cu Jack Sukyas merge mai departe, modul de alocare a cheltuielilor de arbitraj fiind decis într-o etapă ulterioară a procedurii | Cât au însumat onorariile primite de avocații români aflați de-o parte și alta a baricadei și ce sume au încasat arbitrii
Filip & Company a asistat Mozaik Investments la vânzarea unui pachet minoritar din acțiunile 5 to go către Invenio Partners și ACP
Mușat & Asociații își actualizează identitatea vizuală și lansează un nou website
Pentru echipa de insolvență de la Țuca Zbârcea & Asociații, anul 2024 s-a caracterizat printr-o intensificare a volumului de muncă, cu mandate noi care s-au adăugat unui portofoliu existent bogat. Cele mai multe proiecte au avut complexitate și miză ridicată, necesitând extinderea echipelor implicate și un volum mai intens de activitate | De vorbă cu Cătălina Mihăilescu (Partener) despre activitatea departamentului și planurile de viitor
INTERVIURI 2+1 | Povestea lui “Timi”, numele de alint al biroului NNDKP din Nord-Vestul țării, înființat acum 20 de ani într-o perioadă fără smartphone, Google sau LinkedIn, spusă de doi avocați care au trăit intens toate etapele devenirii sale ca furnizor pentru mediul de afaceri local, standard de etică și membru al comunității academice: ”Vineri la prânz încă nu se născuse ideea; luni, la 10:15, era aprobată”. Mai apoi, ”cu profesionalism, corectitudine și smerenie” a devenit ”un organism viu și adaptabil, care se modelează după viața afacerilor din regiune în fiecare moment”
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Cristina Roșu, proaspăt promovată Partner în cadrul firmei Toncescu și Asociații - KPMG Legal: “Angajarea mea la KPMG Legal după terminarea facultății a fost punctul de plecare al unei călătorii profesionale frumoase și pline de satisfacții, care m-a adus unde sunt astăzi. Am crescut încet, dar constant, în această firmă, dezvoltându-mă ca profesionist, dar mai ales ca om”
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Băiculescu & Asociații continuă extinderea. Alți doi avocați se alătură firmei, întărind departamentele de Drept Penal și Litigii | Vasile Băiculescu (Managing Partner): ”Fundația unei societăți de avocatură este formată din echipe solide, orientate spre soluții și dedicare pentru client. Continuăm să creștem pentru a oferi un serviciu de calitate”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
Bondoc și Asociații obține o clarificare importantă la ÎCCJ cu privire la stabilirea competenței pentru soluționarea litigiilor în legătură cu încheierea contractelor finanțate din fonduri alocate prin PNRR, de către beneficiari privați care nu au obligația aplicării procedurilor de achiziție publică
Țuca Zbârcea & Asociații a oferit asistență juridică în legătură cu obținerea unei facilități de credit în valoare de 29,5 mil. € de către o societate parte a Weerts Group
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...