ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cushman & Wakefield Echinox: Românii au cheltuit anul trecut 36 miliarde de euro în marile rețele de retail, cu 11% mai mult decât în 2022; peste 60% din cheltuieli au fost în supermarketuri și hipermarketuri

02 Iulie 2024   |   BizLawyer

Ritmul de creștere a vânzărilor în cadrul rețelelor de retail în 2023 a fost ușor peste rata anuală a inflației de anul trecut (10,4%) și a încetinit comparativ cu 2022, când avansul a fost de 16,3% față de o rată a anuală a inflației de 13,8%.

 
 
Românii au cheltuit anul trecut 36 de miliarde de euro în marile rețele de retail, sumă cu 11% mai mare comparativ cu 2022, din care 22,5 miliarde de euro, respectiv peste 60% din total, reprezintă cumpărături efectuate în supermarketuri și hipermarketuri, potrivit studiului Romania Retail Snapshot 2024, realizat de compania de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox, pe baza rezultatelor financiare a 116 companii din 12 domenii diferite. 

 
A doua cea mai mare pondere a cheltuielilor realizate de români în 2023 a fost în magazinele de bricolaj (3,6 miliarde de euro, respectiv 10%), acestea fiind urmate de magazinele electro-IT (3,3 miliarde, respectiv 9%) și de modă (2,2 miliarde de euro, 6,1%). Bijuteriile (212 milioane euro, 0,6% din vânzările totale), magazinele de încălțăminte (356 milioane de euro, 1%) și cele de cosmetice (458 milioane de euro, 1,3%) au avut cele mai mici ponderi în coșul de cumpărături.

 

Ponderea magazinelor în total vânzâri în funcție de domeniu


Sursa: Cushman & Wakefield Echinox Research în baza datelor publicate de Ministerul Finanțelor si de Institutul Național de Statistică


Ritmul de creștere a vânzărilor în cadrul rețelelor de retail în 2023 a fost ușor peste rata anuală a inflației de anul trecut (10,4%) și a încetinit comparativ cu 2022, când avansul a fost de 16,3% față de o rată a anuală a inflației de 13,8%.

Toate cele 12 segmente analizate au consemnat vânzări peste cele din 2023, cele mai mari creșteri fiind raportate pe segmentul cosmeticelor (33,5%), cel al magazinelor specizate - petshopuri, farmacii specializate, puncte de vânzare ziare, tutun etc (20,4%), articolelor pentru copii (17,5%) și restaurantelor și cafenelelor (14,5%).

Cele 12 domenii analizate sunt FMCG (marile rețele de hipermarketuri/ supermarketuri), Fashion, DIY, Articole Sportive, Încălțăminte, Articole pentru Copii, Bijuterii, Home & Deco, Restaurante și Cafenele, Cosmetică, Electro-IT, Magazine Specializate. Împreună, cei 116 de retaileri operează peste 6.000 de magazine, majoritatea dintre acestea funcționând în proiecte de retail de tip mall, parcuri de retail sau galerii comerciale. 

 

Evoluția vânzări cumulate (MIL €)


Sursa: Cushman & Wakefield Echinox Research în baza datelor publicate de Ministerul Finanțelor si de Institutul Național de Statistică

 

Cele mai reduse rate de creștere ale rulajului în 2023 față de 2022 și sub nivelul inflației au fost raportate de segmentele DIY (3%), Home & Deco (4,8%), Bijuterii (6%), Electro – IT (8,3%) și Articole sportive (8,6%).

Pentru toate celelalte categorii creșterile vânzărilor au fost peste inflație, respectiv de 12% pentru FMCG, de 12,3% pentru încălțăminte și de 11,3% pentru fashion.


Vlad Săftoiu, Head of Research, Cushman & Wakefield Echinox: ”Piața de retail a continuat să performeze și anul trecut, în ciuda faptului că 2023 a fost al doilea an consecutiv în care inflația a fost de două cifre. Astfel, toate segmentele analizate în cadrul studiului nostru au înregistrat majorări ale vânzărilor comparativ cu 2022, majoritatea reușind să aibă o rată de creștere superioară inflației. De asemenea, dacă analizăm datele din perioada 2019 - 2023, creșterea medie anuală a cifrelor de afaceri aferente marilor rețele de retail (11,5%) s-a menținut peste rata medie anuală a inflației în acest interval (7,9%). Perspectivele pentru acest an sunt pozitive, având în vedere datele oficiale care arată un avans semnificativ al vânzărilor cu amănuntul comparativ cu perioada similară din 2023”.

Rata medie anuală de creștere a vânzărilor din perioada 2019 - 2023 s-a situat peste rata medie anuală a inflației pentru majoritatea categoriilor de retail (11,5% vs 7,9%), excepție făcând comercianții de încălțăminte (6,3%) și cei de home & deco (6,8%). La polul opus, cu cele mai mari rate de creștere în perioada 2019 - 2023, se află segmentul cosmeticelor (17,8%) și cel al magazinelor specializate (17,3%).

Evoluția cifrei de afaceri pe sectoare de activitate în 2023 vs 2022 și rata de creștere medie anuală 2019 - 2023


 

Sursa: Cushman & Wakefield Echinox Research în baza datelor publicate de Ministerul Finanțelor si de Institutul Național de Statistică

Majorarea veniturilor obținute de marii retaileri a fost susținută atât de deschideri de noi magazine, dar și creșterea vânzărilor în magazinele fizice și totodată de extinderea în online a unora dintre operatori.

Extinderile retailerilor în cauză au fost favorizate și de investițiile dezvoltatorilor de spații de retail – centre comerciale și parcuri de retail – dezvoltatori ce în perioada 2019 – 2023 au finalizat un număr de peste 50 de proiecte, reprezentând atât scheme noi, cât și extinderi ale unora deja existente, în total acestea cumulând peste 715.000 metri pătrați de noi spații de retail.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 108 / 17265
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cum lucrează echipele din practica de Dispute Resolution de la Băiculescu și Asociații, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții | Vasile Băiculescu, Managing Partner: ”Anul trecut a fost unul crucial, societatea noastră prosperând în acest domeniu mai mult decât oricând, atât prin îmbogățirea substanțială a portofoliului de clienți, cât și prin rezultatele obținute în dosare. În 2024, asistăm la o clară continuare a evoluției”
SCA Bondoc si Asociații anunță cu mare tristețe trecerea în neființă a colegului și prietenului avocat Horațiu Dumitru
CMS îl promovează pe Andrei Cristescu în poziția de Counsel în cadrul biroului din România. Horea Popescu (Managing Partner): Andrei reflectă perfect valorile CMS, mai ales prin munca sa în echipă și implicarea în mentoratul colegilor juniori
Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL a asistat Goodpack SRL, societate parte din portofoliul CEECAT Capital, în procesul de achiziție a Paccor Romania SRL
Wolf Theiss a asistat fondurile Cerberus Capital Management și Revetas Capital în legătură cu vânzarea complexului de birouri The Landmark din București. Partenerul Ileana Glodeanu a coordonat echipa multidisciplinară de avocați
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ștefania Andruhovici, Directorul Departamentul Juridic - Electrica SA: „Misiunea de a promova principii sănătoase se extinde dincolo de cadrul biroului, datoria noastră fiind aceea de a fi, prin tot ceea ce facem, un exemplu pentru cei din jur”
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A crește în primul semestru din 2024. Avans de 18% la nivel global și de 39% pe piețele emergente. CMS își menține pozițiile fruntașe în clasamente, Clifford Chance și Schoenherr se remarcă în Europa și două firme cu prezență la București rămân în top la nivel global
Cel mai amplu domeniu de master din România și din istoria învățământului juridic superior românesc, la Facultatea de Drept din Universitatea București. Anul acesta vor fi 14 programe, unele derulate în colaborare cu instituții de învățământ din străinătate | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății: “Atunci când comunicarea în domeniile la care se referă specializarea se face, din cauza caracterului lor global, în limba engleză, organizăm și noi programele în limba engleză pentru administrarea corectă a terminologiei juridice specifice”
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...